Tuning Puch cilinder

Originally posted by Sjoerd
En een vriendje van hem, had 2 puchblokken. En die vroeg of ik neit eens een cilinder van hem wilde bewerken. Nou met Puch heb ik dus totaal geen ervaring, hoe reageert zon blok op tuning, het wordtp iekeriger, maakt dat uit, ik heb al die vragen bij hem neergelegd en gezegd, ik weetn iet wat er gebeurd.

Ik heb hem verteld dat mijn ervaring 0 is, en dat het zijn keuze is. Verder zei ik dat ik wel ff ozu informeren naar Puch tuning, en er dan iets van zou gaan proberen te maken. Het tarief wat ik aan hem doorreken is ook zegmaar de helft van wat ik normaal vraag. Ik zet dus niemand af oid.

En Pronk, ik vind niet dat je de methodes van scooter cilindertuning op een Puch kan toepassen, zelfde als bij een schakel.

Die timingen die jij geeft ga ik idd omrekenen want ik heb hier namelijk geen blok tot mijn beschikkingen (wel een gradenschijf magoed).

Setup staat dus gegeven, lekkere carb dus, en zon proma uitlaat klinkt best snel :p nee ff serieus, wat zeggen de kenners er dan van? Ik weet het, ik klink echt als een rare vogel zo, maar ik heb mij altijd tot scootercilinders beperkt, van dat andere gespuis moet ik niks hebben. Dus die timing die je eerder gaf voldoet nog steeds nu?

Nog meer onduidelijk?

Ik zou de timing toch iets lager houden dan wat ik eerder zei, omdat er nog normaal mee te rijden moet zijn.

En hoe kan je nu zonder te weten wat je deckhoogte is je cilinder tunen, je kan er dan toch aardig wat naast zitten.

En ik wilde je toch nog iets vragen:
Je hebt ervaring met het tunen van scootercilinders, maar je weet niet hoe het bij een andere brommer moet?

Dan vraag ik me af wat jou kennis is, weet je er veel vanaf of laat je de eerste keer je cilinder tunen en kopier je deze in je volgende cilinder ofzo?

Ik heb nog nooit een scootcilinder getuned maar al zou ik er één moeten tunen dan zou ik echt wel weten hoe het ongeveer moet.
 
Originally posted by ABT
Ik zou de timing toch iets lager houden dan wat ik eerder zei, omdat er nog normaal mee te rijden moet zijn.

En hoe kan je nu zonder te weten wat je deckhoogte is je cilinder tunen, je kan er dan toch aardig wat naast zitten.

En ik wilde je toch nog iets vragen:
Je hebt ervaring met het tunen van scootercilinders, maar je weet niet hoe het bij een andere brommer moet?

Dan vraag ik me af wat jou kennis is, weet je er veel vanaf of laat je de eerste keer je cilinder tunen en kopier je deze in je volgende cilinder ofzo?

Ik heb nog nooit een scootcilinder getuned maar al zou ik er één moeten tunen dan zou ik echt wel weten hoe het ongeveer moet.

Allemachtig. Moet ik mezelf 10 keer verduidelijken ofzo? Nee dat moet ik niet en doe ik ook niet. Lees het maar nog een keer.

Deckhoogte weet ik nu door je gegevens eh... Ik neem aan dat de drijfstanglengte en slag gelijkblijven. Dan moet ik alleen nog even dat stukje opmeten wat de zuiger niet meepakt. Maar dat hoop ik te kunnen zien aan de slijtage.

Vervolgens kan ik dan de door jou genoemde timing toepassen op deze cilinder.

Maar als jij neit zo weinig van scooters af had geweten als ik van Puchs, had je dus echt niet een cilindertiming kunnen berekenen. Aangezien je dan totaal geen knowhow van uitlaten hebt. Succes iig.
 
Originally posted by Sjoerd
Allemachtig. Moet ik mezelf 10 keer verduidelijken ofzo? Nee dat moet ik niet en doe ik ook niet. Lees het maar nog een keer.

Deckhoogte weet ik nu door je gegevens eh... Ik neem aan dat de drijfstanglengte en slag gelijkblijven. Dan moet ik alleen nog even dat stukje opmeten wat de zuiger niet meepakt. Maar dat hoop ik te kunnen zien aan de slijtage.

Vervolgens kan ik dan de door jou genoemde timing toepassen op deze cilinder.

Maar als jij neit zo weinig van scooters af had geweten als ik van Puchs, had je dus echt niet een cilindertiming kunnen berekenen. Aangezien je dan totaal geen knowhow van uitlaten hebt. Succes iig.

Jouw methode lijkt mij niet echt naukeurig, maarja dat moet je zelf weten....

Maar als je 2T kennis hebt kan je die op alle 2Takten toepassen, of het nu een vario is of een automaat.

En dat van die uitlaten is al helemaal BS, jij weet ook niet precies wat voor eisen een fabrieksuitlaat aan je motorblok stelt.
Ik maak de uitlaten liever zelf dan weet ik het iig wel
 
Originally posted by ABT
Jouw methode lijkt mij niet echt naukeurig, maarja dat moet je zelf weten....

Maar als je 2T kennis hebt kan je die op alle 2Takten toepassen, of het nu een vario is of een automaat.

En dat van die uitlaten is al helemaal BS, jij weet ook niet precies wat voor eisen een fabrieksuitlaat aan je motorblok stelt.
Ik maak de uitlaten liever zelf dan weet ik het iig wel

Toch zit er erg veel verschil tussen scoot en maxi. Je zal je kennis wel gedeeltelijk kunnen toepassen. Alleen je zal waarschijnlijk niet in 1 keer tevreden zijn over de prestaties. Het kan dus geen kwaad om advies te vragen voor te beginnen.

Verder zit er nogal veel verschil tussen zuigergestuurde inlaat en membraan inlaat. Ik weet niet of het bij mij goed zou uitpakken als ik een roterende inlaatschijf oid ging aanpassen. Dus je kan je kennis niet ZOMAAR eventjes toepassen.

Het is op een scoot iig makkelijker om een uitlaat uit te zoeken die redelijk aan je eisen voldoet dan er zelf een te ontwerpen. Zo simpel is het niet om een goede pijp te overtreffen. Uitlaatfabrikanten hebben ookl veel tijd gestoken in uitlaten. Deze zijn redelijk ver doorontwikkeld.

Op een mb/mt/puch oid is het ''niet zo moeilijk'' om een betere pijp te maken dan in de winkel verkrijgbaar is. Maar de pijpen van scoots zijn verder doorontwikkeld.
 
puch tuning

heej sjoerd, die knaap met die cilinder( gilardoni/italkit evg) was ik. resultaat is zeker aardig te noemen( wat het gaat presteren weet ik nog niet), heb trouwens alles nog ff netjes nagemeten en je had gelijk ;) sorry.

Puchtuning is we iets nieuws ja,
puch :s
maar ja wel grappig

heb ff info gezocht op siteje( gaat allen over ori cilinder) :
Het tunen van cilinder
Met de hieronder beschreven methode haal je echt het uiterste uit je originele cilinder, het is dan ook niet aan te raden om verder te gaan dan de aangegeven maten.


Nu is de cilinder aan de beurt. Zoals ik al eerder zei moet je je echt strikt aan deze maten houden als je alles uit je cilinder wil halen wat erin zit. Het zal zeker niet makkelijk zijn om deze maten te bereiken, want er moet sowieso veel tijd in worden gestoken en er moet met veel precisie worden gewerkt. Je kan natuurlijk ook binnen deze maten blijven en dan haal je ook zeker meer uit je cilinder als dat je eerst deed.
Je moet je inlaatpoort 60% van de breedte van de boring maken (38X0,60=22,8mm). De totale oppervlakte van de inlaat behoort 10-15% groter te zijn dan de gebruikte carburateur. Omdat dit lastig te berekenen is vanwege het niet rond zijn van je inlaat kun je ook de inlaathoogte een hoogte geven van 110% (carburateurmaatX1,1=inlaathoogte).
Bij de uitlaat ligt dit anders: op het openingstijdstip zal de uitlaatpoort een breedte hebben van 63% van de boring (38X0,63=23,94mm). Op het Onderste Dode Punt (ODP, op dit punt is je zuiger op het laagste punt in cilinder) moet de uitlaatpoort een breedte hebben van 56% van de boring (38X0,56=21,28mm). De uitlaatpoort krijgt deze vorm omdat de werveling in de cilinder dan beter is. Anders gaat een groot gedeelte van het vermogen dat je wilt behalen verloren in de uitlaatpoort, dit geldt vooral in de lage toeren, wat nog wel eens problemen geeft bij de Puch Maxi. Dit laatste is ook te verhelpen door je koppeling te tunen (zie “koppeling tuning”).
De spoelpoorten horen een hoogte hebben van 50% van de boring (38X0,5=19mm), hier gaat het om de afmetingen van de spoelpoorten en niet de timing.
De inlaatperiode moet met 2,29mm verlengd worden (er kan dan sneller benzine de cilinder in, wat zorgt voor meer toeren). Dit kan worden bereikt door de inlaatpoort richting het blok 2,29mm weg te frezen, maar je kan ook de bovenste zuigerflap 2,29mm korter maken. De laatste optie heeft de voorkeur, want dan wordt je zuiger direct lichter. Je moet ook de inhammen van de zuiger vergroten:


De afstand vanaf het ODP van de zuiger tot aan de rand van de uitlaatpoort dient 1,75mm te zijn.
De spoelpoorten dienen 0,9mm na de helft van de uitlaatpoort te openen.

Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze gegevens. Voor beschadigingen aan de cilinder op bekeuringen ten gevolge van deze informatie ben ik niet aansprakelijk. De tunen van je cilinder is geheel op eigen risico.

van: http://www.puchmaxi.nl/


en nog wat info:

Je kan om op te voeren een nieuwe cilinder kopen, maar als je een extra standaard cilinder hebt liggen, dan kun je ook die wat aanpassen om er meer power uit te halen.
Hieronder staat een schema om de STANDAARD maxi cilinder aan te passen.
Het schema is van de hand van Jarno Klaassens.

De cilinder:

De spoelpoorten kun je 1mm omhoog brengen. Je richt je spoelpoorten pas meer naar voren als je motor meer dan 216 omwentelingen per seconde maakt, dat komt overheen met 13.000 toeren per min.

De zuiger:



Chris stelt de volgende aanpassingen voor:

De uitlaatpoort wordt 2mm hoger en 1.5mm breder, dus 1mm aan de ene kant, en 1mm aan de andere kant. De inlaatpoort wordt ook 1mm breder en 2mm naar achteren gebracht.

De spoelpoorten worden beter gericht op het carter, en breder gemaakt. Bij een cilinder met gesloten spoelpoorten worden alleen de spoelkanalen in de cilinder breder gemaakt. En vergeet niet je voetpakking aan te passen.

http://puchmaxi.dsv.nl/cilindertuning.html



FOTO's staan op sites zelf( dus link gebruiken)

succes ( ik ben toch maar ff dremeltje aan het halen)
 
Een PRAKTISCHE tip (theorie is leuk, maar daar gaat je brommert niet sneller van he....):

Zorg dat de zuiger netjes bovenin de cilinder komt, zorg dat je een kop hebt met goede squishband; goede squishafstand en de juiste compressieverhouding (iets van 13:1 ofzo; niet veel hoger!). Zet dan de ontsteking op 2,5 tot 3mm voor BDP en je zal zien dat het lekker loopt. Aan poorttimingen kloten heeft helemaal geen zin als het bovenstaande niet in orde is. En ga je WEL aan timingen kloten dan moet je eerst een andere uitlaat gaan halen dan een Proma circuit. En je moet je koppeling verbouwen, anders kom je bijna niet weg.

Ga je toch de timingen veranderen; blijf dan conservatief. Een timing van 110 graden spoel en 160 uitlaat is zat voor straatgebruik... En JA dan trekt 'ie echt wel hoor. Harder dan met een 130 / 190 graden timing (met originele koppeling) iig:!
 
Volgens mij is de timing std. al 110 / 160 en het word idd veel gekloot met de koppeling maar dat had ik al gezegd.

[off topic]
Mario: std. koppeling rules :) ,zelfbouw koppeling zuigt :eek:
[/off topic]
 
Een ding heb ik van de Maxi's geleerd. Zorg dat je genoeg koppel maakt. Anders kan ie alleen heuveltje af en wind mee hard.

[edit] Dit is dus een gesimplificeerde echo van Mario :) (eerst lezen Joor)[/edit]
 
Hier is de gozer van wie de cilinder is. Ik zal ff mijn setup vermelden: - 19mm bing carb
19mm spruitstuk
proma circuit uitlaat
koppeling aangepast
onsteking vervroegd
 
Paar belangrijke dingen waar je op moet letten bij een eurokitje is de cilinderwand die super vaag opkrult en je dus netjes af moet werken (kost je aardig wat tijd maargoed :p ).
Timing kan je best richting een graadje of 170 gaan , veel hoger zou ik niet gaan, zeker niet omdat zo'n proma ook al niet heel hoog toerig is.... Een 19mm is best groot opzich voor een puchje.
 
Originally posted by ABT
Volgens mij is de timing std. al 110 / 160 en het word idd veel gekloot met de koppeling maar dat had ik al gezegd.

[off topic]
Mario: std. koppeling rules :) ,zelfbouw koppeling zuigt :eek:
[/off topic]

Standaard timing is 107 / 166...

Ik heb nu ff je site bekeken (ben nu net begonnen) en respect, vooral je inlaat is mooi gedaan! Ga ik niet allemaal doen omdat hetn iet van mezelf is, en ik alleen het cilindertje heb. Wel leuk om zoiets te bewerken, want je kunt er echt een hoop id-en op loslaten omdat het standaard zo kut is. (itt scooter cilinders)...

Maar ik ga nu de dremel erin zetten, resulaat laat ik wel ff zien naderhand.
 
Succes ermee :)

Alleen die inlaat is nog niet echt wat ik wil, bij de eerste test kwam er al een scheur in het alu, vloeibaar alu kan waarschijnlijk niet tegen 200 graden ofzo :D
Klote dat het geen waterkoeler is :( dan had de cilinder niet zo heet geworden

Originally posted by Sjoerd
Wel leuk om zoiets te bewerken, want je kunt er echt een hoop id-en op loslaten omdat het standaard zo kut is. (itt scooter cilinders)...


Als ik een scooter ga tunen neem ik ook een goedkope cilinder, stel je voor dat er bijna niets meer aan te doen valt :D
 
Back
Top