afstelling 4t gy6

Koend

New Member
Beste Forumleden,

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de scooter van mijn vriendin op te knappen.
het betreft een VOM Venice (Chinese scooter), vrijwel alles origineel op het volgende na:
Trekveren en rollentjes (hierover later meer)
Carburateur (deze is ooit vernieuwd en die heb ik "geprobeerd" om goed af te stellen)

Dus het volgende:
na het opknappen van de scooter (uiterlijk) ben ik begonnen met het motor blok. deze loopt vanaf het begin al onrustig stationair, bij vol gas trilde de scooter heel erg voordat die vertrok (dit is inmiddels verholpen) en had een dip bij het optrekken.

Na wat onderzoek te hebben gedaan dacht ik dat het aan de trekveren in combinatie met de rollentjes zou liggen. eerst heb ik een setje trekveren van malossi besteld, de slapste was te slap, de middelste leek goed te zijn maar de dip zat er nog steeds in en de strakste was overduidelijk te strak.
In het filmpje bij vol gas met joey "trekveren testen scooter afstellen" verteld hij dat wanneer dit het geval is je rollentjes zwaarder zouden moeten worden.
ik heb 4, 5, 5.5 en 6gr rolletjes geprobeerd, het ene was nog slechter dan de ander. uiteindelijk zit de dip er nog steeds in :(.

ook heb ik even naar de V snaar gekeken, deze lijkt goed boven in de vario te komen (zie bijlage) maar ik zie wel dat deze dikker is dan het busje wat in de vario gaat (2mm) dikker. zou het hier aan kunnen liggen? zo ja, kan ik dit shimmen of moet ik een andere v snaar bestellen?

PS. laat even weten of je het filmpje kan zien :)
 

Attachments

  • 20221004_164558825_iOS.jpg
    20221004_164558825_iOS.jpg
    147.8 KB · Views: 33
  • 20221004_165850671_iOS.jpg
    20221004_165850671_iOS.jpg
    369.6 KB · Views: 31
  • 20221004_164651914_iOS.jpg
    20221004_164651914_iOS.jpg
    179.6 KB · Views: 34
  • 20221004_165500000_iOS.zip
    20221004_165500000_iOS.zip
    40.8 MB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

v-snaar kan je shimmen.

Geheel origineel setup zou je 5,6 grams moeten hebben.
Een dip kan ook door andere oorzaken komen.

Zoals een versleten vario
Een drukveer die niet constante druk uit oefend. Soms is het beter om er gewoon een witte drukveer te plaatsen zodat ze riem in de achterpoelie ook niet te snel door de poelie naar beneden word getrokken.

Je poelies kan ook een kromme spiebaan hebben..

Of je afstelling van de carburateur staat misschien niet 100% goed.
 
v-snaar kan je shimmen.

Geheel origineel setup zou je 5,6 grams moeten hebben.
Een dip kan ook door andere oorzaken komen.

Zoals een versleten vario
Een drukveer die niet constante druk uit oefend. Soms is het beter om er gewoon een witte drukveer te plaatsen zodat ze riem in de achterpoelie ook niet te snel door de poelie naar beneden word getrokken.

Je poelies kan ook een kromme spiebaan hebben..

Of je afstelling van de carburateur staat misschien niet 100% goed.
Beste Eurokit,
bedankt voor je snelle reactie!

er zitten nu 5.5gr rollen in, deze zijn inderdaad wel het beste (die ik getest heb) voor mijn setup

Wat betreft de versleten vario, deze is ongeveer 100km geleden vervangen dus dat zou het niet mogen zijn :P
Ik kan inderdaad een witte drukveer proberen aangezien de scooter deze dip al heeft vanaf dat deze uit de fabriek komt :)

Zijn het nog meer dingen die ik kan proberen, dan kan ik die meteen mee bestellen.
ik neem aan dat ik een witte veer van malossi moet hebben artikelnummer MAL-2912658W0
 
Ik zou nog een keer naar de carburateur kijken zeker als deze vervangen is door een (goedkope) namaak. Deze worden vaak geleverd met een te kleine pilot jet hierdoor zou je een dip tijdens het optrekken kunne hebben.
 
Rij ook met een Chinese retro gy6 , inderdaad ook bij mij 5,5 gr rollen beste resultaat . ook ik had een imitatie Keihin carb gemonteerd , en deze nooit goed afgesteld gekregen. daarna originele keihin besteld via ali , hier in zat standaard sproeier 85 , groter en kleiner geprobeerd , en uiteindelijk de 85 laten zitten , en hij loopt hier het beste mee .
 
naraku wit of polini wit is volgens mij ook gewoon het zelfde.

Als de veer maar 1000+ op staat dan is het de goede.
Zojuist de witte drukveer geïnstalleerd maar zonder resultaat, ook heb ik hierna nog met de rollen gespeeld maar het werdt biet beter…

Wat betreft de carburateur, deze is inderdaad ooit vervangen door mijn vermoeden een namaak van keihin of iets dergelijks.
Hier zat inderdaad een te kleine pilot jet in, deze heb ik inmiddels vervangen en nu loopt die stationair wel iets beter en trok die ook beter op. (Ik heb nog een grotere dan wat er nu in zit, dat kan ik nog proberen)

Vandaag heb ik helaas geen tijd meer om de carburateur beter af te stellen dus dit ga ik morgen doen.

Wordt vervolgd
 
I am lost!

Hoe werkt het afstellen van een carburateur?
ik heb het volgende gedaan:

Ik ben begonnen met de hoofdsproeier, deze heb ik het volgende afgesteld:
ik ben begonnen met de standaard sproeier die er in zat (80). een stuk vol gas gereden, tijdens het rijden het contact uit gezet en snel geremd (waardoor het stationair geen invloed had op de kleur van de bougie) Deze was spier wit.
elke keer een stapje groter in de scooter gezet tot dat deze niet meer wit was (sproeier 86)
top dat is afgesteld naar mijn mening.

het volgende is de gasnaald:
clipje op de 2de stand van boven gezet. hierna pakte de scooter niet goed op bij het half gas rijden dus een stand naar beneden dat elke keer totdat die goed zat (die zit nu op de 4de stand van boven)

Dan als laatste de stationair sproeier in combinatie met de mengsel schroef (hier snap ik het niet meer), sproeier 33 zat er in.
in het ene filmpje dat ik kijk moet ik de stelschroef dus danig draaien zodat de scooter stationair een mooi toerental heeft. dat heb ik gedaan maar wanneer ik mijn gas los laat na gereden te hebben komen er klappen uit de uitlaat.
In een ander filmpje dat ik heb gezien moet je dan je stationair sproeier vergroten, dit heb ik dus getest, echter zit er nu spoeier 38 in met de mengselschroef (brandstof schroef aangezien die aan de kant van de inlaad zit in plaats van de kant van de luchtfiler) 3.5 rondes open (7 halve slagen). en nu zijn de klappen gestopt bij het gas los laten.

echter weet ik niet of dit nou de juiste methode is aangezien de scooter stinkt wanneer deze stationair draait.
zou er niet iets anders aan de hand kunnen zijn?

ps. ik heb ook al met remreiniger op het spruitstuk gespoten om te checken of deze niet lek is (filmpje van joey schaar)
 
wanneer je de luchtschoef meer dan 2,5 uit kan draaien dan moet je een kleinere hebben.
ook 38 ie ERG groot! standaard is volgens mij k34.
 
Inderdaad wat Super8 ook zegt stationair sproeier 34 , en de gasnaald heb ik zoals standaard op de midden stand.
Rijdt je scooter eerst warm , daarna de stationair schroef op de halve maan waar je kabel opzit , zover uit draaien dat de motor net blijft lopen. Nu de mengselschroef eerst indraaien tot de scooter dreigt uit te vallen , en dan steeds met kleine slagen uit draaien , wel steeds even wachten met draaien zodat de motor tijd heeft om aan het mengsel te wennen , tot je het hoogste toerental bereikt ( bij mij zit dat rond de twee slagen 2x 360 graden)
daarna met de stationair schroef het toerental op ongeveer 1900 instellen. Zodat je achterwiel niet meedraait bij stationair.
 
Inderdaad wat Super8 ook zegt stationair sproeier 34 , en de gasnaald heb ik zoals standaard op de midden stand.
Rijdt je scooter eerst warm , daarna de stationair schroef op de halve maan waar je kabel opzit , zover uit draaien dat de motor net blijft lopen. Nu de mengselschroef eerst indraaien tot de scooter dreigt uit te vallen , en dan steeds met kleine slagen uit draaien , wel steeds even wachten met draaien zodat de motor tijd heeft om aan het mengsel te wennen , tot je het hoogste toerental bereikt ( bij mij zit dat rond de twee slagen 2x 360 graden)
daarna met de stationair schroef het toerental op ongeveer 1900 instellen. Zodat je achterwiel niet meedraait bij stationair.
Oke top! Dat ga ik proberen.

Aangezien ik dat al een keer heb gedaan maar bij het gas los laten kwamen er klappen uit de uitlaat (dus te arm).

Hoe kan ik dit voorkomen en waar moet ik als eerste naar kijken?

ps. Ik heb de luchtfilter foam vervangen en daarna kwamen de klappen
 
Kan een te rijk mengsel zijn , of je zou eens moeten proberen je kleppen te stellen /controleren.
En ik zou de gasnaald op de middelste stand zetten , dit is standaard en voldoet meestal goed.
Ik heb de luchtfilter foam vervangen
Is het hetzelfde filter materiaal misschien dat deze een grotere dichtheid heeft en daardoor minder lucht doorlaat , wat gebeurt er als je het oude filter weer terug plaatst , om te proberen
 
Kan een te rijk mengsel zijn , of je zou eens moeten proberen je kleppen te stellen /controleren.
En ik zou de gasnaald op de middelste stand zetten , dit is standaard en voldoet meestal goed.

Is het hetzelfde filter materiaal misschien dat deze een grotere dichtheid heeft en daardoor minder lucht doorlaat , wat gebeurt er als je het oude filter weer terug plaatst , om te proberen
ik denk dat ie met een foamfilter een POWAHfilter bedoeld...
als je een 50cc scooter wilt afstellen .. dien je daar de originele luchtfilter voor te gebruiken.
een powahfilter heeft geen restictie waardoor je een grotere sproeier nodig hebt voor het juiste brandbare mengsel.
enne bougie kijken voor de l kleur is naar mijn menig hetzelfde als koffiedik kijken. je kan er tot op zekere hoogte wel een lijn op trekken..
maar het is zeker geen heilige graal.
iemand op dit forum haalde een tijdje geleden aan dat Kymco's VEELSTE rijk werden afgesteld...
na testen en onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat die beste man gelijk heeft.
met een gewone normale 50cc (49,nogwat) kan je best 2 stapjes terug zonder verlies van power of rijgenot(wat IK belangrijk vind)

terug naar de essentie...
spriets... sqeeezzzzz.... bang.... 2 of 4 takt...
kut de krep ... rolletjes... 7,5 gram. het is geen 2 takt en geen crossmotor.
je meissie hoeft ook niet t eerst weg te zijn bij t stoplicht...;-) (satire)

mijn scooter en die van mn zoon... hier op dit forum in blog ofzoiets...
rijden alle 2 met goedkope troep. ik een super 8 en hij een 20ste hands Agility.
koppeling 25 euro kompleet... vario de goedkoopste.. cilinder en zuiger net zo cheap..
en we gaan als de brandweer zo hard/snel.

kymco is geen chinees..
maar gy6 is wel t zelfde.

edit: meer lucht.. meer benzine
 
Last edited:
ik denk dat ie met een foamfilter een POWAHfilter bedoeld...
als je een 50cc scooter wilt afstellen .. dien je daar de originele luchtfilter voor te gebruiken.
een powahfilter heeft geen restictie waardoor je een grotere sproeier nodig hebt voor het juiste brandbare mengsel.
enne bougie kijken voor de l kleur is naar mijn menig hetzelfde als koffiedik kijken. je kan er tot op zekere hoogte wel een lijn op trekken..
maar het is zeker geen heilige graal.
iemand op dit forum haalde een tijdje geleden aan dat Kymco's VEELSTE rijk werden afgesteld...
na testen en onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat die beste man gelijk heeft.
met een gewone normale 50cc (49,nogwat) kan je best 2 stapjes terug zonder verlies van power of rijgenot(wat IK belangrijk vind)

terug naar de essentie...
spriets... sqeeezzzzz.... bang.... 2 of 4 takt...
kut de krep ... rolletjes... 7,5 gram. het is geen 2 takt en geen crossmotor.
je meissie hoeft ook niet t eerst weg te zijn bij t stoplicht...;-) (satire)

mijn scooter en die van mn zoon... hier op dit forum in blog ofzoiets...
rijden alle 2 met goedkope troep. ik een super 8 en hij een 20ste hands Agility.
koppeling 25 euro kompleet... vario de goedkoopste.. cilinder en zuiger net zo cheap..
en we gaan als de brandweer zo hard/snel.

kymco is geen chinees..
maar gy6 is wel t zelfde.

edit: meer lucht.. meer benzine
Hoi Super8,

Ik had je blog gelezen inderdaad. Mooi stukkie tekst!

Ik heb de luchtfiler foam vervangen (de foam in de originele luchtfiler)
Wat ik mij nu denk, misschien is er wel een gat of iets dergelijks in het luchtfiler gekomen, dat ga ik nog even checken.
Ook had ik nog ergens gelezen dat het kan zijn dat de carburateur te ver wordt gesloten wanneer ik geen gas geef en dus daarom klappen in de uitlaat krijg.

Ik heb aankomende week weinig tijd om er aan te sleutelen helaas!

Wat mijn plan van aanpak nu gaat zijn:
Opschrijven wat er nu in de carburateur zit, dan de carburateur schoonmaken —> alles origineel erin zetten en kijken of die nog steeds klapt bij het los laten van het gas.
Wanneer dat het geval is zou die dus ergens valse lucht moeten krijgen aangezien er een origineel luchtfilter op zit.
Wanneer dat niet geval is de oude foam terug in de luchtfilter stoppen. En wanneer het dan niet is opgelost zet ik alles terug zoals het nu zit en neem ik de dip bij het optrekken voor lief :(

Dan heb ik in ieders geval veel geleerd over de carburateur en de afstelling van de overbrenging :)
 
Zojuist de witte drukveer geïnstalleerd maar zonder resultaat, ook heb ik hierna nog met de rollen gespeeld maar het werdt biet beter…

Wat betreft de carburateur, deze is inderdaad ooit vervangen door mijn vermoeden een namaak van keihin of iets dergelijks.
Hier zat inderdaad een te kleine pilot jet in, deze heb ik inmiddels vervangen en nu loopt die stationair wel iets beter en trok die ook beter op. (Ik heb nog een grotere dan wat er nu in zit, dat kan ik nog proberen)

Vandaag heb ik helaas geen tijd meer om de carburateur beter af te stellen dus dit ga ik morgen doen.

Wordt vervolgd


Ik heb bij mij er ook een witte drukveer erin gezet. Nou dat ik het gezien hebt deed die in het begin het wel aardig met door trekken.. Maar na 50 / 55km/u op de teller zakt heel het vermogen ineens weg.

Ben ook nog even aan het uitvogelen wat het beste is om erin te zetten.. Maar momenteel weer de originele laten zitten. (deed het overigens wel beter van min tot max)
 
Ik heb zojuist even naar het luchtfilter gekeken en deze blijkt inderdaad kapot. zeer waarschijnlijk dat de scooter daardoor valse lucht trekt.

Wanneer de kap erop zit lijkt het alsof er niet veel lucht door kan komen. heeft iemand hier ervaring mee? het volgende is kapot (zie bijlages)
aangezien dit achter het foam zit (de filter zelf :p) lijkt het mij dat dit we valse lucht trekt en daardoor de scooter niet goed stationair loopt en misschien zelfs niet goed op trekt (vandaar de grote hoofdsproeier en grote stationair sproeier)

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken, alvast bedankt!:)
 

Attachments

  • 2022-10-13-17-03-08.jpg
    2022-10-13-17-03-08.jpg
    137.5 KB · Views: 22
  • 2022-10-13-17-05-30.jpg
    2022-10-13-17-05-30.jpg
    174.7 KB · Views: 22
  • 2022-10-13-17-05-36.jpg
    2022-10-13-17-05-36.jpg
    182.9 KB · Views: 23
Dat zou best eens kunnen , mist dus de weerstand van het filter . Zou er niet te lang mee door rijden zo , want via deze weg kan er ook vuil aangezogen worden , zo dicht bij het achterwiel. Om te proberen zou je hem dicht kunnen tapen met ducktape
 
Dat zou best eens kunnen , mist dus de weerstand van het filter . Zou er niet te lang mee door rijden zo , want via deze weg kan er ook vuil aangezogen worden , zo dicht bij het achterwiel. Om te proberen zou je hem dicht kunnen tapen met ducktape
Dat ga ik is proberen, ben benieuwd wat dan de prestaties zijn van het motortje
 
Ik heb zojuist even naar het luchtfilter gekeken en deze blijkt inderdaad kapot. zeer waarschijnlijk dat de scooter daardoor valse lucht trekt.

Wanneer de kap erop zit lijkt het alsof er niet veel lucht door kan komen. heeft iemand hier ervaring mee? het volgende is kapot (zie bijlages)
aangezien dit achter het foam zit (de filter zelf :p) lijkt het mij dat dit we valse lucht trekt en daardoor de scooter niet goed stationair loopt en misschien zelfs niet goed op trekt (vandaar de grote hoofdsproeier en grote stationair sproeier)

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken, alvast bedankt!:)


Zou hem vervangen, deze oude ziet er niet goed uit.
 
Back
Top