2e hands scooter kopen voor newbies...

Bart Nrg Mc2

Well-Known Member
Ik heb ff wat punten genoteerd over het kopen van een tweedhands scoot, waar je zoal op moet letten...

Toevoegingen zijn welkom... Kan Bas dit misschien gebruiken voor FAQ of howto, want ik wordt een beetje ziek om dit soort texten steeds weer te typen:p...

Aanschaffen 2e hands scooter voor newbies.

* Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… Sommige merken hanteren bepaalde cijfers veel, of juist niet... Dit is allemaal na te gaan...
* Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
* Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
* Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
* Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrijden, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades…
* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
* Let op andere piepjes en kraakjes, en check of alles het doet…
* Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
* Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
* Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
* Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering hierop zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
* Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten. Puntvormige voorbanden wijzen meestal op te lage bandenspanning, oftewel weinig onderhoud...
* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
* Neem het liefst iemand mee die enigszins verstand heeft van scooters...
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.
* Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
* Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…

Greetz.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Erm dan effe een vraagje, omdat ik er zelf met mn ex scootz nooit probs mee heb gehad... is een lekker remleiding (bij schijf dus) moeilijk, duur, onhandig te repareren?
 
Originally posted by NastroAzzuro
Erm dan effe een vraagje, omdat ik er zelf met mn ex scootz nooit probs mee heb gehad... is een lekker remleiding (bij schijf dus) moeilijk, duur, onhandig te repareren?

50~100 piek en een flesje remvloeistof
 
Niet helemaal volgens de strekking van dit topic, maar okee, wie weet krijg ik nog een antwoord: Vriend van me heeft ook 2e hands scooter gekocht, waar van we helaas niet naar de achter schijf hebben gekeken. Wel ff snel een blik geworpen op voor en die was nog prima! Remmen deden het verder goed alleen bij thuiskomst bleek dat de achter schijf finaal geschuurd was. Remt verder met nieuwe remblokken weer prima daar niet van maar die schijf is egt drie keer nix meer! Net een langspeelplaat.
Heeft dit nog van invloed op het remmen en blokjes, en moet de schijf binnen aanzienlijke tijd vervangen worden?

thnx... greetz arthur
 
misschien een goede toevoeging voor bart zijn lijst,

de omgeving waar de scooter staat .dus de garage waar ie in staat liggen er allemaal gereedschap en onderdelen op werkbank of her en der dan is het wel een eigenaar die veel sleutelt.
hoeft niet slecht te zijn ,iedereen sleutelt maar als ie mooi loopt te praten dat hij altijd door dealer is onderhouden en zelf ballen verstand van heeft :) tja dan weet je dus datr ie lult.
 
Originally posted by #CARMA#
misschien een goede toevoeging voor bart zijn lijst,

de omgeving waar de scooter staat .dus de garage waar ie in staat liggen er allemaal gereedschap en onderdelen op werkbank of her en der dan is het wel een eigenaar die veel sleutelt.
hoeft niet slecht te zijn ,iedereen sleutelt maar als ie mooi loopt te praten dat hij altijd door dealer is onderhouden en zelf ballen verstand van heeft :) tja dan weet je dus datr ie lult.

yep dat is zeker een goeie !
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2

* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…

zal wel aan mij liggen, maar ik weet niet eens waar je balhoofd zit(nog nooit iets met mijn voorvork gedaan, vandaar)
dus als iemand zo vrij zou willen zijn om het iets duidelijker te maken, graag
 
Je stuurpen (waaraan aan de bovenkant je stuur vast zit, en aan de onderkant je T-stuk waaraan je vorkpoten zitten) zit in een deel van het frame... Dit is een soort holle koker, die boven en onder gelagerd is met kogellagers, die je aan de bovenkant bij kunt stellen... Veel speling is slecht voor de lagers, en een teken voor ondeskundigheid of onverschilligheid van de gebruiker...

Greetz.
 
let op de dekplaatjes van de contactslotjes, zijn die rood, zijn ze vervangen, zijn ze zwart, zijn 't nog de originele

let op 't framenummer: meer details? de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't numer, maar ook 't gebied om 't nummer heen
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Heb het toegevoegd, thanx:)...

Dat van die dekplaatjes weet ik nix van:? ...

Greetz.

kijk eens naar je contactslot ('t cylindertje) zit altijd 'n plaatje overheen die je slot beschermt tegen troep, die schuift dan opzij als je je sleutel erin steekt, issie rood issie origineel, issie zwart is ie vervangen (volgens me fietsemaker, vij de vespa van 'n vriend van me was 't precies andersom)
 
Back
Top