Zip 2T - acculaadcircuit probleem (accu laad niet op)

JoachimG

New Member
Ik ben voor iemand aan het proberen zijn elektrische probleem op te lossen dat de accu niet bij laad. Op de polen (rood/zwart) bij de accu (waarbij accu niet is aangesloten) krijg ik net iets meer als 1V. Beetje te weinig. Als ik de accu zelf oplaad dan start de scooter elektrisch maar trekt terwijl je ernaar kijkt de accu direct leeg. Logisch als die verder geen stroom krijgt. Hij gaf aan dat recent de ontsteking is vervangen. De spanningsregelaar heb ik ook al vervangen om uit te sluiten. Probleem nog steeds aanwezig. Kan het probleem in het vliegwiel zitten dat de magneetjes stuk zijn?
Eventueel andere suggesties?

Thanks voor de hulp alvast.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ja ik kom ook tot de conclusie dat de accu is overleden. een goede en geladen accu moet wel zijn lading kunnen behouden. 1x starten mag absoluut geen probleem zijn voor een volle accu.
 
Als ik de accu zelf oplaad dan start de scooter elektrisch maar trekt terwijl je ernaar kijkt de accu direct leeg
En hoeveel spanning staat er dan op de accupolen als je hem zelf, ik neem aan buiten de scooter met een acculader, hebt opgeladen? Als je werkelijk 1 volt meet op de accu kun je hem namelijk niet meer opladen, dan is hij echt overleden, zoals de vorige sprekers ook al aangaven.
 
Ter verduidelijking..ik meet tussen de 0,8 en 1volt op de polen die je aansluit op de accu (waarbij accu is ontkoppeld). Accu zelf is gewoon goed. Het gaat me daarom om ideeën en suggesties waar dit door zou kunnen komen. Aantal zaken zijn al vervangen zoals genoemd in begintopic.
 
In je begin post schrijf je dat je iets meer dan 1volt meet en dat dat een beetje te weinig is.

Hoeveel verwacht je te meten met losgekoppelde accu?
 
In je begin post schrijf je dat je iets meer dan 1volt meet en dat dat een beetje te weinig is.

Hoeveel verwacht je te meten met losgekoppelde accu?
Bij een draaiende motor voldoende om de accu op spanning te houden en te laden. 13 á 14 volt
Post automatically merged:

En hoeveel spanning staat er dan op de accupolen als je hem zelf, ik neem aan buiten de scooter met een acculader, hebt opgeladen? Als je werkelijk 1 volt meet op de accu kun je hem namelijk niet meer opladen, dan is hij echt overleden, zoals de vorige sprekers ook al aangaven.
12,67 volt…normale waarde voor een accu
 
Oh dacht dat je bedoelde met stilstaande motor.
Post automatically merged:

Weet niet wat voor scooter etc het is maar kijk naar de elektrische schema of in de werkplaats handboek of er niet een weerstand in het oplaad circuit zit. Als die kapot is loopt er geen stroom en is er geen spanning.
Post automatically merged:

Laad en licht circuit zal verschillend zijn dus de laadspoelen kunnen kapot zijn.

Zekering kan kapot zijn
 
Last edited:
Oh dacht dat je bedoelde met stilstaande motor.
Post automatically merged:

Weet niet wat voor scooter etc het is maar kijk naar de elektrische schema of in de werkplaats handboek of er niet een weerstand in het oplaad circuit zit. Als die kapot is loopt er geen stroom en is er geen spanning.
Post automatically merged:

Laad en licht circuit zal verschillend zijn dus de laadspoelen kunnen kapot zijn.

Zekering kan kapot zijn
Zekering heb ik voor de zekerheid vervangen. Het betreft een zip 2T uit 2006. Ga nog even op verder onderzoek uit wat betreft de laadspoelen.

Eventuele tips blijven welkom
 
En hoeveel meet je als de accu aan gekoppelt is in de scooter . Zo op de losse accudraden meten , kan een verkeerd beeld geven , omdat de regelaar niet doet wat hij doen moet . En meet met lopende motor eens hoeveel spanning je hebt op de connector , bij het vliegwiel .
Ook kan je regelaar stuk zijn
 
En hoeveel meet je als de accu aan gekoppelt is in de scooter . Zo op de losse accudraden meten , kan een verkeerd beeld geven , omdat de regelaar niet doet wat hij doen moet . En meet met lopende motor eens hoeveel spanning je hebt op de connector , bij het vliegwiel .
Ook kan je regelaar stuk zijn
Omdat die de accu gelijk leeg gaat trekken is er geen vast waarde te meten. Enkel dat die steeds verder zakt. De connector kan ik niet met lopende motor. Immers da moet ik m losmaken en dan stopt de motor. Of graag een tip hoe ik dat zou kunnen doen.

Regelaar is recent vervangen. Zou wel heel frappant zijn als die stuk is. Als de accu net volgeladen is dan doet de verlichting het ook weer (heel even) tot die zover leeggetrokken is dat dit het niet meer doet. Dus daarmee werkt die wel maar krijgt geen stroom.
 
Een kapotte accu kan net opgeladen 12+ leveren, maar is na een minimaal verbruik ook zo weer leeg. Knup er een koplamp aan en laat deze even een poosje branden en meet dan weer. De accu trek je niet direct leeg als deze goed is, dus klinkt het toch echt alsof de accu af is.

Ik heb hier een accu die af is, maar net opgeladen keurig zijn ruime 12+ geeft en na 1 keer starten direct dood is (en niet wil bijladen op de scoot zelf). Ik zou dit toch eerst uitsluiten voordat je verder gaat.
 
Last edited:
Helemaal een met @Isamu . Ik ben ook niet overtuigd dat de accu nog goed is maar jij zegt dat hij goed is dus dan zal het wel zo zijn. Weet niet hoe je dat getest hebt.
Als ik het goed heb zit er een 12v 4Ah accu in. dat zou betekenen dat hij 4 uur lang 1 A moet kunnen leveren (of 2 uur 2A etc). Ik hoor je niet over rokende draden dus kortsluiting sluit ik dan maar even uit. Jij kunt dan zelf wel uitrekenen hoeveel Ampere er kennelijk geleverd wordt door de accu als je de tijd weet dat het duurt tot de accu leeg is. Als dat 5 minuten zou zijn kom ik uit op 60 Ampere uit mijn hoofd uitgerekend. Zal toch wel wat rook en vlammen moeten geven denk ik.
Lamp van 12V35W zou afgerond 3 A trekken, dat duurt dus iets minder dan een uur voordat een goede accu leeg zou zijn.
 
Vandaag weer wat aandacht gegeven aan het probleem. Eerst de accu gecheckt die hij normaal in z’n scooter heeft zitten. Accu aangesloten, meetwaarde 12,67V. Sleutel omdraaien naar startpositie, waarde accu naar 0,2V. Die is klaar dus.
Andere accu, meetwaarde12,67V. Sleutel omdraaien naar startpositie, waarde accu gelijkblijvend. Scooter starten, meetwaarde accu 11,8V en gelijkblijvend bij draaiende motor. Wat opvallende was hierbij is dat zodra de scooter starte de zekering (10A) er gelijk uitklapte. Na vervanging gelijk weer hetzelfde. Een 20A zekering blijft wel heel. Wellicht helpt dit forumleden om mij verder op weg te helpen. Ergens vermoed ik dat dit in de ontsteking/vliegwiel gedeelte zit.

Bedankt alvast voor tips
 
De spanning bij draaiende motor hoort tussen 13-15 Volt te zijn. Sowieso even de spanningsregelaar doormeten lijkt me.

En even kijken welke zekering er in hoort. Misschien hoort er wel 20 A in.
 
standaard hoort er volgens zandri 10 amp in . Zou er geen 20 in doen , om verbrande bedrading te voorkomen .
Voor de hand liggend is een sluiting in de regelaar , of bedrading daar bij , ook omdat deze niet oplaad
 
Het zou me niet verbazen dat je 2 problemen hebt. Een met laad circuit en een met startcircuit. Als er geen problemen zijn met bedrading dan ook startmotor doormeten.
 
is dat zodra de scooter starte de zekering (10A) er gelijk uitklapte.
Bedoel je hiermee als je de startmotor bediend , of als de motor aanslaat en loopt ? Dan ga ik helemaal met @symmie mee.
En zou de sluiting in het startrelais , of bedrading daarvan zitten . Tussen accu en startmotor zit geen zekering.
 
Back
Top