je beseft het niet of wil het niet erkennen , maar dat doen het rode kruis en weet ik veel welke instanties allemaal al langer als dat ik oud ben.
En nog steeds is er geen verbetering. Denk daar maar eens over na.
En na de tsunami was er ook ik meen 100 miljard ineens beschikbaar.
Wat zou er dan al in de afgelopen 20 jaar in afrika geinvesteerd zijn op wat voor manier dan ook??
Dat ik van de middelbare school afging werd er jaarlijks 5 miljard gulden vanuit de nederlandse begroting richting 3e wereld landen gestuurt.
Dit is namelijk een verplichting van de VN landen of EU landen weet niet welke organisatie.
.....
Beetje loos om te zeggen dat er geen verbeteringen zijn...
Je snapt denk ik niet dat er veel meer dingen nodig zijn dan alleen dit...
In een land waar geen gezonde economie is blijft een bodem loze put.
Alleen als we helemaal niks doen zou het nog vele malen erger zijn...
Maar ik begrijp jouw standpunt wel. ik hoop ook dat je de mijne begrijpt. ik vind het alleen heel erg droevig dat er hier mensen zijn die beweren dat het in nederland slecht is...
terwijl er:
1. Eén op de zes
Eén op de zes mensen (meer dan 1 miljard mensen) in de wereld heeft geen toegang tot veilig, schoon drinkwater.
2. Elke 15 seconden sterft een kind
Jaarlijks overlijden gemiddeld 4 miljoen mensen, hiervan zijn 4000 kinderen jonger dan 5 jaar, als gevolg van geen of vervuild drinkwater of slechte sanitatie. Dat is één kind iedere 15 seconden.
3. Sterftecijfer omlaag
Het verbeteren van sanitaire voorzieningen kan kindersterfte met 1/3 verminderen. Wat kan het Rode Kruis bijvoorbeeld aanschaffen? Een jerrycan voor € 2, waterzuiveringstabletten voor 5.000 liter voor 20 euro of een waterpomp vanaf 200 euro.
4. Geen goede sanitatie voor 42 % van de wereldbevolking
42% van de wereldbevolking heeft geen toegang tot goede sanitaire voorzieningen. Geen goede sanitatie betekent geen beschikking over riolering, water uit de kraan, toiletten, etc, etc.
5. Geen eenvoudige wc
Een op de drie (bijna 2 miljard mensen) heeft zelfs geen eenvoudige wc.
6. Geen toegang
In Afrika hebben 2 op de 5 mensen geen toegang tot zuiver drinkwater.
7. Zes kilometer
Dagelijks moeten vrouwen in Afrika gemiddeld 6 kilometer afleggen om water te halen, gemiddeld wordt 3 uur per dag besteed aan het halen van water.
8. Drie dagen zonder water
Mensen kunnen 30 tot 40 dagen zonder voedsel, maar hooguit
drie dagen zonder water.
9. Twee emmers water
Een mens heeft minimaal zo’n 20 liter schoon water per dag nodig om te drinken, voedsel mee te bereiden en te wassen; dat zijn twee emmers water.
10. Sloppenwijken
Mensen in sloppenwijken hebben gemiddeld 5 tot 10 liter water per persoon per dag beschikbaar.
11. WC doortrekken
Als jij de wc 1 keer doorspoelt, verbruik je al meer water dan iemand uit een sloppenwijk heeft (doorspoelen verbruikt tussen de 7 en 26 liter).
12. Douchen
Als je 5 minuten onder de douche staat, verbruik je minimaal 95 liter water.
13. Druppelende kraan
Een druppelende kraan kan 75 liter water per dag verspillen.
14. Slechts 1 procent beschikbaar
De wereld bestaat voor 70 % uit water. Slechts 1% daarvan is geschikt voor gebruik door de mens, is geschikt voor consumptie dus.
15. 5500 liter nodig voor vat bier
Er is meer dan 5500 liter water nodig om een vat bier te produceren.
16. 1550 liter voor biefstukje
Voordat dat biefstukje op je bord ligt, is er al meer dan 1550 liter water verbruikt.
...Nu alweer 4 kinderen dood...
In de tijd dat jij deze waterfeiten hebt gelezen, zijn er alweer vier kinderen doodgegaan...
Bron: 3fm.nl