puch tuning
heej sjoerd, die knaap met die cilinder( gilardoni/italkit evg) was ik. resultaat is zeker aardig te noemen( wat het gaat presteren weet ik nog niet), heb trouwens alles nog ff netjes nagemeten en je had gelijk
sorry.
Puchtuning is we iets nieuws ja,
puch :s
maar ja wel grappig
heb ff info gezocht op siteje( gaat allen over ori cilinder) :
Het tunen van cilinder
Met de hieronder beschreven methode haal je echt het uiterste uit je originele cilinder, het is dan ook niet aan te raden om verder te gaan dan de aangegeven maten.
Nu is de cilinder aan de beurt. Zoals ik al eerder zei moet je je echt strikt aan deze maten houden als je alles uit je cilinder wil halen wat erin zit. Het zal zeker niet makkelijk zijn om deze maten te bereiken, want er moet sowieso veel tijd in worden gestoken en er moet met veel precisie worden gewerkt. Je kan natuurlijk ook binnen deze maten blijven en dan haal je ook zeker meer uit je cilinder als dat je eerst deed.
Je moet je inlaatpoort 60% van de breedte van de boring maken (38X0,60=22,8mm). De totale oppervlakte van de inlaat behoort 10-15% groter te zijn dan de gebruikte carburateur. Omdat dit lastig te berekenen is vanwege het niet rond zijn van je inlaat kun je ook de inlaathoogte een hoogte geven van 110% (carburateurmaatX1,1=inlaathoogte).
Bij de uitlaat ligt dit anders: op het openingstijdstip zal de uitlaatpoort een breedte hebben van 63% van de boring (38X0,63=23,94mm). Op het Onderste Dode Punt (ODP, op dit punt is je zuiger op het laagste punt in cilinder) moet de uitlaatpoort een breedte hebben van 56% van de boring (38X0,56=21,28mm). De uitlaatpoort krijgt deze vorm omdat de werveling in de cilinder dan beter is. Anders gaat een groot gedeelte van het vermogen dat je wilt behalen verloren in de uitlaatpoort, dit geldt vooral in de lage toeren, wat nog wel eens problemen geeft bij de Puch Maxi. Dit laatste is ook te verhelpen door je koppeling te tunen (zie “koppeling tuning”).
De spoelpoorten horen een hoogte hebben van 50% van de boring (38X0,5=19mm), hier gaat het om de afmetingen van de spoelpoorten en niet de timing.
De inlaatperiode moet met 2,29mm verlengd worden (er kan dan sneller benzine de cilinder in, wat zorgt voor meer toeren). Dit kan worden bereikt door de inlaatpoort richting het blok 2,29mm weg te frezen, maar je kan ook de bovenste zuigerflap 2,29mm korter maken. De laatste optie heeft de voorkeur, want dan wordt je zuiger direct lichter. Je moet ook de inhammen van de zuiger vergroten:
De afstand vanaf het ODP van de zuiger tot aan de rand van de uitlaatpoort dient 1,75mm te zijn.
De spoelpoorten dienen 0,9mm na de helft van de uitlaatpoort te openen.
Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze gegevens. Voor beschadigingen aan de cilinder op bekeuringen ten gevolge van deze informatie ben ik niet aansprakelijk. De tunen van je cilinder is geheel op eigen risico.
van:
http://www.puchmaxi.nl/
en nog wat info:
Je kan om op te voeren een nieuwe cilinder kopen, maar als je een extra standaard cilinder hebt liggen, dan kun je ook die wat aanpassen om er meer power uit te halen.
Hieronder staat een schema om de STANDAARD maxi cilinder aan te passen.
Het schema is van de hand van Jarno Klaassens.
De cilinder:
De spoelpoorten kun je 1mm omhoog brengen. Je richt je spoelpoorten pas meer naar voren als je motor meer dan 216 omwentelingen per seconde maakt, dat komt overheen met 13.000 toeren per min.
De zuiger:
Chris stelt de volgende aanpassingen voor:
De uitlaatpoort wordt 2mm hoger en 1.5mm breder, dus 1mm aan de ene kant, en 1mm aan de andere kant. De inlaatpoort wordt ook 1mm breder en 2mm naar achteren gebracht.
De spoelpoorten worden beter gericht op het carter, en breder gemaakt. Bij een cilinder met gesloten spoelpoorten worden alleen de spoelkanalen in de cilinder breder gemaakt. En vergeet niet je voetpakking aan te passen.
http://puchmaxi.dsv.nl/cilindertuning.html
FOTO's staan op sites zelf( dus link gebruiken)
succes ( ik ben toch maar ff dremeltje aan het halen)