Zuiger tuning

RobinV

GC gek
Doen er mensen hier op het forum aan zuiger tuning? Lijkt mij ook eigenlijk een best belangrijke factor, m.b.t de flow.

Ik heb voor de gein is een oude malossi zuiger grofweg een beetje onder handen genomen, nou wilde ik is weten of jullie hier winst in zien.

Links is de "getunede" en rechts is een std malossi zuiger.

 
Advertisement - register to remove this

Hmm, zie het niet goed. Maar wat dacht je zelf te merken na deze bewerkingen. Dan heeft het forum iig een uitgangspunt om het werk te beoordelen.
 
Ik heb er nog helemaal niet mee getest. Ik had toevallig nog 2 oude malossi zuigers liggen, en dit schoot me toen binnen.
 
voor de flow lijkt het me onzinnig, je haalt wel materiaal weg, dus ook gewicht dat 14000 keer per minuut in beweging moet worden gezet, op deze manier pak je daar denk ik nog wel iets mee, jammeer alleen dat ie er niet steviger op word :)
 
Jah, ik weet dat de uitlaat ook een zuigende werking heeft, en zo ook het mengsel de cilinder in zuigt.

Maar het lijkt mij niet in het voordeel te werken, dat die lettertjes enz er aan de binnenkant ingegoten zitten. Dus vandaar.
 
Ik denk dat je er niets mee wint. In principe verhoog je hiermee alleen het carter volume, waarmee je de druk waarmee het verse mengsel de spoelers in wordt gedrukt verlaagt. Maar ik ben maar een noob op dit gebied :)
 
Maar je hebt de zuiger dus min of meer uitgehold, zoals op het plaatje te zien is? dat heeft volgens mij echt geen drol zin. Waarom denk je dan dat het zin heeft? Het mengsel stroomt daar toch niet de cilinder binnen? Het wordt daar alleen teruggeperst en dan gaat het via de spoelers de cilinder binnen...
Als je dan iets wilt winnen, kun je beter wat van je cilinderhemd afdraaien, zodat die wat beter "flowt". Tenminste zo zie ik het. Ik weet neit hoe anderen hierover denken???

Nick.
 
je hebt je zuiger niet goed bewerkt. Het moet conischer lopen om een btere vulling te geven+dat je smering van je naaldlager iets bter is.
 
Project RR2 said:
je hebt je zuiger niet goed bewerkt. Het moet conischer lopen om een btere vulling te geven+dat je smering van je naaldlager iets bter is.

Gelukkig weet jij dat allemaal precies, en kan je dat aan de hand van deze foto zien...:L

Er is maar 1 mogelijkheid tot het testen hiervan: ----> Proberen :)

Want Meten is Weten +ralf+
 
Is het misschien niet beter om dit te bewerken, hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel ? Want dat heeft denk ik meer nut dan wat hierboven is gedaan. Het heeft misschien niet nut bij alle zuigers, maar sommige zuigers lopen niet lekker mee met de cilinderhemd
 
Dat klopt ruben, het cilinderhemd kun je ook flowen zeg maar. En daar je zuiger nog op aanpassen helpt ws. ook wel.

En mensen die niet zien wat er aan gedaan is :? Dat zie je toch duidelijk, in die rechtse zuiger zie je nog malossi staan enzovoort.
 
Stephan@Spy said:
Mijn zuiger is ook tuned. Ik zoek voor een foto. Ik rij airsal50 met aangebrachte fluiters op mina verticaal.


Maak dan een foto, en wat is ermee gebeurd? Ik heb destijds niet gezien :D
 
Cipher said:
Ik denk dat je er niets mee wint. In principe verhoog je hiermee alleen het carter volume, waarmee je de druk waarmee het verse mengsel de spoelers in wordt gedrukt verlaagt. Maar ik ben maar een noob op dit gebied :)

dat zal wel erg minimaal zijn.... en lagere carterdruk hoeft niet automatisch negatief te zijn.
 
Als je cilinder eraf ligt, doe je zuiger er eens in zet hem op het BDP en teken eens met een potlood/stift je zuiger af vanuit je uitlaatpoort.

Dan zie je dat er best veel af kan. Je kan ook die "pootjes" die bij je boostpoorten zitten ook scherp maken.

Of de flow beter wordt weet ik niet, wat ik wel weet is dat je zuiger lichter wordt. Of het heel blijft weet ik ook niet.

Heb het nog niet geprobeert.

Mja, dit is hoe ik ervoor denk
 
Ik denk dat het gewoon puur gewichts besparing is. Als je zuiger lichter is vraagt het minder energie om in beweging te komen. Dus komt het hele zaakje sneller op gang. Dus je gasreactie zou er door kunnen veranderen.
(Ik denk dat het maar minimaal is, maar het is toch wel logies)
 
Ik denk dat dat wel valt te verwaarlozen, aangezien ik ff het verschil heb gewogen en dat is net 1 gram.

Het gaat mij niet om gewichtsbesparing oid, maar om een betere flow tijdens het hele proces.
 
Aan de binnenkant van de zuiger komt ook een deel van het mengsel, wat door de terugslag weer de cilinder in geperst wordt.

Aangezien er nog wat obstakels aan de binnenkant zitten kun je die wegwerken, zodat het mengsel nog beter doorstroomt..
 
RobinV said:
Ik denk dat dat wel valt te verwaarlozen, aangezien ik ff het verschil heb gewogen en dat is net 1 gram.

denk dat je het verschil onderschat, 1 gram bij een toerental van 14K is best veel...
 
Back
Top