Afwijking KM-Teller

RikvD

Well-Known Member
Hallo scooterfanaten,

Ik ben nu al een tijd in het bezit van een Yamaha bws uit 1996.

De km teller heeft een afwijking van 30 km te zacht. als ik 60 rijdt op gps gaat de teller niet hoger dan 30.
De teller is wel de originele en dus 23 jaar oud. Zou het kunnen dat de teller(cockpit-unit) zelf versleten is of zou het nog zin hebben om een eventuele KM-kabel te vervangen of KM-aandrijver. Iemand hier met zelfde probleem?
De benzine meter heeft ook een afwijking btw.

Gewoon een vraagje want ik rij al beste tijd zo rond het is niet heel hinderlijk maar eigenlijk komt het er op neer dat mijn cockpit nutteloos is maar als het makkelijk op te lossen is waarom dan niet he :p
 
Advertisement - register to remove this

Fanaat,

Een tellerunit zelf kan defect zijn. Benzinemeter daarentegen zou moeten kloppen, dit regelt de tankvlotter/opnemer.
Maar zowel telleraandrijving als kabel moeten wel in 100% staat zijn. Dus beide soepel en zeker niet afgesleten.
Betreft het aandrijfwieltje onderaan (in het wiel) deze kan na verloop "dol" zijn geworden.

Adviseer je daarom eerst naar aandrijving+kabel te kijken voor de hele unit de schuld te geven :)
 
Het kan zijn dat de km-teller-kabel, gezien zijn leeftijd is gaan vastzitten door vocht/roest/versleten en daardoor zoveel kracht heeft gezet op de meenemer dat deze ook is gaan slippen.

Koppel gewoon de km-teller-kabel los bij je cockpit.
Draai aan het voorwiel en probeer de losgekoppelde km-teller-kabel tegen te houden, lukt dit, is de kabel gebroken of slipt de aandrijver.
Is dit in orde, controleer of de bus in de km-teller zelf niet vastzit noch beschadigd is, zit deze wast, spuit er eens een beetje WD40 in.
 
Het kan zijn dat de km-teller-kabel, gezien zijn leeftijd is gaan vastzitten door vocht/roest/versleten en daardoor zoveel kracht heeft gezet op de meenemer dat deze ook is gaan slippen.

Koppel gewoon de km-teller-kabel los bij je cockpit.
Draai aan het voorwiel en probeer de losgekoppelde km-teller-kabel tegen te houden, lukt dit, is de kabel gebroken of slipt de aandrijver.
Is dit in orde, controleer of de bus in de km-teller zelf niet vastzit noch beschadigd is, zit deze wast, spuit er eens een beetje WD40 in.
Ga ik proberen!
 
Back
Top