Probleem met oplaadcircuit van accu

Rube Adam

New Member
Na een maandje elektrische start gebruiken als 2de eigenaar van de scooter, piaggo zip 2 takt. Werkte de E-start niet meer. Ik merkte dat de accu de startmotor niet snel genoeg meer liet draaien om te kunnen starten. Na alles opgemeten te hebben klopte het oplaadcircuit van de accu niet meer. Mijn kleuren van kabels uit de ECU komen totaal niet overheen met het elektrisch schema van het oplaadcircuit dat van fabriek komt dus heb ik er ook niet echt iets van kunnen maken, ik heb wel nu lampen van voor en vanachter aangesloten als de motor draait en niet op de accu zelf om accu zo vol mogelijk te houden.

Zou dit kunnen liggen aan een defecte spanningsregelaar dat de accu niet meer oplaad of te weinig laad? Want nu is die leeg na 2-4 keer e-start te gebruiken.

Of iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

volgens mij zit er ook geen ecu op een piaggio 2 takt of heb ik dit mis...
spanningsregelaar kan zeker een probleem zijn.
CDI* Klein typ foutje ;)
Post automatically merged:

volgens mij zit er ook geen ecu op een piaggio 2 takt of heb ik dit mis...
spanningsregelaar kan zeker een probleem zijn.
Dit kan ik controleren door het door te meten of werkt dat niet zo? Kabels heb ik allemaal doorgemeten en zouden inorde moeten zijn.
 
Kun je met een multimeter , de laadstroom over de accu polen meten ? Bij versneld stationair draaien , moet dat tussen 14/15 v zitten .
Zo sluit je uit dat het de regelaar , of stator is , en geld voor niets uit geeft . Met een volle accu 2 - 4 keer de startmotor gebruiken , en dan al leeg zijn , verdenk ik eerder de accu . weet je hoe oud die is ? Maar meten is weten , dus eerst laadstroom meten.
 
Kun je met een multimeter , de laadstroom over de accu polen meten ? Bij versneld stationair draaien , moet dat tussen 14/15 v zitten .
Zo sluit je uit dat het de regelaar , of stator is , en geld voor niets uit geeft . Met een volle accu 2 - 4 keer de startmotor gebruiken , en dan al leeg zijn , verdenk ik eerder de accu . weet je hoe oud die is ? Maar meten is weten , dus eerst laadstroom meten.
De accu is vrij oud vermoed ik, ik ging sowieso een nieuwe erin steken maar ik wil vermijden dat die meteen ook neer gaat.
 
Back
Top