Afwijking KM-Teller

RikvD

New Member
Hallo scooterfanaten,

Ik ben nu al een tijd in het bezit van een Yamaha bws uit 1996.

De km teller heeft een afwijking van 30 km te zacht. als ik 60 rijdt op gps gaat de teller niet hoger dan 30.
De teller is wel de originele en dus 23 jaar oud. Zou het kunnen dat de teller(cockpit-unit) zelf versleten is of zou het nog zin hebben om een eventuele KM-kabel te vervangen of KM-aandrijver. Iemand hier met zelfde probleem?
De benzine meter heeft ook een afwijking btw.

Gewoon een vraagje want ik rij al beste tijd zo rond het is niet heel hinderlijk maar eigenlijk komt het er op neer dat mijn cockpit nutteloos is maar als het makkelijk op te lossen is waarom dan niet he :p
 
Advertisement - register to remove this

arkAC

Active Member
Fanaat,

Een tellerunit zelf kan defect zijn. Benzinemeter daarentegen zou moeten kloppen, dit regelt de tankvlotter/opnemer.
Maar zowel telleraandrijving als kabel moeten wel in 100% staat zijn. Dus beide soepel en zeker niet afgesleten.
Betreft het aandrijfwieltje onderaan (in het wiel) deze kan na verloop "dol" zijn geworden.

Adviseer je daarom eerst naar aandrijving+kabel te kijken voor de hele unit de schuld te geven :)
 

Sparky

Well-Known Member
Het kan zijn dat de km-teller-kabel, gezien zijn leeftijd is gaan vastzitten door vocht/roest/versleten en daardoor zoveel kracht heeft gezet op de meenemer dat deze ook is gaan slippen.

Koppel gewoon de km-teller-kabel los bij je cockpit.
Draai aan het voorwiel en probeer de losgekoppelde km-teller-kabel tegen te houden, lukt dit, is de kabel gebroken of slipt de aandrijver.
Is dit in orde, controleer of de bus in de km-teller zelf niet vastzit noch beschadigd is, zit deze wast, spuit er eens een beetje WD40 in.
 

arkAC

Active Member
Overigens zelden dat het loopwerk van zo'n analoge teller echt stil gaat staan oid. Vaak de aandrijving zelf of dat de kabel niet volledig ingedraaid zit aan 1 of beide kanten...
 

RikvD

New Member
Hoe reageert deze meter dan?
Deze geeft bij een volle tank maar de 75% aan en kan tijdens het rijden ineens gaan schommelen bij de start bijv 40% halverwege 60% en bij eindbestemming 50 % . In grote lijnen klopt hij wel want als de teller in het rode loopt is hij ook bijna leeg
 

RikvD

New Member
Het kan zijn dat de km-teller-kabel, gezien zijn leeftijd is gaan vastzitten door vocht/roest/versleten en daardoor zoveel kracht heeft gezet op de meenemer dat deze ook is gaan slippen.

Koppel gewoon de km-teller-kabel los bij je cockpit.
Draai aan het voorwiel en probeer de losgekoppelde km-teller-kabel tegen te houden, lukt dit, is de kabel gebroken of slipt de aandrijver.
Is dit in orde, controleer of de bus in de km-teller zelf niet vastzit noch beschadigd is, zit deze wast, spuit er eens een beetje WD40 in.
Ga ik proberen!
 

arkAC

Active Member
Tankvlotter/opnemer kan storing in zitten. Of verstopt...
Al eens meegemaakt zoiets.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top