Yamaha neos 2005 achterwiel draait niet

bobbeuk

Well-Known Member
Ik heb het volgende probleem...

Ik heb een aantal weken geleden een opknapper gekocht. Hij liep op het moment van kopen helemaal niet.

De scooter gaat nu wel aan en loopt mooi stationair. Maar het achterwiel draait niet en als ik gas geeft gaat hij wel mooi toeren maken maar het achterwiel blijft stil staan.

Als ik aan het koppelingshuis draai draait het achterwiel ook niet. Maar als ik aan het achterwiel draai draait het koppelingshuis wel weer mee!

Koppeling en Vario heb ik vervangen. Evenals de v snaar. Ik dacht namelijk in eerste instantie dat het daarmee te maken had.

Maar dit is dus niet het geval.

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Draait het wiel wel vrij als je met je hand eraan beweegt? Als dat het geval is zou je de koppeling in de motor moeten nakijken..
Of wellicht is er iets met de vertanding aan de hand.
 
Het is toch sowieso raar dat als ik m'n wiel draait dat m'n koppeling wel mee draait, maar dat dit andersom niet het geval is.

Dit zou dan toch ook moeten werken als ik m'n koppelingshuis draai?
 
Als je aan de koppelingsbel draait, moet het wiel meegenomen worden, doet hij dit niet, lijkt me het probleem te zitten in de eindoverbrenging tenzij dat de bel de as niet meeneemt die de eindoverbrenging in gaat

Waarom de bel dan wel meedraait wanneer je aan het wiel draait is niet direct te verklaren maar kan liggen aan de wijze waarop de tandwielen zijn afgesleten???
 
Ik heb zojuist het achterwiel en het transmissiedeksel gedemonteerd en er is niks te zien aan de vertanding.

(Zie foto)

Draait gewoon soepel en ik zie geen beschadigingen.

Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?
IMG-20181015-WA0006.jpeg
 
De tandwielen zien er inderdaad nog goed uit.
Als de koppelingsbel niet over de as draait maar de ingaande as goed meeneemt en de tandwielen van de eindoverbrenging grijpen goed in elkaar, dit doen ze want anders was er extreme slijtage te zien aan de tandwielen, dan kan het niet anders dan dat het volgende aan de hand is:

1. Het tandwiel dat vast zit aan de ingaande as glijdt over de as.
2. Het tandwiel dat vast zit op de uitgaande as glijdt over de as.
3. Het achterwiel glijdt over de uitgaande as.
 
Wat trouwens ook vreemd was met het demonteren van het achterwiel, was dat de koppeling meedraaide als ik de bout van het achterwiel los haalde. Ik moest dus de koppeling blokkeren om het achterwiel te demonteren.

Kan dit ook iets zeggen?
 
Heb je ook de primaire as gecontroleerd waar de koppeling op zit?

Het koppelingshuis hoort namelijk muurvast te zitten op die as..

De koppeling en de poelies horen in 1 set over deze as te draaien. Als de motor harder gaat draaien dan gaat de poelies en de koppeling dat ook doen. de segmenten van de koppeling zwaaien naar buiten en dan pas zal de verbinding naar het achterwiel tot stand worden gebracht..

Zit er overigens nog wel voering op de koppeling, en hoe dik is deze.. Als de voering op is dan die in de koppelingshuis gaan slippen en zal je geen verbinding met het achterwiel krijgen... Overigens is metaal op metaal zo dat de koppelingshuis aan de binnenkant ook naar de vaantjes helpt..

Als binnen in het koppelingshuis dikke schuur krassen zitten, dan is dat huis aan vervanging toe.. loop oppervlak hoort glad te zijn zonder groeven erin.
 
Back
Top