Over welk type 70cc van Malossi gaat het hier?
Ik vermoed de sport (aanname) welke een laagtoerig exemplaar is.
Een andere (sterkere/stuggere) drukveer plaatsen lijkt me dan ook totaal overbodig aangezien de uitlaat standaard blijft.
De standaard drukveer van de Dink is dan sterk genoeg wat dat betreft.
En gaat het hier dan om de originele uitlaat of een vervangingsexemplaar zonder katalysator?
En is het AICV. (Air Injection Cut-Off Valve) systeem nog in werking of is dit (correct) afgesloten/verwijdert?
Rollen plaatsen welke zwaarder zijn dan de originele kan wat dat betreft ook een negatief effect hebben simpelweg omdat de powerband van de uitlaat nauwelijks verandert!
De drukveer drukt de beweegbare achterpoelie tegen de v-snaar aan, en zorgt dus voor een constante spanning op de snaar. De drukveer moet in verhouding zijn/staan met het totale rollengewicht van de vario!
De vario i.c.m. de rollengewichten doet het tegenovergestelde en drukt de snaar naar de hoogste mogelijke positie zonder dipjes.
Dit zijn de gevolgen van het veranderen van de drukveer:
- Sterkere/stuggere drukveer: Er is een hogere spanning op de snaar. Als de motor te weinig kracht heeft, zal de v-snaar niet in staat zijn de poelies weg te drukken, waardoor de top lager is. Ook is er bij een te sterke drukveer meer wrijving en slijtage. Het toerental is hoger.
- Slappere drukveer: Er is een lagere spanning op de snaar. Als de motor te veel kracht heeft zal de spanning op de snaar niet groot genoeg zijn. De v-snaar zal hierdoor slippen, waardoor je zeer veel vermogen verliest. Het toerental is lager.
Dit zijn de gevolgen van het veranderen van de trekveren:
- Strakkere/stuggere trekveren: Het toerental waarbij men weg trekt is hoger. Als men te zware trekveren hanteert zal de koppeling nooit aangrijpen en zal men nooit fatsoenlijk weg kunnen trekken.
- Slappere trekveren: Het toerental waarbij men weg trekt is lager en zorgt ervoor dat de motor flink aan kracht verliest!
Je merkt vaak dat de trekveren en rollen niet goed in verhouding staan door een plotselinge verhoging (of vermindering) van het toerental tijdens het optrekken (rond de 20 km/u). Bij een verhoging van het toerental zijn de trekveren te slap, of de rollen te licht, of de trekveren en rollen zijn beide verkeerd. Op deze manier hoor je dus of de motor goed is afgesteld. Let op: Er kunnen veel meer oorzaken zijn voor iets dergelijks, zoals wanneer je met een snelle vario rijdt bijvoorbeeld.
Het totale rollengewicht van de vario bepaald in principe de versnelling van de aandrijving naar het achterwiel.
Als de V-snaar te breed is zal de scooter in de verkeerde versnelling starten qua wegrijden wat eveneens een dip kan veroorzaken in het verdere toerenverloop! Als men dus een opvulring moet plaatsen voor de glijbus is dit niet goed!
Van origine behoort er namelijk geen shim en/of opvulring aanwezig te zijn.
Waarschijnlijk niet de juiste snaar of er is een ander type variobus gemonteerd!?
Anderzijds heeft een nieuwe snaar tijd nodig om op de poelies in te slijten en dit kan best even duren zoals te lezen is in post #15.
En voor wat betreft het ontkolen van de uitlaat lopen de meningen sterk uiteen...
Uiteraard kan het zijn dat een uitlaat dicht kan kolen op den duur maar dit is dan puur te wijten aan een veel te rijke afstelling van brandstof en mengolie! De hedendaagse brandstof is immers loodvrij geworden. In Europa wordt sinds midden jaren negentig van de 20e eeuw vrijwel uitsluitend loodvrije brandstof (Euro 95 en Super ongelood 98) verkocht. En dit scheelt enorm v.w.b. vervuiling van de bougie, zuiger, uitlaatpoort en de vaste demper met schotten uitlaat.