(Opgelost) Probleem met afvoeren scooter

Geobba

New Member
Beste,

Graag wil ik dit forum een probleem voorleggen, zelf kom ik er helaas niet uit vanwege mijn beperkte kennis. Eerst wat context;

Al jarenlang ben ik in het bezit van zo'n 4 takt chinese SNOR scooter, exacte merk moet ik jullie verschuldigd blijven. Sinds ik deze scooter gekocht heb (ruim 7 jaar geleden) weet ik niet beter dat deze scooter ongeveer 60km/h rijdt. Nu ik de scooter wil verkopen aan mijn vader wil ik hem niet op een scooter laten rijden die veel te hard gaat. Naast zijn veiligheid wil ik hem niet belasten met een WOK melding, daarom besloot ik aan de slag te gaan met de scooter afvoeren. Het leek simpel, gewoon een nieuwe CDI bestellen die max 25km/h gaat en deze vervangen voor de huidige CDI, helaas bleek het in de praktijk niet te werken en bleef de scooter ondanks de nieuwe CDI onbegrensd rijden.

IMG-0152.jpg

Na wat uitzoekwerk (ook dankzij dit forum) ben ik erachter gekomen dat de vorige eigenaar wat bedrading heeft losgehaald om de scooter vermoedelijk onbegrensd te laten rijden. Toerentalsensor vanuit de carter los zit, zie blauw omcirkeld draad. Kleur van dit draad is blauw/wit. Naast dit is het paarse draad (geel omcirkeld) ook losgehaald vanuit de CDI (zie rood omcirkeld). Aan de hand van een andere forumpost dacht ik dat de oplossing was om het paarse draad vanuit de CDI met het blauw-witte draad te verbinden om daarmee de begrenzing weer te activeren, helaas blijkt dit niet te werken.

Doordat ik niet begrijp wat de vorige eigenaar aan de bedrading heeft veranderd weet ik het probleem niet op te lossen. Voordat ik naar een scooterspeciaalzaak ga wil ik graag eerst gebruik maken van jullie kennis en kunde, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast dank voor jullie hulp.
 
Advertisement - register to remove this

Je kan hem ook begrenzen door een varioring te plaatsen of een variobus met opstaande rand.
En dan ook een kleinere sproeier.
Lijkt mij dat bedrading kleur op kleur aan elkaar moet.
 
Aan de hand van een andere forumpost dacht ik dat de oplossing was om het paarse draad vanuit de CDI met het blauw-witte draad te verbinden om daarmee de begrenzing weer te activeren, helaas blijkt dit niet te werken.
Dit werkt alleen als je ook een cdi hebt die met een cartersensor kan omgaan.
De cdi's die je normaliter koopt kunnen dit niet, hier moet je bij de aankoop expliciet naar vragen en erbij vertellen dat je de snorversie wilt hebben.

Maak eens een detailfoto van de cdi-connector waarop de draadkleuren en de positie van deze draden in de connector duidelijk zichtbaar zijn.
Maak ook een detailfoto van de cdi waarmee je deze scooter gekocht hebt van de vorige eigenaar.
Zit de cartersensor nog uberhaupt in het carterdeksel?
Zit er op de koppelingsbel wel 1 of meerdere nokjes die deze sensor kan detecteren?
Zit er geen onderbreking in de draad tussen de cartersensor en de draad die eindigd in de buurt van de cdi?
Direct als de draad van de sensor uit de carterdeksel komt zit er een connectortje, is deze wel aangesloten?
 
Last edited:
Dank voor jullie reacties.

Maak eens een detailfoto van de cdi-connector waarop de draadkleuren en de positie van deze draden in de connector duidelijk zichtbaar zijn.
IMG-0153.jpg
Maak ook een detailfoto van de cdi waarmee je deze scooter gekocht hebt van de vorige eigenaar.
IMG-0154.jpg
Kom er nu achter dat ik een 32km/h heb besteld i.p.v. 25. Links is nieuwe CDI, recht is de oude.

Zit de cartersensor nog uberhaupt in het carterdeksel?
Zit er op de koppelingsbel wel 1 of meerdere nokjes die deze sensor kan detecteren?
Zit er geen onderbreking in de draad tussen de cartersensor en de draad die eindigd in de buurt van de cdi?
Direct als de draad van de sensor uit de carterdeksel komt zit er een connectortje, is deze wel aangesloten?
Ik moet je deze antwoorden verschuldigd blijven, ik heb de carterkap nog niet open gehad. Enige wat ik geconstateerd heb dat het draad inderdaad afkomstig is vanuit de carterkap en stevig vast zit, er lijken geen onderbrekingen te zijn en is mijn aanname dat de cartersensor nog wel aanwezig is. Zal later een poging wagen om de carterkap te openen om te zien wat ik aantref.
 
Zit de cartersensor nog uberhaupt in het carterdeksel?
Zit er op de koppelingsbel wel 1 of meerdere nokjes die deze sensor kan detecteren?
Zit er geen onderbreking in de draad tussen de cartersensor en de draad die eindigd in de buurt van de cdi?
Carterkap is inmiddels open geweest. Sensor is aanwezig, draad is bevestigd en lijkt geheel intact. Geen onderbrekingen kunnen constateren.

IMG-0158.jpg


Mijn koppelingsbel lijkt een nokje te hebben die de sensor kan detecteren. Zie onderstaande foto.

WhatsApp Image 2023-10-23 at 14.34.02.jpeg

Direct als de draad van de sensor uit de carterdeksel komt zit er een connectortje, is deze wel aangesloten?
Deze heb ik helaas niet kunnen vinden.
 
Ik heb het probleem opgelost, de scooter is begrensd en kan veilig aan mijn vader verkocht worden.

@Sparky er bleek inderdaad een kabelbreuk in de toerentalsensor te zitten, het vervangen van de sensor was de oplossing van het probleem, dank voor je hulp en een zetje in de goede richting.
 
Back
Top