Advies nodig huidige situatie [2T vs 4T]

Kelvinsp1x

New Member
Beste forum leden, in een korte tijd een tweede post, maar dit is een heel ander onderwerp inprincipe. Althans, een beetje te vergelijken. In mijn vorige post had ik het over problemen van mijn zip 2t180 waarbij al het elektra plotseling gewoon niet meer werkt zonder gebeunt te hebben of wat dan ook.

Bedankt allen voor de reacties daarop.
Ik heb overigens een lastige situatie waar ik professioneel advies bij nodig heb. Het is een lang verhaal.

Ik gebruik mijn scooter best veel. Het standaard "daily" verhaal gebruik. Op dit moment is dat dus een 2t180. Nu is het zo dat deze HELEMAAL standaard is. Je vind geen meer standaard 180 dan deze zip. Nu op 1 of andere manier weten er dingen steeds maar weer kapot te gaan. Ik heb meerdere mensen al om advies gevraagd en die zeggen "maakt niet uit hoe standaard, een 2 takt 180 als daily wordt em gewoon niet."

Ik zit op dit moment te kijken naar een 4t 125. Ik weet alleen niet of dit de verstandigste keuze gaat zijn in mijn huidige situatie. Ik krijg steeds de opmerking 4t = daily naar me hoofd gesmeten.

Maar klopt het nou echt dat zelfs met zo een standaard 2t 180 er steeds maar weer problemen ontstaan & minder snel dan bij die 4t? Want ergens heb ik het gevoel alsof het steeds kleine ongeluk probleempjes zijn met die 180 en dat het echt een slechte keuze gaat zijn om naar die 4t125 te stappen.

Ik wordt op het moment gewoon een beetje moe van die "2 takt" problemen. Alle elektra kapot nu (werkelijk uit het niets), koelvloeistof spuit op me nieuwe kleding omdat die slang los schoot, lampjes branden door, cilinder [nieuwe] pakking zweet na een paar weken alweer door, etc.

Ik heb een tijdje een 4t80 gehad, nooit problemen mee gehad. Sta met deze 180 nu 5x in de zaak binnen 1 maand terwijl die "zo standaard" is. (ik ben zelf niet technisch.)

Is het voor mij gewoon beter om voor die 4t125 te gaan en hoofdpijn-vrij te zijn? Graag vraag ik vriendelijk om meerdere perspectieven.
 
Advertisement - register to remove this

Beste forum leden, in een korte tijd een tweede post, maar dit is een heel ander onderwerp inprincipe. Althans, een beetje te vergelijken. In mijn vorige post had ik het over problemen van mijn zip 2t180 waarbij al het elektra plotseling gewoon niet meer werkt zonder gebeunt te hebben of wat dan ook.

Bedankt allen voor de reacties daarop.
Ik heb overigens een lastige situatie waar ik professioneel advies bij nodig heb. Het is een lang verhaal.

Ik gebruik mijn scooter best veel. Het standaard "daily" verhaal gebruik. Op dit moment is dat dus een 2t180. Nu is het zo dat deze HELEMAAL standaard is. Je vind geen meer standaard 180 dan deze zip. Nu op 1 of andere manier weten er dingen steeds maar weer kapot te gaan. Ik heb meerdere mensen al om advies gevraagd en die zeggen "maakt niet uit hoe standaard, een 2 takt 180 als daily wordt em gewoon niet."

Ik zit op dit moment te kijken naar een 4t 125. Ik weet alleen niet of dit de verstandigste keuze gaat zijn in mijn huidige situatie. Ik krijg steeds de opmerking 4t = daily naar me hoofd gesmeten.

Maar klopt het nou echt dat zelfs met zo een standaard 2t 180 er steeds maar weer problemen ontstaan & minder snel dan bij die 4t? Want ergens heb ik het gevoel alsof het steeds kleine ongeluk probleempjes zijn met die 180 en dat het echt een slechte keuze gaat zijn om naar die 4t125 te stappen.

Ik wordt op het moment gewoon een beetje moe van die "2 takt" problemen. Alle elektra kapot nu (werkelijk uit het niets), koelvloeistof spuit op me nieuwe kleding omdat die slang los schoot, lampjes branden door, cilinder [nieuwe] pakking zweet na een paar weken alweer door, etc.

Ik heb een tijdje een 4t80 gehad, nooit problemen mee gehad. Sta met deze 180 nu 5x in de zaak binnen 1 maand terwijl die "zo standaard" is. (ik ben zelf niet technisch.)

Is het voor mij gewoon beter om voor die 4t125 te gaan en hoofdpijn-vrij te zijn? Graag vraag ik vriendelijk om meerdere perspectieven.
dat is wel echt een eigen Keuze. Je kan niet kiezen wat er kapot gaat of niet.
 
2-takt is niet echt meer van deze tijd. Het is simpeler, maar een 4-takt is zuiniger. Alhoewel ik er nog wel een 2-takt bij wil hebben for the good old times, is het toch de 4-takt die (voorlopig nog) de toekomst heeft. Je kunt er een hele boom over opzetten, maar het is niet voor niets dat er eigenlijk geen 2-takts meer op de markt komen. Al is een grote "boosdoener" de milieueisen. 2-takt geeft niet per definitie meer problemen dan 4-takt, dat zal bij jou wel gewoon domme pech zijn. Uiteindelijk is het je eigen keuze.
 
2-takt is niet echt meer van deze tijd. Het is simpeler, maar een 4-takt is zuiniger. Alhoewel ik er nog wel een 2-takt bij wil hebben for the good old times, is het toch de 4-takt die (voorlopig nog) de toekomst heeft. Je kunt er een hele boom over opzetten, maar het is niet voor niets dat er eigenlijk geen 2-takts meer op de markt komen. Al is een grote "boosdoener" de milieueisen. 2-takt geeft niet per definitie meer problemen dan 4-takt, dat zal bij jou wel gewoon domme pech zijn. Uiteindelijk is het je eigen keuze.
Bedank. Dit was een "soort" antwoord waar ik naar opzoek was. Ik zit gewoon met de twijfel hoe handig het nou is geweest om te beslissen om een 2t180 als daily te gebruiken. Ik geloofdat 2-takt per definitie niet meer problemen hoeft te veroorzaken, maar een 2-takt 180cc in dit geval? Twijfels. Bedankt alsnog.
Post automatically merged:

dat is wel echt een eigen Keuze. Je kan niet kiezen wat er kapot gaat of niet.
Absoluut & zeker waar. Maar ik heb zomaar het gevoel alsof er meer valt kapot te gaan aan zo een 2t180 en dingen sneller kapot gaan dan in vergelijking met welke 4t scooter dan ook. (dit geval 4t125)
 
Beste forum leden, in een korte tijd een tweede post, maar dit is een heel ander onderwerp inprincipe. Althans, een beetje te vergelijken. In mijn vorige post had ik het over problemen van mijn zip 2t180 waarbij al het elektra plotseling gewoon niet meer werkt zonder gebeunt te hebben of wat dan ook.

Bedankt allen voor de reacties daarop.
Ik heb overigens een lastige situatie waar ik professioneel advies bij nodig heb. Het is een lang verhaal.

Ik gebruik mijn scooter best veel. Het standaard "daily" verhaal gebruik. Op dit moment is dat dus een 2t180. Nu is het zo dat deze HELEMAAL standaard is. Je vind geen meer standaard 180 dan deze zip. Nu op 1 of andere manier weten er dingen steeds maar weer kapot te gaan. Ik heb meerdere mensen al om advies gevraagd en die zeggen "maakt niet uit hoe standaard, een 2 takt 180 als daily wordt em gewoon niet."

Ik zit op dit moment te kijken naar een 4t 125. Ik weet alleen niet of dit de verstandigste keuze gaat zijn in mijn huidige situatie. Ik krijg steeds de opmerking 4t = daily naar me hoofd gesmeten.

Maar klopt het nou echt dat zelfs met zo een standaard 2t 180 er steeds maar weer problemen ontstaan & minder snel dan bij die 4t? Want ergens heb ik het gevoel alsof het steeds kleine ongeluk probleempjes zijn met die 180 en dat het echt een slechte keuze gaat zijn om naar die 4t125 te stappen.

Ik wordt op het moment gewoon een beetje moe van die "2 takt" problemen. Alle elektra kapot nu (werkelijk uit het niets), koelvloeistof spuit op me nieuwe kleding omdat die slang los schoot, lampjes branden door, cilinder [nieuwe] pakking zweet na een paar weken alweer door, etc.

Ik heb een tijdje een 4t80 gehad, nooit problemen mee gehad. Sta met deze 180 nu 5x in de zaak binnen 1 maand terwijl die "zo standaard" is. (ik ben zelf niet technisch.)

Is het voor mij gewoon beter om voor die 4t125 te gaan en hoofdpijn-vrij te zijn? Graag vraag ik vriendelijk om meerdere perspectieven.


Ik zou zeggen wat vind je belangrijker als het een daily driver is? Continu niet kunnen rijden en continu dat gezeik hebben.. Of gewoon een machine hebben waarvan je later dus minder problemen mee hebt.

Als het mogelijk is zou ik die 2takt gewoon erbij houden, maar niet meer gebruiken als daily driver.

Het is wel zo dat een 4takt wel iets betrouwbaarder is.. Alleen goed onderhoud word wel belangrijker om te blijven rijden. (vraagt wat meer aandacht) (kleppen stellen, olie continu controleren om ze zoveel weken, olie vervangen..)
Maar op zicht kan alles kapot gaan op iedere scooter ondanks het een 2takt of 4 takt is.

Een 4takt loopt rustiger en daardoor heb je minder slijtage, dus opzicht kan je met een 4takt langer door rijden.. En hij kan zelfs ook zuiniger zijn dan je oude 2takt.

Zou als collector die 180cc zip houden (knap je hem op, kan je er af en toe lekker voor de lol erop rijden.

En voor het belangerijkere werk die 4takt nemen. (persoonlijk vind ik een 4takt fijner lopen)
 
Ik hen weinig ervaring met 4takt scooters dus erg veel durf ik er niet over te zeggen. Wat ik wel weet is dat je met 4takt ook problemen kan hebben maar overal vrij bekend staat om betrouwbaarheid. Mits je het goed onderhoud. En ik denk dat her bij 2takt ook zo werkt alleen bij 2takt eist wat kennis en onderhoud en veel mensen hebben daar geen zin in en daardoor loopt het vaak kapot. En worden ze er laks in.
 
Zoals ik al zei onderhoud word bij een 4takt een stuk belangrijker.. Zitten wel vitale delen in waar je goed op moet letten.

-Olie peil is heel belangrijk.. Te laag MOET je olie bij gaan vullen. Anders schade motor als je zo te lang mee door rijd.
-Kleppen MOET om de zoveel KM gesteld worden en mag je niet overslaan, anders schade aan de motor.

-Voor de rest is het slijtage van: ketting geleiders, ketting spanner, ketting zelf, nokkenas tandwiel en kleppen / nokkenas zijn vitale dalen.
ook de tuimelaars waar die op de nokkenas ligt kan goed gaan slijten als je gigantisch veel gereden hebt.. Allemaal dingen die je met onderhoud mee moet nemen.

Maar als je dit onder de knie hebt stelt het allemaal weinig voor.. Als je van 2takt komt (wat ik zelf eerder ook gereden hebt) ben je naar paar jaar ook wel aan de 4takt gewend geraakt.

Alles van de overbrenging is vrijwel het zelfde als bij 2takt, misschien een beetje anders afgesteld.

Nadeel van 4takt is wel dat de motor wat zwaarder weegt dan een 2takt blok.. Alleen op de weg zelf merk je daar niks van.
 
Ik zou zeggen wat vind je belangrijker als het een daily driver is? Continu niet kunnen rijden en continu dat gezeik hebben.. Of gewoon een machine hebben waarvan je later dus minder problemen mee hebt.

Als het mogelijk is zou ik die 2takt gewoon erbij houden, maar niet meer gebruiken als daily driver.

Het is wel zo dat een 4takt wel iets betrouwbaarder is.. Alleen goed onderhoud word wel belangrijker om te blijven rijden. (vraagt wat meer aandacht) (kleppen stellen, olie continu controleren om ze zoveel weken, olie vervangen..)
Maar op zicht kan alles kapot gaan op iedere scooter ondanks het een 2takt of 4 takt is.

Een 4takt loopt rustiger en daardoor heb je minder slijtage, dus opzicht kan je met een 4takt langer door rijden.. En hij kan zelfs ook zuiniger zijn dan je oude 2takt.

Zou als collector die 180cc zip houden (knap je hem op, kan je er af en toe lekker voor de lol erop rijden.

En voor het belangerijkere werk die 4takt nemen. (persoonlijk vind ik een 4takt fijner lopen)
Bedankt voor je uitgebreid antwoord Eurokit! Ik ben enigzins tot de conclusie gekomen dat ik toch het ff aankijk met die 180. Ik denk echt dat ik "domme pech" heb gehad steeds maar weer. Maarja, mochten er dingen stuk blijven gaan, dan wordt het voor mij toch die terugschakel naar 4t.

Beide hebben zou mooi zijn, maar gaat hem toch helaas niet worden. Auto staat voor de deur binnen 3 maanden & dan nu een 2de scooter aan te schaffen vind ik toch een beetje zonde.
 
Back
Top