Advies nodig kymco Grand Dink 50S

Pimo00

Active Member
Oude set up
Malossi 70 CC
Carb. keihin 12 - 17 MM?? (weet ik niet zeker)
Standaard uitlaat ontgrenst
Gladde bus en 8,5 grams rollen
dip bij ongeveer 25 a 30 KM per uur
Laag toeren tal (gehoor)
Standaard drukveer
nieuwe set up
70 CC
zelfde Carb.
zelfde uitlaat
gladde bus en 8 grams rollen
shimring om dip op te lossen
Hogere toeren (Gehoor)
trekt beter maar lagere top 70 in plaats van 80.

Het liefste behoud ik mijn top van 80 maar moet niet.
Wat kan ik nog doen om en trekkracht te houden en mijn top te behouden zonder mijn carb aan te passen

Graag jullie meningen en ideeen
 
Advertisement - register to remove this

Wat heb je nu precies veranderd? Je zou een iets sterkere drukveer en een Multivar oid kunnen proberen.
8,5 naar 8 grams rollen en mijn riem is iets te breed en valt niet helemaal op de bus
dus een shim ring geplaatst.
maar een shim ring beinvloed mijn top.

Wat is het verschil tussen gewone vario en een multivar
 
heb je je nieuwe 70cc (welk merk/type is dat dan) al ingereden? of verwacht je meteen na montage dat het allemaal net zo lekker loopt en precies hetzelfde doet?
 
heb je je nieuwe 70cc (welk merk/type is dat dan) al ingereden? of verwacht je meteen na montage dat het allemaal net zo lekker loopt en precies hetzelfde doet?
Nee het is zeg maar een bestaande setup waar al een kleine 5000 KM mee is gereden en is van Malle Ossi Cilinder , zuiger en kop
 
een sterkere drukveer maakt toch dat ie nòg moeilijker z'n maximale overbrenging haalt?
ik zou (als je nog 3 goeie hebt) je 8,5 grams rollen mixen met 3 x 8 gram. dan kom je precies in het midden uit qua toeren en trekkracht en top.
 
een sterkere drukveer maakt toch dat ie nòg moeilijker z'n maximale overbrenging haalt?
ik zou (als je nog 3 goeie hebt) je 8,5 grams rollen mixen met 3 x 8 gram. dan kom je precies in het midden uit qua toeren en trekkracht en top.
Zeker ik heb ze nog liggen en ze zijn nog bijna nieuw ik ga het zeker proberen.

Beide is eigenlijk wel lekker veel trekkracht maar ook een hoge top

De witte drukveer die brute voorstelt is toch slapper als de originele van Kymco?
 
Ok gaan we proberen Thx

En het verschil tussen gewone vario en een Multivar??? Mooier toerenverloop????
En doet het iets met mijn Top en trekkracht????
Multivar (of andere sportvario) geeft indien goed afgesteld een lineair toerenverloop en vaak een paar km/h hogere top.

Witte drukveer is inderdaad vergelijkbaar met de originele van Kymco, hij is volgens Malossi zelf iets sterker. Je kan het altijd proberen.
 
ff een witte malossi drukveer kunnen proberen van een kennis die hem nog had liggen van een slooper
(kromme voorvork na ongeval)
maar dit gaf geen verbetering.
Ook shim ring weer verwijderd en de 8,5 grams er weer in gedaan.
De GD gaf zoveel toeren dat de Shell steeds blijer werd van mij.
Het leken wel overtoeren en mijn verbruik ging van 1:20 naar bijna 1:15 dus dat werd te gek.
Dus dan maar iets minder trekkracht maar wel weer een hogere top (85 op teller) Maar wel minder toeren
Dit lijkt op dit moment de beste set up voor mij op dit moment

Dank voor jullie commentaren
 
Vond het sws een vaag verhaal met wel of niet een shimring
Een shimring heb je nodig of je hebt hem niet nodig.
trekt beter maar lagere top 70 in plaats van 80.
Ben benieuwd wat er gebeurt wanneer jij met een stopwatch(of gpsapp) van stilstand tot 70 kmh met 'oude' en 'nieuwe' setup je acceleratietijd meet. Lijkt me stug dat jouw top omlaag gaat, maar de scooter beter trekt. Lijkt me gevalletje 'hij maakt wat overtoeren, ik denk dat hij harder optrekt.'
Echter als jij meer toeren hebt en je top gaat omlaag.
Dan zijn je rollen gewoon te licht.

Het is vrij simpel, maximale trekkracht = maximale top.
Afstellen is veel werk, afhankelijk van je wensen stel je hem fijn af op de perfecte 0,1 gram rollen.
Doorgaans rijdt zon ding ook prima met een benadering van het perfecte gewicht.
Afstellen zonder werkelijk een rollentest set te hebben of iig een aantal gewichten rollen is niet bepaald ideaal.

Overigens begrijp ik dat je het wel prima vind zo.
Het liefste behoud ik mijn top van 80 maar moet niet.
Wat kan ik nog doen om en trekkracht te houden en mijn top te behouden zonder mijn carb aan te passen


Concreet antwoord op je vraag is:

- Andere uitlaat
- Beter afstellen
 
Last edited:
Vond het sws een vaag verhaal met wel of niet een shimring
Een shimring heb je nodig of je hebt hem niet nodig.
Ik snap je verhaal
Shim ring heb ik eigenlijk nodig want mijn riem is een fractie breder dan die erop lag en ook een fractie korter.
En zelfs de riem heeft invloed op de top.
Met deze riem haal ik ook een hogere top (scheelt 5 KM ten opzichte van de oude)
Het is nu net alsof hij in zijn 2 optrekt alleen de 70cc compenseert een hoop (er zit ook een klein dipje in)
Zet ik de shim ring ertussen gaat hij gelijk met optrekken meer toeren draaien en voel je dat hij beter trekt (neus komt dan ook echt omhoog)
Maar geen wheelies. Helaas gaat dan ook mijn verbruik omhoog en fors.
Met shimring is mijn top ongeveer 5 tot 10 KM lager en dit is met 8.5 grams rollen (op teller en op GPS) dus alleen met of zonder shimring.
Misschien moet ik aan de zwaardere rollen maar 8.5 is normaal gesproken standaard voor de GD.
Ik denk alleen met zwaardere rollen gaan de toeren nog verder naar beneden en heeft dit dus ook invloed op de trekkracht.
Correct me if i am wrong.
Ik weet helaas weinig van een vario, wat dat aangaat was de zundapp makkelijker met het vergroten of verkleinen van de voor en achter tandwielen.

Andere uitlaat doe ik liever niet (terugloop) ivm opvallen voor de blauwe jongens. (Geluid)
Beter afstellen ja dat denk ik ook maar zoals hij nu loopt doet hij het nu goed maar ik denk dat er in een 70cc meer inzit dan dat er nu uit komt.
Vandaar mijn advies vraag.
En ik leer graag bij.
 
klopt die shimring exact, of heeft je riem dan weer ruimte? shims zijn er in allerlei maten en als je te grof opvult kost dat idd weer topsnelheid.
dat je riem invloed heeft kan ik beamen, ik won 4 km/u op mijn Kymco! (helaas alleen solo, duo is er niks veranderd of zelfs alleen erger geworden..
deze had ik overigens niet geshimd, terwijl hij een fractie over de variobus heen lag, maar 200 km verder lijkt ie precies te passen, waar ik ook op gegokt had.
als 8,5 gram standaard is (ik neem dus aan voor 50 cc?) zou ik verwachten dat een 70 cc wel wat zwaarders kan hebben (en dan misschien weer wèl in combinatie met die witte terugdrukveer)
in de multivar en andere sport-vario's hebben de rollen geen rechte baan naar buiten, maar wordt deze naar buiten toe "steiler" (soort skate-ramp), wat iets meer weerstand geeft om naar buiten te slingeren, is mijn theorie, wat ook weer logisch is als je bedenkt dat de centrifugaalkracht quadratisch/exponentieel (of hoe het ook heet) toeneemt naarmate de rollen verder naar buiten komen (waardoor ze in een std vario het laatste stuk te snel doen)

boog.jpgvlak.jpg
ik lees hier heel vaak "andere uitlaat", maar niemand heeft het nog over ontkolen of uitfikken van de bestaande uitlaat (en dan vooral de poort/aansluiting van de cilinder ? kolen moderne uitlaten niet meer dicht of kan dat ontkolen niet meer met die "nieuwerwetse shizzle"?
 
Last edited:
als 8,5 gram standaard is (ik neem dus aan voor 50 cc?) zou ik verwachten dat een 70 cc wel wat zwaarders kan hebben (en dan misschien weer wèl in combinatie met die witte terugdrukveer)
in de multivar en andere sport-vario's hebben de rollen geen rechte baan naar buiten, maar wordt deze naar buiten toe "steiler" (soort skate-ramp), wat iets meer weerstand geeft om naar buiten te slingeren, is mijn theorie, wat ook weer logisch is als je bedenkt dat de centrifugaalkracht quadratisch/exponentieel (of hoe het ook heet) toeneemt naarmate de rollen verder naar buiten komen (waardoor ze in een std vario het laatste stuk te snel doen)
Ja idd die 8.5 gram is bedoeld voor de 50 cc
Dat met die vario klinkt ook heel logisch maar is het niet zo dat als je er zwaardere rollen inzet dat je toeren naar beneden gaan ??
Dus minder trekkracht????? Of zit ik ernaast?
Dan zal misschien de witte drukveer wel effect hebben Ik ga testen als ik uit mijn werk ben
(ben nu aan het werk nl.)
ik lees hier heel vaak "andere uitlaat", maar niemand heeft het nog over ontkolen of uitfikken van de bestaande uitlaat (en dan vooral de poort/aansluiting van de cilinder ? kolen moderne uitlaten niet meer dicht of kan dat ontkolen niet meer met die "nieuwerwetse shizzle"?
Uitlaat zit er nog maar 3000 KM onder dus dat kan het bijna niet zijn denk ik
En met een 70 cc moet 100 km/pu toch wel mogelijk zijn of niet?
 
zwaardere rollen gaan eerder naar buiten dus "opschakelen" oftewel naar een groter "voortandwiel" en een kleiner "achtertandwiel" ja.
maar als je dáár die witte drukveer tegenover zet, worden ze weer meer tegengehouden naarmate die veer wordt ingedrukt, dus duurt het langer voordat de zwaarste (maar ook zuinigste) overbrenging wordt bereikt. is allemaal uitzoeken wat jouw scooter hiermee doet.

ik weet niet meer hoeveel km ik met m'n Kreidler reed maar ontkoolde die uitlaat uiterlijk elke 3 maanden en dan was het ook nodig..
ik heb geen ervaring met 70 cc's maar op basis van wat ik hier lees, haal je die 100 niet zonder andere uitlaat en óók niet zuinig!
 
Sorry voor de late reactie (privé omstandigheden)
C-row je verhaal klinkt erg logisch en ik kan idd nog ff gaan klooien met een witte drukveer en zwaardere rollen.

Misschien 9 of zelfs 10 grams
Ik laat het wel weten als ik meer weet
Heb nu wat prive omstandigheden (ziekte in familie) waar ik druk mee ben.
 
Over welk type 70cc van Malossi gaat het hier?
Ik vermoed de sport (aanname) welke een laagtoerig exemplaar is.

Een andere (sterkere/stuggere) drukveer plaatsen lijkt me dan ook totaal overbodig aangezien de uitlaat standaard blijft.
De standaard drukveer van de Dink is dan sterk genoeg wat dat betreft.
En gaat het hier dan om de originele uitlaat of een vervangingsexemplaar zonder katalysator?
En is het AICV. (Air Injection Cut-Off Valve) systeem nog in werking of is dit (correct) afgesloten/verwijdert?

Dink AICV.png

Rollen plaatsen welke zwaarder zijn dan de originele kan wat dat betreft ook een negatief effect hebben simpelweg omdat de powerband van de uitlaat nauwelijks verandert!
De drukveer drukt de beweegbare achterpoelie tegen de v-snaar aan, en zorgt dus voor een constante spanning op de snaar. De drukveer moet in verhouding zijn/staan met het totale rollengewicht van de vario!
De vario i.c.m. de rollengewichten doet het tegenovergestelde en drukt de snaar naar de hoogste mogelijke positie zonder dipjes.

Dit zijn de gevolgen van het veranderen van de drukveer:

- Sterkere/stuggere drukveer: Er is een hogere spanning op de snaar. Als de motor te weinig kracht heeft, zal de v-snaar niet in staat zijn de poelies weg te drukken, waardoor de top lager is. Ook is er bij een te sterke drukveer meer wrijving en slijtage. Het toerental is hoger.

- Slappere drukveer: Er is een lagere spanning op de snaar. Als de motor te veel kracht heeft zal de spanning op de snaar niet groot genoeg zijn. De v-snaar zal hierdoor slippen, waardoor je zeer veel vermogen verliest. Het toerental is lager.

Dit zijn de gevolgen van het veranderen van de trekveren:

- Strakkere/stuggere trekveren: Het toerental waarbij men weg trekt is hoger. Als men te zware trekveren hanteert zal de koppeling nooit aangrijpen en zal men nooit fatsoenlijk weg kunnen trekken.

- Slappere trekveren: Het toerental waarbij men weg trekt is lager en zorgt ervoor dat de motor flink aan kracht verliest!


Je merkt vaak dat de trekveren en rollen niet goed in verhouding staan door een plotselinge verhoging (of vermindering) van het toerental tijdens het optrekken (rond de 20 km/u). Bij een verhoging van het toerental zijn de trekveren te slap, of de rollen te licht, of de trekveren en rollen zijn beide verkeerd. Op deze manier hoor je dus of de motor goed is afgesteld. Let op: Er kunnen veel meer oorzaken zijn voor iets dergelijks, zoals wanneer je met een snelle vario rijdt bijvoorbeeld.

Het totale rollengewicht van de vario bepaald in principe de versnelling van de aandrijving naar het achterwiel.
Als de V-snaar te breed is zal de scooter in de verkeerde versnelling starten qua wegrijden wat eveneens een dip kan veroorzaken in het verdere toerenverloop! Als men dus een opvulring moet plaatsen voor de glijbus is dit niet goed!
Van origine behoort er namelijk geen shim en/of opvulring aanwezig te zijn.

Waarschijnlijk niet de juiste snaar of er is een ander type variobus gemonteerd!?
Anderzijds heeft een nieuwe snaar tijd nodig om op de poelies in te slijten en dit kan best even duren zoals te lezen is in post #15.

En voor wat betreft het ontkolen van de uitlaat lopen de meningen sterk uiteen...
Uiteraard kan het zijn dat een uitlaat dicht kan kolen op den duur maar dit is dan puur te wijten aan een veel te rijke afstelling van brandstof en mengolie! De hedendaagse brandstof is immers loodvrij geworden. In Europa wordt sinds midden jaren negentig van de 20e eeuw vrijwel uitsluitend loodvrije brandstof (Euro 95 en Super ongelood 98) verkocht. En dit scheelt enorm v.w.b. vervuiling van de bougie, zuiger, uitlaatpoort en de vaste demper met schotten uitlaat.
 
zo das een heel verhaal maar wel lekker duidelijk

Over welk type 70cc van Malossi gaat het hier?
Ik vermoed de sport (aanname) welke een laagtoerig exemplaar is.
Idd een laagtoerige 70cc sport van malossi
zuiger kop en cilinder
Een andere (sterkere/stuggere) drukveer plaatsen lijkt me dan ook totaal overbodig aangezien de uitlaat standaard blijft.
De standaard drukveer van de Dink is dan sterk genoeg wat dat betreft.
En gaat het hier dan om de originele uitlaat of een vervangingsexemplaar zonder katalysator?
En is het AICV. (Air Injection Cut-Off Valve) systeem nog in werking of is dit (correct) afgesloten/verwijdert?
Een vervanger zonder katalysator
gewoon een recht toe recht aan pijp (cilinder in en bij achterwiel uit zonder allerlij bypasses)
het AICV "hangt ernog wel bij " maar is niet aangesloten op de uitlaat maar dit was/is alleen maar voor toevoeging van "frisse"lucht om de emissies omlaag te krijgen. (verdunnen) Correct me if i am wrong
Je merkt vaak dat de trekveren en rollen niet goed in verhouding staan door een plotselinge verhoging (of vermindering) van het toerental tijdens het optrekken (rond de 20 km/u). Bij een verhoging van het toerental zijn de trekveren te slap, of de rollen te licht, of de trekveren en rollen zijn beide verkeerd. Op deze manier hoor je dus of de motor goed is afgesteld. Let op: Er kunnen veel meer oorzaken zijn voor iets dergelijks, zoals wanneer je met een snelle vario rijdt bijvoorbeeld.

Rollen gewicht (standaard voor 50cc) 8,5 gram standaard drukveer
zit een klein dipje in bij 30 KM/pu

Aandrijf snaar fractie te breed en iets korter als de vorige (scheelt 10 KM in top)
Vario is standaard Kymco Grand Dink
 
Last edited:
Back
Top