Accu laadt niet op. OPGELOST!

ole_kike

New Member
Na 2 jaar Corona stilstand, startte mijn Piagio Liberty 4 takt niet.
De accu (nitro 12V 9Amp) heeft altijd aan een druppellader (BC battery controler Junior 900) gelegen.

Ik heb de accu een nacht en dag aan een 12 V oplader gelegd, zonder succes. electrisch starten gaat niet. alleen het benzine lampje brandt vóór het starten. Dat lampje gaat uit, wanneer je electrisch probeert te starten. maar het geeft geen kick.

Teleurstellend. Je verwacht dat de accu gewoon opgeladen blijft met de druppellader. Toch? Of is er iets anders aan de hand?

Met een spanningsmeter op de polen, meet het wel spanning.

Met kickstarter start hij ook niet.

Benzine (die 5 jaar lang houdbaar is, speciaal voor grasmaaiers) zit er in.

Graag jullie advies in deze.
groet, Hendrik
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Na 2 jaar Corona stilstand, startte mijn Piagio Liberty 4 takt niet.
De accu (nitro 12V 9Amp) heeft altijd aan een druppellader (BC battery controler Junior 900) gelegen.

Ik heb de accu een nacht en dag aan een 12 V oplader gelegd, zonder succes. electrisch starten gaat niet. alleen het benzine lampje brandt vóór het starten. Dat lampje gaat uit, wanneer je electrisch probeert te starten. maar het geeft geen kick.

Het is duidelijk dat je een nieuwe accu nodig hebt, een loodzuur accu die niet meer gebruikt word dient op een bepaalde tempratuur en voltage opgeslagen te worden volgens de instructies van de fabrikant. Lang aan de druppel lader plaatsen is ook zeer slecht voor de accu.

Probeer de accu de volgende keer op kamer tempratuur op te slaan terwijl je hem volgeladen weg zet. iedere 6 maanden moet je hem weer bijladen. Zorg ervoor dat de accu in het half jaar voor je hem oplaad, geen voltage onder de12V bereikt.

Met deze methode zou je de accu langer dan 2 jaar kunnen opslaan, zonder interne schade..
Met kickstarter start hij ook niet.

Benzine (die 5 jaar lang houdbaar is, speciaal voor grasmaaiers) zit er in.

Graag jullie advies in deze.
groet, Hendrik
Kijk op je carburateur niet vuil is en er wel benzine doorheen gaat. Anders moet je hem helemaal reinigen. Kijk of je grasmaaiers benzine nog goed is ( vlambaar ), zo niet oude benza eruit en nieuwe erin..
 
Is het de 2-takt of de 4-takt versie?

Vonkt je bougie als je de scooter met de kickstart probeert te starten?
Nee, de bougie vonkt niet met de kickstart.
Post automatically merged:

Het is duidelijk dat je een nieuwe accu nodig hebt, een loodzuur accu die niet meer gebruikt word dient op een bepaalde tempratuur en voltage opgeslagen te worden volgens de instructies van de fabrikant. Lang aan de druppel lader plaatsen is ook zeer slecht voor de accu.

Probeer de accu de volgende keer op kamer tempratuur op te slaan terwijl je hem volgeladen weg zet. iedere 6 maanden moet je hem weer bijladen. Zorg ervoor dat de accu in het half jaar voor je hem oplaad, geen voltage onder de12V bereikt.

Met deze methode zou je de accu langer dan 2 jaar kunnen opslaan, zonder interne schade..

Kijk op je carburateur niet vuil is en er wel benzine doorheen gaat. Anders moet je hem helemaal reinigen. Kijk of je grasmaaiers benzine nog goed is ( vlambaar ), zo niet oude benza eruit en nieuwe erin..
Dank voor de info. Ik heb n nieuwe accu besteld. Is de accu gesulfateerd? Kan je hem weer desulfateren? Hoe weet je of het voltage onder de 12V komt?
 
Nee, de bougie vonkt niet met de kickstart.
Dank voor de info. Ik heb n nieuwe accu besteld
Als de bougie niet vonkt met de kick-start denk ik niet dat een nieuwe accu al je problemen gaat oplossen.

Volgens de oude elektrische schema's die ik heb van de Liberty, hebben zowel het 2T als het 4T model een AC-cdi dus ook al zou de accu dood zijn, dan nog zou je een vonk moeten hebben.

Het kan natuurlijk zijn dat de recentere modellen een andere cdi hebben, dat weet ik.

De nieuwe accu gaat wellicht wel je startmotor laten draaien, maar zonder vonk wordt starten lastig!
 
Als de bougie niet vonkt met de kick-start denk ik niet dat een nieuwe accu al je problemen gaat oplossen.

Volgens de oude elektrische schema's die ik heb van de Liberty, hebben zowel het 2T als het 4T model een AC-cdi dus ook al zou de accu dood zijn, dan nog zou je een vonk moeten hebben.

Het kan natuurlijk zijn dat de recentere modellen een andere cdi hebben, dat weet ik.

De nieuwe accu gaat wellicht wel je startmotor laten draaien, maar zonder vonk wordt starten lastig!
dank. het is een 4 takt uit 2008, overigens. ik heb dadelijk n nieuwe accu. wat zou n volgende stap zijn?
 
Last edited:
Nee, de bougie vonkt niet met de kickstart.
Post automatically merged:


Dank voor de info. Ik heb n nieuwe accu besteld. Is de accu gesulfateerd? Kan je hem weer desulfateren? Hoe weet je of het voltage onder de 12V komt?
De oude accu is zeker gesulfateerd. Ik zou hem weg doen, aangezien hij ook een tijde zo heeft stil gezeten. Om je accu spanning te meten kan je een multimeter gebruiken. Na het laden meet je de spanning op en ook na een half uur. Hou er wel rekening mee dat als je een accu agm accu gekocht hebt dat je ook zelf het zuur erin stopt.
 
Je accu is overleden. Kakt gelijk in bij belasting.
Lang aan de druppel lader plaatsen is ook zeer slecht voor de accu.
Een goede druppellader houdt je accu juist in “ leven.” Vreemd advies.
 
Je accu is overleden. Kakt gelijk in bij belasting.
Lang aan de druppel lader plaatsen is ook zeer slecht voor de accu.
Een goede druppellader houdt je accu juist in “ leven.” Vreemd advies.
In de gebruiksaanwijzing van BC (Battery Controller) Junior 900, staat letterlijk: BC JUNIOR/SMART CAN BE LEFT ALWAYS CONNECTED TO THE BATTERY WHEN THE VEHICLE IS LEFT UNUSED.

dat is wat ik altijd gedaan heb. Ik snap niet dat de accu het begeven heeft.
Post automatically merged:

Goed nieuws. De nieuwe accu is opgeladen en de scooter doet het weer. De bougie geeft n vonk. Ben n paar uur gaan rijden. Hij doet t weer zoals voorheen.

Bedankt iedereen.
 
Back
Top