DanielSmit03

New Member
Beste allen,

Ik ben in het bezit van een AGM VX50 waarvan ik het motorblokje compleet zelf heb opgebouwd ( GY6 139QMB ) hij reed en trok altijd erg goed tot hij een aantal weken geleden een beetje begon te sputteren. De scooter kreeg een dip met optrekken. Na een aantal kilometers lijkt hij weg te vallen in toeren en lijkt de scooter gewoon te weinig toeren te draaien. De scooter zou naar mijn mening veel vlotter door moeten trekken zoals hij wel altijd deed. De bougie is koffiebruin maar wel aan de lichte kant. Rollen wisselen heeft totaal geen invloed, begon met 8,5 gram en ben gegaan tot 6,5 gram. Alle zonder helpend resultaat.

Hieronder mijn setup:
90cc cilinder van Naraku ( 52,4mm boring wat neerkomt op 125cc)
90cc cilinderkop Naraku
NCY nokkenas
24mm carburateur met sproeier 90 ( misschien dat dit de oorzaak is, denk zelf dat de sproeier misschien te klein is )
24mm inlaatspruitstuk
Origineel luchtfilter
Jamarcol uitlaat
Polini variateur met 7,5 gram rollen
Doppler Kevlar snaar 669x18x30 ( reed eerst met een Malossi snaar en was prima, deze Doppler snaar is de kortste die je kan krijgen en sinds ik deze er in heb zijn de toeren met optrekken ook minder geworden )
Motorforce race torque driver
Witte Malossi drukveer ( twijfel aan de staat van de veer, gebruik de veer al 15 duizend kilometers. Eerst in mijn oude blok zo’n 12 duizend in mn vorige blok en nu zo’n 3 duizend in het nieuwe blok )
Polini race koppeling verstelbaar met strakste blauwe trekveren ( reed er altijd wel goed op, laatste tijd twijfel ik erover. Scooter pakt pas op rond de 6000 toeren) Misschien dat dit de oorzaak is? Heb hem zo slap mogelijk ingesteld want anders trekt hij pas bij nog meer toeren. Weet alleen niet of een originele koppeling met standaard trekveren en drukveer deze setup wel aankan. Deze Polini koppeling zit er wel al zo’n 15 duizend kilometers in, eerst zo’n 12 duizend in m’n vorige blok en nu 3000 in dit blok

Kleppen staan trouwens goed

Verder heb ik sinds de ik de Jamarcol uitlaat heb gemonteerd nog een probleempje. Het lijkt bij de optrek alsof de scooter sindsdien wat extra ‘borrelt’ oftewel wat extra in lijkt te houden.
Al met al zou ik zelf tot een aantal mogelijke problemen kunnen komen: Koppeling, te korte v snaar, drukveer, koppeling of een te kleine sproeier. Ik stel vaak scooters af maar dit keer vind ik het toch knap lastig. Misschien heeft een van jullie ervaringen of weet iemand misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Met vriendelijke groet,

Daan
 
Advertisement - register to remove this

dnh300

Member
Beste allen,

Ik ben in het bezit van een AGM VX50 waarvan ik het motorblokje compleet zelf heb opgebouwd ( GY6 139QMB ) hij reed en trok altijd erg goed tot hij een aantal weken geleden een beetje begon te sputteren. De scooter kreeg een dip met optrekken. Na een aantal kilometers lijkt hij weg te vallen in toeren en lijkt de scooter gewoon te weinig toeren te draaien. De scooter zou naar mijn mening veel vlotter door moeten trekken zoals hij wel altijd deed. De bougie is koffiebruin maar wel aan de lichte kant. Rollen wisselen heeft totaal geen invloed, begon met 8,5 gram en ben gegaan tot 6,5 gram. Alle zonder helpend resultaat.

Hieronder mijn setup:
90cc cilinder van Naraku ( 52,4mm boring wat neerkomt op 125cc)
90cc cilinderkop Naraku
NCY nokkenas
24mm carburateur met sproeier 90 ( misschien dat dit de oorzaak is, denk zelf dat de sproeier misschien te klein is )
24mm inlaatspruitstuk
Origineel luchtfilter
Jamarcol uitlaat
Polini variateur met 7,5 gram rollen
Doppler Kevlar snaar 669x18x30 ( reed eerst met een Malossi snaar en was prima, deze Doppler snaar is de kortste die je kan krijgen en sinds ik deze er in heb zijn de toeren met optrekken ook minder geworden )
Motorforce race torque driver
Witte Malossi drukveer ( twijfel aan de staat van de veer, gebruik de veer al 15 duizend kilometers. Eerst in mijn oude blok zo’n 12 duizend in mn vorige blok en nu zo’n 3 duizend in het nieuwe blok )
Polini race koppeling verstelbaar met strakste blauwe trekveren ( reed er altijd wel goed op, laatste tijd twijfel ik erover. Scooter pakt pas op rond de 6000 toeren) Misschien dat dit de oorzaak is? Heb hem zo slap mogelijk ingesteld want anders trekt hij pas bij nog meer toeren. Weet alleen niet of een originele koppeling met standaard trekveren en drukveer deze setup wel aankan. Deze Polini koppeling zit er wel al zo’n 15 duizend kilometers in, eerst zo’n 12 duizend in m’n vorige blok en nu 3000 in dit blok

Kleppen staan trouwens goed

Verder heb ik sinds de ik de Jamarcol uitlaat heb gemonteerd nog een probleempje. Het lijkt bij de optrek alsof de scooter sindsdien wat extra ‘borrelt’ oftewel wat extra in lijkt te houden.
Al met al zou ik zelf tot een aantal mogelijke problemen kunnen komen: Koppeling, te korte v snaar, drukveer, koppeling of een te kleine sproeier. Ik stel vaak scooters af maar dit keer vind ik het toch knap lastig. Misschien heeft een van jullie ervaringen of weet iemand misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Met vriendelijke groet,

Daan
Ik hoor vaak dat bij nakaru de zuigerveren van erg slechte qualiteit zijn. Misschien deze eens controleren?
 

DanielSmit03

New Member
Bedankt voor je reactie. Heel dit blok is nog geen 3000km oud en heb ik inderdaad de zuigerveren zo’n 300km geleden al gecheckt. Leek me al zo gek dat dat zo snel zou slijten maar is dus ook niet het geval....
 

dnh300

Member
Bedankt voor je reactie. Heel dit blok is nog geen 3000km oud en heb ik inderdaad de zuigerveren zo’n 300km geleden al gecheckt. Leek me al zo gek dat dat zo snel zou slijten maar is dus ook niet het geval....
Dan heb je hem al een stukje uit elkaar gehad, en die jamarcol uitlaat heb je die op een custom bocht? Want je motor kan best afgeknepen worden met een 50cc bocht helemaal met de dempers erin.
 

DanielSmit03

New Member
Niet op een custom bocht, moet niet verschillen toch zou je zeggen? Een standaard uitlaat staat in principe ook aardig geknepen en is ook ontwikkeld voor een 50cc’tje. Db killer laat ik er in anders word het geluid wel erg hard. Sinds dat ik de uitlaat er op heb zitten is de trekkracht sowieso wel iets verminderd volgens mij maar ik had dit probleem ook al toen ik een standaard uitlaat had. Wel lijkt de uitlaat met optrekken extra te sputteren/borrelen. Zelf denk ik echt dat ik het zou moeten zoeken in de koppeling, druk- en trekveren, v-snaar en- of sproeier. CDI is het trouwens ook niet, heb meerdere getest zonder resultaat. Ook staat de stationair schroef goed. Wat betreft de koppeling lijkt het me niet erg goed dat de scooter pas vooruit gaat bij de 6000+- toeren? Heb al wel een keer een gele Malossi drukveer getest maar toen maakte hij nog minder toeren.... afstellen is een altijd wel een aardig karwei maar dit is toch wel heel erg puzzelen.
 

dnh300

Member
Niet op een custom bocht, moet niet verschillen toch zou je zeggen? Een standaard uitlaat staat in principe ook aardig geknepen en is ook ontwikkeld voor een 50cc’tje. Db killer laat ik er in anders word het geluid wel erg hard. Sinds dat ik de uitlaat er op heb zitten is de trekkracht sowieso wel iets verminderd volgens mij maar ik had dit probleem ook al toen ik een standaard uitlaat had. Wel lijkt de uitlaat met optrekken extra te sputteren/borrelen. Zelf denk ik echt dat ik het zou moeten zoeken in de koppeling, druk- en trekveren, v-snaar en- of sproeier. CDI is het trouwens ook niet, heb meerdere getest zonder resultaat. Ook staat de stationair schroef goed. Wat betreft de koppeling lijkt het me niet erg goed dat de scooter pas vooruit gaat bij de 6000+- toeren? Heb al wel een keer een gele Malossi drukveer getest maar toen maakte hij nog minder toeren.... afstellen is een altijd wel een aardig karwei maar dit is toch wel heel erg puzzelen.
heeft zoon 90cc setje niet een bijbehorende kop etc met grotere inlaat/uitlaat? zo niet is de jamarcol geen probleem alleen met aftermarket uitlaatjes op 4t gaat het meestal iets minder rijden. Bij een 4t heeft uitlaat zeker invloed alleen een heel enorm stuk minder dan bij 2t.

maar jou probleem nu sws niet door de jamarcol, dus daar zou ik nu niet op letten.

Het kan natuurlijk vanalles zijn je carbarateur schoonmaken kan ook wonderen doen, heb je wel is naar je sproeier gekeken? Als hij inhoudt is hij te klein als hij stottert te groot.

en je koppeling staat veeslte strak daar moet je wat slappere trekveertjes inzetten.
Edit: ik heb nog even goed gelezen en je zei dat je niet wist of je originele koppeling deze setup aankon, ik zou het gewoon proberen er moeten wel wat sterkere trekveren in neem ik aan.

je drukveer regelt hoe je scooter het gas weer oppakt. Stel dat je bijvoorbeeld 60 rijdt dan gas loslaat, en bij 40 weer gasgeeft. Als hij dan meteen lekker oppakt en weer harder gaat is je drukveer goed. Met een te sterke gaat je topsnelheid omlaag. En je rollen moet je afstellen met je drukveer. Als je je drukveer veranderd moet je ook je rolletjes aanpassen.
 
Last edited:

DanielSmit03

New Member
De scooter heeft inderdaad een grotere kop, is gewoon de complete 90cc set van Naraku met een grotere kop. Inlaat is groter ( 24 mm ) maar dat is vanwege de 24mm carburateur. Verder is de uitlaat niet anders dan bij een 50cc. Ik ga denk ik inderdaad een grotere sproeier proberen omdat hij inhoud, ga ipv een 90 een 95 proberen.

Wat betreft de trekveren zou ik niet weten welke kleur ik zou moeten nemen, Malossi wit misschien? Als ik jou verhaal zo aanhoor over de drukveer heb ik dat probleem ook. Oppakken na gas los laten heb ik ook een probleem mee. Moet naar mijn mening veel beter doortrekken. Gebruik deze drukveer al zo’n 15 duizend kilometers dus misschien dat er sprake kan zijn van slijtage? Of is dit niet mogelijk aan een drukveer? Zit nu een witte Malossi drukveer in en dit lijkt mij toch meer dan logisch voor deze setup. Denk dat de originele drukveer het niet houdt? Misschien een nieuwe witte van Malossi kopen?
 

dnh300

Member
De scooter heeft inderdaad een grotere kop, is gewoon de complete 90cc set van Naraku met een grotere kop. Inlaat is groter ( 24 mm ) maar dat is vanwege de 24mm carburateur. Verder is de uitlaat niet anders dan bij een 50cc. Ik ga denk ik inderdaad een grotere sproeier proberen omdat hij inhoud, ga ipv een 90 een 95 proberen.

Wat betreft de trekveren zou ik niet weten welke kleur ik zou moeten nemen, Malossi wit misschien? Als ik jou verhaal zo aanhoor over de drukveer heb ik dat probleem ook. Oppakken na gas los laten heb ik ook een probleem mee. Moet naar mijn mening veel beter doortrekken. Gebruik deze drukveer al zo’n 15 duizend kilometers dus misschien dat er sprake kan zijn van slijtage? Of is dit niet mogelijk aan een drukveer? Zit nu een witte Malossi drukveer in en dit lijkt mij toch meer dan logisch voor deze setup. Denk dat de originele drukveer het niet houdt? Misschien een nieuwe witte van Malossi kopen?
Een drukveer is goed als die lekker doorpakt. Denk dat wit voor een complete set wat te slap is. Denk beter geel maar dat is een kwestie van testen. Daarna moet je je rollen aanpassen. En stotteren is een te grootte sproeier (je kan dan niet vol gas geven) in houden terwijl je wel vol gas geeft is een te kleine!!
 

DanielSmit03

New Member
Bedankt voor al je reacties! Het is inderdaad meer inhouden, bougie is koffiebruin maar wel erg licht. Verder denk ik dat als ik de drukveer aanpas, er lichtere rollen in moeten? En kan dat wel een gele drukveer in samenhang met de kortste snaar of moet dat niet uitmaken?
 

dnh300

Member
Bedankt voor al je reacties! Het is inderdaad meer inhouden, bougie is koffiebruin maar wel erg licht. Verder denk ik dat als ik de drukveer aanpas, er lichtere rollen in moeten? En kan dat wel een gele drukveer in samenhang met de kortste snaar of moet dat niet uitmaken?
Je moet gewoon de goede v-snaar in je scooter niet een kortere of langere. Met een zwaardere drukveer lichter in de rollen ja. Maar stel dat ze nu al te licht zijn hoeft dat misschien wel niet.
 

dnh300

Member
Naraku is dus geen aanrader zo te horen of juist wel
Verhalen over nakaru zijn heel verschillend ik heb veel goede verhalen (met bewijs gezien en gehoord). Ik zelf heb 6000 kilometer met een nokkenas van nakaru gereden. Zag er nog mooi uit. En als je tussen mijn topics kijkt heeft iemand zijn nakaru cilinder na zoveel kmters gedemonteerd en laten zien, zag er nog prima uit.

ik denk perzoonlijk dat de afwerking en het materiaal zelf iets minder is maar als je het goed monteerd/inrijdt het wel lang goed moet gaan.

trouwens ik kan het even navragen maar in mijn scooter zit nu ook een goedkope 50cc cilinder ik ben ff vergeten welke. Maar volgensmij nakaru of dmp. Hij rijdt 10km/h langzamer (teller) maar wel harstikke prima.
 

kisbee70

New Member
heeft zoon 90cc setje niet een bijbehorende kop etc met grotere inlaat/uitlaat? zo niet is de jamarcol geen probleem alleen met aftermarket uitlaatjes op 4t gaat het meestal iets minder rijden. Bij een 4t heeft uitlaat zeker invloed alleen een heel enorm stuk minder dan bij 2t.

maar jou probleem nu sws niet door de jamarcol, dus daar zou ik nu niet op letten.

Het kan natuurlijk vanalles zijn je carbarateur schoonmaken kan ook wonderen doen, heb je wel is naar je sproeier gekeken? Als hij inhoudt is hij te klein als hij stottert te groot.

en je koppeling staat veeslte strak daar moet je wat slappere trekveertjes inzetten.
Edit: ik heb nog even goed gelezen en je zei dat je niet wist of je originele koppeling deze setup aankon, ik zou het gewoon proberen er moeten wel wat sterkere trekveren in neem ik aan.

je drukveer regelt hoe je scooter het gas weer oppakt. Stel dat je bijvoorbeeld 60 rijdt dan gas loslaat, en bij 40 weer gasgeeft. Als hij dan meteen lekker oppakt en weer harder gaat is je drukveer goed. Met een te sterke gaat je topsnelheid omlaag. En je rollen moet je afstellen met je drukveer. Als je je drukveer veranderd moet je ook je rolletjes aanpassen.
Daar ben ik het niet mee eens..
Een 2t cylinder moet het juist van de opbouw aan toeren hebben,(dus vermogen opbouw) vandaar de aanweziheid van poorten
Een 4t cilnder heft geen poorten en gebuikt zijn eigen kracht, en dan heft een andere uitlaat geen effect.
 

dnh300

Member
Daar ben ik het niet mee eens..
Een 2t cylinder moet het juist van de opbouw aan toeren hebben,(dus vermogen opbouw) vandaar de aanweziheid van poorten
Een 4t cilnder heft geen poorten en gebuikt zijn eigen kracht, en dan heft een andere uitlaat geen effect.
Een andere uitlaat heeft zeker wel effect. Op een scooter minder dan een motor bijvoorbeeld maar het verschil is er. Met een open uitlaat (jamarcol) ging mijn scooter zoon 5km/h langzamer en de trekkracht drastisch achteruit. En zo zijn er genoeg andere topics over open uitlaten die mijn verhaal bekrachtigen. Maar goed zoals jij het nu zegt betekend het dat een motor met 1000cc niet meer power krijgt met een goed open systeem. Of een auto. En dat is zeker verkeerd. Er kan een flink aantal pk’s gehaald worden met de juiste afstelling en een open uitlaat systeem.

een jamarcol bocht is veelste dik voor een standaard 50cc. Vandaar meestal het prestatie verlies op standaard scooters. Ik denk dat het nog wel is nut zou kunnen hebben op een volledig getunde 90cc omdat de inlaat en de kleppen allemaal wat groter zijn. En dan is zoon standaard 50cc pijpje misschien wat te dun en knijpt het een beetje. Maar dat blijft uittesten.

Maar een uitlaat heeft zeker invloed ook op een 4t. Hoe sneller de uitlaatgassen zodra de uitlaatklep open gaat uit de cilinder kunnen hoe sneller er nieuwe gassen inkunnen en hoe meer power je dus hebt. Maar een te dikke bocht maakt je dan ook weer niet sneller. Er zit best nog wat techniek achter.

heb nog even een voorbeeld gezocht van een akrapovic op een bmw met 1000cc. Een volledig uitlaat systeem kan wel 12 pk meer geven op het achterwiel!! Dus dat is zoon 15pk extra op het motorblok. Een 4t scooter heeft minder vermogen en dus ook minder gains van een uitlaatsysteem. Maar als je t goed doet valt er wat te halen.
 
Last edited:

DanielSmit03

New Member
Naraku is dus geen aanrader zo te horen of juist wel
Is een prima merk. Juist een van de betere wat betreft 4T scooters en dan vooral de chinese blokken!
Post automatically merged:

Een andere uitlaat heeft zeker wel effect. Op een scooter minder dan een motor bijvoorbeeld maar het verschil is er. Met een open uitlaat (jamarcol) ging mijn scooter zoon 5km/h langzamer en de trekkracht drastisch achteruit. En zo zijn er genoeg andere topics over open uitlaten die mijn verhaal bekrachtigen. Maar goed zoals jij het nu zegt betekend het dat een motor met 1000cc niet meer power krijgt met een goed open systeem. Of een auto. En dat is zeker verkeerd. Er kan een flink aantal pk’s gehaald worden met de juiste afstelling en een open uitlaat systeem.

een jamarcol bocht is veelste dik voor een standaard 50cc. Vandaar meestal het prestatie verlies op standaard scooters. Ik denk dat het nog wel is nut zou kunnen hebben op een volledig getunde 90cc omdat de inlaat en de kleppen allemaal wat groter zijn. En dan is zoon standaard 50cc pijpje misschien wat te dun en knijpt het een beetje. Maar dat blijft uittesten.

Maar een uitlaat heeft zeker invloed ook op een 4t. Hoe sneller de uitlaatgassen zodra de uitlaatklep open gaat uit de cilinder kunnen hoe sneller er nieuwe gassen inkunnen en hoe meer power je dus hebt. Maar een te dikke bocht maakt je dan ook weer niet sneller. Er zit best nog wat techniek achter.

heb nog even een voorbeeld gezocht van een akrapovic op een bmw met 1000cc. Een volledig uitlaat systeem kan wel 12 pk meer geven op het achterwiel!! Dus dat is zoon 15pk extra op het motorblok. Een 4t scooter heeft minder vermogen en dus ook minder gains van een uitlaatsysteem. Maar als je t goed doet valt er wat te hal
Een andere uitlaat heeft zeker wel effect. Op een scooter minder dan een motor bijvoorbeeld maar het verschil is er. Met een open uitlaat (jamarcol) ging mijn scooter zoon 5km/h langzamer en de trekkracht drastisch achteruit. En zo zijn er genoeg andere topics over open uitlaten die mijn verhaal bekrachtigen. Maar goed zoals jij het nu zegt betekend het dat een motor met 1000cc niet meer power krijgt met een goed open systeem. Of een auto. En dat is zeker verkeerd. Er kan een flink aantal pk’s gehaald worden met de juiste afstelling en een open uitlaat systeem.

een jamarcol bocht is veelste dik voor een standaard 50cc. Vandaar meestal het prestatie verlies op standaard scooters. Ik denk dat het nog wel is nut zou kunnen hebben op een volledig getunde 90cc omdat de inlaat en de kleppen allemaal wat groter zijn. En dan is zoon standaard 50cc pijpje misschien wat te dun en knijpt het een beetje. Maar dat blijft uittesten.

Maar een uitlaat heeft zeker invloed ook op een 4t. Hoe sneller de uitlaatgassen zodra de uitlaatklep open gaat uit de cilinder kunnen hoe sneller er nieuwe gassen inkunnen en hoe meer power je dus hebt. Maar een te dikke bocht maakt je dan ook weer niet sneller. Er zit best nog wat techniek achter.

heb nog even een voorbeeld gezocht van een akrapovic op een bmw met 1000cc. Een volledig uitlaat systeem kan wel 12 pk meer geven op het achterwiel!! Dus dat is zoon 15pk extra op het motorblok. Een 4t scooter heeft minder vermogen en dus ook minder gains van een uitlaatsysteem. Maar als je t goed doet valt er wat te halen.
Een andere uitlaat heeft zeker wel effect. Op een scooter minder dan een motor bijvoorbeeld maar het verschil is er. Met een open uitlaat (jamarcol) ging mijn scooter zoon 5km/h langzamer en de trekkracht drastisch achteruit. En zo zijn er genoeg andere topics over open uitlaten die mijn verhaal bekrachtigen. Maar goed zoals jij het nu zegt betekend het dat een motor met 1000cc niet meer power krijgt met een goed open systeem. Of een auto. En dat is zeker verkeerd. Er kan een flink aantal pk’s gehaald worden met de juiste afstelling en een open uitlaat systeem.

een jamarcol bocht is veelste dik voor een standaard 50cc. Vandaar meestal het prestatie verlies op standaard scooters. Ik denk dat het nog wel is nut zou kunnen hebben op een volledig getunde 90cc omdat de inlaat en de kleppen allemaal wat groter zijn. En dan is zoon standaard 50cc pijpje misschien wat te dun en knijpt het een beetje. Maar dat blijft uittesten.

Maar een uitlaat heeft zeker invloed ook op een 4t. Hoe sneller de uitlaatgassen zodra de uitlaatklep open gaat uit de cilinder kunnen hoe sneller er nieuwe gassen inkunnen en hoe meer power je dus hebt. Maar een te dikke bocht maakt je dan ook weer niet sneller. Er zit best nog wat techniek achter.

heb nog even een voorbeeld gezocht van een akrapovic op een bmw met 1000cc. Een volledig uitlaat systeem kan wel 12 pk meer geven op het achterwiel!! Dus dat is zoon 15pk extra op het motorblok. Een 4t scooter heeft minder vermogen en dus ook minder gains van een uitlaatsysteem. Maar als je t goed doet valt er wat te halen.
Daar ben ik het niet mee eens..
Een 2t cylinder moet het juist van de opbouw aan toeren hebben,(dus vermogen opbouw) vandaar de aanweziheid van poorten
Een 4t cilnder heft geen poorten en gebuikt zijn eigen kracht, en dan heft een andere uitlaat geen effect.
Een andere uitlaat heeft zeker wel effect. Op een scooter minder dan een motor bijvoorbeeld maar het verschil is er. Met een open uitlaat (jamarcol) ging mijn scooter zoon 5km/h langzamer en de trekkracht drastisch achteruit. En zo zijn er genoeg andere topics over open uitlaten die mijn verhaal bekrachtigen. Maar goed zoals jij het nu zegt betekend het dat een motor met 1000cc niet meer power krijgt met een goed open systeem. Of een auto. En dat is zeker verkeerd. Er kan een flink aantal pk’s gehaald worden met de juiste afstelling en een open uitlaat systeem.

een jamarcol bocht is veelste dik voor een standaard 50cc. Vandaar meestal het prestatie verlies op standaard scooters. Ik denk dat het nog wel is nut zou kunnen hebben op een volledig getunde 90cc omdat de inlaat en de kleppen allemaal wat groter zijn. En dan is zoon standaard 50cc pijpje misschien wat te dun en knijpt het een beetje. Maar dat blijft uittesten.

Maar een uitlaat heeft zeker invloed ook op een 4t. Hoe sneller de uitlaatgassen zodra de uitlaatklep open gaat uit de cilinder kunnen hoe sneller er nieuwe gassen inkunnen en hoe meer power je dus hebt. Maar een te dikke bocht maakt je dan ook weer niet sneller. Er zit best nog wat techniek achter.

heb nog even een voorbeeld gezocht van een akrapovic op een bmw met 1000cc. Een volledig uitlaat systeem kan wel 12 pk meer geven op het achterwiel!! Dus dat is zoon 15pk extra op het motorblok. Een 4t scooter heeft minder vermogen en dus ook minder gains van een uitlaatsysteem. Maar als je t goed doet valt er wat te halen.
De Jamarcol uitlaat was uiteindelijk wel het probleem. Heb weer een standaard uitlaatje erop gezet en het loopt weer super. Ik verloor enorm veel trekkracht en topsnelheid door de Jamarcol, geen aanrader dus. Ook op een compleet getunede 90cc rijd een Jamarcol gewoon erg slecht.
Post automatically merged:

De Jamarcol uitlaat was uiteindelijk wel het probleem. Heb weer een standaard uitlaatje erop gezet en het loopt weer super. Ik verloor enorm veel trekkracht en topsnelheid door de Jamarcol, geen aanrader dus. Ook op een compleet getunede 90cc rijd een Jamarcol gewoon erg slecht.
 
Last edited:

dnh300

Member
Is een prima merk. Juist een van de betere wat betreft 4T scooters en dan vooral de chinese blokken!
Post automatically merged:


Post automatically merged:

De Jamarcol uitlaat was uiteindelijk wel het probleem. Heb weer een standaard uitlaatje erop gezet en het loopt weer super. Ik verloor enorm veel trekkracht en topsnelheid door de Jamarcol, geen aanrader dus. Ook op een compleet getunede 90cc rijd een Jamarcol gewoon erg slecht.
Mijn ervaringen zijn ook goed met nakaru. En met een andere uitlaat kan het soms slechter gaan. Was t proberen waard toch. En ff een jamarcol erop zetten werkt sws niet je moet wel afstellen. Maar op een 4t scooter zijn de gains gewoon heel laag of niets. Maar meestal word het slechter.
 

DanielSmit03

New Member
Mijn ervaringen zijn ook goed met nakaru. En met een andere uitlaat kan het soms slechter gaan. Was t proberen waard toch. En ff een jamarcol erop zetten werkt sws niet je moet wel afstellen. Maar op een 4t scooter zijn de gains gewoon heel laag of niets. Maar meestal word het slechter.
Heb alles geprobeerd wat betreft afstellen met de Jamarcol. Alles zonder resultaat. Met een standaard uitlaat liep het gewoon in 1x goed. Standaard uitlaten zijn meestal ook gewoon beter.
 

dnh300

Member
Heb alles geprobeerd wat betreft afstellen met de Jamarcol. Alles zonder resultaat. Met een standaard uitlaat liep het gewoon in 1x goed. Standaard uitlaten zijn meestal ook gewoon beter.
Op een scooter meestal wel indd, maar wat jij zei klopte niet over een 4t. En daarbij is een jamarcol geen open uitlaat zit namelijk een ring in de bocht. Als je die wegslijpt heb je een volledig open bocht. Vriend van mij had een zip 4t met echt alles gedaan kop bewerkt etc 80cc. En met een afgestelde jamarcol ging de trekkracht iets achteruit maar de topsnelheid werd 5/6km/h hoger. (Afgesteld op bank). Hij trok mijn standaard 2t 50cc er uit.
 
Advertisement - register to remove this
Top