Vervolg ''De Jager'' poort

melf #50 said:
wie zegt dat het beter is dat de zuiger helemaal onderin komt dan ? uiteraard moeten de poorten wel open gaan.

Waarom zou het volgens jou beter zijn dat de zuiger niet helemaal onderin komt dan?
 
melf #50 said:
wie zegt dat het beter is dat de zuiger helemaal onderin komt dan ? uiteraard moeten de poorten wel open gaan.

Hoezo niet, anders kunnen ze de poorten beter net iets naar boven trekken zodat de poorten minder groot worden en het op gelijke niveau ligt met de zuiger
 
Facilly said:
Ja, of het heeft een reden dat ze de spoelpoort niet volledig open laten gaan.

Volgens mij heb ik ook weleens gezien dat ze de zuiger aangepast hadden op de spoelpoorten, dus de vorm van spoelpoort in de zuiger gevijlt o.i.d. en dat de uitlaatpoort gewoon aansloot op de zuiger.

Maarja, persoonlijk ben ik geen fan van beunen in een zuiger...

Maar ontopic, waarom de spoelers niet open laten gaan?
Krijg je dan niet door botsing tegen de rand van de zuiger een rare werveling?
Of zou dat juist een gewenste werveling zijn?
 
je moet gewoon eens een "uit de doos" cilinder op je carter zetten , dan zie je vaak dat de spoelpoorten niet 100% open gaan (als je dus de squissh afgesteld hebt en gaat meten en doen)

zuigers vijlen is uit de tijd dat ze nog nooit van squish hadden gehoord..
 
melf #50 said:
je moet gewoon eens een "uit de doos" cilinder op je carter zetten , dan zie je vaak dat de spoelpoorten niet 100% open gaan (als je dus de squissh afgesteld hebt en gaat meten en doen)

zuigers vijlen is uit de tijd dat ze nog nooit van squish hadden gehoord..

Ja, dat snap ik ook wel en heb ik ook wel gezien,
maar waarom doen ze dat dan is de vraag?

Mja en dat zuigers vijlen, oude koek...
 
Ik moettoch even reageren op dit topic om meer misverstanden/fouten te voorkomen.

Deze Evolution cilinder is inderdaad door ons gedaan (RR-Tuning). De poort heeft inderdaad een groot oppervlakte maar dat paste ook goed bij de setup van diegene. Je moet niet alleen de poort zien, maar ook de spullen eromheen. Dus uitlaat membraan, carters, spoelers, verbrandingskamer dat maakt deze poort een suc6. En wij zetten er trouwens ook nooit zomaar een vorm in, bijna alles wat wij doen aan een cilinder is getest op de testbank. De poort hebben we ook al een aantal keren getest.

Over slijtage van deze poort, dit valt enorm mee. Ik heb ook een paar maanden kunnen testen met 1 zuiger en toen er een nieuwe zuiger inging kreeg ik geen winst of verlies.

Over het feit dat wij niets vertellen, beetje een vreemd verhaal. Onze klanten kunnen altijd vragen stellen over het tunewerk, dit zit ook in de prijs. Daarintegen zijn er ook genoeg mensen die mij toevoegen op msn en mailen en vragen naar foto's, timingen etc etc, dit kan ik natuurlijk niet beantwoorden.

En over die testbankscore van de Sonic, volgens mij hebben wij een hele andere filosofie over wat echt belangrijk is. Het gaat er volgens ons om dat een sprinter snel van A naar B is, niet wat het puntje op een vermogenscurve is. Wat het topvermogen van de scooter is, is ook best belangrijk, maar lang niet het enigste. En of je nou met een Tovami meet of een zelfgemaakte bank, maakt ook niets uit, zolang je maar weet dat je goed meet en dat je iets met je metingen kan.
Ik weet ook niet wie de 23,4 pk heeft verzonnen, maar de testbank iig. niet.

Nog een tip voor de topicstarter. Ga gewoon in de praktijk aan de gang. Er is namelijk zo weinig theoretisch te verklaren bij een tweetakt, er zijn gewoon teveel onbekende parameters.

Sorry voor het deel dat offtopic was, maar dan is dat even duidelijk :)
 
Last edited:
Johan... said:
Ik moettoch even reageren op dit topic om meer misverstanden/fouten te voorkomen.

Deze Evolution cilinder is inderdaad door ons gedaan (RR-Tuning). De poort heeft inderdaad een groot oppervlakte maar dat paste ook goed bij de setup van diegene. Je moet niet alleen de poort zien, maar ook de spullen eromheen. Dus uitlaat membraan, carters, spoelers, verbrandingskamer dat maakt deze poort een suc6. En wij zetten er trouwens ook nooit zomaar een vorm in, bijna alles wat wij doen aan een cilinder is getest op de testbank. De poort hebben we ook al een aantal keren getest.

Over slijtage van deze poort, dit valt enorm mee. Ik heb ook een paar maanden kunnen testen met 1 zuiger en toen er een nieuwe zuiger inging kreeg ik geen winst of verlies.

Over het feit dat wij niets vertellen, beetje een vreemd verhaal. Onze klanten kunnen altijd vragen stellen over het tunewerk, dit zit ook in de prijs. Daarintegen zijn er ook genoeg mensen die mij toevoegen op msn en mailen en vragen naar foto's, timingen etc etc, dit kan ik natuurlijk niet beantwoorden.

En over die testbankscore van de Sonic, volgens mij hebben wij een hele andere filosofie over wat echt belangrijk is. Het gaat er volgens ons om dat een sprinter snel van A naar B is, niet wat het puntje op een vermogenscurve is. Wat het topvermogen van de scooter is, is ook best belangrijk, maar lang niet het enigste. En of je nou met een Tovami meet of een zelfgemaakte bank, maakt ook niets uit, zolang je maar weet dat je goed meet en dat je iets met je metingen kan.
Ik weet ook niet wie de 23,4 pk heeft verzonnen, maar de testbank iig. niet.

Nog een tip voor de topicstarter. Ga gewoon in de praktijk aan de gang. Er is namelijk zo weinig theoretisch te verklaren bij een tweetakt, er zijn gewoon teveel onbekende parameters.

Sorry voor het deel dat offtopic was, maar dan is dat even duidelijk :)


Allereerst bedankt voor je reactie.

Dat jullie niets zeggen over wat jullie doen, bedoel ik niet op deze manier. De jongen waar ik de score van had, die wist verder ook niet de rede van de poort. Dus het had geen zin het hem te vragen. Verder ken ik jullie niet persoonlijk, dus had ik niet verwacht dat jullie het me even leuk en aardig zouden gaan uitleggen (wat ik kan begrijpen).

De 23.4 klopt dus niet? Wat is het wel als ik vragen mag+ralf+

In de praktijk testen is idd een optie. Maar helaas beschik ik niet over zoveel geld om een cilinder te verkloten. Ook beschik ik niet over een testbank oid, dus wordt het al snel moeilijk. Vandaar dat ik eerst naar andere hun ervaringen en redeneringen kijk/luister voordat ik het zelf toepas.

:*
 
mja , het is heel simpel , als je de middelen niet hebt om te tunen kom je nooit op zo'n hoge score , dus kun je wel discuseren over deze poort maar zolang je zelf niet op dat niveau bezig bent kom je er nooit achter wat iets doet in de praktijk , iemand kan wel tegen mij zeggen van "dit is beter , dat is beter , maar wat er in de praktijk gebeurd is belangrijk , niet het theoretiche gelul over hoe en wat.

ik heb in de jaren behoorlijk wat onderdelen versleten , verneukt , getest , etc. , dan pas kun je weten wat voor effect een bepaalde ingreep heeft. en alle onderdelen hebben weer invloed op elkaar zoals johan al zegt.

als je hele andere waardes gebruikt kan het best zijn dat deze poort juist minder is dan een gewone poort , en dat is nu tuning , de juiste waardes zoeken...
 
Uiteraard ben ik bereid te testen etc.

Ik heb laatst mijn oude Gilardoni 70 Aangepast op C30 qua timing en oppervlak. Dit heeft goed uitgepakt. Merk erg veel verschil etc.

Nu is dit een ovale poort, dus ben ik me nu aan het verdiepen in de vlinderpoort. Welke vorm is nou het beste etc. Ik ben bereid het te testen, maar dan wil ik graag weten waarom ik dit dus doe. Daar is dit topic voor.

Helaas heb ik nog niet veel nuttige info verder gevonden in dit topic

Hier nog een foto van de gila

2r2r12w12_000.jpg
 
Last edited:
Bij de zuiger neemt de snelheid steeds meer af & daarom zal de zuiger met 1mm onderin meer graden verplaatsen dan met 1mm boven in. Dus dat betekent dat 1mm onderin "langer" open staat dan 1mm boven in, maar bovenin staat "eerder" open.

Overigens zal bij een korte-slagmotor, 1mm meer verschil maken als een lange-slagmotor. Aangezien bij een korte slag bij 1mm zuiger verplaatsing de krukas veel meer graden verdraaid dan bij een langeslag.
Racers hebben een vierkant verhouding (tussen kort en lang in) en onze scooter @ orginele 50cc ook. Dat wil zeggen dat de boring praktisch gelijk is aan de slag. Bij een 70cc verander je de motor in een korteslag motor, aangezien de boring groter is dan de slag. Hier zal 1mm onderin meer mee tellen dan @ 50cc.

Om het mengsel verlies te beperken zijn de spoelpoorten niet op gelijke hoogte met de uitlaatpoort. Dit kan eveneens gecorigeerd worden met de uitlaat.

1*
Het grote voordeel met een grotere area onderin, is dat je een gelijke koppel behoudt en een grotere area/timing.

2*
Bij een hogere poort neemt de timing meer toe, dan je ooit zou kunnen krijgen met een diepe poort. Maar ondanks dat je het mengsel verlies kan corrigeren met de uitlaat en de compressie in de verbrandingskamer, zal de arbeidslag niet gecorrigeerd kunnen worden en afnemen.

Optie 1 is dus voor crossers interressant
Optie 2 is dus voor racers interressant
Maar bij racers doen ze optie 1e (max toeren met behoud van koppel)
en daarna optie 2 er bij (koppel inleveren voor nog meer toeren)
 
Uitlaatpoortoppervlakte, dat is toch het enige waar die "de Jager" poort om gaat?

Timing etc, weet de tuner alleen dus je kan geen scores vergelijken, ook niet met die RR evo.

Johan heeft al best veel uitgelegd in zijn post, het totaalplaatje is hetgene wat teld.
 
Poortvorm zegt niet zoveel. Er zijn namelijk meer wegen die naar Rome leiden. Met een evo70 met een totaal andere poortvorm haal ik ook meer dan 22 pk. Wat veel mensen vergeten, is hoe het uitlaatkanaal eruit ziet in de cilinder. Dat is zeker zo belangrijk. Ook moet alles goed op elkaar zijn afgesteld, en dat berijk je alleen met veel testen @ testbank. In de 2 jaar dat ik zelf een testbank heb, ben ik 10 keer wijzer geworden dan met 5 jaar scooterforum en plaatjes van poortmaps+pippi+

Ciao
 
mario said:
Poortvorm zegt niet zoveel. Er zijn namelijk meer wegen die naar Rome leiden. Met een evo70 met een totaal andere poortvorm haal ik ook meer dan 22 pk. Wat veel mensen vergeten, is hoe het uitlaatkanaal eruit ziet in de cilinder. Dat is zeker zo belangrijk. Ook moet alles goed op elkaar zijn afgesteld, en dat berijk je alleen met veel testen @ testbank. In de 2 jaar dat ik zelf een testbank heb, ben ik 10 keer wijzer geworden dan met 5 jaar scooterforum en plaatjes van poortmaps+pippi+

Ciao

Wat bedoel je met hoe het uitlaat kanaal eruit ziet? Gepolijst ofzo?
 
Back
Top