sprint vermogen vs koppel

sprintfreakz said:
Vermogen was gezakt, eerst 18.7pk met 7nm SAE gecorr. Toen bezig gegaan en 1 pk ingeleverd maar wel een verdubbeling van het aantal nm. En daar hebben wij (tenminste dat denk ik) veel mee gewonnen. En als ik dan vergelijk met de snelste stnd scooter in NL, hebben wij koppel genoeg echter het top vermogen niet om de laatse 50 meter nog sneller te accelereren en daar gaat mss nog aan gewerkt voor 2006.

Koppel gemeten met geblokkerde vario o.i.d.? Krijg je wel vaker rare waarden van het koppel namelijk.

Koppel verdubbelen kan best als het ding van tevoren voor geen meter loopt. Maar als je al 18.7 pk hebt, en 7 Nm koppel dan moet je iets van 16000 toeren draaien om dat vermogen te halen. Nu zou je 14 Nm koppel hebben, waardoor je hetzelfde vermogen bij de helft van het toerental zou moeten halen. En dat kan echt niet :)

<edit>

In het middengebied meer koppel kan natuurlijk wel, maar maximum koppel verdubbeld kan niet.

Pronk said:
Hoe kom je daar nou weer bij? De koopmans bank meet DIN pk's ipv SAE. Dit heeft helemaal niets met krukas pk's te maken, het is gewoon een andere eenheid.

Dat kan ook niet. Als je een meting DIN of SAE corrigeerd, geeft dat geen 20% verschil in vermogen. Hooguit een procentje of 4. Als je zegt dat 'Koopmans pk's' ongeveer vergeleken kunnen worden met krukas pk's dan klinkt mij dat al veel aannemeljiker in de oren. 20% verlies in de aandrijflijn komt aardig in de buurt :)
 
mario said:
Koppel gemeten met geblokkerde vario o.i.d.? Krijg je wel vaker rare waarden van het koppel namelijk.

Koppel verdubbelen kan best als het ding van tevoren voor geen meter loopt. Maar als je al 18.7 pk hebt, en 7 Nm koppel dan moet je iets van 16000 toeren draaien om dat vermogen te halen. Nu zou je 14 Nm koppel hebben, waardoor je hetzelfde vermogen bij de helft van het toerental zou moeten halen. En dat kan echt niet :)



Dat kan ook niet. Als je een meting DIN of SAE corrigeerd, geeft dat geen 20% verschil in vermogen. Hooguit een procentje of 4. Als je zegt dat 'Koopmans pk's' ongeveer vergeleken kunnen worden met krukas pk's dan klinkt mij dat al veel aannemeljiker in de oren. 20% verlies in de aandrijflijn komt aardig in de buurt :)


Met geblokkeerde vario klopt het juist, met werkende vario meet je vaak te veel :)

En het fenomeen "koopmans pk's" is binnenkort ook over, of verhuist de testbank niet naar het buitenland ?
 
Back
Top