Yamaha Neos 2005 remlicht, teller defect, Kortsluiting ergens?

Hoi allemaal,

Ik heb een Yamaha neos uit 2005 met een digitale teller. Mijn tellerkabel is stuk gegaan maar dit heeft niet tot verdere problemen gezorgd. Maar nu begint hij wel heel veel elektrische problemen te krijgen.

Mijn koplamp wil niet meer op normaal licht ( het zijn 2 koplampen naast elkaar maar er heeft er altijd maar een gedaan )
Mijn remlicht/achterlicht doet het niet, ook niet als ik de rem indruk
Mijn knipperlichten doen het niet goed
Mijn brandstof/kilometerteller/tijd doet het nu ook niet meer.

Ook laad de scooter teveel stroom. De zekering die naar de plus pool van de accu gaat is nu ook kapot gegaan. Ik heb altijd gereden zonder accu maar ik heb nu een nieuwe accu dus die deed ik op de scooter en toen ging ik doormeten of die wel laad en hij kwam wel op 14,9V. Ik had het idee dat dat nog wel op zou lopen maar het moment dat ik meer gas begon te geven ging de scooter rijden dus kon ik niet meer meten. Wat zou er mis kunnen zijn?? Ik heb de spanningsregelaar al vervangen maar dit zonder resultaat.
 
Advertisement - register to remove this

Zo te lezen ziet het er naar uit dat het probleem in de printplaat van de cockpit zit.

Ik ga er van uit dat de stekkertjes schoon en goed aangedrukt zijn.

Doe het volgende:

Check de printplaat op slechte contacten, printbreukjes en oxidatie.
- Soldeer de slechte contacten door.
- Overbrug de printbreukjes met een kabeltje.
- Krab, voorzichtig, de oxidatie weg.

Lees onderstaande post met een soortgelijk probleem.
Antwoord nummer 2.
Ja dat was ik dus precies van plan, het probleem is alleen dat ik niet bij de printplaat kan komen... zolang ik alles heel houd
 
Kun je ook doen zonder dat iets kapot gaat. ;)

Maar om bij de printplaat te komen zal je de unit eruit moeten halen door je voorkapje weg te halen.

Het is priegelen maar het lukt wel.

Als de unit stuk zou zijn en vervangen moet worden moet die er ook uit. Ik zou het zelf doen. Gewoon goed markeren waar waar zit. Leer je ook weer! :)
 
Kun je ook doen zonder dat iets kapot gaat. ;)

Maar om bij de printplaat te komen zal je de unit eruit moeten halen door je voorkapje weg te halen.

Het is priegelen maar het lukt wel.

Als de unit stuk zou zijn en vervangen moet worden moet die er ook uit. Ik zou het zelf doen. Gewoon goed markeren waar waar zit. Leer je ook weer! :)
Geloof me, ik heb echt alles geprobeerd. Alles dr uit wat ik kon. Maar er zit zo’n plaatje waar de km’s op staan van 10,20,30 etc, en die zit onder het wijzertje. Alleen het wijzertje wil er niet uit dus kan die plaat er niet uit en dus kom ik niet bij mn printplaat. Ik maak wel even een foto voor de duidelijkheid.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    325.3 KB · Views: 12
Last edited:
Geloof me, ik heb echt alles geprobeerd. Alles dr uit wat ik kon. Maar er zit zo’n plaatje waar de km’s op staan van 10,20,30 etc, en die zit onder het wijzertje. Alleen het wijzertje wil er niet uit dus kan die plaat er niet uit en dus kom ik niet bij mn printplaat. Ik maak wel even een foto voor de duidelijkheid, moment.

Als het goed is zit bij jou de printplaat aan de achterzijde. Dus de tegenover de kant van de wijzers. 10,20,30 aan de achterkant. Had mijn gy6 in ieder geval
 
Hier zit mijn printplaat.. je ziet op de foto een schroefje maar als ik die eruit haal (en de rest waar ik bij kan) dan zit ie Nog steeds vast met de schroefjes waar ik niet bij kan...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    265.3 KB · Views: 15
Nou.. ik was er he le maal klaar mee dus heb ik maar het wijzertje eruit getrokken, dit is dus blijkbaar hoe het moet. Dit is een teller van een losse stuurkap die ik had liggen(die al kapot was). Maar nu weet ik hoe ik mn eigen teller uit elkaar moet halen. Maar bedankt voor jullie hulp. Ik zal morgen als ik tijd heb de teller die ik nu gebruik uit elkaar halen en de printplaat checken. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    212.1 KB · Views: 12
Wat zijn dit voor lipjes? Lijkt wel zo'n klik systeem.

Kijk eens voorzichtig of dat zo is. Lijkt wel of dat de achterkant en voorkant bij elkaar houd.

EDIT: waar zit bij jou de km teller kabel aansluiting? Of werkt dit anders?
 

Attachments

  • img_1580762541959.jpg
    img_1580762541959.jpg
    435.1 KB · Views: 14
Wat zijn dit voor lipjes? Lijkt wel zo'n klik systeem.

Kijk eens voorzichtig of dat zo is. Lijkt wel of dat de achterkant en voorkant bij elkaar houd.
Ik heb hem al uit elkaar haha, dit was de enige uitweg en het was gelukkig de goeie. Volgende keer moet ik wel even een foto maken voordat ik hem eruit haal. Want dan weet ik waar ik hem neer moet zetten als ik de teller weer in elkaar zet.
 
Ik heb hem al uit elkaar haha, dit was de enige uitweg en het was gelukkig de goeie. Volgende keer moet ik wel even een foto maken voordat ik hem eruit haal. Want dan weet ik waar ik hem neer moet zetten als ik de teller weer in elkaar zet.

Ja ik was al aan het typen. Haha

Maar waar zit bij jou de km teller kabel aansluiting? Of werkt dit anders?
 
Wat zijn dit voor lipjes? Lijkt wel zo'n klik systeem.

Kijk eens voorzichtig of dat zo is. Lijkt wel of dat de achterkant en voorkant bij elkaar houd.

EDIT: waar zit bij jou de km teller kabel aansluiting? Of werkt dit anders?
Die lipjes zijn trouwens om de teller in de stuurkap op zn plek te houden. Samen met de bijbehorende schroefjes natuurlijk.
 
Last edited:
@Jetse Wiersma
Twee weken geleden heb ik mijn cockpit uit elkaar gehad i.v.m. het vervangen van de lampjes.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt.
Als je foto's maakt waar alle delen (voor, achter en printplaat) helemaal en duidelijk op staan, dan kan ik je helpen.
Waar je naar moet kijken en op moet letten.
Er zijn een paar dingen die tricky zijn.
Kan deze benoemen, maar een foto zegt meer dan duizend woorden.
Daarom vraag ik foto's zodat ik deze kan aanpassen en laten zien wat ik bedoel.
Wil je graag helpen indien gewenst...
 
@Jetse Wiersma
Twee weken geleden heb ik mijn cockpit uit elkaar gehad i.v.m. het vervangen van de lampjes.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt.
Als je foto's maakt waar alle delen (voor, achter en printplaat) helemaal en duidelijk op staan, dan kan ik je helpen.
Waar je naar moet kijken en op moet letten.
Er zijn een paar dingen die tricky zijn.
Kan deze benoemen, maar een foto zegt meer dan duizend woorden.
Daarom vraag ik foto's zodat ik deze kan aanpassen en laten zien wat ik bedoel.
Wil je graag helpen indien gewenst...
Super man! Je hoort vanavond van me. Ik zal duidelijke fotos maken
 
Back
Top