3FM Request actie!

Status
Not open for further replies.
Heb een keer een programma gezien over de bouw van dat gebouw, en het is een van de milieuvriendelijkste, en energiezuinigste gebouwen van Nederland..

Dat telt voor een organisatie als het WNF natuurlijk ook mee over hetgeen dat ze uistralen naar de buitenwereld..

Van 1 euro die je stort, komt misschien 5 cent bij de mensen zelf wat besteed word aan spullen. Let wel, aan geld hebben mensen in afrika niks. Want waar geen voedsel en drinken is kun je het ook niet kopen.
En die directeuren verdienen ook meer dan wij van het hele forum samen PER MAAND. Die leveren ook geen stuiver in voor het goede doel, laat staan hun eigen.

En dan nog...hoeveel goede doelen zijn er wel niet, als je aan ieder ''nuttig'' goed doel geeft ben je als nog een paar honderd euro kwijt.

Wat Sandor zegt over hebzuchtige negers kan gewoon echt niet. Het is sowieso nooit zo als jij zegt, het is hoogstwaarschijnlijk een combinatie van factoren.

Anders besef je ook even dat het Westen niet de hele wereld is. Wat jij roept is echt onbezonnen, verder niets tegen jou.

Westerse landen gaan in eerste instantie naar dat soort landen om ze te exploiteren voor het binnenland. Je ziet dat pas na jaren een soort van "gemoedelijkheids"(vaderlijke) geest ontstaat, die volgens sommigen alleen maar ontstaat om de landen nog beter/langer van hun bezit te beroven. Al met al, in vele kolonien ontstaat enorme haat tegen de buitenlandse machthebbers, maar ondertussen kunnen ze niet meer op eigen benen staan. Sommige kolonien sympathiseren het communisme en nemen een soortgelijke staatsvorm, en zoals meestal met het communisme, zorgt dat niet voor de beoogde stabiliteit. Idd, de kolonien hebben zeker schuld aan hun eigen armoede, door onderlinge spanningen etc, maar wij zijn sowieso de eerste geweest die ervoor hebben gezorgd dat hun zo geworden zijn.

Zelfs als je rechts georienteerd bent, wat ik zelf ook eerder ben als links, kan je het NIET maken om te roepen dat bezitgeile negers etc. het zelf verneukt hebben. Elitevorming heeft geen fuck te maken met de overige, straatarme bevolking, dus een beetje nuancering is hier wel op zijn plaats.

De vergelijking met China raakt ook kant nog wal, want China is nog steeds een waanzinnig arm land, vergelijkbaar met een hoop afrikaanse landen. De verwachting is alleen dat dat een rijk land wordt, maar de verwachting is ook dat Argentinie een soortgelijk rijk land wordt, dus ja.

Last edited:
Hoop leuke kortzichtige meningen weer :)

Wat me opvalt aan een hoop nederlandse hulporganisatie's, dat de directeur salarissen daar rustig 200k/jaar zijn. Niet verkeerd toch? Heel betrokken?

Zelf geef ik aan de deur aan de hartstichting en dergelijke, voor de rest eigenlijk niet. Hoewel ik deze aktie wel leuk vind dat het onder de aandacht wordt gebracht, denkik dat in landen zoals Afrika gewoon ook eerst een industrieele revolutie moet plaatsvinden. Dwz: Mensen een baan, werkloosheid omlaag, geld en consumptie. Nu: Mensen zijn werkloos, hebben tijd om oorlogje te spelen waar ze erg bedreven in zijn. Voorlichting is er 0, en als die er is, over aids bv, dan maakt het ze nog niet uit. Als de gemiddelde levensverwachting 40 jaar is, en met aidsremmers kan je 40 worden, waarom zou je dan uberhaupt er iets van aantrekken?

Al met al, als je een echt goed doel wilt weten, en iedereen op dit forum blij wil maken, doneer je aan ons voor een nieuwe server en dat we volgend jaar in Nederland gehost zitten :)

Geld moet gewoon naar de plek waarvoor het bestemd is, en dat daar medewerkers en toebehoren voor nodig zijn kan ik begrijpen, maar om dan een design gebouw neer te kwakken wat groter is dan een gemiddeld ziekenhuis hoeft van mij niet 8P

Elk gebouw is design. ;)

Toen ik net dit topic zat door te lezen valt je toch wel op dat erg weinig mensen vertrouwen hebben in de instanties aan wie de hun geld geven. (nougoed, eigenlijk NIET geven) Ik ben het er mee eens dat lang niet al jou centen daadwerkelijk zo worden besteed als ze je proberen wijs te maken. Maar ik zag net iemand typen dat er van een euro wel 5 cent naar het goede doel gaat. Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor.

Al met al, als je een echt goed doel wilt weten, en iedereen op dit forum blij wil maken, doneer je aan ons voor een nieuwe server en dat we volgend jaar in Nederland gehost zitten :)

Daarom vind ik dit nogal een linke uitspraak. MOCHT het zo zijn dat er van mijn euro maar 5 cent daadwerkelijk wordt besteed zoals ze beweren, doe ik dat nog liever dan een forum zoals deze steunen. Niks tegen dit forum, want ik kan hier al jaren lekker ouwehoeren en ook serieus over dingen praten, maar het blijven maar secundaire levensbehoeften. In tegenstelling tot de instanties die iig nog IETS voor de (bijvoorbeeld) 3e wereldlanden proberen te betekenen.

Ik zie dat het over alles gaat behalve waar ik topic voor geopent heb...

Als mensen even lezen wat de actie in houd ipv bla bla bla....

Vind het wel erg jammer dat er heel mensen hier zijn die negatief staan tegen over het goede doelen steunen terwijl er zoveel gedaan kan worden.

Mensen die beweren in nederland het slecht te hebben zijn in mijn ogen heel erg dom of hypocriet...

In nederland hoeft niemand honger te lijden of zich druk maken over geen of slecht drinkwater (waar het in de geval dus om gaat)

Het is heel makkelijk om te zeggen dat het geld niet aankomt bij de doelen waar het nodig is. maar is dat wel zo? wie heeft daar bewijzen voor? of lullen we elkaar gewoon maar na en hebben we zo een excuus om niks te geven? tuurlijk is het zo dat als je 15 euro geeft niet al die 15 euro terecht komt waar het hoort. maar als er van die 15 euro een 5 euro aankomt ben ik al tevreden.

Mensen moeten mischien eens wat minder alleen maar aan ons zelf denken.....

even voor de duidelijkheid: dit topic gaat niet over wat er jaren geleden allemaal gebeurt is, dit gaat over het water probleem over de hele wereld.

De 3FM actie dus...

Als er weer teveel over andere dingen word uit geweken gooi ik hem opslot of verwijder ik het topic....

Daarom vind ik dit nogal een linke uitspraak. MOCHT het zo zijn dat er van mijn euro maar 5 cent daadwerkelijk wordt besteed zoals ze beweren, doe ik dat nog liever dan een forum zoals deze steunen. Niks tegen dit forum, want ik kan hier al jaren lekker ouwehoeren en ook serieus over dingen praten, maar het blijven maar secundaire levensbehoeften. In tegenstelling tot de instanties die iig nog IETS voor de (bijvoorbeeld) 3e wereldlanden proberen te betekenen.

Het was sarcastisch bedoelt, ik had beter deze smilie kunnen gebruiken ;)

Ik zie dat het over alles gaat behalve waar ik topic voor geopent heb...

Als mensen even lezen wat de actie in houd ipv bla bla bla....

Vind het wel erg jammer dat er heel mensen hier zijn die negatief staan tegen over het goede doelen steunen terwijl er zoveel gedaan kan worden.

Mensen die beweren in nederland het slecht te hebben zijn in mijn ogen heel erg dom of hypocriet...

In nederland hoeft niemand honger te lijden of zich druk maken over geen of slecht drinkwater (waar het in de geval dus om gaat)

Het is heel makkelijk om te zeggen dat het geld niet aankomt bij de doelen waar het nodig is. maar is dat wel zo? wie heeft daar bewijzen voor? of lullen we elkaar gewoon maar na en hebben we zo een excuus om niks te geven? tuurlijk is het zo dat als je 15 euro geeft niet al die 15 euro terecht komt waar het hoort. maar als er van die 15 euro een 5 euro aankomt ben ik al tevreden.

Mensen moeten mischien eens wat minder alleen maar aan ons zelf denken.....

even voor de duidelijkheid: dit topic gaat niet over wat er jaren geleden allemaal gebeurt is, dit gaat over het water probleem over de hele wereld.

De 3FM actie dus...

Als er weer teveel over andere dingen word uit geweken gooi ik hem opslot of verwijder ik het topic....

Ik snap je punt ook wel, en ook het belang dat mensen goed en schoon drinkwater kunnen krijgen, maar ik denk dat een hoop mensen toch een dubbel gevoel bij de hulpaktie's die er zijn in Nederland.

Maar ik zal zorgen dat er namens het forum in elk geval 1 plaat wordt aangevraagd.l

Gast , het feit dat er nog stééds van die acties gehouden worden is het bewijs.

Hoeveel MILJARDEN zijn er wel niet richting Afrika gegaan in de laatste 20 jaar? Elke keer als er een item is over Afrika dan gaat het over honger en oorlog. Het is een bodemloze put , al jaren. Het geld gaat naar wapens.

Rara wie daar rijk van wordt...

Van de 15 euro komt er 1 euro aan in afrika en 9 gaan er naar de USA en Rusland voor de aankoop van wapens.

Gast , het feit dat er nog stééds van die acties gehouden worden is het bewijs.

Hoeveel MILJARDEN zijn er wel niet richting Afrika gegaan in de laatste 20 jaar? Elke keer als er een item is over Afrika dan gaat het over honger en oorlog. Het is een bodemloze put , al jaren. Het geld gaat naar wapens.

Rara wie daar rijk van wordt...

Van de 15 euro komt er 1 euro aan in afrika en 9 gaan er naar de USA en Rusland voor de aankoop van wapens.

Volgens mij besef jij niet hoeveel geld er voor nodig is om een compleet land die 100keer groter is al nederland te helpen....

Waarom doen we deze actie?
Jaarlijks overlijden 4 miljoen mensen door gebrek aan schoon water. Per dag overlijden 4000 kinderen jonger dan 5 jaar aan ziektes veroorzaakt door gebrek aan schoon water. Vaak simpele ziektes zoals diarree, een direct gevolg van het drinken van vuil water. Voor deze stille ramp doet 3FM de week voor kerst een Serious Request.

Wat doet het Rode Kruis?
Het Rode Kruis legt waterpompen en rioleringen aan, voorziet in materialen om water mee te zuiveren, beschermt putten tegen vervuiling en maakt sanitaire voorzieningen toegankelijk. De organisatie geeft ook voorlichting over hygiëne en gezondheid. Op deze manier worden levens gered.

Er gaat helemaal geen geld naar die landen bij deze actie!

Lees eerst eens waar het overgaat...

@ Bas tuurlijk snap ik dat ook wel maar in iig bedankt! dat je wel bereidt bent om wat te doen...

je beseft het niet of wil het niet erkennen , maar dat doen het rode kruis en weet ik veel welke instanties allemaal al langer als dat ik oud ben.

En nog steeds is er geen verbetering. Denk daar maar eens over na.

En na de tsunami was er ook ik meen 100 miljard ineens beschikbaar.
Wat zou er dan al in de afgelopen 20 jaar in afrika geinvesteerd zijn op wat voor manier dan ook??

Dat ik van de middelbare school afging werd er jaarlijks 5 miljard gulden vanuit de nederlandse begroting richting 3e wereld landen gestuurt.
Dit is namelijk een verplichting van de VN landen of EU landen weet niet welke organisatie.

.....

je beseft het niet of wil het niet erkennen , maar dat doen het rode kruis en weet ik veel welke instanties allemaal al langer als dat ik oud ben.

En nog steeds is er geen verbetering. Denk daar maar eens over na.

En na de tsunami was er ook ik meen 100 miljard ineens beschikbaar.
Wat zou er dan al in de afgelopen 20 jaar in afrika geinvesteerd zijn op wat voor manier dan ook??

Dat ik van de middelbare school afging werd er jaarlijks 5 miljard gulden vanuit de nederlandse begroting richting 3e wereld landen gestuurt.
Dit is namelijk een verplichting van de VN landen of EU landen weet niet welke organisatie.

.....

Beetje loos om te zeggen dat er geen verbeteringen zijn...
Je snapt denk ik niet dat er veel meer dingen nodig zijn dan alleen dit...

In een land waar geen gezonde economie is blijft een bodem loze put.
Alleen als we helemaal niks doen zou het nog vele malen erger zijn...

Maar ik begrijp jouw standpunt wel. ik hoop ook dat je de mijne begrijpt. ik vind het alleen heel erg droevig dat er hier mensen zijn die beweren dat het in nederland slecht is...

terwijl er:

1. Eén op de zes

Eén op de zes mensen (meer dan 1 miljard mensen) in de wereld heeft geen toegang tot veilig, schoon drinkwater.
2. Elke 15 seconden sterft een kind

Jaarlijks overlijden gemiddeld 4 miljoen mensen, hiervan zijn 4000 kinderen jonger dan 5 jaar, als gevolg van geen of vervuild drinkwater of slechte sanitatie. Dat is één kind iedere 15 seconden.
3. Sterftecijfer omlaag

Het verbeteren van sanitaire voorzieningen kan kindersterfte met 1/3 verminderen. Wat kan het Rode Kruis bijvoorbeeld aanschaffen? Een jerrycan voor € 2, waterzuiveringstabletten voor 5.000 liter voor 20 euro of een waterpomp vanaf 200 euro.
4. Geen goede sanitatie voor 42 % van de wereldbevolking

42% van de wereldbevolking heeft geen toegang tot goede sanitaire voorzieningen. Geen goede sanitatie betekent geen beschikking over riolering, water uit de kraan, toiletten, etc, etc.
5. Geen eenvoudige wc

Een op de drie (bijna 2 miljard mensen) heeft zelfs geen eenvoudige wc.
6. Geen toegang

In Afrika hebben 2 op de 5 mensen geen toegang tot zuiver drinkwater.

7. Zes kilometer

Dagelijks moeten vrouwen in Afrika gemiddeld 6 kilometer afleggen om water te halen, gemiddeld wordt 3 uur per dag besteed aan het halen van water.

8. Drie dagen zonder water

Mensen kunnen 30 tot 40 dagen zonder voedsel, maar hooguit drie dagen zonder water.

9. Twee emmers water

Een mens heeft minimaal zo’n 20 liter schoon water per dag nodig om te drinken, voedsel mee te bereiden en te wassen; dat zijn twee emmers water.

10. Sloppenwijken

Mensen in sloppenwijken hebben gemiddeld 5 tot 10 liter water per persoon per dag beschikbaar.

11. WC doortrekken

Als jij de wc 1 keer doorspoelt, verbruik je al meer water dan iemand uit een sloppenwijk heeft (doorspoelen verbruikt tussen de 7 en 26 liter).

12. Douchen

Als je 5 minuten onder de douche staat, verbruik je minimaal 95 liter water.

13. Druppelende kraan

Een druppelende kraan kan 75 liter water per dag verspillen.

14. Slechts 1 procent beschikbaar

De wereld bestaat voor 70 % uit water. Slechts 1% daarvan is geschikt voor gebruik door de mens, is geschikt voor consumptie dus.

15. 5500 liter nodig voor vat bier

Er is meer dan 5500 liter water nodig om een vat bier te produceren.
16. 1550 liter voor biefstukje

Voordat dat biefstukje op je bord ligt, is er al meer dan 1550 liter water verbruikt.

...Nu alweer 4 kinderen dood...

In de tijd dat jij deze waterfeiten hebt gelezen, zijn er alweer vier kinderen doodgegaan...

Bron: 3fm.nl

Last edited:
Zulke acties zijn leuk, maar in principe is er op hoger niveau gewoon iets goed mis. Ik ben van mening dat Derde Wereldlanden zich wel degelijk kunnen ontwikkelen. Feit is alleen dat dit van bovenaf wordt tegengewerkt.

Natuurlijk kunnen derde wereld landen zich ontwikkelen, alleen werken wij als kapitalitsiche landen niet aan mee. Wij sponsoren liever de amerikanen die de grootste schuld in hun hele bestaan hebben opgebouwd. Als je als derde wereld land wilt groeien, moeten wij ze financiele middelen geven door onder andere leningen te verstrekken en ze een mogelijk geven om hun producten op een concurrende wijze te kunnen afzetten. Maar helaas doen we dat niet en houden we liever alles voor ons zelf. Er valt immers ook niet veel halen in deze landen tenzij er olievelden of iets is( kijk naar nigeria). Maar om ons eigen schuldgevoel een beetje weg te nemen gaan we ze wel wat schenken doormiddel van stichtingen etc en dan voelen we ons al direct weer een stuk beter:)

Zoals zoveel dingen maakt de 1 het kapot voor de ander.

Dat is ook de reden dat ik het steunen van dit soort organisaties achter me heb gelaten.

Natuurlijk kunnen derde wereld landen zich ontwikkelen, alleen werken wij als kapitalitsiche landen niet aan mee. Wij sponsoren liever de amerikanen die de grootste schuld in hun hele bestaan hebben opgebouwd. Als je als derde wereld land wilt groeien, moeten wij ze financiele middelen geven door onder andere leningen te verstrekken en ze een mogelijk geven om hun producten op een concurrende wijze te kunnen afzetten. Maar helaas doen we dat niet en houden we liever alles voor ons zelf. Er valt immers ook niet veel halen in deze landen tenzij er olievelden of iets is( kijk naar nigeria). Maar om ons eigen schuldgevoel een beetje weg te nemen gaan we ze wel wat schenken doormiddel van stichtingen etc en dan voelen we ons al direct weer een stuk beter:)

Weet je wat het leuke is. Die landen kunnen nu al concurrerender werken in sommige sectoren. Katoensector in VS is grootste vd wereld. Als subsidie daar weg zou vallen, dan zou het met 1 jaar kapot zijn. Wat denk je van de landbouw subsidies in W-Europa?

Status
Not open for further replies.
Back