Probleem met zekering Kymco brandt steeds door

ChrisVAnederland

New Member
Goedemiddag iedereen,

Vorige week vrijdag reed ik met mijn scooter richting het station (3 km). Halverwege viel deze plotseling uit, terwijl er nog genoeg brandstof in zat.
Dat was toen ik mijn grootlicht aanzette (dus niet langdurend aan, maar de seinknop zegmaar). Direct toen viel de scooter uit en ik kreeg hem niet meer aan.
Ik dacht dat het de accu was, en heb deze dus vervangen.
Eergisteren binnengekregen en geprobeerd of de scooter het nu wel deed, maar direct bij het aanzetten van het contact brandde de zekering door. Tot 2x toe, want toen waren de zekeringen op.
Voor de info: ik laat de knop van mijn verlichting altijd aan staan bij het uitzetten van de scooter. Dus toen ik de sleutel omdraaide (niet starten) stond de knop van het licht aan. Ik heb de scooter niet gestart maar ondanks dat knapt de zekering direct door. Het licht gaat altijd pas aan als de scooter gestart is.

Hoe kan dit komen? Ik heb de scooter nog niet open gemaakt, maar kan het aan iets van grootlicht liggen?
Het is een Kymco Agility 50 uit 2015, 4 takt. Zo een als de foto hieronder.

De zekering die met rode draadjes vast zit (kleine zekering) brandde door.
Ik hoor graag iets van jullie, zelf heb ik er niet echt verstand van. Ik weet ook niet of dit probleem al vaker voorgekomen is bij iemand.
Bedankt alvast.

1702649279914.png
 
Advertisement - register to remove this

Brand de zekering ook door als je de licht knop op uit hebt ? Is dit niet het geval , dan zit de kortsluiting tussen de lichtknop , en de lamp .
Of het zit in de lamp zelf , ik heb wel eens gehad dat het gloeidraadje van de lamp was door gebrand , en daardoor was inwendig kortsluiting in de lamp zelf ontstaan . Dus als je het alleen hebt als de schakelaar aan staat kan het ook in de lamp zelf zitten . Een ander kwetsbaar punt is , daar waar de bedrading langs je stuur naar de lamp loopt , door het draaien wil het daar nogal eens slijten , met kortsluiting als gevolg.
En is die zekering alleen van de lamp ? of zit er ook iets anders op aangesloten ?
 
Bedankt voor je reactie.
Ik heb geen idee waar de zekering allemaal van is. Zie de foto's voor wat meer duidelijkheid.
Zojuist de lichten ontkoppeld zoals je op de foto ziet en de lichtenknop ook uitgezet. Helaas brandt de zekering opnieuw direct door.
Ik heb geen idee wat het anders moet zijn, temeer omdat het zo plotseling is (tijdens rijden valt scooter uit).

Zie de foto's voor hoe de scooter eruit ziet vanbinnen en welke zekering ik bedoel (die op de accu ligt)



1000015526.jpg1000015527.jpg
1000015528.jpg1000015529.jpg1000015530.jpg
 
Last edited:
je zou de rode draden moeten volgen , om te kijken waar deze heen lopen . Ik had ook zo'n glas zekering in mijn scooter , deze vervangen door een zweef steek zekering , welke ook vaak in de nieuwere auto's zitten. Kortsluiting kun je opzoeken , met de methode die Bulldog hier beschrijft
: Scheelt je een hoop zekeringen.

 
Deze Kymco heeft volgens mij maar 1 zekering, als deze defect is, werkt niks meer wat de gelijkspanning van de accu gebruikt zoals, claxon, seinlicht, remlicht, elektrische start en knipperlichten.

Zo'n storing is natuurlijk lastig te vinden, vooral als gelijk de zekering smelt als je de scooter op contact zet.

Er bestaat een trucje die voorkomt dat je, je arm koopt aan zekeringen en wel door ipv de zekering op de foto een lampje te plaatsen, @Bulldog, een lid van dit forum heeft hiervoor een leuke How to geschreven, kijk er maar eens naar.

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/

Edit: Oei, deze post was dubbel met @trabiarie . ;)
 
je zou de rode draden moeten volgen
De ene zijde loopt naar de accu, de andere zijde loopt via de spanningsregelaar naar het contactslot.
Post automatically merged:

sparky werkt de ontsteking dan ook bij deze scooter op gelijkstroom ? Omdat hij meteen afsloeg door de sluiting.
Ja, deze scooter heeft een DC-CDI.
Als de zekering gewoon defect gaat en verder geen sluiting op de boordspanning zit, zou de spanningsregelaar die schematisch gezien achter deze zekering zit, de cdi moeten voeden en zou de scooter gewoon nog moeten starten en rijden.
Echter als er een vaste sluiting zit op de boordspanning, krijgt de spanningsregelaar het zaakje ook niet meer op spanning, gevolg is dat de cdi geen ontsteekspanning van de accu of spanningsregelaar meer ontvangt, je daardoor geen vonk hebt en het zaakje dus niet meer wilt starten.
 
Last edited:
Bedankt voor je reacties, ik ben zelf niet zo goed in alle scooter taal :)
Ik weet wel dat ik twee zekeringen heb zitten in het vakje bij de accu, 1 daarvan staat op de foto
Post automatically merged:

Denken jullie dat het kortsluiting is of iets anders? Wat zou reparatie moeten gaan kosten denk je?
Post automatically merged:

Moet de uiteinden van de rode draadjes dan tegen de 21W lamp houden? Hoe moet ik dat zien
 
Zou eerst eens proberen wat er gebeurt als je dan de spanning regelaar afkoppelt . De zekering die je op de foto laat zien , lijkt me ertussen geknutseld , met die krimpkous , en isolatie band om de draden . Waar loopt die heen , en die andere , blijft die wel heel ?
 
Yes, die andere blijft wel heel
Post automatically merged:

Wat is de spanningsregelaar? Waar zit die en hoe kan ik die afkoppelen?
Sorry, maar ik ben een leek hierin
Post automatically merged:

Zou het te maken kunnen hebben met dit kastje?
Die heb ik er ooit ingezet zodat de scooter harder zou gaan
Is ongeveer 7-8 maanden terug, maar zou gek zijn dat het nu pas gaat storen toch?
Die komt van K parts
Post automatically merged:

1000015536.jpg
 
Dit is gegarandeerd een kortsluiting, wat deze reparatie gaat kosten weet ik niet, dat ligt aan de competentie van de dealer en de tijd die hij nodig heeft om de sluiting te vinden.

Aan de spanningsregelaar zal het waarschijnlijk niet liggen, deze zit voor het contactslot, dit betekent dat de zekering gelijk defect zou moeten gaan als deze vervangen wordt, uit Chris z'n verhaal begrijp ik dat de zekering pas kapot gaat op het moment dat het contacslot wordt ingeschakeld, toch?
Dus deze kortsluiting zit achter het contactslot.
Ik weet wel dat ik twee zekeringen heb zitten in het vakje bij de accu, 1 daarvan staat op de foto
Klopt en afhankelijk van welke Agility je hebt, misschien zelfs een derde zekering.
Ik weet niet welk model je hebt en of dit een 2takt of 4 takt is maar ik zie op de eerste foto die waarschijnlijk tweede zekering zitten, zie pijltje foto hier beneden, dus deze zekering is wel nog heel?

Welke waarde had de defecte gaszekering, was dit 7A of 10A?

1702668101677.png
 
Last edited:
Die met het pijltje is idd nog heel, en blijft ook heel
Waarde is 10A, ik heb nieuwe gekocht bij scooterdealer en die zei dat 10 A wel kon
Post automatically merged:

Dus het kastje, de CDI is het niet?
Post automatically merged:

Het is een 4 takt
Kymco Agility 50 uit 2015
Post automatically merged:

en de accu is toch juist aangesloten? Groen is minpool en rood plus ?
 
Last edited:
Dus het kastje, de CDI is het niet?
Geen idee, maar dit zou wel kunnen, daar kom je alleen achter door de how to te volgen die ik noemde in mijn post#5.
Dat kastje op de foto van jouw post#10 is de DC-CDI waar ik over sprak in mijn post#7.
De blauw/zwarte draad op die 2-polige connector van deze cdi is de accuspanning en deze hangt, volgens het schema hieronder, direct achter het contactslot en gaat dus niet via de zekering die op deze foto ernaast ligt en die nog heel is volgens jouw zeggen.

Nog even een vraag voor de zekerheid: De zekering gaat pas kapot op het moment dat je het contact aan zet of gaat deze gelijk kapot op het moment dat je deze zekering vervangt en de scooter dus niet op contact staat?

Als ik jouw was zou ik er gewoon aan beginnen, een lampje tussen de twee aansluitingen van de zekeringhouder van de defecte zekering knutselen, scooter op contact zetten, het lampje gaat door de sluiting fel branden en dan aan de hand van het schema hieronder, 1 voor 1 alle componenten middels de connectoren afkoppelen.
Op het moment dat je een connector los trekt waarbij de lamp nagenoeg uit gaat of ineens veel minder fel gaat branden, heb je het component te pakken waarin zich de sluiting bevindt.
1702668947106.png
 
Back
Top