Deze v-snaar zit er al weer zo'n 3000 KM op en slijt amper
Mijn top is wel 10 KM hoger met deze snaar, oude snaar heb ik nog maar is gelijk funest voor mijn top.
Met de oude snaar trekt hij wel veel beter omdat deze wat lager ligt in de poelie
En uiteraard neem ik alles voor een advies aan.
Aangezien ik weinig kaas heb gegeten van de vario's is elk advies welkom en probeer ik vaak alles wel uit.
Wat dat betreft waren de zundapp's en kreidlers of de Yamahas FS1 een stuk simpeler.
en liepen met een kleine ingreep een stuk harder
De Kreidlers, Yamaha's & Zündapp's staan mij nog goed bij wat dat betreft...
Heb zelf als bouwjaar 1972, maar heb twee oudere broers die ook o.a. op een Kreidler rondreden!
Ondergetekende dus ook en was ik in bezit van een prachtige Kreidler RMC-S met de zgn. sterwielen.
Voorzien van een unieke (special) paint-job en aparte onderdelen om zo de concurrentie voor te kunnen blijven uit de omliggende dorpen en steden
! Was toen der tijd heel belangrijk om op de Technische school goed uit de verf te kunnen komen aangezien er een huishoudschool en Mavo in de nabijheid lag met allerlei mooie meiden
die in de pauzes aan het ronddartelen waren...lol!
Tevens ook een volle neef in de familie welke toen der tijd een bromfietswinkel/shop had met allerlei mooie aanbiedingen!
Maar goed, voor dat nu de nostalgie de overhand gaat krijgen is het de bedoeling dat de/jouw Dink met minimale kosten goed en degelijk reageert en rijdt!
Het voordeel van een scootermotorblok is, is dat de primaire & secundaire vertandingen en assen al voor gemonteerd zitten.
De tandwielverhouding is dus geen issue aangezien het een een automatische systeem betreft wat ook wel beschreven word als de eindvertraging. I.p.v. zelf te moeten schakelen doet de variateur dit automatisch en loopt het i.c.m. het transmissie gedeelte in de kast altijd goed. De transmissie van een scootermotorblok bestaat uit een variateur, een koppeling en een eindvertraging.
Het bovenstaande is echter zowel het makkelijkere als theoretische gedeelte...
Want, hoe verstelt de variateur zichzelf zodat de scooter met verschillende snelheden kan rijden?
Het op en terugschakelen is immers van belang om een lekker rijdend exemplaar te bouwen!
De verstelling van de variateur wordt geregeld door de samenwerking van twee onderdelen:
Het verstelmechanisme met de rolletjes bij de (beweegbare) voorste poelie. (ook wel vario en/of variateur i.c.m. gewichten)
En de drukveer bij de achterste (beweegbare) poelie. (koppeling met poelies i.c.m. een drukveer en trekveren)
M.a.w. moet het geheel goed op elkaar afgesteld staan zonder dipjes en/of toerenschommelingen binnen het systeem!
Aangezien het motorvermogen nou niet echt drastisch toeneemt ben je waarschijnlijk gewoon klaar met een iets grotere/ruimere (hoofd) sproeier en het aanpassen van het rollengewicht.
Wat wel een feit is, is dat het ontbreken van een katalysator in de (nieuwe) vervanggingsuitlaat alleen maar gunstig is!
Het vermogen zal dus iets toenemen. mits goed afgesteld uiteraard...
En alhoewel dit natuurlijk een welkom iets is, is dit tevens ook de achilleshiel van een 2 takt motorblok qua uitlaat!
Het (totale) rollengwicht van de vaiateur speelt namelijk een grote rol...
Zodra de krukas meer toeren (omwentelingen) gaat maken, worden deze rolletjes naar buiten geslingerd.
Door de vorm van de gootjes waarin de rolletjes zitten, duwen de rolletjes beide schijven van de voorste poelie naar elkaar toe.
De rolletjes drukken dan harder dan de drukveer bij de achterste poelie. De diameter van de voorste poelie wordt dan groter.
Aan de achterkant wordt de poeliediameter van de koppeling kleiner.
In het kort komt het hierop neer:
Als je tijdens het rijden het gas loslaat, wordt het toerental (omwenteling) van de krukas lager. De rolletjes drukken nu minder hard tegen de voorste poelie, dan de drukveer bij de achterste poelie. Daardoor gaan de beide schijven van de voorste poelie iets uit elkaar. De diameter van de voorste poelie wordt kleiner. De diameter van de achterste poelie wordt weer groter. De verstelling van de variateur is dus een continu samenwerking tussen de rolletjes en de drukveer. De drukveer zorgt daarbij voor voldoende voorspanning op de v-snaar. Anders zou de v-snaar gaan slippen en kan deze simpelweg niet genoeg kracht overbrengen naar het achterwiel!
Even het v-snaar verhaal daargelaten, moet je dus op zoek gaan naar de ideale afstelling v.w.b. de powerband van de huidige uitlaat!
En dat kan al lastig genoeg zijn wat dat betreft..
Laat ook het idee van een (nieuwe) sport en/of race variateur, alsmede een sterkere/stuggere drukveer plaatsen maar wegebben en/of varen. Hierdoor kan het namelijk zijn dat de afstellingen drastisch (kunnen) veranderen waar je niet op zit te wachten dunkt me!
Maar goed, wederom een ietwat lang verhaal welke hopelijk wat verlichting brengt!