Yamaha Mint 1986, loopt te langzaam

mutevibes

New Member
Hallo Allemaal,
Mijn naam is Christiaan, en heb recent een Yamaha Mint uit 1986 gekocht. met veel plezier opgeknapt maar merk dat er nog een paar puntjes aan zijn (naast plaatwerk wat veel te duur is).

Het is een geel-kenteken Yamaha mint 50cc met minder dan 500km op de orginele teller.

nu heb ik het probleem dat hij op zijn uiterste top net aan 40km/h loopt. Dit vind ik niet veilig om dan tussen de auto's te rijden, dus rij ik maximaal 30km/h op het fietspad.

De mint is volgens de Yamaha-boekjes nog volledig standaard met de carburateur. wel de bougie en olie vervangen omdat ik niet wist hoe oud deze waren.

De uitlaat heeft geen prop meer, en de carburateur is vrij van troep. er zit een nieuw brandstof filtertje op, en de choke loopt vrij.

nu wil ik mijn Mint een beetje opvoeren dat hij tenminste 50km/h zou kunnen rijden, zodat ik veilig mee kan met het verkeer.

heeft iemand een idee?

nadelen:
- electrische start doet niks (waarschijnlijk de schakelaar, want bedrading is oud)
- kappen zijn niet mooi door vandalisme en een klein ongeluk met een fietser
- lichte roest, wat nog behandeld moet worden.

wie o wie heeft een simpele (liefst budget-vriendelijke) oplossing?
 
Advertisement - register to remove this

Christiaan,
Een heel leuke en speciaal scootertje, zo origineel mogelijk houden of maken zou ik zeggen.
Deze oudere scooter met dat gewicht zou toch makkelijk harder moeten kunnen dan 45 kmpu dus mij lijkt ergens toch niet goed te zijn als je zegt dat de scooter maar 40 kmpu rijdt.

Heb je dit gemeten of kijk je alleen naar de snelheidsmeter?

Het luchtfilter wordt vaak vergeten/genegeert bij onderhoud.
Hoe ziet die eruit?
Een goeie indicatie of je blokje goed loopt, is de kleur van je bougie, heb je die al bekeken?

Is het membraan nog in orde?

Voor wat betreft de elektrische start een aantal vraagjes:
  • Werkt je remlicht?
  • Als je de startknop drukt licht je olie-lampje, in je dashboard, dan op?
  • Hoor je het startrelais klikken?
  • Maakt de startmotor aanstalte om te draaien of maakt deze een ander geluid?
Ik zal even hieronder het elektrische schema bijvoegen van jouw scooter, altijd handig als je een storing zoekt of de elektische bedrading repareert/restaureert.
 

Attachments

  • electrical diagram yamaha mint.pdf
    186.5 KB · Views: 20
Last edited:
Christiaan,
Een heel leuke en speciaal scootertje, zo origineel mogelijk houden of maken zou ik zeggen.
Deze oudere scooter met dat gewicht zou toch makkelijk harder moeten kunnen dan 45 kmpu dus mij lijkt ergens toch niet goed te zijn als je zegt dat de scooter maar 40 kmpu rijdt.

Heb je dit gemeten of kijk je alleen naar de snelheidsmeter?

Het luchtfilter wordt vaak vergeten/genegeert bij onderhoud.
Hoe ziet die eruit?
Een goeie indicatie of je blokje goed loopt, is de kleur van je bougie, heb je die al bekeken?

Is het membraan nog in orde?

Voor wat betreft de elektrische start een aantal vraagjes:
  • Werkt je remlicht?
  • Als je de startknop drukt licht je olie-lampje, in je dashboard, dan op?
  • Hoor je het startrelais klikken?
  • Maakt de startmotor aanstalte om te draaien of maakt deze een ander geluid?
Ik zal even hieronder het elektrische schema bijvoegen van jouw scooter, altijd handig als je een storing zoekt of de elektische bedrading repareert/restaureert.
Hallo, fijn dat er nog iemand anders is met de waardering voor dit leuke scootertje. De vorige eigenaar had hem zwart gespoten, maar ben hem nu aan het overspuiten naar orgineel "minty-green".

De snelheid is puur afgelezen op de teller zelf, omdat ik geen goede manier heb om het met de telefoon af te lezen.

De bougie was (laatste keer dat ik keek) mooi koffie-met-melk bruin. Het is een orgineel luchtfilterbox met een nieuw filter erin. Het membraan heb ik nog niet bekeken.

De scooter staat geschorst bij mijn schoonouders thuis waar ik alleen in het weekend ben, dus heel veel tijd heb ik niet.

Betreft de startknop, de knop zelf reageert niet. Met een secundaire stroomvoorziening (powerprobe) schakelt het relais netjes in, en draait de starter goed rond. Ik heb een volledig blok met starter zonder carb er bij gekregen die binnenkort verkocht gaat worden, maar leuk voor de extra delen.
Post automatically merged:

IMG-20210914-WA0008.jpeg
 
Last edited:
Met een secundaire stroomvoorziening (powerprobe) schakelt het relais netjes in
Ah een professional dus. ;)
Diode module in orde? (component nr 17 op het schema)

Betreft de startknop, de knop zelf reageert niet.
Misschien proberen schoon te maken met wat contactspray is wellicht al voldoende om deze schakelaar weer contact te laten maken.
De vorige eigenaar had hem zwart gespoten, maar ben hem nu aan het overspuiten naar orgineel "minty-green".
Jammer dat de vorige eigenaar deze toch wel speciale kleur heeft vernachelt.
Deze minty green vind ik persoonlijk ook wel één van de mooiste kleuren voor deze "oldtimer".

Misschien ook even testen op valse lucht bij je carburateur, spruitstuk en oliekeeringen van je krukas.
Maar als dit het geval zou zijn, dat het mengsel wat arm zou zijn, zou je dat wellicht ook aan de kleur van je bougie moeten zien, maar je weet maar nooit.
 
professional zou ik mezelf niet noemen, ik studeer voor Technisch Specialist voor Personenauto's dus ik heb wel wat diagnose-ervaring haha.

De Diode weet ik zelf nog niet hoe ik die het beste kan testen, maar ik zie onder het stuurkap al bijvoorbeeld de massa van de claxon los hangen, dus ik heb nog wel wat de doen in bedrading.

valse lucht heb ik nog niet gecheckt, maar daar moet ik mee bezig. Hij gaat binnenkort naar de werkplaats waar ik vaker ben. Ik heb hem zojuist nog aan de praat gekregen met de kick (na 3x kicken, en 2maanden stilstaan) dus ik zal zo de bougie checken.

als ik de kappen los zou gaan halen, wat kan ik het beste allemaal checken? als ik er dan toch bij kan, kan ik direct alles meepakken

Wel jammer dat veel orginele delen lastig te krijgen zijn, maakt het reviseren wel wat lastiger
 
vandaag even kort bezig kunnen zijn met de Mint. met een powerprobe getest of de schakelaar werkt of niet. de schakelaar laat het juiste signaal door. en is dus goe naar mijn mening. met de probe op de starter slaat deze mooi aan, net als op de draad vanaf de relais. die ik ook kan laten inschakelen op commando.

nu lijkt mij het probleem zitten tussen schakelaar en het relais. kan dit puur een kabelbreuk zijn, of zijn er meer onderdelen hier tussen?
 
Met zo'n powerprobe kun je zaken op allerlij manieren testen maar ik kan je verhaal niet helemaal volgen omdat ik niet weet hoe je het één en ander getest hebt.

Even voor mijn beeldvorming.
  • Doet je remlicht het?
  • Zo ja, komt er spanning te staan op beide zijde van de relaisspoel als je een remhendel indrukt? (geel/groene en geel/blauwe draad.)
  • Komt er spanning te staan op één zijde van de startknop als je een remhendel in drukt?
  • Hoor je het relais klikken als je een remhevel indrukt en tevens de startknop drukt?
  • Staat er een continue spanning op het schakelcontact van het startrelais? ( één van de twee dikke rode draden.)
  • Komt er ook een spanning te staan op de andere dikke rode draad als je een remhendel in drukt en tevens de startknop drukt?
nu lijkt mij het probleem zitten tussen schakelaar en het relais. kan dit puur een kabelbreuk zijn, of zijn er meer onderdelen hier tussen?
Nee hier zit verder geen component tussen, de startknop is een low-side switch dus deze schakelt één zijde van de relaisspoel naar massa en bekrachtigt daarmee het relais, op voorwaarde dat op de groen/gele draad een spanning arriveert die geleverd wordt door het remlichtsignaal.

Maar het beste is om het elektrische schema erbij te nemen, die ik bij mijn post#2 had bijgevoegd, dan kun je mijn verhaal beter volgen en je ziet wat je meet.
 
sorry voor de late reactie, ik ben best druk met mijn (nieuwe) werk als automonteur.

om je punten te beantwoorden, er zit momenteel geen accu in, omdat ik nog geen nieuwe heb besteld.
- met een "halve" accu, werkt het remlicht goed. tijdens rijden (met kick) werken alle lichten naar behoren.
( de startknop doet niks met deze accu erop, vandaar dat ik ermee aan het stoeien ben)

- de relaisschakeling/ startschakeling met rem ingedrukt heb ik nog niet gecheckt. (vanwege ontbrekende accu)

ik heb een test accu liggen op de werkplaats maar wil sowieso een goede accu bestellen voor de mint. dit lijkt mij gewoon een 12V accu toch? hij is van omstreeks 1986, dus weet niet zeker op het 12v of 6v nodig zou hebben.

kortom: ik ga er een accu voor regelen zodat ik alles helemaal goed kan testen.
maar wat zou de oorzaak kunnen zijn dat hij maximaal 40km/h loopt? en zijn hier membramen voor te krijgen, moch dit het probleem zijn. (dan bestel ik er direct 2 voor voorraad)
 
Hallo allemaal na een tijdje niet aan de mint kunnen werken heb ik vandaag even tijd kunnen maken. Ik heb een accu gepakt van mijn vriendin haar scooter en ben al achter 2 dingen gekomen. Waar ik uiteindelijk op 1 conclusie kan komen.

Met de accu aangesloten, motor uit, op contact. Werken de remlichten en de brandstofmeter naar behoren. Bij het drukken op de start knop met remmen in, hoor ik geen klik en gebeurt er niks. (Lampjes dimmen wel even kort op het dashboard).

Ik heb het startrelais doorverbonden met een draadje (accu plus naar de startmotor) en ik hoor de starter rondgaan, en de mint probeert te starten)

Ik trek daar de conclusie uit dat het relais naar de eeuwige jachtvelden is, en die vervangen dient te worden..

Betreft de snelheid heb ik helaas geen idee, maar vanwege de veiligheid ga ik hem terugvoeren en omleiden naar snor scooter, hij loopt nu op GPS namelijk 36. Dus een kleine prop erin en omleiden omdat alles verder goed is.
 
Heb je al getest of de uitlaat verstopt zit ??
Uitlaat er af , en ff rijden , kijken wat die dan doet.
Ik heb de uitlaat onlangs schoongebrand. Benzine erin en aansteken. Kwam wat klein roet uit. Maar was verder schoon en had geen ander effect

Zonder uitlaat krijgt deze 2takt geen tegendruk en start hij wel, maar bij rijden valt hij gewoon weg. Heb ik bij meerdere scooters gehad. Zonder uitlaat willen ze niet.

+ De buren vinden dat denk ik niet zo leuk
 
Bij het drukken op de start knop met remmen in, hoor ik geen klik
Ik heb het startrelais doorverbonden met een draadje (accu plus naar de startmotor) en ik hoor de starter rondgaan, en de mint probeert te starten)
Ik trek daar de conclusie uit dat het relais naar de eeuwige jachtvelden is, en die vervangen dient te worden..
Als ik de bovenstaande opmerkingen uit je tekst lees lijkt me deze conclusie nog te voorbarig.
Geen klik van het relais kan ook betekenen dat het relais niet wordt aangestuurd.
Dus ook even meten of er spanning komt te staan tussen de twee dunne draden van het startrelais op het moment dat je een rem in knijpt en op de startknop drukt.

Betreft de snelheid heb ik helaas geen idee, maar vanwege de veiligheid ga ik hem terugvoeren en omleiden naar snor scooter, hij loopt nu op GPS namelijk 36. Dus een kleine prop erin en omleiden omdat alles verder goed is.
Je weet toch dat de helmplicht voor snorscooters eraan komt?
Dus straks moet je ook op een snor een helm dragen en heeft je voornemen weinig zin, denk ik zo.....
 
Hallo,

Ik heb het relais vervangen en een nieuwe accu geplaats. Elektrisch start hij nu prima dus dat probleem is opgelost.

Nu terugkomend op mijn eerste vraag, hoe kan ik hem iets harder laten lopen? Hij hoeft maar 5-10km harder om met z'n bromplaatje goed mee te kunnen met het verkeer.

De reden om een snorkenteken erop te zetten is puur vanwege de snelheid. De helmplicht doet me niet veel omdat ik toch altijd al een helm op heb uit veiligheid.
 
Hoi, ik zit met exact hetzelfde hahah. Mijn mint rijdt ook 36 op de GPS en krap aan 40 op de originele teller. Ik ben ook druk bezig met het uitdokteren hoe ik hem iets sneller kan laten lopen zodat hij mee kan met het verkeer. Nu wordt er op het internet flink gespeculeerd over "een begrensde" cdi, echter heb ik hier zeer sterke twijfels over omdat over het algemeen een 2takt begrensd wordt door de simpele wetten van de natuurkunde. Ik ga een deze dagen kijken of ik aan de timing van de ontsteking kan werken icm het inlaat/uitlaat systeem. Mocht ik een klein succesje boeken laat ik het weten
 
Ik ga een deze dagen kijken of ik aan de timing van de ontsteking kan werken
Lijkt me niet dat je hier veel aan kunt doen, alles ligt vast, zeg maar, door de vaste montage van vliegwiel, door de vaste positie van de pickupspoel en de niet aan te passen ontsteekcurve in de cdi.
Er bestaan vervroegingsspieen die het mogelijk maken de bestaande ontsteekcurve van de cdi iets te vervroegen en dit door het vliegwiel iets te verdraaien in de draairichting echter of dit goed werkt, geen idee, ik hoor er verder weinig over.

Wat je wel eens zou kunnen controlerenis is of de cdi, die er momenteel in zit, de originele is want van sommige after market CDI's laat de ontsteekcurve toch wel te wensen over.
Aan het prijsverschil zie je al heel vaak genoeg, dit komt omdat de ontsteekcurve in een originele cdi wordt verkregen door een uitgebreid elektronisch circuit, terwijl dit in die chinese brol gerealiseerd wordt door een simpel condensator en weerstand schakelingetje (R/C-netwerkje).
Dit uit zich vaak in zoiets als hoge top maar slecht starten of goed starten en lagere top.
 
Lijkt me niet dat je hier veel aan kunt doen, alles ligt vast, zeg maar, door de vaste montage van vliegwiel, door de vaste positie van de pickupspoel en de niet aan te passen ontsteekcurve in de cdi.
Er bestaan vervroegingsspieen die het mogelijk maken de bestaande ontsteekcurve van de cdi iets te vervroegen en dit door het vliegwiel iets te verdraaien in de draairichting echter of dit goed werkt, geen idee, ik hoor er verder weinig over.

Wat je wel eens zou kunnen controlerenis is of de cdi, die er momenteel in zit, de originele is want van sommige after market CDI's laat de ontsteekcurve toch wel te wensen over.
Aan het prijsverschil zie je al heel vaak genoeg, dit komt omdat de ontsteekcurve in een originele cdi wordt verkregen door een uitgebreid elektronisch circuit, terwijl dit in die chinese brol gerealiseerd wordt door een simpel condensator en weerstand schakelingetje (R/C-netwerkje).
Dit uit zich vaak in zoiets als hoge top maar slecht starten of goed starten en lagere top.
de CDI die ik er op heb zitten is een originele, motorisch is alles origineel en aan de electra heb ik zelf wat lopen pielen zodat ik led verlichting kan gebruiken(omgezet van AC naar DC zodat de lampen niet een stroboscoop worden). die van mij start als een zonnetje en trekt prima door naar de 36(gps gemeten) en gaat dan flink stotteren. het stotteren is bij de mint eigenaren wel bekend denk ik, het is net alsof je een auto in de toerenbegrenzer jaagt.
verder ben ik dus van plan de grondplaat van de coils en de pickup uit te vrezen bij de punten waardoor de schroeven steken. zo deden we het ook bij de Honda MT'tjes van vroeger. grondplaat een stukje uitvijlen zodat je deze een paar graden kan draaien op het blokje waarmee je dus de ontsteking kan vervroegen of verlaten.
 
Begin haast te denken dat jullie beide een snorvariant hebben i.p.v. een brom!
Alhoewel het zeker geen hoogvlieger is, kun/mag je wel verwachten dat het minstens de 50/55 km/u behaalt op de bromvariant...

Er is echter wel een maar, en dat is dat dit type scooters (met ingewikkeld motorblok) over het algemeen bereden werden door wat oudere mensen. Op zich niks mis mee, maar het inrijden werd vaak wel erg letterlijk genomen door de oudere broeders en zusters met als gevolg dat het motorblok lui werd. En aangezien er werkelijk bijna niks voor dit type motorblok aan opvoerdelen is uitgebracht ben je dus aangewezen op het originele spul waar je eigenlijk niks aan hebt tenzij het origineel versleten is!
 
Begin haast te denken dat jullie beide een snorvariant hebben i.p.v. een brom!
Alhoewel het zeker geen hoogvlieger is, kun/mag je wel verwachten dat het minstens de 50/55 km/u behaalt op de bromvariant...

Er is echter wel een maar, en dat is dat dit type scooters (met ingewikkeld motorblok) over het algemeen bereden werden door wat oudere mensen. Op zich niks mis mee, maar het inrijden werd vaak wel erg letterlijk genomen door de oudere broeders en zusters met als gevolg dat het motorblok lui werd. En aangezien er werkelijk bijna niks voor dit type motorblok aan opvoerdelen is uitgebracht ben je dus aangewezen op het originele spul waar je eigenlijk niks aan hebt tenzij het origineel versleten is!
ja ik heb inderdaad een met blauw plaatje, het ding is alleen met de nieuwe wetten die doorgevoerd zijn wil ik hem eigenlijk op een geel kenteken krijgen. ik heb verder ook de onderdeel lijsten naast elkaar gehad om te kijken wat er nu eigenlijk aan veranderd is door de jaren heen. en dat is eigenlijk nagenoeg niks. soms zijn onderdelen vervangen door nieuwere onderdelen, maar dit heeft eigenlijk geen invloed op de snelheid van het scootertje. misschien het belangrijkste wat ik tegen ben gekomen is dat er 2 of 3 verschillende CDI's door de jaren heen zijn gebruikt, maar volgens de service manual hebben alle CDI's dezelfde curve bij dezelfde toeren.
 
Back
Top