2e hands scooter kopen voor newbies...

Bart Nrg Mc2

Well-Known Member
Ik heb ff wat punten genoteerd over het kopen van een tweedhands scoot, waar je zoal op moet letten...

Toevoegingen zijn welkom... Kan Bas dit misschien gebruiken voor FAQ of howto, want ik wordt een beetje ziek om dit soort texten steeds weer te typen:p...

Aanschaffen 2e hands scooter voor newbies.

* Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… Sommige merken hanteren bepaalde cijfers veel, of juist niet... Dit is allemaal na te gaan...
* Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
* Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
* Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
* Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrijden, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades…
* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
* Let op andere piepjes en kraakjes, en check of alles het doet…
* Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
* Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
* Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
* Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering hierop zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
* Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten. Puntvormige voorbanden wijzen meestal op te lage bandenspanning, oftewel weinig onderhoud...
* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
* Neem het liefst iemand mee die enigszins verstand heeft van scooters...
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.
* Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
* Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…

Greetz.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het is ook goed om te weten welke olie die heeft gebruikt. Sommige olieen (of hoe je da ook schrijft :p) kunnen niet met elkaar overweg en gaan vlokken in je olieleiding. Heb het zelf ook meegemaakt :(
 
Ga altijd met de scooter langs de Politie om het framenummer te controleren.......want ookal is ie verzekerd, hij kan toch gejat zijn, zoals ik heb meegemaakt :(

BTW bij mij waren die kapjes bij het contact metaalkleurig, bij de overige 2 sloten (tankdop, accukapje) waren die kapjes wel gewoon rood....
 
Originally posted by VoDKaReDBuLL
Ga altijd met de scooter langs de Politie om het framenummer te controleren.......want ookal is ie verzekerd, hij kan toch gejat zijn, zoals ik heb meegemaakt :(

Heeft geen zin, die jongen die hem tikt, controleerd ook de nummer die hij gaat gebruiken eerst bij de politie, zodat hij geen gestolen framenummer tikt
 
let ookn altijd ff op de accu of die het nog doet, want vaak staat zo'n scoot wel een half jaartje stil en dan kan de accu wel eens helemaal naar de klote zijn. en dan kan de spanningswisselaar/regelaar kwee nie precies hoe t ding heet, kapot gaan omdat ie zijn energie niet meer kwijt kan, en dan gaat er meer spanning dan 12 volt over je circuit heen lopen, en ddaar kunnen je lampjes etc. etc niet tegen, ok een lampje is niet zo erg maar als je een area51 hebt met digitaal display is dat minder leuk want zo'n display'tje kost ongeveer 800,- gulden nieuw. en das balen. heb ik namelijk gehad.

greetttzzz rick
 
Originally posted by Atilla the Hun


Heeft geen zin, die jongen die hem tikt, controleerd ook de nummer die hij gaat gebruiken eerst bij de politie, zodat hij geen gestolen framenummer tikt

dan is het toch goed, uiteraard ook als dat nummer niet al in het bezit is van iemand anders dan.
 
Originally posted by Godd nr 2
KOOP nooit een tweedehands scooter bij je SCOOTERDEALER.
Want je wordt gewoon genaaid waar je bijstaat

:| meestal krijg je garantie als je een 2ehands scoot bij je dealer koopt ?

lijkt me dat je eerder wordt genaaid door iemand waarvan je em koopt die je niet kent oid.
 
Als je bij een bovag dealer koopt en die scoot zakt na 100 km in alkaar dan heb nog iets, als dit bij een particulier gebeurd kun je wel fluiten naar je eurootjes
Bij een dealer betaal je wel wat meer als bij een particulier maar dan heb je ook wel wat meer zekerheid he.

Nog een tip:
Als de verkopende persoon in kwestie geen aankoopsbon meer heeft, laat em dan een papiertje schrijven met:

"Ik (naam verkoper) te (adres) verklaar bij deze op (datum) deze bromfiets, een (merk en type + framenummer) te hebben verkocht aan: (jouw eigen naam) voor (de betaalde prijs)."

Dan hem/haar zijn/haar handtekenig laten zetten en mocht het ding dan gestolen blijken te zijn dan kun je iig bewijzen dat je de scoot gewoon gekocht hebt. Dan wordt die verkoper genaaid en niet jij!
Als hij of zij niet zo'n briefje wil schrijven dan kun je der van uit gaan dat er iets mis is...

Ennu... vertrouw een zgan runner, bouwjaar 2002 voor 1000 euro ook niet... (maar dat spreekt voor zich)
 
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.

let idd heel goed op....ook dat er bijv. van een 6 geen 8 wordt gemaakt oid
 
nog wat om toe te voegen

kijk of er nog een stuurslot opzit
kijk of elecktra een beetje funcktonierd
wielen of er een slag inzit of lagers versleten zijn
compresie
achtervering ok is

of geen schuurplekken op zijn achterspadbord zitten vaak bij zipies vaak op zijn achterwiel gereden
 
Vriend van mij is toch genaait.....
dingen die kapot zijn:

Cilinder(scheur)
Uitlaat
accu
starter
ballast
achtervering
knipperlichten
carterbak (weet niet pcies wat)
achterband zit helemaal scheef

hij is er zuur van kosten zijn 800 euros reparatie kosten
kan je een aanklacht indienen ofzo?
Hij had hem particulier gekocht....
 
Back
Top