Pronk onder sanders account :
Er wordt wat mij betreft hier veels teveel geouwehoerd over onder- en middengebied. Sprinten jullie met automaten? Of met crossers oid? Als jij je ding goed in orde hebt grijpt je koppeling aan rond de 10 K ofzo? Als het goed is zit je een paar meter verder al op je toerental waar het meeste vermogen wordt geleverd. Als je het over doortrekken halverwege de baan hebt, heb je het dus nogsteeds over hetzelfde toerentaal, bijvoorbeeld 14k als hier je topvermogen ligt.
Ok...als je je blowdown verhoogt, wordt hij inderdaad wat piekeriger, maar je powerband gaat dan als voorbeeld van 13.600-14.000 naar 13.800-14.200.
Maar als je na die aanpassing wel een pk erbij hebt, is het heel leuk dat hij eerst onder de 13.800 een leuke lijn had, maar dat gebied gebruik je gewoon nauwelijks. Dus wat bedoelen jullie nou precies met middengebied vraag ik mij dan af. Doortrekken halverwege de baan is gewoon puur vermogen, en je overbrenging in orde hebben zodat hij niet in toeren gaat stijgen/dalen, maar gewoon zijn toerental behoudt.
Als je een blok met 30 pk geblokkeerd meet tegenover een zelfde soort blok met 28 pk zal je hoogste waarschijnlijk zien dat die laatste bij toerentallen onder ed 12.000RPM iets meer vermogen zal leveren, ik zeg hoogst waarschijnlijk, omdat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Toch zal je bij een vrije meting zien dat het blok met 30 pk bij een vrije meting over de gehele lijn boven die van het blok met 28 pk loopt. Als je er dan op de bank een tijdsmeting tegenover zet, dit kan met de meeste software, zal je dus ook zien dat het blok met 30pk gewoonweg sneller is...ondanks dat het blok met 28 pk een oooo zooo moooie lijn heeft 'op het middengebied'
Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?