[5th]Tom.
[5th]Rambo.
Oi,
ik pak net de gelderlander erbij en zie een scooter in een grijphaak hange van een vr8wagen @ de voorpagina
hier is het artikel dat erbij stond: http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1444-Voorpagina-__2371806_,00.html
waar slaat dit dan op :X is dat zwn plaatselijk beleid of kan dit overal?:S
laterr
[edit] vor de niet leden @ gelderlander (is btw gratis) rff ut artikel hierheen gekopieerd[/edit]
DEN HAAG/ZEEWOLDE - In het weekeinde dat drie jongens zich met scooters doodreden, bleken bij een controle van zestig scooters er slechts twee in orde.
85 kilometer.” Zo hard gaat zijn scooter. Tim zegt het een beetje nukkig en argwanend, want hij weet ook wel dat het 40 kilometer harder is dan toegestaan. „Ja, maar ik heb hem zo gekocht en ik kan goed rijden.” Tim weet hoe makkelijk brommers en scooters zijn op te voeren. „Als je je er even in verdiept, heb je het zo voor elkaar. Bij mij zijn de proppen uit de uitlaat gehaald. De politie ziet die dingen niet meteen en let er ook niet op. Zij kijken alleen of er een andere uitlaat op zit.”
De scooter, hét statussymbool van veel jongeren, is een gevaar op de weg geworden . Vrijwel allemaal zijn ze opgevoerd.
Tims schoolgenoot Marco heeft een scooter die niet harder kan dan de wettelijke maximumsnelheid . Dat komt voornamelijk omdat hij er geen cent aan wil uitgeven. Maar hij weet wel wat hij moet doen als hij zich bedenkt. „Dan ga ik gewoon naar de dealer. Die voert hem zonder probleem op naar 90 kilometer.”
Scooterdealers bestrijden dat dat zo gemakkelijk gaat. Fabrikanten bouwen tegenwoordig bouten in. Die zijn er heel moeilijk uit te krijgen. Zeggen de dealers.
„Gelul!” reageert Frank van Dongen, die jaren in een bromfietszaak heeft gewerkt. „Een kwestie van drie schroeven en een uurtje werk. Dan rijd je zo harder dan honderd.” Het gebeurt continu, zegt hij. „Acht van de tien scooters zijn opgevoerd.”
Meer nog dan het mobieltje en Nike-kleding is de scooter hét statussymbool voor menige jongere, vooral jongens. Maar dan moet - ie natuurlijk wel heel hard kunnen . „40 kilometer is voor mietjes”. Dat is overigens de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom, want daarbinnen is het 30. Ruim 75 procent heeft het ding puur voor de fun, als onderstreping van hun levensstijl. Een klein groepje gebruikt de scooter om er mee naar school of werk te rijden.
Anderen zien de lol er minder van in, want scooterrijders hebben zich in hoog tempo genesteld in de topdrie van irritatie. Het regent klachten , vooral in de grote steden, over gevaarlijk rijgedrag op fietspaden, kruisingen en stoepen, over opgevoerde motoren, piepende banden en ingebouwde geluidsinstallaties. Bovendien zijn scooters een ideaal vervoermiddel voor kleine criminelen zoals tasjesdieven. Het afgelopen weekeinde werd ook weer eens pijnlijk duidelijk dat het niet in de laatste plaats rijdende doodskisten zijn geworden. Drie jongens uit Zeewolde kwamen het afgelopen weekeinde bij een frontale botsing om het leven. Ze droegen overigens, in tegenstelling tot vele andere brommer- en scooterrijders, wel een helm.
Vorig jaar kwamen 107 jongeren om het leven door een ongeluk met een brommer of scooter. De overheid heeft maatregelen aangekondigd die het aantal ongelukken moeten verminderen. Een theorie-examen alleen is dan niet meer voldoende. Er komt een praktijkexamen bij. Ook krijgen scooters een kenteken, zoals dat bij auto’ s gebruikelijk is, waardoor overtreders gemakkelijker zijn op te sporen. De maatregelen worden echter op z’n vroegst pas in 2007 van kracht. Verder is met de Bovag/Rai afgesproken dat de brancheorganisatie handelaren oproept geen opvoersetjes meer te verkopen. Een wettelijk verbod is niet mogelijk, omdat iedereen op eigen terrein met een opgevoerde scooter of brommer mag scheuren. Je bent pas in overtreding als je dat op de openbare weg doet.
„Zolang de verkoper er bij zegt dat de spullen niet zijn bedoeld om op de openbare weg te gebruiken, mag je ze verkopen”, zegt de woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM).
„ De spullen zijn volledig legaal, maar worden illegaal gebruikt. Daarom kunnen wij de verkopers niet vervolgen” , aldus een woordvoerder van justitie
let vooral op de dikgedrukte tekst
ik pak net de gelderlander erbij en zie een scooter in een grijphaak hange van een vr8wagen @ de voorpagina
hier is het artikel dat erbij stond: http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1444-Voorpagina-__2371806_,00.html
waar slaat dit dan op :X is dat zwn plaatselijk beleid of kan dit overal?:S
laterr
[edit] vor de niet leden @ gelderlander (is btw gratis) rff ut artikel hierheen gekopieerd[/edit]
DEN HAAG/ZEEWOLDE - In het weekeinde dat drie jongens zich met scooters doodreden, bleken bij een controle van zestig scooters er slechts twee in orde.
85 kilometer.” Zo hard gaat zijn scooter. Tim zegt het een beetje nukkig en argwanend, want hij weet ook wel dat het 40 kilometer harder is dan toegestaan. „Ja, maar ik heb hem zo gekocht en ik kan goed rijden.” Tim weet hoe makkelijk brommers en scooters zijn op te voeren. „Als je je er even in verdiept, heb je het zo voor elkaar. Bij mij zijn de proppen uit de uitlaat gehaald. De politie ziet die dingen niet meteen en let er ook niet op. Zij kijken alleen of er een andere uitlaat op zit.”
De scooter, hét statussymbool van veel jongeren, is een gevaar op de weg geworden . Vrijwel allemaal zijn ze opgevoerd.
Tims schoolgenoot Marco heeft een scooter die niet harder kan dan de wettelijke maximumsnelheid . Dat komt voornamelijk omdat hij er geen cent aan wil uitgeven. Maar hij weet wel wat hij moet doen als hij zich bedenkt. „Dan ga ik gewoon naar de dealer. Die voert hem zonder probleem op naar 90 kilometer.”
Scooterdealers bestrijden dat dat zo gemakkelijk gaat. Fabrikanten bouwen tegenwoordig bouten in. Die zijn er heel moeilijk uit te krijgen. Zeggen de dealers.
„Gelul!” reageert Frank van Dongen, die jaren in een bromfietszaak heeft gewerkt. „Een kwestie van drie schroeven en een uurtje werk. Dan rijd je zo harder dan honderd.” Het gebeurt continu, zegt hij. „Acht van de tien scooters zijn opgevoerd.”
Meer nog dan het mobieltje en Nike-kleding is de scooter hét statussymbool voor menige jongere, vooral jongens. Maar dan moet - ie natuurlijk wel heel hard kunnen . „40 kilometer is voor mietjes”. Dat is overigens de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom, want daarbinnen is het 30. Ruim 75 procent heeft het ding puur voor de fun, als onderstreping van hun levensstijl. Een klein groepje gebruikt de scooter om er mee naar school of werk te rijden.
Anderen zien de lol er minder van in, want scooterrijders hebben zich in hoog tempo genesteld in de topdrie van irritatie. Het regent klachten , vooral in de grote steden, over gevaarlijk rijgedrag op fietspaden, kruisingen en stoepen, over opgevoerde motoren, piepende banden en ingebouwde geluidsinstallaties. Bovendien zijn scooters een ideaal vervoermiddel voor kleine criminelen zoals tasjesdieven. Het afgelopen weekeinde werd ook weer eens pijnlijk duidelijk dat het niet in de laatste plaats rijdende doodskisten zijn geworden. Drie jongens uit Zeewolde kwamen het afgelopen weekeinde bij een frontale botsing om het leven. Ze droegen overigens, in tegenstelling tot vele andere brommer- en scooterrijders, wel een helm.
Vorig jaar kwamen 107 jongeren om het leven door een ongeluk met een brommer of scooter. De overheid heeft maatregelen aangekondigd die het aantal ongelukken moeten verminderen. Een theorie-examen alleen is dan niet meer voldoende. Er komt een praktijkexamen bij. Ook krijgen scooters een kenteken, zoals dat bij auto’ s gebruikelijk is, waardoor overtreders gemakkelijker zijn op te sporen. De maatregelen worden echter op z’n vroegst pas in 2007 van kracht. Verder is met de Bovag/Rai afgesproken dat de brancheorganisatie handelaren oproept geen opvoersetjes meer te verkopen. Een wettelijk verbod is niet mogelijk, omdat iedereen op eigen terrein met een opgevoerde scooter of brommer mag scheuren. Je bent pas in overtreding als je dat op de openbare weg doet.
„Zolang de verkoper er bij zegt dat de spullen niet zijn bedoeld om op de openbare weg te gebruiken, mag je ze verkopen”, zegt de woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM).
„ De spullen zijn volledig legaal, maar worden illegaal gebruikt. Daarom kunnen wij de verkopers niet vervolgen” , aldus een woordvoerder van justitie
let vooral op de dikgedrukte tekst