2e hands scooter kopen voor newbies...

Bart Nrg Mc2

Well-Known Member
Ik heb ff wat punten genoteerd over het kopen van een tweedhands scoot, waar je zoal op moet letten...

Toevoegingen zijn welkom... Kan Bas dit misschien gebruiken voor FAQ of howto, want ik wordt een beetje ziek om dit soort texten steeds weer te typen:p...

Aanschaffen 2e hands scooter voor newbies.

* Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… Sommige merken hanteren bepaalde cijfers veel, of juist niet... Dit is allemaal na te gaan...
* Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
* Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
* Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
* Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrijden, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades…
* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
* Let op andere piepjes en kraakjes, en check of alles het doet…
* Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
* Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
* Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
* Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering hierop zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
* Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten. Puntvormige voorbanden wijzen meestal op te lage bandenspanning, oftewel weinig onderhoud...
* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
* Neem het liefst iemand mee die enigszins verstand heeft van scooters...
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.
* Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
* Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…

Greetz.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Originally posted by SRurbanKID
ja natuurlijk kan dat


keey dan mag jij mij vertellen waar !

ik belde 0900-8844 ik vragen of ze me het frame nummer konden controleren... nee kunnen we niet moet je langs gaan bij je lokale politie bureau...

Dus ik naar het nest ik vraag daar of er iemand aanwezig is die dat zou kunnen controleren nee was er niet moest ik de dag erop weerkomen nou geen probleem verder

Ik kom de volgende dag weer terug was de grote blauwe scooter smurf er wel :p
Dus ik vraag aan hem kunt u mijn frame nummer ook controleren op diefstal hij zegt "nee" dan kan je het beste 0900-8844 bellen.
:( dus ik zeg tegen hem dat heb ik eergister al gedaan en zei zeiden dat ik hier heen moest gaan...
Ja zegt ie "sorry maar ik kan het niet nagaan....

Ik dus weer weg thuis weer bellen 0900-8844 vraag ik weer of ze het willen controleren Krijg ik het antwoord : Nee meneer ik kan u niet helpen |(

Ben ik GVD nog nix verder gekomen....

Mja dat is mijn ervaring ermee

Grtz
 
kheb voor €1600 bij de dealer een beta gekocht, 1/2 krasje(s) op zijkap, 800 km gereden, helemaal standaard. Uit oktober 2002... Alles is nog goed. Hij vertelde dat er een ongeluk mee was gebeurd, dat de kappen kapot waren aan de voorkant en dat ze er dus nieuwe op hadden gezet. Hij is recht en loopt perfect.
Zal het dan inderdaad wel waar zijn? Ik schrok namelijk nogal van de lage prijs.
 
mmm, wat ook wel zeer handig is:

Bouwjaar - Goed aantoonbaar? niet met de puntjes gerommeld, bouwjaar bij aerox = onder zadel, volgens mij bij aprilia ook....

Let goed op of er zelf geen puntje bij zijn gezet.

En ook niet in de verzekeringsbouwjaar trappen!!


En nog iets: kijk ook of ie trilt....
en nog iets: kijk of hij goed stationair loopt......
 
misschien nog wel iets handigs is:

Je zegt gewoon tegen diegene die die scooter wil verkopen aan jou dat je em wil laten controleren bij een dealer in de buurt. Als er schade aan dat ding is dan betaalt hij de onkosten, is die er niet dan betaal jij de kosten voor het laten kijken naar die scooter en het framenummer e.d. kan je dan weer controleren bij het politiebureau. Zo weet je wat er wel en niet mis is met die scooter en heb je een deskundig oordeel over de status waarin de scooter verkeerd.
 
Ik kan een demo-scooter op de kop tikken met een korting van 15%. Die zal me moeder dan gebruiken om naar har werk te rijden.
De scooter heeft 35km gereden in de PGO fabriek. Hoe kun je checken of die scoot rustig is ingereden of als ze gewoon direct alles hebben opengegooid en dus de cilinder niet hebben gerodeerd?
 
Originally posted by DME3
Ik kan een demo-scooter op de kop tikken met een korting van 15%. Die zal me moeder dan gebruiken om naar har werk te rijden.
De scooter heeft 35km gereden in de PGO fabriek. Hoe kun je checken of die scoot rustig is ingereden of als ze gewoon direct alles hebben opengegooid en dus de cilinder niet hebben gerodeerd?

Is niet te zien maar opzich boeit het ook niet hoor. Een std scooter is zo begrensd dat hij eigenlijk nooit "opengegooid" wordt.
 
Originally posted by Xearo
kunnen ze wel nagaan maar willen ze niet omdat het veel werk is, en wouten zijn nu eenmaal lui....
*Blaaaaaaatblaaterdeblaatblaat*

De reden dat ze dat niet doen is dat het ook iemand kan zijn die een scooter heeft gestolen en wilt controleren of deze als "gestolen" is opgegeven. Is dit niet het geval, dan kan hij deze gewoon doorverkopen..
 
Originally posted by VoDKaReDBuLL
Ga altijd met de scooter langs de Politie om het framenummer te controleren.......want ookal is ie verzekerd, hij kan toch gejat zijn, zoals ik heb meegemaakt :(

BTW bij mij waren die kapjes bij het contact metaalkleurig, bij de overige 2 sloten (tankdop, accukapje) waren die kapjes wel gewoon rood....


dat is volgens mij bij mij ook wat kun je er aan doen
 
Verkoop je je scooter, of wil je dat de scooter die je koopt ook "helemaal" van jouw is en wil je alle verantwoordelijkheid op je nemen: Dan is het misschien slim om een contractje op te stellen. Deze heb ik met een vriend gemaakt:



Overeenkomst verkoop *scooter merk + type* datum:


Betreft: *scooter merk + type*, met frame nummer: ……………………




Ik, de verkoper, heb geen verdere verantwoording voor zaken die ook maar iets met deze scooter te maken hebben wegens in niet meer orginele staat zijn van dit voertuig, en het niet voldoen aan de wettelijke eisen van verkeer en waterstaat. De eventuele verzekering van de scooter is ook zo snel mogelijk overgeschreven op de naam van de koper.
De koper is hierover op de hoogte gebracht en heeft de nodige adviezen gekregen. Ook heeft hij de volledige verantwoording over deze scooter en zijn acties. Ik kan dan ook onder geen enkele voorwaarde aansprakelijk gesteld worden.

Verkoper en koper zijn hier beide mee akkoord gegaan, gegeven door onderstaande handtekening:

Verkoper; naam: ………………………………

Handtekening:



Koper; naam: ………………………………

Handtekening:
 
Let ook ff de sleutels, bij de duurdere scooters staat het merk op de sleutel, controleer dan ook of die op alle sloten past. Het zal niet de eerste keer zijn dat er verschillende sloten op een scooter ziten en dat is echt nix waard! Kijk ook naar hoe het frame er aan de onderkant uitziet-> als alles verrot is is dat een teken van slecht onderhoud. Owja kijk verder ook nog goed naar het blok, bijv. krassen op de waterpomp deksel wijst naar veel gesleutel aan de uitlaat, kijk of er nog een middenbok ophanging zit en of er nog schroefdraad in de boutgaten zit (heel eenvoudig te zien ddor te kijken of er bouten in zitten)..

Nou, volgens mij is zo alles al wel genoemd
 
Ey,

wat je zei over een standaard onbegrenzde scooters met een andere koppeling vind ik wel een beetje erg overdreven hoor. Mijn scoot is helemaal standaard en kan je zeggen altijd goed onderhouden! hij krijgt binnekort ook een racekoppeling erop, maar dat doe ik alleen om de trekkracht een beetje te verhogen!

Mzzl!
 
Back
Top