Bart Nrg Mc2
Well-Known Member
Ik heb ff wat punten genoteerd over het kopen van een tweedhands scoot, waar je zoal op moet letten...
Toevoegingen zijn welkom... Kan Bas dit misschien gebruiken voor FAQ of howto, want ik wordt een beetje ziek om dit soort texten steeds weer te typen...
Aanschaffen 2e hands scooter voor newbies.
* Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… Sommige merken hanteren bepaalde cijfers veel, of juist niet... Dit is allemaal na te gaan...
* Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
* Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
* Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
* Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrijden, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades…
* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
* Let op andere piepjes en kraakjes, en check of alles het doet…
* Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
* Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
* Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
* Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering hierop zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
* Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten. Puntvormige voorbanden wijzen meestal op te lage bandenspanning, oftewel weinig onderhoud...
* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
* Neem het liefst iemand mee die enigszins verstand heeft van scooters...
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.
* Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
* Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…
Greetz.
Toevoegingen zijn welkom... Kan Bas dit misschien gebruiken voor FAQ of howto, want ik wordt een beetje ziek om dit soort texten steeds weer te typen...
Aanschaffen 2e hands scooter voor newbies.
* Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… Sommige merken hanteren bepaalde cijfers veel, of juist niet... Dit is allemaal na te gaan...
* Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
* Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
* Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
* Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrijden, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades…
* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
* Let op andere piepjes en kraakjes, en check of alles het doet…
* Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
* Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
* Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
* Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering hierop zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
* Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten. Puntvormige voorbanden wijzen meestal op te lage bandenspanning, oftewel weinig onderhoud...
* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
* Neem het liefst iemand mee die enigszins verstand heeft van scooters...
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.
* Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
* Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…
Greetz.
Last edited: