Afstelling Peugeot Ludix

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik maak toch maar een topic aan want de afstelling van mijn Ludix zal te groot zijn voor het 'kleine vraagjes topic'.

Het gaat om een 45km/h 2t Ludix met een 12.5mm Gurtner carb. Sproeier zit tussen de 49-52. Zal dat later eens voor de zekerheid checken.

Valse lucht
Scooter trekt geen valse lucht voor zover ik weet. Hand op de luchtfilterslang en hij valt uit. Goed om te weten is dat het luchtfilter uit twee onderdelen bestaat, de box (bestaande uit twee helften) en de luchtfilterslang welke op de carb zit geïnstalleerd door middel van een slangenklem. Eenmaal de luchtfilterbox er ook op gemonteerd te hebben, vervolgens met remreiniger gecheckt en ik merk geen verschil in toeren. Ik heb gespoten op het spruitstuk, carburateur (op alle poorten en aansluitingen) en het luchtfilter (inclusief het stuk tussen de box en de slang).

Afstelling luchtschroef
Wat wel merkwaardig is, is dat de scooter heel laagtoerig blijft draaien als de luchtschroef dicht zit. Je merkt wel dat ie smoort, maar hij staat op het puntje van uitvallen.

Ik heb alles geprobeerd qua slagen bij de luchtschroef. Van 1,5 slag (1x 360 graden en dan nog 1x 180 graden) tot 3,5 slag. In eerste instantie reed hij prima, maar had ik wel het gevoel dat ie werd gesmoord bij het optrekken. Na een beetje pielen met de luchtschroef is de scooter alleen maar meer gaan verzuipen. Zodanig dat ik een stukje terug moest lopen. Scooter draaide wel stationair, maar trekt maar voor 1 seconde op, alvorens hij de toeren vrij rap afbouwt totdat hij weer stationair loopt. Dit alles terwijl ik nog gas geef. Zie onderstaande video voor meer context.


Kleur van de bougie is hieronder te vinden. Dit is gedurende het hele proces hetzelfde gebleven, zowel tijdens het stukje waarin die alleen gesmoord optrok, tot het stuk dat ie niet meer op het gas reageert.

Wat me ook is opgevallen is het verloop van mijn toerental bij gas geven. In de video die ik heb opgenomen geef ik minimaal maar consistent steeds meer gas. Dit zou ook niet moeten kunnen neem ik aan? Vanaf 00:15 is het vol gas.


Soms bouwt die wel gewoon evenredig toeren op als hij eventjes niet heeft gedraaid.
 

Attachments

  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    151.1 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Top thanks, dan snap ik dat concept nu ook!

Ik moet zeggen dat de aansluiting en de bedrading van de choke helemaal onder de olie zaten. Is dit iets wat funest is voor de choke?

Het zit ook precies onder de oliepomp en olietankje, dus het is een beetje onvermijdelijk dat als er af en toe een druppeltje gaat, of ik wat olie mors, dat het dan daarop beland.
Deze olie bijt niet zover ik weet. Zolang de olie niet de aansluiting in loopt lijkt t me geen punt. En mijn ervaring met 2 takt en zeker Peugeot is dat echt altijd delen modder vet (kunnen) zijn.
 
Last edited:
Deze olie bijt niet zover ik weet. Zolang de olie niet de aansluiting in loopt lijkt t me geen punt. En mijn ervaring met 2 takt en zeker Peugeot is dat echt altijd delen modder vet (kunnen) zijn.
Hahah de aansluitingen zaten er ook helemaal onder, zowel binnen als buiten.

Blijft lastig afstellen. Koud slaat ie af als hij warm heerlijk stationair loopt. Zet ik de stationairschroef hoger start hij koud in een keer, maar rijdt hij warm uit zichzelf zonder gas. Ook blijft de luchtschroef niet echt in toeren veranderen als ik een slag open of dicht draai. Je merkt pas echt verschil als de schroef heel ver open is of heel ver dicht.
 
Zou dit slangetje ook te maken hebben met de afstelling? Hij gaat rechtstreeks het blok in. Toen ik dit blok had aangeschaft was het slangetje gewoon open. Monteur had deze dichtgemaakt omdat hij anders maar niet liep.
 

Attachments

  • IMG_5749.jpeg
    IMG_5749.jpeg
    227.9 KB · Views: 23
  • IMG_5752.jpeg
    IMG_5752.jpeg
    307 KB · Views: 22
Gaat hij echt het blok in , of is het misschien de aftap van de vlotterkamer. Als deze niet gevuld wordt , loopt hij natuurlijk ook niet . Komt er iets uit als je de knoop eruit haalt ? Of anders een vacuum slang van jet sls gedeelte . Kun je hem volgen , waar hij precies naar toe loopt ?
 
Gaat hij echt het blok in , of is het misschien de aftap van de vlotterkamer. Als deze niet gevuld wordt , loopt hij natuurlijk ook niet . Komt er iets uit als je de knoop eruit haalt ? Of anders een vacuum slang van jet sls gedeelte . Kun je hem volgen , waar hij precies naar toe loopt ?
Nee ik heb geen slang lopen vanuit de carburateur buiten de olie- en benzineslang. Ik heb hem dus gevolgd en dan kom je uit op de tweede foto. Of hij echt het blok in gaat weet ik niet. Ik heb deze aansluiting namelijk nooit gezien. Blijkbaar is het een tutje die uit het blok steekt waar het slangetje d.m.v. een klem aan vast zit? Dan is het dus de vacuüm slang van het sls-gedeelte? Heb eerlijk gezegd ook geen idee wat dat is en of het invloed heeft op de afstelling.
 
Maar hoe zit het nu met de sproeier?
De meeste (behalve de Blaster) zitten vrij hoog qua standaard hoofdsproeier!

Hoofdsproeier (main jet): 56
Stationair (idle jet): 36
Choke sproeier (starter jet): 45
Luchtschroef (mixture screw): 1 3/4 tot 1 1/2 slag
Stationair toerental (idle adjustment): 1.600 RPM.

Bovenstaande is de standaard setting vanuit de fabriek voor de Gurtner PY 12 carburateur.
Dit even ter info! Is ook terug te vinden op de datasheets van de Ludix:

Zie ook: https://scooterforum.net/search/277589/?q=peugeot+datasheet&t=resource&o=date

Ik heb deze aansluiting namelijk nooit gezien. Blijkbaar is het een tutje die uit het blok steekt waar het slangetje d.m.v. een klem aan vast zit? Dan is het dus de vacuüm slang van het sls-gedeelte? Heb eerlijk gezegd ook geen idee wat dat is en of het invloed heeft op de afstelling.

Dit betreft inderdaad de aansluiting vanuit het blok naar de uitlaat toe!
Bij Peugeot noemt men dit het IAE systeem, wat staat voor: Injected Air Emission system.
Kan inderdaad los blijven, echter is het wel belangrijk dat de slang afgekort en goed afgesloten wordt i.v.m. kans op valse lucht wat aangezogen kan worden.
 
Last edited:
Maar hoe zit het nu met de sproeier?
De meeste (behalve de Blaster) zitten vrij hoog qua standaard hoofdsproeier!

Hoofdsproeier (main jet): 56
Stationair (idle jet): 36
Choke sproeier (starter jet): 45
Luchtschroef (mixture screw): 1 3/4 tot 1 1/2 slag
Stationair toerental (idle adjustment): 1.600 RPM.

Bovenstaande is de standaard setting vanuit de fabriek voor de Gurtner PY 12 carburateur.
Dit even ter info! Is ook terug te vinden op de datasheets van de Ludix:

Zie ook: https://scooterforum.net/search/277589/?q=peugeot+datasheet&t=resource&o=date



Dit betreft inderdaad de aansluiting vanuit het blok naar de uitlaat toe!
Bij Peugeot noemt men dit het IAE systeem, wat staat voor: Injected Air Emission system.
Kan inderdaad los blijven, echter is het wel belangrijk dat de slang afgekort en goed afgesloten wordt i.v.m. kans op valse lucht wat aangezogen kan worden.
Ik heb vandaag kunnen kijken, was bezig met het monteren van de uitlaat.

Er zit een sproeier 50 in! Het betreft hier een snorblok (snor-cilinder), weliswaar zonder vario-plaat en met een passend gemaakte brom-uitlaat. Hierdoor rijdt hij de toegestane snelheid voor een brom-scooter. Heb hem ook omgekeurd naar geel.

Heb hier zelf nog sproeier 52 en 54 liggen. Zou een dusdanig kleine sproeier resulteren in het feit dat hij of koud wel start, maar warm te hoog stationair draait, of koud alleen start met gas geven, maar warm wel erg goed loopt?
 
Er zit een sproeier 50 in! Het betreft hier een snorblok (snor-cilinder), weliswaar zonder vario-plaat en met een passend gemaakte brom-uitlaat. Hierdoor rijdt hij de toegestane snelheid voor een brom-scooter. Heb hem ook omgekeurd naar geel.

Heb hier zelf nog sproeier 52 en 54 liggen. Zou een dusdanig kleine sproeier resulteren in het feit dat hij of koud wel start, maar warm te hoog stationair draait, of koud alleen start met gas geven, maar warm wel erg goed loopt?
Origineel snorblok met bijbehorende cilinder hebben vrijwel een identieke afstelling van de sproeiersetting buiten de hoofdsproeier.
Op de snorvarianten is dit maat 49 en/of 50 op de standaard carburateur.

Maar aangezien de begrenzers eruit en/of vervangen zijn (varioplaat en originele uitlaat) loopt het spul wat harder en heeft daardoor ook wat meer levenssap nodig. Dus maat 52 en 54 is een mooi uitgangspunt om te controleren wat het best reageert en/of rijdt.
Pasklaar antwoord is er helaas niet, je zal dit zelf moeten proberen wat het best is....

De hoofdsproeier heeft in die zin niet zoveel invloed op het starten van de motor in de koude fase.
De elektrische choke zorgt er namelijk voor dat er extra brandstof en lucht wordt aangevoerd.

Als de motor echter warm (en op bedrijfstemperatuur) is, is het mogelijk dat het wat hoger stationair draait als gewenst is.
Echter is dit op te lossen door de juiste luchtmengverhouding te vinden als de motor goed warm is!
Als je dat punt gevonden hebt rest er alleen nog het stationaire toerental op de juiste plek te draaien zodat het 1.600 RPM draait.

En wellicht dat het is langsgekomen maar welke hittegraad bougie zit er momenteel gemonteerd?
 
Origineel snorblok met bijbehorende cilinder hebben vrijwel een identieke afstelling van de sproeiersetting buiten de hoofdsproeier.
Op de snorvarianten is dit maat 49 en/of 50 op de standaard carburateur.

Maar aangezien de begrenzers eruit en/of vervangen zijn (varioplaat en originele uitlaat) loopt het spul wat harder en heeft daardoor ook wat meer levenssap nodig. Dus maat 52 en 54 is een mooi uitgangspunt om te controleren wat het best reageert en/of rijdt.
Pasklaar antwoord is er helaas niet, je zal dit zelf moeten proberen wat het best is....

De hoofdsproeier heeft in die zin niet zoveel invloed op het starten van de motor in de koude fase.
De elektrische choke zorgt er namelijk voor dat er extra brandstof en lucht wordt aangevoerd.

Als de motor echter warm (en op bedrijfstemperatuur) is, is het mogelijk dat het wat hoger stationair draait als gewenst is.
Echter is dit op te lossen door de juiste luchtmengverhouding te vinden als de motor goed warm is!
Als je dat punt gevonden hebt rest er alleen nog het stationaire toerental op de juiste plek te draaien zodat het 1.600 RPM draait.

En wellicht dat het is langsgekomen maar welke hittegraad bougie zit er momenteel gemonteerd?
Yes, dus dan zal het euvel liggen aan de afstelling van de schroeven, tenzij het euvel ergens anders ligt, dan kan ik afstellen tot ik een ons weeg. Wat ik op dit moment al doe haha.

Er zit een hittegraad 8 in, gewoon van NGK.
 
Er zit een hittegraad 8 in, gewoon van NGK.
Het merk NGK is prima maar de hittegraad is eigenlijk veel te koud!

Standaard snor (AC) is/heeft standaard hittegraad 5
Standaard brom (AC) is/heeft standaard hittegraad 7

Voor de vloeistof gekoelde varianten betreft het hittegraad 8!
Zelf zou ik voor de 5 en/of hooguit 6 gaan met de huidige setup op jouw Ludix.

Dit kan namelijk wel van invloed zijn tijdens de koude en/of warme startfase van de motor!
 
Het merk NGK is prima maar de hittegraad is eigenlijk veel te koud!

Standaard snor (AC) is/heeft standaard hittegraad 5
Standaard brom (AC) is/heeft standaard hittegraad 7

Voor de vloeistof gekoelde varianten betreft het hittegraad 8!
Zelf zou ik voor de 5 en/of hooguit 6 gaan met de huidige setup op jouw Ludix.

Dit kan namelijk wel van invloed zijn tijdens de koude en/of warme startfase van de motor!
Ik ga dit eens proberen, als dit het euvel is dan ben ik echt heel blij! Zo zie je maar dat het probleem meer voor de hand ligt dan je zou denken. Hoop ik dan tenminste.
 
Wat ik geleerd heb van mijn vrouw is dat hoop hebben meestal uitdraait op een uitgestelde teleurstelling!
Gek genoeg zit ze er niet zo ver naast wat dat betreft....

Het vervelende is, is dat jij een zgn. bij elkaar geraapt zooitje hebt qua motorblok waarbij ik zelfs denk dat het hier een kloon motorblok betreft!
Zeker gezien de aansluiting op het motorblok v.w.b. het I.A.E of pulsair emissie systeem.

Op het originele blok zit altijd een prachtige luchtpomp gemonteerd met 1 en/of 2 aansluitingen...
Die zie ik echter niet terug op het motorblok in post #24!

Niet verkeerd bedoeld maar ik denk toch dat het e.e.a. flink afwijkt...
Nog steeds de originele ACPH-CDI aanwezig met ook een elektrische oliepomp?
 
Het vervelende is, is dat jij een zgn. bij elkaar geraapt zooitje hebt qua motorblok waarbij ik zelfs denk dat het hier een kloon motorblok betreft!
Zeker gezien de aansluiting op het motorblok v.w.b. het I.A.E of pulsair emissie systeem.

Op het originele blok zit altijd een prachtige luchtpomp gemonteerd met 1 en/of 2 aansluitingen...
Die zie ik echter niet terug op het motorblok in post #24!

Niet verkeerd bedoeld maar ik denk toch dat het e.e.a. flink afwijkt...
Nog steeds de originele ACPH-CDI aanwezig met ook een elektrische oliepomp?
Het gaat in casu ook niet om het originele blok. Het originele blok was een paar jaar geleden kaduuk en zodoende heb ik een tweede blok aangeschaft. Deze is afkomstig van een Speedfight 3 2-takt. Hoe weet ik dit? Er zat nog een spatbord van een speedfight 3 op gemonteerd, idem voor het luchtfilter. De carburateur was niet de 12,5mm gurtner die onder mijn Ludix zit, al zou die wel passen op de Ludix. Carburateur kenmerkte zich door een vrij plat vlotterbak. Heb uiteindelijk het spruitstuk, carb en luchtfilter van het tweede blok in een koop weggedaan.

Dit blok heb ik toen onder mijn Ludix gezet. Ik heb alleen de vario, koppeling etc. overgezet. Voor de rest was het plug en play (nadat het slangetje van de luchtpomp was gedicht en de subframe + schokbreker had overgezet).

Het originele blok had op de plek waar bij het tweede blok een slangetje zit een afdichtdeksel. Er zat ook nooit een slang aan vast voor zover ik weet.

De CDI is als het goed is gewoon origineel, hij komt mij in ieder geval erg bekend voor. Oliepomp is nog steeds werkend en van dellorto.
Post automatically merged:

Hier een foto van de afdichting die op het vorige blok zat. Moest even zoeken maar meende me te herinneren dit ooit te hebben gepost in een topic van ondertussen 5+ jaar geleden.
 

Attachments

  • Scherm­afbeelding 2024-05-27 om 21.33.12.png
    Scherm­afbeelding 2024-05-27 om 21.33.12.png
    1.3 MB · Views: 7
Last edited:
Onder alle Ludix scooters zit van origine een Peugeot motorblok gemonteerd met uiteraard een Gurtner carburateur.
Blok van een Speedfight 3 2-takt heeft echter een Chinees kloon motorblok waarbij de carburateur en sproeiersetting afwijkt van het originele blok. Deze maken gebruik over het algemeen gebruik van het merk Teikei carburateur welke ook geen onbekende is in de scooterwereld!

Qua CDI en/of control unit van de oliepomp blijft het gewoon idem!
 
Last edited:
Onder alle Ludix scooters zit van origine een Peugeot motorblok gemonteerd met uiteraard een Gurtner carburateur.
Blok van een Speedfight 3 2-takt heeft een Chinees kloon motorblok waarbij de carburateur en sproeiersetting afwijkt van het originele blok.
Deze maken gebruik over het algemeen gebruik van het merk Teikei carburateur welke ook geen onbekende is in de scooterwereld!

Qua CDI en/of control unit van de oliepomp blijft het gewoon idem!
Ten eerste wil ik je bedanken voor alle info. Het is echt leerzaam!

In dat geval heb ik dus een Ludix waarbij zowel het brandstofcircuit, als het oliecircuit, als de elektra origineel/oem zijn. Hieronder zit dan een chinees kloon motorblok, waar dan weer een originele Ludix-uitlaat (weliswaar bromvariant) onder zit.

Wat zou er in dat geval flink afwijken? Je zou zeggen dat het blok an sich dan dus identiek zou moeten zijn als die van de Ludix?
 
Last edited:
In dat geval heb ik dus een Ludix waarbij zowel het brandstofcircuit, als het oliecircuit, als de elektra origineel/oem zijn. Hieronder zit dan een chinees kloon motorblok, waar dan weer een originele Ludix-uitlaat (weliswaar bromvariant) onder zit.

Wat zou er in dat geval flink afwijken? Je zou zeggen dat het blok an sich dan dus identiek zou moeten zijn als die van de Ludix?
Hi Marwan,

Mja, dit is wat lastig uit te leggen zonder het hele verhaal neer te gaan typen want dat kan best lang duren aangezien ik met één vinger typ:p! Het motorblok is inderdaad vrij identiek, echter zijn er toch veel verschillen in het AC/LC origineel en kloonmotorblok te bespeuren.

De afgelopen dagen heb ik zo'n beetje alles nagekeken in m'n eigen bibliotheek (qua Peugeot over het I.A.E. & Pulsair systeem) en kwam zowaar enkele pareltjes tegen die hopelijk wat meer licht op de zaak kunnen werpen. Dit zijn overigens allemaal originele manuals van de Sales Division van Peugeot zelf. Vanwege de hoeveelheid bestanden zet ik dit gelijk maar in de resources sectie zodat meer leden hiervan gebruik kunnen maken.

De link zal ik in een later stadium (eerst alles uploaden) even toevoegen in je draadje zodat je alles op het gemakje even kunt doorlezen.
Is genoeg leesvoer wat dat betreft (wel in het Engels) dus wat versnaperingen en genoeg vocht tot je nemen de komende dagen is wel aan te raden;)!
 
Hi Marwan,

Mja, dit is wat lastig uit te leggen zonder het hele verhaal neer te gaan typen want dat kan best lang duren aangezien ik met één vinger typ:p! Het motorblok is inderdaad vrij identiek, echter zijn er toch veel verschillen in het AC/LC origineel en kloonmotorblok te bespeuren.

De afgelopen dagen heb ik zo'n beetje alles nagekeken in m'n eigen bibliotheek (qua Peugeot over het I.A.E. & Pulsair systeem) en kwam zowaar enkele pareltjes tegen die hopelijk wat meer licht op de zaak kunnen werpen. Dit zijn overigens allemaal originele manuals van de Sales Division van Peugeot zelf. Vanwege de hoeveelheid bestanden zet ik dit gelijk maar in de resources sectie zodat meer leden hiervan gebruik kunnen maken.

De link zal ik in een later stadium (eerst alles uploaden) even toevoegen in je draadje zodat je alles op het gemakje even kunt doorlezen.
Is genoeg leesvoer wat dat betreft (wel in het Engels) dus wat versnaperingen en genoeg vocht tot je nemen de komende dagen is wel aan te raden;)!
Ik waardeer de toewijding! Hopelijk leidt het tot de oplossing!
 
Back
Top