Afstelling Peugeot Ludix

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik maak toch maar een topic aan want de afstelling van mijn Ludix zal te groot zijn voor het 'kleine vraagjes topic'.

Het gaat om een 45km/h 2t Ludix met een 12.5mm Gurtner carb. Sproeier zit tussen de 49-52. Zal dat later eens voor de zekerheid checken.

Valse lucht
Scooter trekt geen valse lucht voor zover ik weet. Hand op de luchtfilterslang en hij valt uit. Goed om te weten is dat het luchtfilter uit twee onderdelen bestaat, de box (bestaande uit twee helften) en de luchtfilterslang welke op de carb zit geïnstalleerd door middel van een slangenklem. Eenmaal de luchtfilterbox er ook op gemonteerd te hebben, vervolgens met remreiniger gecheckt en ik merk geen verschil in toeren. Ik heb gespoten op het spruitstuk, carburateur (op alle poorten en aansluitingen) en het luchtfilter (inclusief het stuk tussen de box en de slang).

Afstelling luchtschroef
Wat wel merkwaardig is, is dat de scooter heel laagtoerig blijft draaien als de luchtschroef dicht zit. Je merkt wel dat ie smoort, maar hij staat op het puntje van uitvallen.

Ik heb alles geprobeerd qua slagen bij de luchtschroef. Van 1,5 slag (1x 360 graden en dan nog 1x 180 graden) tot 3,5 slag. In eerste instantie reed hij prima, maar had ik wel het gevoel dat ie werd gesmoord bij het optrekken. Na een beetje pielen met de luchtschroef is de scooter alleen maar meer gaan verzuipen. Zodanig dat ik een stukje terug moest lopen. Scooter draaide wel stationair, maar trekt maar voor 1 seconde op, alvorens hij de toeren vrij rap afbouwt totdat hij weer stationair loopt. Dit alles terwijl ik nog gas geef. Zie onderstaande video voor meer context.


Kleur van de bougie is hieronder te vinden. Dit is gedurende het hele proces hetzelfde gebleven, zowel tijdens het stukje waarin die alleen gesmoord optrok, tot het stuk dat ie niet meer op het gas reageert.

Wat me ook is opgevallen is het verloop van mijn toerental bij gas geven. In de video die ik heb opgenomen geef ik minimaal maar consistent steeds meer gas. Dit zou ook niet moeten kunnen neem ik aan? Vanaf 00:15 is het vol gas.


Soms bouwt die wel gewoon evenredig toeren op als hij eventjes niet heeft gedraaid.
 

Attachments

  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    151.1 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Dit is in principe vrijwel onmogelijk...
Stationair schroef gooit alleen de gasschuif omlaag en/of omhoog (toerental) en heeft verder geen invloed op de aangezogen lucht.
Dit is idem met de luchtschroef welke de functie heeft om meer en/of minder lucht aan het mengsel te voegen.

Valse lucht komt echt van de plekken zoals pakkingen, keerringen, spruitstukken en/of aansluitingen van de carburateur die niet meer actief zijn zoals de mengolie en luchtpomp bijvoorbeeld die direct in verbinding staan met de motor!
Naja het enige wat dan overblijft is 1. de vlotterpakking, wat me wel in orde leek 2. remreiniger dat per ongeluk de overloop in is gezogen of 3. remreiniger komt wel via de gaskabel binnen zonder dat omhulsel (wat me sterk lijkt).

Blijft toch wel puzzelen
 

Nieuwe poging gedaan, maar dit keer meer afgedekt. Eigenlijk is alleen de luchtschroef, stationairschroef en de ruimte tussen de vlotterbak en de carburateur ontbloot. Hij valt desondanks alsnog uit.

Als ik @Floris van bommelstijn mag geloven kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat er valse lucht wordt getrokken tussen de vlotterbak en de carburateur. De vlotterpakking komt samen met het revisiekitje binnen, dus hopelijk is dat het.

Als iemand nog verder ideeen heeft laat het dan zeker horen.
 

Nieuwe poging gedaan, maar dit keer meer afgedekt. Eigenlijk is alleen de luchtschroef, stationairschroef en de ruimte tussen de vlotterbak en de carburateur ontbloot. Hij valt desondanks alsnog uit.

Als ik @Floris van bommelstijn mag geloven kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat er valse lucht wordt getrokken tussen de vlotterbak en de carburateur. De vlotterpakking komt samen met het revisiekitje binnen, dus hopelijk is dat het.

Als iemand nog verder ideeen heeft laat het dan zeker horen.
Dat probleem had ik met de fox ook. ook uitvallen bij stoplichten etc. na een rondje in de ultrasoon en nieuwe pakkingen was het opgelost.
 
Misschien dat je aan het onderstaande wat hebt qua Gurtner carburateur:

Schermopname_5-6-2024_1.jpeg
Schermopname_5-6-2024_2.jpeg
Schermopname_5-6-2024_3.jpeg

Dat probleem had ik met de fox ook. ook uitvallen bij stoplichten etc. na een rondje in de ultrasoon en nieuwe pakkingen was het opgelost.
Altijd goed om de gehele carburateur zorgvuldig te demonteren en vervolgens alle onderdelen in een welverdiend batje te laten weken...
Je zult versteld staan wat er nog voor vuil aanwezig is wat meestal aangekoekt zit! Dus een goede tip van Telefonica2.

 
Bovenste wordt denk ik toch volgende week na de tentamens.

Gisterochtend reed de scooter weer voor geen meter. In het begin gaf ie prima gas, maar twee minuten later had ie een stuk minder vermogen en bleef op 45km/u hangen terwijl hij vol gas 55km/u hoort te gaan. Dit werd steeds minder en minder totdat ie uitviel. Kraantje op reservestand zetten maakte geen verschil. Toen de tank bekeken en inderdaad gezien dat er nog weinig benzine in zat. Alsnog de brommer gestart en mijn weg vervolgd met erg weinig vermogen. Moest ook gewoon op het fietspad rijden anders zou ik wel heel erg hinderen.

In de avond weer vanaf het station gereden en bovenstaande deed zich exact op dezelfde manier voor. Het rare is wel dat hij opeens stationair 10-15km/u bleef rijden, maar zodra ik gas gaf wilde hij afslaan.

Is dit een signaal dat de benzinekraan naar de knoppen is? Lijkt wel alsof hij met een volle tank goed functioneert, maar zodra er weinig in zit, reservestand of niet, begint ie kuren te vertonen.

Als ik de carb ga openmaken ter revisie is zal ik ook gelijk de benzinekraan schoonmaken/spoelen.
 
Back
Top