Advies nodig voor kopen Zip 4T

Patrick070

New Member
Hallo iedereen,

Ik ben net 16 jaar oud geworden en dus zoek ik samen met mijn vader voor een leuke scooter, ik ga voor een zip (geel).Wel zitten er voorwaarden bij, namelijk dat hij nieuw is en dat er voor de eerste twee jaar niet aan gesleuteld wordt door de garantie.

Ik heb gesproken met een scooterdealer, en de dealer zei dat ik het liefst geen nieuwe E4/E5 IGET Zip moet halen omdat die vervelend traag zijn op de rijbaan, maar een oudere E3 carb Zip, die niet nieuw te vinden zijn dus die ik tweedehands moet kopen van iemand. Ik wil namelijk niet dat mijn Zip na 15 seconden pas op 45 zit, dat gaat vervelend zijn voor de autos.

Heeft iemand ervaring met zijn/haar E4 ofE5 IGET Zip en een ouder variant die mij advies kan geven over wat een goed besluit zou zijn, of dat de nieuwe Zips het prima doen?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo iedereen,

Ik ben net 16 jaar oud geworden en dus zoek ik samen met mijn vader voor een leuke scooter, ik ga voor een zip (geel).Wel zitten er voorwaarden bij, namelijk dat hij nieuw is en dat er voor de eerste twee jaar niet aan gesleuteld wordt door de garantie.

Ik heb gesproken met een scooterdealer, en de dealer zei dat ik het liefst geen nieuwe E4/E5 IGET Zip moet halen omdat die vervelend traag zijn op de rijbaan, maar een oudere E3 carb Zip, die niet nieuw te vinden zijn dus die ik tweedehands moet kopen van iemand. Ik wil namelijk niet dat mijn Zip na 15 seconden pas op 45 zit, dat gaat vervelend zijn voor de autos.

Heeft iemand ervaring met zijn/haar E4 ofE5 IGET Zip en een ouder variant die mij advies kan geven over wat een goed besluit zou zijn, of dat de nieuwe Zips het prima doen?
Koop eentje die is opgevoerd, tenzij je in een grote stad woont met rollerbanken is dat geen probleem. Wil je eentje die legaal loopt zoek dan eentje die er goed uitziet, motorisch perfect is en ongeveer 53-55loopt ( legale limiet op roller). Ik heb eentje tekoop maar is op blauw kenteken maar hij loopt wel hard en heeft een dikke uitlaat erop.
 
alles vanaf E4 is standaard traag. als je niet te oud wilt, koop je juist iets dat nèt uit de garantie is, waardoor je ook weer budget overhoudt om hem (binnen de grenzen van papa en mama/verzekering) wat vlotter te laten lopen.
ik kwam er met een Euro4 Kymco uit 2019 ook achter dat opvoeren een stuk lastiger bleek dan bij voorgaande modellen/bouwjaren.. met een sport vario (waarvoor ik nog de juiste rollen moet regelen) EN EEN NIEUWE SNAAR trekt ie nu wat vlotter op en rijdt ie 49-50 GPS
 
alles vanaf E4 is standaard traag. als je niet te oud wilt, koop je juist iets dat nèt uit de garantie is, waardoor je ook weer budget overhoudt om hem (binnen de grenzen van papa en mama/verzekering) wat vlotter te laten lopen.
ik kwam er met een Euro4 Kymco uit 2019 ook achter dat opvoeren een stuk lastiger bleek dan bij voorgaande modellen/bouwjaren.. met een sport vario (waarvoor ik nog de juiste rollen moet regelen) EN EEN NIEUWE SNAAR trekt ie nu wat vlotter op en rijdt ie 49-50 GPS
Ja maar hij wilt een zip op geel kenteken dus dan is het beste om eentje te halen die geen injectie is en die zijn makkelijk op te voeren
 
Ik heb een e4 iget zip en hoewel het geen monster is kom ik aardig mee met verkeer hoor. Geen klachten hier, zit vrij snel op de 45. Ligt er een beetje aan wat je wil. Hij brengt je prima van A naar B. Als je die dingen buiten zet hou er wel rekening mee dat de kmteller het snel begeeft want de afwerking van de stuurkap is slecht .
 
Zou in jou geval lekker wachten totdat je rijbewijs B kan halen, en dan een auto.

1. Nieuwe 2-takt ga je niet vinden. En 2ehands weet je niet wat je koopt.. Ondanks je redelijk goed gecontroleerd hebt kan je nog met een wrakje thuis komen. (meestal met zou ik het doen, ondanks dit of dat.. ja kan dit of dat wel repararen (alleen meestal word dat dan ook een hele dure rekening voor je zelf en kost een hoop tijd en hoofdpijn om het te maken. (misschien zelf te weinig tijd of zo)

2. Denk dat bestaande rijders zoiezo weinig nieuw meer kopen, en net zo lang op hun euro 2 / euro 3 blijven rijden zover dat kan.

3. Euro 3 4takt is schaars, en zoals bij 1 heb je nergens echt garantie op als je een gebruikte koopt.. Je kan dan beter een 2takt hebt als beginner, want die zijn zelf met een beetje inzicht makkelijk te repareren als er toch iets mis mee is.. Een 4takt is toch net een paar enkele stapjes hoger met kennis nodig.. 2ehandse 4takt blokken zou ik niet mijn hand voor in het vuur willen steken dat die goed zijn.

Grootste probleem bij 2ehandse 4takt:

- Slechte controle van oilpeil
- Je weet niet of het blok al eerder onder olieniveau heeft gestaan, en blok al afgetrapt kan zijn..
- Algemene onderhoud, word gewoon te veel mee door gereden om het lekker goedkoop te houden.
- Meeste scooters die worden aangeboden hebben vaak een reden waarom ze van de hand worden gedaan.. ( kost teveel, krijg het niet gemaakt, geen zin meer omdat het te lang duurt om te maken)


Voordeel van een nieuwe:

Je weet dat je een goede scooter krijgt met zoveel km of jaar / jaren garantie op een product.


Misschien is het advies om voor een jong gebruikte te gaan waar zeker nog iets van garantie op zit op de werking van de scooter.
Dat als die kapot gaat hij onder garantie weer gemaakt word.


Heb in 2017 ook een nieuwe gekocht en daar ging ook van alles mis mee.
En de dealers die meer aan het prutsen waren dan maken.

Begon met nieuwe banden waar een hobbel in zat (moesten onder garantie nieuwe op)
Storing bougie / cdi
En nog meer dingen die ik even niet meer weet.
Overigens zijn de coatings op de frames van nieuwe scooters niet zo heel best (word veel op bezuinigd) snel ontstaan van roest plekken of de roest zit echt overal. (zit vaak maar een heel dun laagje verf op)
 
Last edited:
Voordeel van een nieuwe:

Je weet dat je een goede scooter krijgt met zoveel km of jaar / jaren garantie op een product.



Misschien is het advies om voor een jong gebruikte te gaan waar zeker nog iets van garantie op zit op de werking van de scooter.
Dat als die kapot gaat hij onder garantie weer gemaakt word.


Heb in 2017 ook een nieuwe gekocht en daar ging ook van alles mis mee.
En de dealers die meer aan het prutsen waren dan maken.

Begon met nieuwe banden waar een hobbel in zat (moesten onder garantie nieuwe op)
Storing bougie / cdi
En nog meer dingen die ik even niet meer weet.
Overigens zijn de coatings op de frames van nieuwe scooters niet zo heel best (word veel op bezuinigd) snel ontstaan van roest plekken of de roest zit echt overal. (zit vaak maar een heel dun laagje verf op)
Beetje tegenstrijdig , of heb jij gewoon domme pech gehad.
 
Beetje tegenstrijdig , of heb jij gewoon domme pech gehad.


Ja je zou het wel denken dat het wat tegenstijdig over komt.
Maar van een nieuwe scooter weet je wel, dat die niet eerder in gebruik is genomen en jij de eerste eigenaar ook bent, en de motor verder nieuw is.
Als je er verder niet eraan gaat zitten, weet je wel tot die km stand je nog garantie hebt niet met pech stil komt te staan.
Want je brengt hem terug naar die dealer en claim je je garantie..



Domme pech zou ik eerder denken dat ik hem blijkbaar niet bij de juiste verkopende partij hebt gekocht.
Ook de tweede partij waar ik eventueel verder kon voor onderhoud en service + garantie heb ik behoorlijk in vergist.

Goede dealers zijn echter maar dun bezaait.
 
Eurokit, je schrijft altijd hele tegels, maar je snapt toch wel dat jouw situatie niet echt doorsnee is? Er zijn ook mensen die gewoon 1 betrouwbare scooter hebben in plaats van 4 projecten.

Een Zip E4 rijdt best ok, je moet het zien als betrouwbaar dagelijks vervoer en niet als hobbyproject om op te voeren. Dan komt het helemaal goed.
 
Wij hebben recent 2 Vespa's LX 2T gekocht voor een hele redelijke prijs. 2006. Één met 11000 km en één met 5000 km.
Werkelijk zo goed als nieuw. Je moet het net treffen, als je tijd hebt is er best wat te vinden.
Maar we hebben ook scooters die nu perfect zijn, maar waar we flink aan gesleuteld hebben, gelukkig kunnen we heel veel zelf.
 

Attachments

  • LX 1.jpg
    LX 1.jpg
    300.9 KB · Views: 6
Back
Top