Vervolg ''De Jager'' poort

Facilly

[NHO] M-tuning
Beste tuners en tunerinnen,

ik zat laatst weer eens te zoeken naar de ''De Jager'' poort. Als ik hier dus naar zoek, krijg ik alleen maar topics uit 2002 a 2003.

Nu vroeg ik me dus af of er al wat meer over bekend is.

Het gaat om zo'n uitlaatpoort

manston_1_de_jager_tuned.jpg


Nu zat ik eens goed te brainstormen tijdens het vakkanvullen in De Super:X en kwam ik op het volgende uit:

1 ding dat goed in het achterhoofd gehouden moet worden is: Ze hebben alleen de uitlaatpoort aangepast.

Ze hebben de poort allereerst naar beneden gewerkt, hierdoor krijg je meer oppervlak van de poort (zie ta's en ma's).
Via deze time en mean area's kan je berekenen hoeveel oppervlak je nodig hebt bij een bepaald RPM.

Ze hebben niet de spoelpoorten omhoog gewerkt, maar de NRG maakte wel behoorlijke toeren. Als je dus alleen de uitlaatpoort omhoog werkt kom je in de knoei met je Blowdown.

Willen ze nu meer RPM draaien ZONDER de blowdown aan te tasten, moeten ze of de spoelers omhoog werken OF meer oppervlak maken.

Bij de Jager hebben ze de poort naar beneden gewerkt voor dit meer oppervlak, dus meer RPM. Doordat dit helemaal onderin zit zou je nog wat koppel winnen, maar dit is nutteloos denk ik, omdat de scooter pas bij 8000 toeren aangrijpt.

De poort is mooi breed, dus koppel zit ook op zijn max.

Nu kom ik bij het laatste punt en dat is: Waarom die gekke drempel, onderin de poort.

De poort mag onderin niet te breed worden, omdat deze anders met de spoelpoort in de knoei komt. ''Ze pakken elkaars mengsel af''
Dit gedeelte mag dus max 50% vd boring zijn.

Ze hebben dus maximaal van de uitlaatpoort gebruik gemaakt.

Dit is mijn visie, heb je aanmerkingen of klopt er geen zak van?
Let me know. Oftewel: brainstorm leuk mee:+

Gr Mitchel
 
Advertisement - register to remove this

Deze cilinder is op wens geprepareert , dit is mijn oude Manston geweest.

Dus ik weet niet of het je speciek om deze poort gaat of om de vorm alleen.
 
In princiepe om de vorm, maar deze poort ziet er verder ook wel als de max uit.

Ik kreeg ook net een foto van een RR-tuning poort te zien, en die is precies zo.


Edit//

Trouwens sorry dat ik er niet bij had gezet dat het jou foto was. Maar dit is de 2e x dat ik het verhaal typte (pc liep vast). Dus was wat korter af in me verhaaltje :p
 
De poort is niet op de "max" hij was toendertijd op de C20 gemaakt en dat was toen de beste mina pijp die er was.

Sindsdien zijn meerdere beunhaas tuners dit soort poorten gaan maken.
De exacte reden van deze vorm weet ik niet meer , ik heb het toen gevraagt aan de heren , maar ben het vergeten in de loop der jaren.
Cilinder is namelijk uit 2002 ofzo.

Enne maakt niets uit dat je geen naam erbij zette , was meer voor eventuele xtra info :)
 
Dat het een manston was, kon ik sowiezo wel zien, aan de vorm van de uitlaatpoort.... Die is bij geen enkele cilinder zo enorm "anders"
 
Sander said:
wat is dat voor cilinder miTchel?

Een Polini Evo70

over 2 weekjes krijgt NHO Cross Rox zijn Speed 7t van RR binnen (max tuned). Daar zal ik ook wel fotootje van maken. Maar ik vermoed dat die dezelfde poort gaat krijgen

Maar zou mijn visie kunnen kloppen?

Edit// het is een mina cilinder :p
 
Naja ik bedoel,

als je naar je time en mean area's gaat kijken, streef je naar een aantal toeren.

Als uitkomst bij die toeren komt er een bepaald poortoppervlak. Als je dat poortoppervlak weet te benuttigen in de ruimte die je hebt, zou hij dat toerental moeten gaan draaien.

Het is misschien krom gedacht, maar dat is hoe je het simpel zou kunnen zeggen. Mij is het verder ook niet helemaal helder met die ta's en ma's. En het naar beneden frezen van je poort voor meer toeren is ook vreemd, maar dat zou een hoop verklaren.

En zo kom je aan die oppervlakte
 
Facilly said:
Naja ik bedoel,

als je naar je time en mean area's gaat kijken, streef je naar een aantal toeren.

Als uitkomst bij die toeren komt er een bepaald poortoppervlak. Als je dat poortoppervlak weet te benuttigen in de ruimte die je hebt, zou hij dat toerental moeten gaan draaien.

Het is misschien krom gedacht, maar dat is hoe je het simpel zou kunnen zeggen. Mij is het verder ook niet helemaal helder met die ta's en ma's. En het naar beneden frezen van je poort voor meer toeren is ook vreemd, maar dat zou een hoop verklaren.

En zo kom je aan die oppervlakte

Ja, dat snap ik dat je zo aan opp. komt :p

Ik denk alleen, dat toeren uit timingen en een deel cilindervulling komen. Dus het zou misschien best kunnen wat je zegt.

Alleen denk ik niet dat dat het geval is bij die de jager NRG
 
Even een stomme vraag, als je de poort omlaag freest hoe doe je dat dan met de zuiger? Die uitlaatpoort gaat dan niet helemaal open meer toch? Of ...
 
Nee want hier kan nog lang genoeg over gediscuseerd worden want er zijn nog vragen genoeg die open staan. Topic wat gelinkt is, is ietsjes anders dus laten we hier gewoon lekker serieus doorgaan:)

kom op msn btw Sander.
 
Aerox-Evo70 said:
wordt niet omlaag gefreest, alleen de onderkant wordt breder gemaakt.

waarom niet verder in het oude topic ?

Hij wordt toch wel naar beneden gefreesd. De onderkant van de poort staat nu gelijk aan de onderkant van de spoelpoorten. Dit is normaal niet naar mijn weten:+
 
Back
Top