Accu steeds leeg

Beast334

New Member
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn accu in mijn kymco agility 50. Er is al meerdere keren een nieuwe accu ingezet maar telkens werkt ie na 2 maand fzo niet meer. Eerst begint ie steeds moeilijker te starten en op geven moment helemaal niet meer (elektrisch). Ik heb trouwens niet heel veel kennis van scooters maar wil het wel graag zelf oplossen. Ik heb al een beetje met de multimeter lopen klooien. Er staat ong 12V op. Als ik probeer te starten zakt ie naar 8V en als ik het dan nog vaker probeer zakt ie nog lager. Als ik de scooter start met de kickstart staat er iets van 14, 16V op. Ik hoor graag wat ik er aan kan doen. En hoe ik kan zorgen dat ie weer elektrisch start.
Groet,
Beast334

Edit: Als ik probeer de scooter elektrisch te starten draait de startmotor niet
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Meet de spanning eens als de scooter aan staat en een klein beetje toeren maakt.

zoek maar op laadspanning, mocht deze te laag zijn dan laad je accu niet bij.
 
Hier hebben we een mooie handleiding van staan op het forum.
 
Verder ook even controleren of je geen parasitaire verbruiker hebt door de afgegeven stroom van de accu te meten terwijl het contactslot UIT staat.

Neem hiervoor de minpool van de accu los en meet met je multimeter, op het hoogste Ampère bereik en de meetdraden in de juiste bussen van de multimeter, tussen de losgenomen accukabel en de min-pool van de accu.
Meet je geen stroom zet de multimeter dan één ampere-bereik lager, met de meetsnoeren in de juiste bussen van de multimeter en meet opnieuw.
Je mag geen noemenswaardige stroom meten, voorop gesteld je hebt geen alarm of bijv. een gps-tracker gemonteerd op je scooter.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nogmaals een paar metingen gedaan. De spanning over de accu als de scooter uit staat is zo'n 9V. Als ik de scooter stationair laat lopen wordt het iets van 16-17V. Dit wordt 17-18V als ik een beetje gas geef. Als ik dan vervolgens de scooter weer uit doe meet ik 12V. Ook heb ik de stroom gemeten zoals jij vertelde Sparky. Maar ik mat de hele tijd 0,00 A. Is dit een goed teken of heb ik misschien iets fout gedaan tijdens het meten? Heb t wel gedaan precies zoals jij vertelde
 
De spanning van de accu bij stilgelegde motor is veel te laag en ik denk dat je spanningsregelaar de accu weer gemold heeft!

De spanning daarentegen bij draaiende motor is veel te hoog, deze mag maximaal 14,5 a 15 Volt zijn.

Ik denk dat je spanningsregelaar kaduuk is en dat daardoor je accu het na 2 maanden ook weer defect is.
 
Oke, dank. En bedankt garages voor het meerdere keren vervangen van mijn accu ipv van de spanningsregelaar. Maar dat wordt dus een nieuwe spanningsregelaar en een nieuwe accu. Als ik zelf een nieuwe accu bestel, is het dan gewoon zo simpel dat ik m aansluit en klaar? En is zon standaard zuur accu goed of adviseer je een gel accu? (gehoord dat deze beter zijn)
 
ja accu installeren is gewoon een kwestie van de 2 draaden erop klemmen. Ik zou gewoon voor de zuur accu gaan, nog nooit problemen mee gehad
 
En voor de spanningsregelaar geldt hetzelfde hartstikke makkelijk te doen.
Is gewoon een kwestie van plug and play.
Defecte regelaar losschroeven.
Stekker eruit trekken.
Nieuwe regelaar op de plaats van de oude schroeven.
Stekker erin drukken.
Klaar is Beast334.

Koop wel een originele of een after market die specifiek is voor jouw scooter want alhoewel de aansluitingen vaak hetzelfde zijn, de pinbezetting kan anders zijn en als dit zo is, werkt het niet en kost het je misschien weer een accu!
 
Back
Top