Zuiger tuning

Die gaten waren niet voor gewichtvermindering oid. Eerder voor smeren wand oid.
Of het vrijstellen van spoelgangen.
 
Dat klopt wat je zegt.

Hier ook een voorbeeld van zuiger afstellen op smering/spoel kanalen
 

Attachments

  • TSI5.jpg
    TSI5.jpg
    83.2 KB · Views: 431
Runner1987 said:
Die gaten waren niet voor gewichtvermindering oid. Eerder voor smeren wand oid.
Of het vrijstellen van spoelgangen.


ik neem aan dat die gaten idd invloed op flow hebben gehad,gelet op het prestatieverschil in vergelijking met zuiger zonder deze gaten...over gewichtsbesparing had ik het ook niet en zoals ik begrepen heb was topicstarter ook niet op zoek naar gewichtsbesparende maatregelen..


...


edit: luuk was me voor hij lijkt zeker op wat ik in herinnering heb...
 
Die gaten zorgen ervoor dat er mengsel via de boostpoorten de cilinder kunnen instromen........ Zij openen en sluiten als het ware iedere keer die boostpoorten af.

Nick.
 
Formula50 said:
Die gaten zorgen ervoor dat er mengsel via de boostpoorten de cilinder kunnen instromen........ Zij openen en sluiten als het ware iedere keer die boostpoorten af.

Nick.

owkeej...toevallig iemand enig idee of dit principe tgenwoordig nog toegepast word?k ben het nl nooit meer tegengekomen...
 
Formula50 said:
Die gaten zorgen ervoor dat er mengsel via de boostpoorten de cilinder kunnen instromen........ Zij openen en sluiten als het ware iedere keer die boostpoorten af.

Nick.
Gedeeltelijk waar. Sommige zuigergestuurde cilinders hebben gaatjes net onder de zuigerveren. Door deze gaatjes kan rond het BDP het mengsel onder de zuiger via booserpoortjes in de cilinderwand de verbrandingskamer in stromen. Dit heeft als doel de zuigerbodem koelen en een betere uitdrijving van de uitlaatgassen. De zuiger zoals bovenstaande met gaten onder in het hemt heeft vooral het doel om de inlaat zo lang en zo wijd mogelijk te openen. Ook is de flow van onder de zuiger naar de boosterpoort op deze manier beter. Dit word voornamelijk toegepast op cilinders met membraan inlaat op de cilinder.

Wat het materiaal van de cilinders is, maakt voor de werking niet uit.
 
Klopt idd. Op mina vertikaal kom je het heel vaak (zoniet altijd, heb er nog geen 1 gezien waar het niet zo was) tegen.

Nick.
 
Wat ik nog niet heb gelezen en paps vroegah in "zijn" tijd deed was kurk in de zuiger. Wat dus voor een hogere carter druk zorgt. Of dit nu ook nog echt werkt is voor mij een vraag. Wat ik mischien eens ga testen.
 
Mol said:
Tuurlijk werkt dat, de team'99 krukas van Malossi was ook altijd opgevuld met kurk.


nou , ik heb het een keer gedaan met een puch maxi (kurk in de krukas en in de zuiger , netjes gedaan) en daarbij bleef uiteraard het kurk in de krukas wel zitten , alleen dat in de zuiger was gewoon afgebrokkeld , waarschijnlijk omdat de bovenkant van de zuiger behoorlijk heet word.
 
Er is maar 1 manier op een zuiger te tunen. dat is je uitlaat en of spoelkanalen aftekenen op de top. en die omlaag frezen om je timing te veranderen.
 
joop timmer said:
Er is maar 1 manier op een zuiger te tunen. dat is je uitlaat en of spoelkanalen aftekenen op de top. en die omlaag frezen om je timing te veranderen.
Je kunt nagaan of de spoelpoorten netjes overeenkomen met de inhammen van de zuiger. Ben er direct mee eens dat een fatsoenlijk zuiger (dwz geen goedkope rommel) vanaf fabriek al goed is.

@Mol: Carterdruk is ook niet alles. Maar als je bedoelt dat het kan; Inderdaad, het kan!
 
Ff off topic: Luuk, uit welk houtje-touwtje-tuning boek heb je dit gekopieerd ? :p

Er staat dat je alleen je bovenste ring moet gebruiken, dat zou ik alleen nooit doen, want dan 'lekken' je spoelpoorten via de onderste groef het verse mengsel zo je uitlaatpoort in..... :)
 
ABT said:
Ff off topic: Luuk, uit welk houtje-touwtje-tuning boek heb je dit gekopieerd ? :p

Er staat dat je alleen je bovenste ring moet gebruiken, dat zou ik alleen nooit doen, want dan 'lekken' je spoelpoorten via de onderste groef het verse mengsel zo je uitlaatpoort in..... :)

denk dat dat alleen bedoelt is tijdens het bewerken/aanpassen :rolleyes:
 
Om dit topic even omhoog te halen.

Kwam mijn leraar met iets interesants wat ik nog nooit gehoord had.

De onderkant van de zuiger spits frezen naar buiten toe, zodat de onderkant door het mengsel 'snijdt'. Het zelfde wat je doet met poort spijlen scherpen.


hier een paar foto's.

2914_1134693710.jpg

4227_1134693710.jpg



Wat vinden jullie hiervan?
 
idd,

wat je nog wel kan doen is de bovenkant van de zuiger aanpassen. Als je de zijkanten van de bolling zeg maar iets schuiner maakt. Waardoor de timing van je (uitlaat)poort verandert.

En polijsten wat hier werd gezegt is niet zo slim :p Daardoor krijgt ie een isolerende werking en krijg je.. knal :p
 
Back
Top