Hi all,
Ik heb veel threads op dit forum gelezen wat betreft het afstellen van scooters. Toch maak ik niet voor niks een thread aan, omdat ik hier momenteel op vastloop.

Ik zit met het volgende: ik krijg mijn ludix maar niet goed afgesteld, hij reageert erg fel op het gas en trekt soms bij dezelfde gasstand verder door. Hierna heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen. Dit is er soms wel uit te rijden door flink met het gas te spelen.

Ik heb dit probleem eigenlijk altijd een soort van gehad zowel met de originele 15mm carb als de nieuwe 17,5mm Dellorto phva ts. Het probleem is wel verergerd sinds de nieuwe carb en ik denk dat dit enigszins door de naald komt waardoor ik het mengsel niet juist krijg.

P.s. er komen ook zwarte spetters uit m’n uitlaat waarna het uiteindelijk ook uit de uitlaat druipt, dit duid bij mij op een te rijk mengsel. Dit is niet heel gek perse want ik meng momenteel 120 ml olie op 5,3 liter benzine voor de inrijd periode.

Mijn vraag is of iemand mij in de goede richting kan helpen om mijn scooter af te stellen zodat ik hem zonder stress goed in kan rijden.

Alvast bedankt voor de moeite!!
Hieronder mijn complete setup.


Blok: *Peugeot horizontaal*

*let op dit blok is recent gereviseerd en dit is goed gebeurd en met het juiste gereedschap!*

Inhoud Blok

Malossi sport 70cc gietijzer watergekoeld
Doppler racing endurance krukas met volle wangen
stage 6 zilverkooi naaldlager
Krukas Lagers c4
Stage 6 keerringen

Uitlaat
Leovince handmade TT terugloop

Overbrenging
Gele drukveer
Std koppeling
7 gram rollen
Malossi multivar vario
Std V-snaar
Std vertanding

Inlaat
Std spruitstuk
17,5mm Dellorto phva ts
Malossi membraan platen
Std membraan
Std luchtfilter (hals afgesneden van binnen)
Sproeier 90 tm 78 geprobeerd
Gasnaald is origineel wat er in zat (w27?)
Std choke
 
Advertisement - register to remove this

als die rond de 100,00 heeft gekost , is het een ECHTE.
Bouw eens af in Sproeier , 78 kan nog te groot zijn
( ik rijd met een gelijk waardige Set Up , Speedfight 3. ).
Dit is hem https://www.k-parts.nl/carburateur-...ts-minarelli-elektrische-choke-en-vacuum.html
Post automatically merged:

Drukveer is te zwaar
Rollen zijn te licht
Sproeier is te groot.

Is de Carburateur een Originele Dellorto ? of is het en ... Model Dellorto / Dellorto Look- a -Like.
Aan wat voor configuratie zat je zelf te denken met zo een setup ??
Qua rollen en drukveer
 
hij reageert erg fel op het gas en trekt soms bij dezelfde gasstand verder door. Hierna heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen. Dit is er soms wel uit te rijden door flink met het gas te spelen.

Krijg hoofdpijn als ik dit lees.. Misschien wat simpeler zinnen gebruiken zodat de informatie sneller op te nemen en te begrijpen is.



Ik mis wel je afstelling van je trekveren.
En zoals boven gezegd een gele drukveer is niet direct perse nodig op een peugeot blok, wit zou ook kunnen voldoen.

Regel voor drukveer afstellen, is dat je een zo laag MOGELIJKE drukveer installeert.
Een drukveer dat te veel kracht uitoefend zal alleen zorgen voor meer weerstand in de motor en dus lagere topsnelheid.

7 grams rollen te licht ben ik ook mee eens. Meestal kom je hoger uit dan 7,5 grams.
Ik rijd mijn sito plus 568 met 3x 8,5 grams + 3x 8,0 grams.. Ding reeds met die afstellen erg pittig.

Anders maakt je blok teveel toeren, en te weinig aandrijving. (toeren is wel stoer, alleen:

- Gaat ten kosten van je benzine verbruik.
- Hogere slijtage motor
- Efficientie aandrijfing is er dan totaal niet.
- Koppel van die motor zit net zo laag als bij vertikaal.. (houd ik dat je met een ontgrensde standaard uitlaat ook prima 80 op de teller zou kunnen halen, net als je snelle uitlaat.. Maar dan hoef je niet veel te veranderen om dat te bereiken.

En dan ziet het er nog best stom uit dat je alles aan het afstellen bent, maar eigenlijk niet zo hard als een originele uitlaat gaat.
 
Last edited:
hij reageert erg fel op het gas en trekt soms bij dezelfde gasstand verder door. Hierna heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen. Dit is er soms wel uit te rijden door flink met het gas te spelen.

Krijg hoofdpijn als ik dit lees.. Misschien wat simpeler zinnen gebruiken zodat de informatie sneller op te nemen en te begrijpen is.
Excuses ik heb mijn best gedaan om het zo gedetailleerd mogelijk uit te leggen….
 
heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen

Beetje rare zin.. Stationair gaat lopen als je aan het rijden bent..


Maar dit komt mij wel over dat je carb afstelling een beetje erg houtje touwtje is..
 
heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen

Beetje rare zin.. Stationair gaat lopen als je aan het rijden bent..


Maar dit komt mij wel over dat je carb afstelling een beetje erg houtje touwtje is..
Ja inderdaad ik heb met deze carb niet echt een idee waar ik op moet letten het lijkt wel of alles zichzelf tegenspreekt…
En met dat stationair lopen bedoel ik meer dat ik niet op een constante snelheid kan rijden zonder dat hij doorkamt of ineens stationair uitrolt terwijl ik m’n gas nog niet eens bewogen heb
 
Drukveer Malossi wit
Rollen rond de 8gr/stuk
Trekveren Malossi wit / Paars
Sproeier afbouwen van af 80.
Bougie hitte graad 9
Klinkt als een mooie setup, ik had overigens eerst ook 8 gram rollen er in zitten met m’n sito uitlaat en dit reed echt perfect icm originele carb… echter ben ik toen na de rebuild toch terug gegaan naar mijn terugloop icm de 17,5 mm carb
Post automatically merged:

Mijn inziens is : Sproeier is te groot , en de luchtschroef staat verkeerd. ( zo wie zo ) ... dan komt de andere afstelling die gedaan moet worden.
Ja dat lijkt mij sowieso het geval, ik was alleen erg huiverig met nog lager gaan in sproeier omdat ik echt niet zit te wachten in een vastloper
Post automatically merged:

hij reageert erg fel op het gas en trekt soms bij dezelfde gasstand verder door. Hierna heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen. Dit is er soms wel uit te rijden door flink met het gas te spelen.

Krijg hoofdpijn als ik dit lees.. Misschien wat simpeler zinnen gebruiken zodat de informatie sneller op te nemen en te begrijpen is.



Ik mis wel je afstelling van je trekveren.
En zoals boven gezegd een gele drukveer is niet direct perse nodig op een peugeot blok, wit zou ook kunnen voldoen.

Regel voor drukveer afstellen, is dat je een zo laag MOGELIJKE drukveer installeert.
Een drukveer dat te veel kracht uitoefend zal alleen zorgen voor meer weerstand in de motor en dus lagere topsnelheid.

7 grams rollen te licht ben ik ook mee eens. Meestal kom je hoger uit dan 7,5 grams.
Ik rijd mijn sito plus 568 met 3x 8,5 grams + 3x 8,0 grams.. Ding reeds met die afstellen erg pittig.

Anders maakt je blok teveel toeren, en te weinig aandrijving. (toeren is wel stoer, alleen:

- Gaat ten kosten van je benzine verbruik.
- Hogere slijtage motor
- Efficientie aandrijfing is er dan totaal niet.
- Koppel van die motor zit net zo laag als bij vertikaal.. (houd ik dat je met een ontgrensde standaard uitlaat ook prima 80 op de teller zou kunnen halen, net als je snelle uitlaat.. Maar dan hoef je niet veel te veranderen om dat te bereiken.

En dan ziet het er nog best stom uit dat je alles aan het afstellen bent, maar eigenlijk niet zo hard als een originele uitlaat gaat.
Dankjewel voor de verduidelijking!! Dit schets een mooi beeld voor mij qua verwachting en de richting waar ik op moet gaan
Post automatically merged:

Dit is overigens de kleur van de bougie met sproeier 78 en de gasnaald 1 stand armer.
Dit is overigens niet met volgas getest dus heeft waarschijnlijk ook geen nut om deze af te lezen…..
Post automatically merged:

Foto laadde niet…..
 

Attachments

  • 2B7A40F7-9F98-4416-8B47-FBA69E169A1C.jpeg
    2B7A40F7-9F98-4416-8B47-FBA69E169A1C.jpeg
    98.6 KB · Views: 8
Last edited:
Om te beginnen zet je de luchtschroef 1,5 slag open , dan zoek je de Sproeier zodat die vrij aardig gaat lopen ...

Loopt die zo van .....Bwoaap ... of .... Brrrr .. kan je de Sproeier zoeken , als de juiste (bijna) gevonden is , ga je de luchtschroef afstellen .
Dan een stuk rijden ... stuk Volgas , gas dicht en contact uit als je bijna thuis ben , dfan de Bougie aflezen .
NB : Bij een hagelnieuwe bougie is het lastig , omdat die niet gelijk Bruin of grijs is / word.
 
Om te beginnen zet je de luchtschroef 1,5 slag open , dan zoek je de Sproeier zodat die vrij aardig gaat lopen ...

Loopt die zo van .....Bwoaap ... of .... Brrrr .. kan je de Sproeier zoeken , als de juiste (bijna) gevonden is , ga je de luchtschroef afstellen .
Dan een stuk rijden ... stuk Volgas , gas dicht en contact uit als je bijna thuis ben , dfan de Bougie aflezen .
NB : Bij een hagelnieuwe bougie is het lastig , omdat die niet gelijk Bruin of grijs is / word.
Ik heb in ieder jullie advies opgevolgd en de overbrenging aangepast en dit verhielp al 90 procent van de problemen.
Enige probleem is dat de bougie dus of zwart wordt of erg grijs. Ik heb nog niet een stuk volgas kunnen rijden aangezien ik hem eerst nog moet inrijden.

Momenteel zit er sproeier78 in en daar rijd hij op zich redelijk goed mee mits je de stelschroef op 1,5 slag zet, doe je dit niet en zet je hem bijvoorbeeld op 2 slagen dan blijft hij hoog stationair lopen na een dot gas.

Bougie blijft een beetje zwart grijs van kleur van 78 tot aan 68 wordt jij steeds lichter in grijstint.


Ik wil jullie in ieder geval super erg bedanken voor de adviezen en voor het in de juiste richting wijzen!!

Ik ga eerst even 500km inrijden en daarna laat ik jullie weten wat de resultaten zijn met volgas.
 
Hey daar ben ik weer,

Ik heb momenteel al flink wat op de teller staan en heb hem eventjes redelijk af weten te stellen. Totdat ik dus standje hoger ging met de gasnaald en een maatje kleiner met de sproeier. Dit reed echt bagger dus hop ik weer alles terug naar hoe het het beste reed (gasnaald midden, luchtschroef 2 slagen open en sproeier 74).
Op een gegeven moment liep hij hier ook niet goed meer op en viel hij na 2 min stationair lopen ook weer langzaam uit (koud). Hierbij kwam er veel rook vrij uit de uitlaat en dit liet mij denken dat mijn Carbon klepjes gewoon niet goed afdichtte. Hoppa ik de klepjes vervangen voor originele metalen klepjes en ook hierbij loopt hij niet goed en zit ik inmiddels met hetzelfde probleem op maatje (70 sproeier).

Back to the drawing board….
Uiteindelijk rijd ik een stukje met deze setup en tot mijn verbazing elke keer als ik lang voor een stoplicht sta te wachten en weg wil trekken komt er geen tempo in en stottert hij totdat ik het gas iets verder open trek, maar dan wil hij gelijk weg vliegen.

Ik heb ook de bougie lopen checken om de haverklap, ik constateerde dat deze tijdens het stationair lopen (koud) helemaal zeiknat is en bij een (warme) motor gewoon roodbruin is.

Ben een beetje einde raad en begin toch echt te denken dat mijn carburateur een defect heeft waardoor hij onnodig de Carters loopt te vullen en hiermee de boel verzuipt.
 
vooropgesteld dat ik nul ervaring heb met dit type scooter, maar wel vergelijkbare symptomen ken van m'n Kreidler (Bing 10 of 12 mm carburateur, open inlaat) en ook een beetje van m'n tweecilinder Evinrude 4 pk buitenboord (ook/wel membraaninlaat op het carter)
beide konden/kunnen niet te lang stationair of laag belast draaien zonder te gaan sputteren.
ik weet niet meer wat voor olie ik in die Kreidler mengde, denk wel iets van het lokale (Shell of total) tankstation en geen Action, maar de verhouding was max 1:50. in de Evinrude meng ik 1:100 met Triboron, een olievervanger die een spekgladde mineraallaag (boor/borium) achterlaat.
Edit: ik lees dat je uitlaat voor laag- tot middenhoog toerengebied bedoeld is.. dan is die als verdachte uit te sluiten, tènzij hij dichtgekoold zit als gevolg van je te rijke smering? wat gebeurt er als je die uitlaat lekker heetstookt door een flink stuk vol open te rijden? begint ie dan bij stationair droog ná te roken (als een brikettenstarter die net aangestoken wordt)? of komt er een vette walm (zichtbaar of ruikbaar) uit?
 
Last edited:
vooropgesteld dat ik nul ervaring heb met dit type scooter, maar wel vergelijkbare symptomen ken van m'n Kreidler (Bing 10 of 12 mm carburateur, open inlaat) en ook een beetje van m'n tweecilinder Evinrude 4 pk buitenboord (ook/wel membraaninlaat op het carter)
beide konden/kunnen niet te lang stationair of laag belast draaien zonder te gaan sputteren.
ik weet niet meer wat voor olie ik in die Kreidler mengde, denk wel iets van het lokale (Shell of total) tankstation en geen Action, maar de verhouding was max 1:50. in de Evinrude meng ik 1:100 met Triboron, een olievervanger die een spekgladde mineraallaag (boor/borium) achterlaat.
maar is dit (in jouw geval) ook niet een gevolg van de uitlaat die je erop hebt, die geoptimaliseerd is voor een hoog of middelhoog toerental, maar voor stationair mogelijk "dicht" klapt door drukgolven terug te geven op het moment dat je uitlaatpoort opent?
Ja dat zou je inderdaad kunnen stellen maar ik heb dit eerder nog helemaal niet gehad en ik moet zelfs zeggen dat mijn scooter het even goed heeft gedaan en nu ineens ruk loopt. Ik heb hem net gestart en hij heeft mij verschillende tegenstrijdige signalen. Als ik aan het rijden ben dan lijkt hij het even goed te doen, maar dan als ik het gas los laat remt hij af op de motor en hoor je hem niet meer stationair lopen totdat de koppeling er af gaat. Daarnaast is het ook zo dat als ik hem net start de bougie echt nat is maar dit dus niet het geval is als ik er een stuk mee gereden heb. Hij kleurt dan een beetje bruin rood. Zit inmiddels op sproeier 68. Als ik wil dat hij stationair blijft lopen dan moet de luchtschroef ver open maar hierdoor krijg ik hem de volgende ochtend niet gestart.
Post automatically merged:

Ja dat zou je inderdaad kunnen stellen maar ik heb dit eerder nog helemaal niet gehad en ik moet zelfs zeggen dat mijn scooter het even goed heeft gedaan en nu ineens ruk loopt. Ik heb hem net gestart en hij heeft mij verschillende tegenstrijdige signalen. Als ik aan het rijden ben dan lijkt hij het even goed te doen, maar dan als ik het gas los laat remt hij af op de motor en hoor je hem niet meer stationair lopen totdat de koppeling er af gaat. Daarnaast is het ook zo dat als ik hem net start de bougie echt nat is maar dit dus niet het geval is als ik er een stuk mee gereden heb. Hij kleurt dan een beetje bruin rood. Zit inmiddels op sproeier 68. Als ik wil dat hij stationair blijft lopen dan moet de luchtschroef ver open maar hierdoor krijg ik hem de volgende ochtend niet gestart.
Ik heb toch voor de zekerheid ook maar even een handchoke besteld omdat die elektrische er ook niet helemaal mooi meer uit ziet en ik liever een handchoke er op heb zitten.
Ik vind het heel erg merkwaardig dat hij van teveel benzine krijgt in het begin. Zelfs met sproeier 68.
Post automatically merged:

151332BE-2A1A-47D7-9E9A-0D0401625388.jpeg
Zo ziet hij er uit na stationair lopen voor 3 minuten.
 
Back
Top