Accu 4ah vervangen met 7ah zip 2takt

Gdk

New Member
Ik moet een andere accu in mijn zip doen voor wat meer vermogen door leds alleen vroeg ik me af of ik een 7ah (of iets van 6) accu erin kan doen met een zekering van 7.5 ah en er zit een accu in van 4ah
 
Advertisement - register to remove this

al zet je er een 500 ah in bij wijze van spreke. als het maar een 12 volt accu is je de plus en min niet omdraaid en geen kortsluiting maakt
 
Als verlichting op wisselspanning werkt "AC" en je gaat over naar gelijk "DCV" dan is het de vraag of de wisselaar / gelijkrichter het kan leveren "opgenomen vermogen", waarbij er een kans is dat de accu niet meer voldoende opgeladen gaat worden. Verder is de keuze van accu op x situaties gebaseerd en heb je de keuze uit:


Voltage Geladen Max. ontlading
12,60V> 100% Volle accu
12,50V 90%
12,42V 80% Max. ontlading startaccu
12,32V 70%
12,20V 60%
12,06V 50% Max. ontlading semi traktie accu
11,90V 40%
11,75V 30%
11,58V 20% Max. ontlading deep cycle accu
11,31V 10%
<10,50V 0%

Een hoog Ah accu heeft geen enkel nut als de laadspanning niet kan voldoen. I.p.v. 5 naar een 7 Ah gaan heeft geen enkel nut bij led.
 
Last edited:
Voor zover ik weet hebben de meeste 2takten een max voor een accu van 5 ampere op te laden.
7 Ampere accus zie je meer in 4takt scooters die dat blijkbaar wel op kunnen laden.
Een onvoldoende opgeladen accu gaat ook wat minder lang mee of je zou het elke avond moeten op laden.
Ik zou zelf de 4 of max een 5 ampere accu houden als het voor enkel ledlicht is, dat zijn vaak 10 of 15 watt lampen .
 
Voor zover ik weet hebben de meeste 2takten een max voor een accu van 5 ampere op te laden.
7 Ampere accus zie je meer in 4takt scooters die dat blijkbaar wel op kunnen laden.
Een onvoldoende opgeladen accu gaat ook wat minder lang mee of je zou het elke avond moeten op laden.
Ik zou zelf de 4 of max een 5 ampere accu houden als het voor enkel ledlicht is, dat zijn vaak 10 of 15 watt lampen .
Wordt prima bijgeladen.
Hebben wij ook gedaan bij LX 2 takt scooters.
De voltmeter geeft14 volt aan tijdens het rijden en in rust 13 volt.
Bijvoorbeeld een LX heeft een inzetbakje, als je die eruit haalt kan er een accu van een 125 cc in.
Een Kymco heeft een dikke schuimstrip in de aucubak.
 
Ik heb in mijn jonge jaren heb ik, enkele jaren lang, mensen opgeleid tot RF-engineer. (als hobby)
Om in het begin de basis uit te leggen van elektriciteit vergeleek ik dit altijd met water.

Het aantal Ampere/uren van een accu is de hoeveelheid elektrische energie die in de accu past.

Een analogie voor het aantal Ampere/uren van een accu is bijvoorbeeld de inhoud van een regenton.
Dus, de hoeveelheid water die erin past. (aantal liters)
De druk van het water op de hoogte van de aftapkraan van de regenton is dan de analogie voor de momentele spanning van de accu.
De hoeveelheid water die uit de aftapkraan loopt, wanneer deze volledig open staat, is dan de analogie voor de maximale stroom die de accu kan leveren.

Het heeft geen zin om dus een enorme regenton aan te schaffen als het maandelijks maar 10 mm regent.
Maw het heeft geen zin om een grotere accu erin te zetten als je die met rijden niet krijgt geladen.

Dus een grotere accu heeft alleen zin als het verbruik van je scooter meer is dan origineel en je bovendien genoeg kilometers maakt.

Over het algemeen zijn de toegepaste accu's voldoende om de scooter te voorzien van voldoende stroom en de stator en spanninsregelaar wederom genoeg om de accu te laden en de verlichting te laten branden.
Vooropgesteld dat je scooter goed elektrisch start en je niet een minuut lang de startknop moet inhouden om de boel aan de gang te krijgen.
Als dat het geval is, heeft niet het elektrische deel van je scooter maar het motorische deel van je scooter prioriteit en dus aandacht nodig.

Trouwens als de motor eenmaal loopt, levert de stator en spanningsregelaar het gros van het verbruik en levert de accu alleen maar stroom als er meer stroom gevraagd wordt dan de spanningsregelaar kan leveren.
Maw als de motor eenmaal loopt vult de accu alleen maar de gaatjes en stabiliseert daarmee ook de, toch niet zo schone, spanning die uit de spanningsregelaar komt.

Hopelijk heb ik met dit verhaaltje een beetje meer inzicht gegeven wat nu eigenlijk de termen zoals stroom, spanning, Ampere/uren en maximale stroom inhouden.

Led gebruikt weliswaar minder dan gloeilampjes echter ik neem aan dat je de verlichting hebt omgebouwd naar gelijkspanning.
Daarvoor is er meer gelijkstroom nodig voor de boordspanning en omdat de spanningsregelaar maar een bepaalde maximale stroom kan leveren, is er minder beschikbaar om de accu bij te laden.
Dus als je aandachtig mijn uitleg hebt gelezen en begrepen, snap je dat een grotere accu je hierbij niet altijd gaat helpen.
Eigenlijk alleen maar als je voldoende kilometers maakt.
Als je wilt upgraden naar een grotere accu, houdt dan rekening niet alleen met de afmetingen van de accu maar ook met de plus en de min-pool dat deze op dezelfde plaats zitten.
 
Last edited:
Is het niet zo dat je met een Accu met meer Ampere , de startmotor makkelijker rond gaat
Je verwisseld twee grootheden namelijk, de maximaal stroom die de accu kan leveren (startstroom) met de hoeveelheid energie die de accu kan opslaan.
Een groter aantal Ampere/uren van een accu betekent niet automatisch dat de maximale stroom die deze accu kan leveren ook groter is, dit betekent alleen dat deze het langer vol houdt om een bepaalde stroom te leveren.

Om even terug te komen op die regenton.
Dat ligt dus aan de grootte van het gaatje van de maximaal opengedraaide aftapkraan van de regenton en niet aan de inhoud van de regenton.

Op een accu staat dus ook altijd de spanning in Volt, de hoeveelheid energie die deze accu kan opslaan in A/h en de maximale stroom die deze accu kan leveren in Amperes.

Jij verwisselt dus die laatste twee.

1709372122768.png

De maximale stroom die een accu kan leveren ligt aan de inwendige weerstand, deze inwendige weerstand is te vergelijken met de grootte van het uitstroomgaatje van de regenton.
Maar stel een goeie accu is volgeladen en je probeert meer stroom uit de accu te trekken dan hij maximaal kan leveren, zakt de spanning over de accupolen.
Dus daarvoor zie je ook bij een slechte accu, een accu dus met een verhoogde inwendige weerstand, dus een accu met een dichtgelibt uitstroomgaatje, dat de spanning bij belasting gelijk flink zakt.
 
Last edited:
Meer cca's.
Dat is dus de belangrijke factor.
Let wel als de load van de startmotor te groot is voor het vermogen van de startmotor kan deze hogere cca ook ervoor zorgen dat je startmotor gegrild wordt omdat het hoofdcircuit niet gezekerd is.
 
Back
Top