Zuiger te klein

Coen

Well-Known Member
Oi,

Had een vraagje wat voor geluid hoor je wanneer je zuiger te klein is, wat kan er gaan gebeuren wanneer dit niet snel genoeg vervangen wordt. Wat heeft een te kleine zuiger buiten een lage carterdruk nog meer als kenmerken.

Heb namelijk last van een vaag geluid wanneer ik me gas loslaat
 
Advertisement - register to remove this

kan het niet zo zijn, dat de zuiger 'heen en weer begint te stuiteren'? aangezien hij natuurlijk nu meer speling heeft..
 
Dit is niet echt m'n vraag, Ben benieuwd wat kenmerken zijn van een te kleine zuiger, als voorbeeld waarom ik dit vraag geef ik het voorbeeld van het rare geluid.
 
Een te kleine zuiger ?

Heeft ie dan nog wel genoeg compressie ?

Ik denk, als het mogelijk is ( een te kleine zuiger ). Dat de zuiger dan kantelt
 
Kantelen doet een zuiger niet snel.

Voornaamste kenmerken:

- minder compressie
- minder carterdruk
- kenmerken van versleten zuiger.
- slechter stationair lopen (bij een TE kleine zuigert)
 
idd, wat sander zegt, meer zou ik zo ook niet weten.. het lijkt mij niet dat je zuiger een raar geluid gaat maken... misschien kun je het bestte je naaldlager eens checken..
 
Originally posted by Sander
Kantelen doet een zuiger niet snel.

Voornaamste kenmerken:

- minder compressie
- minder carterdruk
- kenmerken van versleten zuiger.
- slechter stationair lopen (bij een TE kleine zuigert)

Je zegt kenmerken van versleten zuiger, maar het geval is, me zuiger ziet er nog perfect uit. Valt nog niks aan af te lezen.

wat versta jij onder kenmerken versleten zuiger? Als je bedoelt dat ie gewoon afgesleten is en daardoor dus smaller is, gaat dit niet altijd op. Want wanneer je bijv. een a-zuiger monteerd in een b-cilinder is deze nog niet versleten maar zal wel de zuiger te klein zijn.

Dus er is niet een bepaald geluid wat je hoort bij een te kleine zuiger?
 
Last edited:
een indicatie geeft cilinder-schudden:)
cilinder+zuiger demonteren, dan de zuiger zonder zuigerveer in de cilinder doen en met de cilinder schudden, als je hemd an echt hoort "klingelen:)" dan is de zuiger te klein...
 
en coen, dat bedoelde ik met het 'op en neer stuiteren' (alhoewel, als ik het nu teruglees, was mijn antw. idd. irrelevant op jouw vraag)
 
Ik begreep dat jij dat bedoelde J-P maar ik bedoelde dit zelf ook al, dat dat in ieder geval een kenmerk zou zijn, naar mijn mening.

Zit nu in arnhem, wanneer ik weer thuis ben meet ik het gewoon ff op. Net zo makkelijk.

Was alleen benieuwd naar meer kenmerken, die heeft Sander opgenoemd. Dus weet wel weer ff genoeg. Toch zou ik denken dat wanneer me zuiger een beetje gaat kantellen dat ik beschadegingen onder aan me zuiger zou moeten hebben. Maar die zijn er niet.

Wat kan nog meer leiden tot een lage compressie, buiten een te grote squish, te kleine zuiger.
 
Slotspeling van 0,4mm is wel erg veel 8P... hehe

Maar kan alleen een te grote slotspeling lijden tot zo weinig compressie?
 
Lijkt me logisch....0.4 mm is toch best een hoop.(slotspeling moet 0.1/0.15 zijn) Ga desnoods even langs een dealer, (jager) en meet even de compresie (heb je zo een leuk metertje voor).

Deze moet naar mijn weten boven de 6 bar zijn. Is dat het niet, dan is of je zuiger, of je zuigerveer versleten.

Gewoon een kwestie van nieuw zuiger(veer)tje monteren, en klaar is kees.
 
Heb zelf zo'n aparaatje, geeft 8 bar aan, heb het ook op een std. scooter gemeten en deze geeft 13 bar, dus denk dat ik als maatstaf die 13 bar wel kan aanhouden, waarschijnlijk nog ietsie hoger.

En ja ik wist wel dat 0,4 wel heel erg groot was.:P

Maar heb niet het juiste gereedschap om zuiger exact te meten, dus daarvoor ff naar de jager.
 
Originally posted by 4x2
Gok er op dat ie toch wil gaan kantelen en dat je daar een (nogal irritant) rammelend geluid van krijgt.
heb je enig id over hoeveel mm je praat als je het over een versleten zuiger heb?
 
0,00weinig jah, dat weet ik ook wel.

Maar ik doelde op die te kleine zuiger.
En aangezien ie niet zei over wat voor situatie het ging, leek me dat dat rammelen best mogelijk was.

[edit]
En hij zei dus niet dat het ging om een A en B zuiger.
Dus voor hetzelfde geld ging het om een A en E zuiger om maar wat te noemen (om weetikwatvoor reden).
[/edit]
 
Last edited:
Originally posted by 4x2
0,00weinig jah, dat weet ik ook wel.

Maar ik doelde op die te kleine zuiger.
En aangezien ie niet zei over wat voor situatie het ging, leek me dat dat rammelen best mogelijk was.

RAMMELEN???
WE HEBBEN HET OVER HET VERSCHIL TUSSEN A EN B ZUIGER NIET TUSSEN 50 EN 70CC 8P
 
Back
Top