Tuning Puch cilinder

Sjoerd

Well-Known Member
Jongens,

Wat heb ik nou toch? Juist een Puch cilinder. Moet ik tunen. Ik zou alleen bij god niet weten wat. Die uitlaatpoort schreeuwt er gewoon om om verbouwt te worden, maarja zomaar hakken is ook weer zo wat. Spoelpoorten heeft deze jongen ook, wel 2. Aan beide kanten 1. Ook nog 2 boosters trouwens.

Maargoed. Iemand ervaring hier mee? Het is een Airsal 65cc geloof ik. Moet gewoon flink getuned worden, dus alle tips zijn welkom. Poortmapjes helemaal...

MVG
 
Advertisement - register to remove this

Jij moet hem tunen en je weet niet hoe het moet??? klinkt niet echt slim

Ik zou NOOIT boven de 180 graden uitlaatpoort gaan, erboven is er niet meer mee te rijden op straat
Want je hebt waarschijnlijk zuigersturing, je moet dan zoveel aan je koppeling doen om het fastsoenlijk weg te laten trekken dat hij met een daagje rijden versleten is

ik zou 175 uitlaat, 124-126 spoelpoorten, en 160 inlaattiming, iets in die richting
Wat voor uitlaat en carb komen eronder/op
 
Last edited:
Ik ben ook niet slim :)

Wat erop zat... pfff weet ik ook al niet, wat een prutskarwei gaat dit worden. Maar iig bedankt voor je waardes. Heb je ze toevallig ook in milimeters anders moet ik ze omzetten...

En een poortmap? Heb je wat?
 
Ik zal vast nog wel ergens een poortmap hebben van een eurokit, maar daar was ten eerste een membraan inlaat op geknutseld en hij was niet helemaal meer voor straatgebruik :)

Maar waar heb je een poortmap voor nodig?

Je neemt gewoon 65% van de boring als breedte van uitlaatpoort(ivm gare zuigerveer) en de poort niet te vierkant maken ivm slijtage(het ligt eraan waarvoor hij gebruikt wordt)

En neem gewoon een gradenschijf, of reken het zelf even uit, slag =43 en drijfstanglengte=90.

hier nog een paar pics van mijn eurokit:
http://home.wanadoo.nl/ab-tuning/20042.htm
 
Last edited:
Sjoerd...ik vindt je een fijne kerel, maar als je spullen voor andere mensen gaat klaarmaken moet je weten waar je mee bezig bent. Als jij zelf uitdoktert hoe je een scootercilinder harder kan laten lopen, dan moet je dit ook weten. Zoals jij deze vraag nu stelt, krijg ik het idee dat je zomaar wat vormpjes in die cilinder beunt, zonder logische onderbouwing.

Lees goed, "ik krijg het idee" ik ga nergens vanuit, is geen aanval oid. Ik ben mezelf ook een beetje gaan verdiepen in het tunen van cilinders, en ik zou dit ook nog niet precies weten, daarom doe ik geen zooi van andere mensen.

Maargoed....van lezen leert men, dus ik ben benieuwd wat hierover gezegd gaat worden door de tuners ;)
 
Originally posted by ABT
Ik zal vast nog wel ergens een poortmap hebben van een eurokit, maar daar was ten eerste een membraan inlaat op geknutseld en hij was niet helemaal meer voor straatgebruik :)

Maar waar heb je een poortmap voor nodig?

Je neemt gewoon 65% van de boring als breedte van uitlaatpoort(ivm gare zuigerveer) en de poort niet te vierkant maken ivm slijtage(het ligt eraan waarvoor hij gebruikt wordt)

En neem gewoon een gradenschijf, of reken het zelf even uit, slag =43 en drijfstanglengte=90.

Ja precies...maak de uitlaatpoort netjes, sjek of de spoelers nu helemaal openen, anders draai je het ding wat af aan de bovenkant, en hoog je hem op ivm de squish. (of je moet een haakse frees hebben?, zodat je de poorten omhoog kan frezen)Dan zal het sowiezo al een stuk lekkerder lopen.
 
Originally posted by Pronk
Sjoerd...ik vindt je een fijne kerel, maar als je spullen voor andere mensen gaat klaarmaken moet je weten waar je mee bezig bent. Als jij zelf uitdoktert hoe je een scootercilinder harder kan laten lopen, dan moet je dit ook weten. Zoals jij deze vraag nu stelt, krijg ik het idee dat je zomaar wat vormpjes in die cilinder beunt, zonder logische onderbouwing.

Lees goed, "ik krijg het idee" ik ga nergens vanuit, is geen aanval oid. Ik ben mezelf ook een beetje gaan verdiepen in het tunen van cilinders, en ik zou dit ook nog niet precies weten, daarom doe ik geen zooi van andere mensen.

Maargoed....van lezen leert men, dus ik ben benieuwd wat hierover gezegd gaat worden door de tuners ;)

Ik ken sjoerd niet maar als ik het zo lees snap ik eigenlijk ook niet waar hij aanbegint :)

Maarja helpen wil ik iemand altijd wel....
 
Originally posted by ABT
Ik ken sjoerd niet maar als ik het zo lees snap ik eigenlijk ook niet waar hij aanbegint :)

Maarja helpen wil ik iemand altijd wel....

Nja...laat ik het zo zeggen, Sjoerd weet wel waar hij mee bezig is, dat idee had ik tenminste. Dus ik had zo'n vraag van hem ook niet verwacht. Maar wat is het doel? Moet ie echt max, of gewoon iets meer vermogen en wel betrouwbaarheid? Als het dat laatste is zou ik gewoon doen wat ik hierboven zei, dan komt het wel goed. Poort lekker rond houden ivm de slijtage van die gare veren.
 
Had ik idd niet van je verwacht Sjoerd :)

Uitlaat idd zo rond de 180 zetten en blowdown een goede 28-30.

Waarom fix je niet even een graden-schijfje op het blokje :?
 
Originally posted by ABT
zonder een blok wordt het wel moeilijk als je totaal geen ervarning hebt, iig niet met puch :(


Sorry Sjoerd, hier was ik idd niet vanuit gegaan dat je geen puchblok had, ik bedoel...wie heeft dat nou niet 8P :p

Maar dan nog 1 ding...waarom heb je dit uberhaupt aangenomen? Kan je alleen maar gezeik van krijgen...
 
Mja is best te doen, je hebt drijfstang lengte, slag en Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm, nodig.

als jij die hebt ABT is het niet zo moeilijk om de timing om te rekenen naar afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm
 
Setup van die puch is/wordt (hij zit in mn klas) zoiets als 19mm carb met een of andere powerfilter en Proma Circuit uitlaat als ik et goed heb.

Zal em morgen op school nog wel ff vragen voor de zekerheid.

Edit: de puch wordt gebruikt voor school en werk verkeer. Maar ik ga daar geen uitspraken over doen aangezien hij niet van mij is verder. Je kunt me anders wel pmen, zodat ik je ff zn tel nr geef. Dan kun je em nog wat dingetjes vragen ofzo.
 
Originally posted by Coen
Mja is best te doen, je hebt drijfstang lengte, slag en Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm, nodig.

als jij die hebt ABT is het niet zo moeilijk om de timing om te rekenen naar afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm

en dan weet je ook de deck afstand hè

De zuiger komt zelfs zonder voetpakking amper bovenin, bij een eurokit
 
Jongens jongens, sorry ik was niet zo serieus de topci begonnen, ik nam aan dat er niet zo heel kritisch naar ozn draadje zou worden gekeken.

Nou goed.

Ik heb dus eerder deze week voor een knaap een Italkit 70cc cilinder getuned:

italkit01.JPG


En een vriendje van hem, had 2 puchblokken. En die vroeg of ik neit eens een cilinder van hem wilde bewerken. Nou met Puch heb ik dus totaal geen ervaring, hoe reageert zon blok op tuning, het wordtp iekeriger, maakt dat uit, ik heb al die vragen bij hem neergelegd en gezegd, ik weetn iet wat er gebeurd.

Ik heb hem verteld dat mijn ervaring 0 is, en dat het zijn keuze is. Verder zei ik dat ik wel ff ozu informeren naar Puch tuning, en er dan iets van zou gaan proberen te maken. Het tarief wat ik aan hem doorreken is ook zegmaar de helft van wat ik normaal vraag. Ik zet dus niemand af oid.

En Pronk, ik vind niet dat je de methodes van scooter cilindertuning op een Puch kan toepassen, zelfde als bij een schakel.

Die timingen die jij geeft ga ik idd omrekenen want ik heb hier namelijk geen blok tot mijn beschikkingen (wel een gradenschijf magoed).

Setup staat dus gegeven, lekkere carb dus, en zon proma uitlaat klinkt best snel :p nee ff serieus, wat zeggen de kenners er dan van? Ik weet het, ik klink echt als een rare vogel zo, maar ik heb mij altijd tot scootercilinders beperkt, van dat andere gespuis moet ik niks hebben. Dus die timing die je eerder gaf voldoet nog steeds nu?

Nog meer onduidelijk?
 
ik vind 65% al redelijk breed als uitlaatpoort. Die dingen hebben niet al te goede koeling. Zuiger komt in aanraking met nog meer warme lucht en zet nog verder uit. Resultaat kan je zelf bedenken. Ik zou inlaat en uitlaatpoort geleidelijk laten openen voor een brede poiwerband. Vermogen is immers niet het belangrijkste. Verder zou ik het 19 mm spruitstuk passend maken op cilinder, kijken of spoelers aansluiten op carter enz. Kijken of de inlaatpoort 19 mm aan kan enz. Kop is vaak ook niet al te geweldig...

Maar ik zou niet op andermans spul gaan experimenteren...
 
Originally posted by Sjoerd
En Pronk, ik vind niet dat je de methodes van scooter cilindertuning op een Puch kan toepassen, zelfde als bij een schakel.

Niet direct nee, maar met een beetje denkwerk zal je toch ergens moeten komen lijkt me. Maar dan moet je wel een carter hebben...
 
Nee, ik krijg ook vrij weinig van hem, ik krijg ook geen blok en spruitstuk.

Kijk het is niet zo erg om te "experimenteren" als ik me binnen de criteria houd, kan er vrij weinig gebeuren. Ik heb nu onderhandzoveel ervaring met cilindertuning, dat ik dat wle inzie, en er geen rare dingen zullen gebeuren.

En dat is heel belangrijk denk ik wat je zegt; zorgen voor een brede powerband, want dat is een essentieel verschil tussen een puch en scooter... Dus géén super rechte bovenkant v/d uitlaatpoort, maar dat was ik al van plan...
 
Originally posted by Pronk
Niet direct nee, maar met een beetje denkwerk zal je toch ergens moeten komen lijkt me. Maar dan moet je wel een carter hebben...

Dat is zo, voorbeeldje noemde ik in mijn laatste reply, maar je hebt gewoon gelijk hoor, ik open de topic verkeerd. ;)
 
Back
Top