Sprint 150 meter Binnen "6 seconden"

Je vermogen hoefd toch niet zo erg te verschuiven zodra je meer vermogen krijgt.
Waarom zou je met een 24/25 pk de eerste meters minder vermogen hebben dan iemand met bijv maar 20 pk.
Misschien dat ik heiko verkeerd begrijp...
 
Je vermogen hoefd toch niet zo erg te verschuiven zodra je meer vermogen krijgt.
Waarom zou je met een 24/25 pk de eerste meters minder vermogen hebben dan iemand met bijv maar 20 pk.
Misschien dat ik heiko verkeerd begrijp...

Een hoger vermogen veroorzaakt inderdaad een zenuwachtiger gedrag.
dit komt mede door de korte powerband van de uitlaat en de hoge blowdown waarden.
 
en even voor de duidelijkheid, we praten hier niet over 24/25 ipv 20, nee op een 78cc cilinder een vermogen van 28/29 pk ipv 24/25 oftewel alleen maar topvermogen ;)
 
Pronk onder sanders account :

Er wordt wat mij betreft hier veels teveel geouwehoerd over onder- en middengebied. Sprinten jullie met automaten? Of met crossers oid? Als jij je ding goed in orde hebt grijpt je koppeling aan rond de 10 K ofzo? Als het goed is zit je een paar meter verder al op je toerental waar het meeste vermogen wordt geleverd. Als je het over doortrekken halverwege de baan hebt, heb je het dus nogsteeds over hetzelfde toerentaal, bijvoorbeeld 14k als hier je topvermogen ligt.

Ok...als je je blowdown verhoogt, wordt hij inderdaad wat piekeriger, maar je powerband gaat dan als voorbeeld van 13.600-14.000 naar 13.800-14.200.
Maar als je na die aanpassing wel een pk erbij hebt, is het heel leuk dat hij eerst onder de 13.800 een leuke lijn had, maar dat gebied gebruik je gewoon nauwelijks. Dus wat bedoelen jullie nou precies met middengebied vraag ik mij dan af. Doortrekken halverwege de baan is gewoon puur vermogen, en je overbrenging in orde hebben zodat hij niet in toeren gaat stijgen/dalen, maar gewoon zijn toerental behoudt.

Als je een blok met 30 pk geblokkeerd meet tegenover een zelfde soort blok met 28 pk zal je hoogste waarschijnlijk zien dat die laatste bij toerentallen onder ed 12.000RPM iets meer vermogen zal leveren, ik zeg hoogst waarschijnlijk, omdat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Toch zal je bij een vrije meting zien dat het blok met 30 pk bij een vrije meting over de gehele lijn boven die van het blok met 28 pk loopt. Als je er dan op de bank een tijdsmeting tegenover zet, dit kan met de meeste software, zal je dus ook zien dat het blok met 30pk gewoonweg sneller is...ondanks dat het blok met 28 pk een oooo zooo moooie lijn heeft 'op het middengebied'

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?
 
Pronk onder sanders account :

Er wordt wat mij betreft hier veels teveel geouwehoerd over onder- en middengebied. Sprinten jullie met automaten? Of met crossers oid? Als jij je ding goed in orde hebt grijpt je koppeling aan rond de 10 K ofzo? Als het goed is zit je een paar meter verder al op je toerental waar het meeste vermogen wordt geleverd. Als je het over doortrekken halverwege de baan hebt, heb je het dus nogsteeds over hetzelfde toerentaal, bijvoorbeeld 14k als hier je topvermogen ligt.

Ok...als je je blowdown verhoogt, wordt hij inderdaad wat piekeriger, maar je powerband gaat dan als voorbeeld van 13.600-14.000 naar 13.800-14.200.
Maar als je na die aanpassing wel een pk erbij hebt, is het heel leuk dat hij eerst onder de 13.800 een leuke lijn had, maar dat gebied gebruik je gewoon nauwelijks. Dus wat bedoelen jullie nou precies met middengebied vraag ik mij dan af. Doortrekken halverwege de baan is gewoon puur vermogen, en je overbrenging in orde hebben zodat hij niet in toeren gaat stijgen/dalen, maar gewoon zijn toerental behoudt.

Als je een blok met 30 pk geblokkeerd meet tegenover een zelfde soort blok met 28 pk zal je hoogste waarschijnlijk zien dat die laatste bij toerentallen onder ed 12.000RPM iets meer vermogen zal leveren, ik zeg hoogst waarschijnlijk, omdat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Toch zal je bij een vrije meting zien dat het blok met 30 pk bij een vrije meting over de gehele lijn boven die van het blok met 28 pk loopt. Als je er dan op de bank een tijdsmeting tegenover zet, dit kan met de meeste software, zal je dus ook zien dat het blok met 30pk gewoonweg sneller is...ondanks dat het blok met 28 pk een oooo zooo moooie lijn heeft 'op het middengebied'

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Het is duidelijk wat je bedoelt maar ik ben het er niet helemaal mee eens.

Je start vanuit stilstand dus het is wel degelijk belangrijk hoe de vermogensopbouw is en wat je blok doet bij lagere toeren, zeker omdat de eerste 10 meter een zeer groot tijdsaandeel heeft van de totale rit.

Daarnaast heeft een brede powerband een erg groot voordeel met afstellen en varierende condities. Ik heb zelf bijvoorbeeld pijpen getest met een hoger topvermogen maar door de smallere powerband werd de grafiek met vario er niet echt beter op. Bovendien kun je dan elke meeting er andere rollen in gooien omdat hij met wat toerenverschil opeens een paar pk mist.

M.a.w. een hogere piek is niet per definitie beter.

Overigens wordt er met middengebied niet zozeer het toerengebied bedoelt, maar het midden van de "run".
 
Een vermogensgrafiek is inderdaad zeker niet heilig. Bij een sprinter is een brede powerband belangrijker dan je denkt. Als ik moet kiezen voor een 1000 toeren bredere powerband of 2 pk meer vermogen, dan kies ik voor de 1e!

Verder moet je natuurlijk elke kilo die je missen kan er zeker af laten. Stroomlijn dus liever ook.

Edit

Weinig aan Joel toe te voegen dus.
 
Ik ga voor onder de 7 in std klasse iig. Als je logisch gaat beredeneren Vanuit de toptijden, zie je dat de 1e tijd in een (scooter70)lage klasse bijna gelijk staat aan een 3e tijd in een middel klasse(scooterspecial).

Scooter 70 :
---->1. 6.86 - #9 - Jerno Roufs - Meppel I '07<----
2. 6.90 - #26/18 - Michael Wehrmann/Maarten Davidse - Eindhoven '07
3. 6.94 - #85 - Dennis Melgers - Nijmegen '07

ScooterSpecial :
1. 6.58 - #7 - Sarik Roufs - Nijmegen '07
2. 6.70 - #63 -Mark Sniegowics - Meppel III
--->3. 6.84 - #135 - Ruben Claes - Eindhoven '07<----

Op basis hiervan kun je in theorie zeggen dat het gereden gaat worden. Tuurlijk blijft t tot meppel bij speculaties :)
 
als er een bak vermogen bij komt kijken zou het wel kunnen :)
die tijden die hierboven staan zijn niet met standaard gewicht scooters (140kg incl) gereden natuurlijk..

maar misschien komt iemand met een verrassings effect :D
 
Denk ook niet dat 6,5 gehaald gaat worden in de std klasse...

Scooterspecial/Superspecial zal wel richting de 6 gaan.
 
Ik denk dat er dit jaar zeker onder de 6 gereden gaat worden in de special klasse. Gezien de tijden van vorig jaar, en bijna niemand heeft er stil gezeten deze winter. Ook zie je dat er tijden van 6.6 gereden worden zonder NOS, met frame's die nog verbeterd kunnen worden, waar rijders opzitten die 20Kilo's teveel wegen. En wat je zo hier en daar opvangt over sprinters waar ze mee bezig zijn deze winter, heb ik er iig het volste vertrouwen in.
 
tijden van 6,47 zonder nos ;)

Ik denk dat er eind dit seizoen onder de 6 gereden word,
Als je gaat kijken naar de vooruitgang in de tijden van vorig seizoen (1e sprint t.o.v. de laatste sprint )
 
onder de 6 in superspecial klasse zie ik wel gebeuren, maar niet zomaar. misschien zo een uitschietter als heiko had op hockenheim.

onder de 6,5 in de scooter70 zie ik niet gebeuren. Dit zijn namelijk de tijden van de top van de superspecial klasse van afgelopen seizoen. het gewicht dat bijvoorbeeld joel of tom vorig seizoen hadden inclusief rijder is misschien wel te halen door een lichtere rijder op de scooter te zetten. Ik zie alleen nog geen scooter70 apparaat net zo weg gaan als een sprintframe met de zelfde grip en zonder wheelies.
Het zelfde vermogen uit een 70cc cilinder halen is wel mogelijk laten de karsemijers zien.
 
6,5 seconde met een sprintsetup van 140kg gaat niet werken, dan heb je tegen de 30pk nodig.

ik denk dat de 140kg klasse rond de 7 rond blijft hangen, misschien een 6,9 uitschieter.
 
ik praat over de scooter70 klasse.
Ik ben zelf 55 kg dus ik kan best rond de 100 / 110 kg met scooter uitkomen. Dit is het totaal gewicht wat je met een sprintframe van 35 kg en een rijder van 70 kg ook hebt. en dan is 30 pk niet nodig lijkt me.
 
Back
Top