Afstelling Peugeot Ludix

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik maak toch maar een topic aan want de afstelling van mijn Ludix zal te groot zijn voor het 'kleine vraagjes topic'.

Het gaat om een 45km/h 2t Ludix met een 12.5mm Gurtner carb. Sproeier zit tussen de 49-52. Zal dat later eens voor de zekerheid checken.

Valse lucht
Scooter trekt geen valse lucht voor zover ik weet. Hand op de luchtfilterslang en hij valt uit. Goed om te weten is dat het luchtfilter uit twee onderdelen bestaat, de box (bestaande uit twee helften) en de luchtfilterslang welke op de carb zit geïnstalleerd door middel van een slangenklem. Eenmaal de luchtfilterbox er ook op gemonteerd te hebben, vervolgens met remreiniger gecheckt en ik merk geen verschil in toeren. Ik heb gespoten op het spruitstuk, carburateur (op alle poorten en aansluitingen) en het luchtfilter (inclusief het stuk tussen de box en de slang).

Afstelling luchtschroef
Wat wel merkwaardig is, is dat de scooter heel laagtoerig blijft draaien als de luchtschroef dicht zit. Je merkt wel dat ie smoort, maar hij staat op het puntje van uitvallen.

Ik heb alles geprobeerd qua slagen bij de luchtschroef. Van 1,5 slag (1x 360 graden en dan nog 1x 180 graden) tot 3,5 slag. In eerste instantie reed hij prima, maar had ik wel het gevoel dat ie werd gesmoord bij het optrekken. Na een beetje pielen met de luchtschroef is de scooter alleen maar meer gaan verzuipen. Zodanig dat ik een stukje terug moest lopen. Scooter draaide wel stationair, maar trekt maar voor 1 seconde op, alvorens hij de toeren vrij rap afbouwt totdat hij weer stationair loopt. Dit alles terwijl ik nog gas geef. Zie onderstaande video voor meer context.


Kleur van de bougie is hieronder te vinden. Dit is gedurende het hele proces hetzelfde gebleven, zowel tijdens het stukje waarin die alleen gesmoord optrok, tot het stuk dat ie niet meer op het gas reageert.

Wat me ook is opgevallen is het verloop van mijn toerental bij gas geven. In de video die ik heb opgenomen geef ik minimaal maar consistent steeds meer gas. Dit zou ook niet moeten kunnen neem ik aan? Vanaf 00:15 is het vol gas.


Soms bouwt die wel gewoon evenredig toeren op als hij eventjes niet heeft gedraaid.
 

Attachments

  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    151.1 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Attachments

Last edited:
Ik moet ze nog allemaal even grondig doorlezen, zit een hoop info in! Ook hoe ik het blok dien te demonteren is altijd fijn om de handleiding te gebruiken in plaats van het aan te kijken.

Paar verschillen die bij opvallen tussen het Ludix origineel blok en het kloonblok:
- De ontsteking is ACPH bij kloon, terwijl bij origineel het CDI is?
- Kloon heeft een iets lagere max torque en max power output.
- De uitlaat is alleen catalytic bij origineel, bij kloonblok zit daar ook nog de pulsair valve bij.

Nu moet ik zeggen dat er op mijn uitlaat inderdaad een slang zit die bij een pomp eindigt, achter mijn accu-bak. Heb echter nooit gesnapt wat dat was en heb het ook nooit losgehaald o.i.d. Gebaseerd op de foto’s in de bijlage is dat dus ook een luchtfilter? Ik las in de manual dat hij verse lucht aanbrengt om de kwantiteit CO2-uitstoot van de uitlaat te verminderen. Deze slang op de uitlaat (en bijbehorend luchtfilter) ontbreekt volgens mij bij de Speedfight 3 en zijn kloonblok.

Ik kan nog niet gelijk zeggen wat bovenstaande zaken voor effect hebben op de scooter. Misschien bij het nog een keer bestuderen van de manuals dat ik het ga begrijpen.
 

Attachments

  • IMG_5862.png
    IMG_5862.png
    312.2 KB · Views: 28
  • IMG_5863.png
    IMG_5863.png
    264.7 KB · Views: 13
Ja, ik zie/lees dat de verwarring meteen al toeslaat!
Daarom gaf ik al aan om alles goed en aandachtig te lezen, niet lullig bedoeld hoor!

In vroeger dagen had men ook een ander type oliepomp regelaar van het merk Bosch.
Dit was een 6 polige regelaar die in verbinding stond met een externe CDI!

Op vrijwel alle Ludixjes zat zo'n dergelijk systeem geplaatst.
Dit systeem bleek niet echt uit goed te pakken voor Peugeot want er waren flink wat kwalen aan de hand met zelfs verbrande units tot gevolg!
Bosch heeft nog wel beterschap belooft maar is er nooit meer bovenop gekomen omdat het spul eenvoudig weg te duur was.

In een iets later stadium heeft Peugeot uiteindelijk gekozen voor het Dellorto systeem met de ACPH unit welke 8 polig is en een geïntegreerde CDI aan boord heeft. Dit systeem genoot dus de voorkeur vanwege de betrouwbaar en duurzaamheid van het systeem.
De oliepompen van Mikuni en/of Dellorto werden al eerder gebruikt voor de injectievarianten (TSDI) van Peugeot.
(ook op het verticale motorblok)

Toen de nieuwe Speedfight 3 & Vivacity 3 gelanceerd werden was ook meteen het originele motorblok verdwenen en verscheen er ineens een kloon motorblok! In principe niks mis mee maar achteraf bleek gewoon dat de gehele scooter in China werd gefabriceerd...
Was ook gelijk een stormvloed aan kritiek van puristen te lezen op platforums zoals deze.
Maar goed, dit is weer een heel ander verhaal!

Lijkt me niet van belang om daar nu in te gaan duiken toch?
Ik ga naar m'n mandje, dus welterusten en tot morgen!
 
Ja, ik zie/lees dat de verwarring meteen al toeslaat!
Daarom gaf ik al aan om alles goed en aandachtig te lezen, niet lullig bedoeld hoor!

In vroeger dagen had men ook een ander type oliepomp regelaar van het merk Bosch.
Dit was een 6 polige regelaar die in verbinding stond met een externe CDI!

Op vrijwel alle Ludixjes zat zo'n dergelijk systeem geplaatst.
Dit systeem bleek niet echt uit goed te pakken voor Peugeot want er waren flink wat kwalen aan de hand met zelfs verbrande units tot gevolg!
Bosch heeft nog wel beterschap belooft maar is er nooit meer bovenop gekomen omdat het spul eenvoudig weg te duur was.

In een iets later stadium heeft Peugeot uiteindelijk gekozen voor het Dellorto systeem met de ACPH unit welke 8 polig is en een geïntegreerde CDI aan boord heeft. Dit systeem genoot dus de voorkeur vanwege de betrouwbaar en duurzaamheid van het systeem.
De oliepompen van Mikuni en/of Dellorto werden al eerder gebruikt voor de injectievarianten (TSDI) van Peugeot.
(ook op het verticale motorblok)

Toen de nieuwe Speedfight 3 & Vivacity 3 gelanceerd werden was ook meteen het originele motorblok verdwenen en verscheen er ineens een kloon motorblok! In principe niks mis mee maar achteraf bleek gewoon dat de gehele scooter in China werd gefabriceerd...
Was ook gelijk een stormvloed aan kritiek van puristen te lezen op platforums zoals deze.
Maar goed, dit is weer een heel ander verhaal!

Lijkt me niet van belang om daar nu in te gaan duiken toch?
Ik ga naar m'n mandje, dus welterusten en tot morgen!
Toch nog een late avond van gemaakt zie ik!

Het olie-circuit zit dan in ieder geval goed. De Ludix had al een Dellorto oliepomp, hetgeen dus ook op de Speedfight 3 zit.

De rest inderdaad vandaag maar even grondig bestuderen!
 
Grappig om in de documentatie te lezen dat de ACPH CDI dat de scooter uitvalt in het geval de oliepomp niet meer werkt. Mij is ooit verteld, en dat dacht ik ook, dat je pas ontdekt dat de oliepomp kapot is als je eenmaal een vastloper hebt.

Verder bij nadere inspecties van de tekeningen het kloonblok heeft de uitlaat ook op nummer 5 een inlaat voor lucht, net zoals de Ludix dat heeft, om wederom aan die Euro 2 norm te voldoen.

De Ludix had van origine dus een pulsair systeem als ik het goed begrijp. Deze zit nu er nog steeds op met de slang aan de uitlaat. Ik heb echter nooit gekeken naar dat luchtfilter en de ‘air intake valve’. Ik vraag me alleen af of dit invloed heeft op de afstelling? Dit is namelijk iets wat pas een rol speelt zodra het mengsel zich al in de uitlaat bevindt.

Maar dan denk ik dat omdat dit een kloonblok betreft, ik dus ook het IAE systeem erin heb zitten. Dit is dus, als ik de tekeningen bekijk, iets wat in het blok zelf zit, vlak achter de krukas. De tekening geeft echter aan dat er twee slangen uit het blok zouden moeten komen, maar dit is er dus één zoals op de foto die ik eerder in het topic had geplaatst?

Het is voor mij alleen nog steeds niet logisch wat de invloed hiervan kan zijn op de scooter. Als ik de operation principles van beide systemen bekijk heeft het alleen te maken met de exhaust system om de uitstoot relatief zuiniger te maken.

@Floris van bommelstijn Kan je me toch nog een stukje op weg helpen?
 
Grappig om in de documentatie te lezen dat de ACPH CDI dat de scooter uitvalt in het geval de oliepomp niet meer werkt. Mij is ooit verteld, en dat dacht ik ook, dat je pas ontdekt dat de oliepomp kapot is als je eenmaal een vastloper hebt.

Verder bij nadere inspecties van de tekeningen het kloonblok heeft de uitlaat ook op nummer 5 een inlaat voor lucht, net zoals de Ludix dat heeft, om wederom aan die Euro 2 norm te voldoen.

De Ludix had van origine dus een pulsair systeem als ik het goed begrijp. Deze zit nu er nog steeds op met de slang aan de uitlaat. Ik heb echter nooit gekeken naar dat luchtfilter en de ‘air intake valve’. Ik vraag me alleen af of dit invloed heeft op de afstelling? Dit is namelijk iets wat pas een rol speelt zodra het mengsel zich al in de uitlaat bevindt.

Maar dan denk ik dat omdat dit een kloonblok betreft, ik dus ook het IAE systeem erin heb zitten. Dit is dus, als ik de tekeningen bekijk, iets wat in het blok zelf zit, vlak achter de krukas. De tekening geeft echter aan dat er twee slangen uit het blok zouden moeten komen, maar dit is er dus één zoals op de foto die ik eerder in het topic had geplaatst?

Het is voor mij alleen nog steeds niet logisch wat de invloed hiervan kan zijn op de scooter. Als ik de operation principles van beide systemen bekijk heeft het alleen te maken met de exhaust system om de uitstoot relatief zuiniger te maken.

@Floris van bommelstijn Kan je me toch nog een stukje op weg helpen?
Kloonblok kan je zien door naar t blok nr te kijken.
 
Kloonblok kan je zien door naar t blok nr te kijken.
Het gaat inderdaad om een B1E40QMB blok. Dit komt overeen met de 25km/u kloonblok.
Post automatically merged:

Hierbij een foto na hetgeen waar de IAE zou zitten te hebben semi-schoongemaakt. Vorige foto kon je net niets zien behalve een slang.

In de documentatie is te lezen dat een IAE is geïnstalleerd op scooters die zijn ontgrensd of een maximum-snelheid hebben van 45km/u. Nu mijn blok dus een 25km/u kloonblok is, heeft het blok van origine dus geen IAE-systeem.
Post automatically merged:

Het pulsair systeem is wel aangesloten op de uitlaat. Zie de tweede foto voor het luchtfilter hiervan. Ik kan alleen de ‘air intake valve’ niet zo snel zien. Ik snap echter nog steeds niet wat de invloed hiervan is op het afstellen. De lucht die hier wordt aangevoerd komt in de uitlaat terecht, dat zou dan toch geen invloed moeten hebben op het afstellen? Ik heb op de slang die uit het blok komt waar de luchtpomp kan zitten remreiniger gespoten en kon er ook geen verschil in toeren merken.
 

Attachments

  • IMG_5905.jpeg
    IMG_5905.jpeg
    292 KB · Views: 12
  • IMG_5906.jpeg
    IMG_5906.jpeg
    206.7 KB · Views: 16
Last edited:
Hier staat t nr. beetje lastig om te zien maar geeft een idee
Had dus gekeken en in mijn vorige post neergezet dat het bloknummer begint met B1E40QMB, wat na het sterretje komt lijkt mij dan niet relevant aangezien dat echt specifiek is van scooter tot scooter (lijkt mij ook niet zo veilig voor als een fraudeur een keer bloknummers wilt inslaan). Maar de B1E40QMB staat voor het 25km/u kloonblok wat onder een Speedfight 3 hoort te zitten.
 
Ik dacht, laten we weer eens bij de basics beginnen.

Carburateur controleren op valse lucht.

Zie hier:

Denk dat ik maar eens een revisiekitje ga aanschaffen.
 
Last edited:
Nu vraag ik mij af waar die overige poorten/gaten voor dienen? Met geel omcirkeld. Ook graag het tuutje boven de cirkel. Iemand die meer weet?
 

Attachments

  • IMG_5926.jpeg
    IMG_5926.jpeg
    73.1 KB · Views: 15
Die hebben geen functie...
Was ooit wel de bedoeling om gasschuifverwarming te realiseren d.m.v. verwarmde koelvloeistof er doorheen te laten stromen op de LC varianten. Op de foto zijn dit de 2 vierkante uitsteeksels recht onder elkaar waarvan er 1 dicht zit.
Het grotere gat is waarschijnlijk gewoon van de mal en heeft voorzover ik weet nog nooit een functie gehad.

De aansluiting bovenop is die van de 2 takt mengolie...
Schermopname_4-6-2024_114644_.jpeg

Is die foto welke je gepost hebt ook je eigen carburateur of?
Reden dat ik dit vraag is omdat de afbeelding een Gurtner PY 15 is en geen PY 12!?
 
Die hebben geen functie...
Was ooit wel de bedoeling om gasschuifverwarming te realiseren d.m.v. verwarmde koelvloeistof er doorheen te laten stromen op de LC varianten. Op de foto zijn dit de 2 vierkante uitsteeksels recht onder elkaar waarvan er 1 dicht zit.
Het grotere gat is waarschijnlijk gewoon van de mal en heeft voorzover ik weet nog nooit een functie gehad.

De aansluiting bovenop is die van de 2 takt mengolie...
View attachment 76120

Is die foto welke je gepost hebt ook je eigen carburateur of?
Reden dat ik dit vraag is omdat de afbeelding een Gurtner PY 15 is en geen PY 12!?
Nee, het is een foto van een een resource-guide omtrent de Gurtner carbs. Ze zien er echter wel hetzelfde uit als het gaat om de layout.

Als ik het dus goed begrijp zijn dat dus doodlopende gaten en geen poorten via waar remreiniger de carb in kan lopen?

Ik ga straks dan nog een keer met remreiniger spuiten waarbij ik ook de gasschuif en overloop bedek om te kijken of het toevallig niet via daar binnenkomt. Als hij dan nog steeds uitvalt is de pakking van de vlotterbak eraan, of komt er gewoon valse lucht binnen via de luchtschroef en/of stationairschroef.

Denken jullie trouwens dat de gasschuif zoals ie er in dat filmpje bij zit prima is? Het rubberen omhulsel is een hele tijd terug afgescheurd.
 
Denken jullie trouwens dat de gasschuif zoals ie er in dat filmpje bij zit prima is? Het rubberen omhulsel is een hele tijd terug afgescheurd.
De carburateur is een van de belangrijkste onderdelen van de motor.
Zonder dit ding gaat de motor niet werken.

De afzonderlijke onderdelen van de behuizing horen uiteraard in topconditie te verkeren!
Als iets afwijkt, kapot en/of afgescheurd is dient men dit te vervangen zodat men verzekerd is van een degelijke werkende carburateur...
Denk dat ik maar eens een revisiekitje ga aanschaffen.
Kitje al geplaatst?
 
De carburateur is een van de belangrijkste onderdelen van de motor.
Zonder dit ding gaat de motor niet werken.

De afzonderlijke onderdelen van de behuizing horen uiteraard in topconditie te verkeren!
Als iets afwijkt, kapot en/of afgescheurd is dient men dit te vervangen zodat men verzekerd is van een degelijke werkende carburateur...

Kitje al geplaatst?
Nee kitje heb ik besteld, komt denk ik ergens eind deze week binnen. Daar zit het omhulsel echter niet bij.

Ik vraag me alleen af wat de invloed van het missen van die omhulsel daadwerkelijk is.
Post automatically merged:

Voor de goede orde, met de omhulsel bedoel ik het blauw/paars omcirkelde. Het plastic kapje daaronder is wel aanwezig.
 

Attachments

  • IMG_5926.jpeg
    IMG_5926.jpeg
    75.9 KB · Views: 6
Last edited:
Dit is een zgn. afdicht en/of doorvoertule waarbij het binnenste wordt bescherm tegen afval, vuil en vocht!
Dit is dan ook geen belangrijk onderdeel van de carburateur... (beetje belangrijk is het wel natuurlijk maar heeft niks met motorprestaties van doen)

Dit soort onderdelen zijn echter wel los verkrijgbaar op het www.,

Voorbeeld: https://www.bing.com/images/search?...=gaskabel+tules+carburateur&form=IGRE&first=1
Top, dan is dat in ieder geval uitgesloten. Neemt niet weg dat ik het wel ga plaatsen op den duur. Maar dan is dat in ieder geval uitgesloten.

Ik denk dat we dan dichterbij komen wat betreft de oorzaak. Valse lucht via de stationairschroef/luchtschroef?
 
Valse lucht via de stationairschroef/luchtschroef?
Dit is in principe vrijwel onmogelijk...
Stationair schroef gooit alleen de gasschuif omlaag en/of omhoog (toerental) en heeft verder geen invloed op de aangezogen lucht.
Dit is idem met de luchtschroef welke de functie heeft om meer en/of minder lucht aan het mengsel te voegen.

Valse lucht komt echt van de plekken zoals pakkingen, keerringen, spruitstukken en/of aansluitingen van de carburateur die niet meer actief zijn zoals de mengolie en luchtpomp bijvoorbeeld die direct in verbinding staan met de motor!
 
Back
Top