2e hands scooter kopen voor newbies...

Bart Nrg Mc2

Well-Known Member
Ik heb ff wat punten genoteerd over het kopen van een tweedhands scoot, waar je zoal op moet letten...

Toevoegingen zijn welkom... Kan Bas dit misschien gebruiken voor FAQ of howto, want ik wordt een beetje ziek om dit soort texten steeds weer te typen:p...

Aanschaffen 2e hands scooter voor newbies.

* Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… Sommige merken hanteren bepaalde cijfers veel, of juist niet... Dit is allemaal na te gaan...
* Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
* Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
* Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
* Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrijden, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades…
* Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
* Let op andere piepjes en kraakjes, en check of alles het doet…
* Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
* Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
* Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
* Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering hierop zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
* Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten. Puntvormige voorbanden wijzen meestal op te lage bandenspanning, oftewel weinig onderhoud...
* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
* Neem het liefst iemand mee die enigszins verstand heeft van scooters...
* Let op het framenummer: de cijfers/letters van 'n origineel framenummer zijn allemaal even groot, staan 100% precies naast mekaar, en zijn allemaal EVEN diep, ook letten op sporen van vijlwerk, niet alleen 't nummer, maar ook 't gebied om 't nummer heen.
* Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
* Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…

Greetz.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat zou je zelfs dan moeten zien...

Misschien nog een handig punt:
Probeer te kijken of er toevallig afwijkende cijfers in een framenr horen.
Bij de oudere Honda schakels bijvoorbeeld is de 9 geen normale 9, maar heeft ie een recht streepje ipv een kromming.
 
Originally posted by ZipRS

Dan hem/haar zijn/haar handtekenig laten zetten en mocht het ding dan gestolen blijken te zijn dan kun je iig bewijzen dat je de scoot gewoon gekocht hebt. Dan wordt die verkoper genaaid en niet jij!
Als hij of zij niet zo'n briefje wil schrijven dan kun je der van uit gaan dat er iets mis is...
1. als je word aangehouden door de juten en de brommer blijkt gestolen te zijn, ben je hem kwijt. En je geld ook, met of zonder briefje. Dus word je zelf nog steeds genaaid. Je zult waarschijnlijk niet vervolgd worden, maar een gestolen scoot word van de weg gehaald.

2. wanneer de vorige eigenaar de scoot/brommer ook ter goede trouw particulier gekocht heeft kan het ding toch gestolen zijn. ZOnder dat hij er vanaf weet, hij zal verder geen moeite hebben om dat briefje te schrijven.
 
ik ben bang dat mijne ook gejat is :( maar ik heb de aankoopbon. en ik wil m niet zomaar kwijt ik heb er goed geld voor betaald dus ja. ik laat het wel zo. ook een goeie tip = kijken hoe die staat of hoe zeg je dat. ja bijv of die vies is. of die binnen staat, en zag laatst scooter ( die heb k niet gekocht ) die stond op de foto niet op de standaard maar tegen de muur te leunen....
maar wat gebeurd er als je scoot gejat is en de politie komt erachter en jij hebt hem van iemand gekocht. maar je hebt daar bewijs van ( op laten schrijven) en je hebt de aankoopbon?

//edit
k heb de aankoopbon en ik heb hem ook een brief laten schrijven want de aankoopbon stond niet op zijn naam. maar het stuurslot is bijv verrot en volgens mij zit er een ander contact in..
heb nl bij een aerox normaal 1 sleutel voor alles. ik 1 voor benzine + kastie bij je pote. en 1 voor contact.

maar als de politie hem dan afpakt. krijg k me geld toch wel terug?? lijkt mij?
 
Last edited:
als de politie hem afpakt,krijgt de rechtmatige eigenaar zn scoot trug,en jij krijgt NIX,je mag hopen dat de gast waarvan je hem koopt,aardig is,en je het geld terug geeft.

wat ik betwijfel,dus je bent genaaid als ze je aanhouden|(
 
Let ook op bedrading enzo. als hij/zij zegt dat de accu op is gewoon zeggen dat je eerst wil zien met opgelaadde accu, heb zelf namelijk ook gehad, geen één draadje zat meer vast!!! 800 eurotjes reparatie!!! stef
 
Mischien offtopic, maar de politie dacht dat mijn scooter ook gestolen bleek te zijn (wat overigens niet zo was) omdat framenummer anders was ofzo, maar als hij gepikt was zou ik alles terugkrijgen, alleen het frame zou in beslag genomen worden....

Wat bleek, de lul had het framenummer verkeerd afgelezen. Na 2 maanden zeuren mocht ik zelf kijken en het framenummer klopte gewoon.. Mocht gelijk weer meenemen..:|
 
okey, leuk dit.

wat vinden jullie van deze situatie bij mij in de buurt is er een scooter boer, hij woont op een boorderij en verkoopt veeeeeel scooters hij heeft paar boerderijen in zeeland en ik heb er 3 gezien, nou er staan echt heel veel scooters. je kan ze daar kopen, je zegt hoe je het wilt en hij maakt het voor je en stelt het een beetje af naar zijn gevoel zodat het rijklaar is.
ik heb verhalen gehoord zoals dit. Iemand kocht een scooter bij hem, later werd hij opgepakt voor tehard rijden, en ze checkten zn framenummer en het bleek een gestolen scoot te zijn, en dat hij de cockpits veranderd en of terug draaid waardoor het lijkt of een scoot minder heb gereden, En dat de politie al een paar keer een inval heb gedaan bij hun. en mn neef met zn scooter, die heeft grote dips en een gare vering maar dat wilt hij niet vervangen of hij moet betalen.

Wat denken jullie hiervan, zal ik bij hem voor een scoot gaan. Of gewoon bij iemand 2e hands kijken.

ps. kan je bij de politie een frame nummer nachecken??? of die gestolen is of niet.
 
Back
Top