welke scooter kan ik het beste kopen?

gila_m0njeT

Well-Known Member
mYa t lijkt me duidelijk,, k word binnekort 16 en ik vroeg me af of dr hier iemand is die veel verstand heeft van scooters.. ik heb 3 modellen uitgezocht maar ik wil graag weten welke het beste is en waarom ..
duws als je me wilt helpen graag :role:

alvast bedankt,
jC


hieronder de modellen ;

1. gilera runner ;
Gilera-runner.jpg


2. aprilia sr50 sport ditech;
Aprilia%20SR%2050%20Sport%20-%20spiderman.jpg


3. yamaha aerox;
yamaha_aerox_groot.jpg
 
Advertisement - register to remove this

gila helpen die posts je hier eigenlijk in je keuze?
want meer dan 90% van alle antwoorden zijn eigenlijk echt wel niet objectief hoor, bijna iedereen zegt gewoon dat zijn model het beste is en dat de rest slechter is, heb je toch niet veel aan lijkt mij, of hier kan je toch niets objectief uit afleiden denkek.


Ik ga proberen dus wel objectief te zijn:

als je dus niet echt zwaar wil gaan tunen en zelfs niet boven de 100 gaan, mjah dan zijn ze alle 3 even goed hoor.

verder ik denk niet dat pia en mina blokken voor elkaar moeten onderdoen, dus dat is ook niet echt een argument om op te beslissen.

dan jah het uiterlijk, dat is volledig persoonlijk dus moet je zelf zien, nu is het wel zo dat je voor een aerox wel het meeste accesoires gaat vinden, zoals bv andere kappen enz.
Maar goed dat hangt er ook vanaf of je wel van plan bent er een johniiee ding van te maken.

Verder wat mss wel belangrijk is, zijn de onderhoudskosten enz. nu natuurlijk als jij je scooter nieuw gaat kopen en niet zwaar gaat tunen, is de kans klein dat jij veel onderhouds kosten gaat hebben. Maar moest je ze toch hebben DENK ik dat aerox het goedkoopste zal zijn, maar dat is gewoon weg omdat er zooo veel van rondrijden, dat je er ook veel meer onderdelen voor vind en veel meer garages die enkel yamaha doen ofzo. maar goed dat is hier in belgië zo, hoe het in holland zit weet ik niet he.
Maar nog is dit is waarschijnlijk voor jou ook niet echt een argument met dat je je brommer nieuw koopt en normaal gezien niet veel onderhouds kosten gaat hebben.

Mjah verder wat gezegd is over dat aerox weinig beenruimte heeft is mss niet volledig verkeerd, ik ben nu wel een meter 85 groot, maar de eerste maanden dat ik men aerox had zat ik wel geregeld met men stuur tegen men knieën als ik scherp wou draaien, maar hier heb ik nu al lang geen last van gehad. Dus tenzij ik ben gekrompen leer je blijkbaar je benen anders te houden als je draait. en met dat je toch niet zo groot bent zal je daar ook wel niet veel last van hebben. Dus dit is dan ook weer geen argument :p

mjah verder tankinhoud :s mjah dat vind ik maar belachelijk maar goed, wat dat betreft heeft een aerox geen enorme tank, hoe het met de runner en sr zit weet ek niet kwa tankinhoud.

wegligging: mjah runner en sr weet ek niet, en aerox mjah hangt natuurlijk grotendeels af van je banden, maar het is me toch ook al enkele keren overkomen dat in een scherp bochtje men achterband begint wegteschuiven. en aerox is wel redelijk zwaar, maar goed dat weet ek ook niet of een runner of sr meer of minder weegt dan aerox. Maar dit is denk ek wel een belangrijk punt, voor je wegligging, en ook als je niet zo groot bent is een lichte brommer toch wel een voordeel denk ik.

dus jah het is een heel moeilijke keuze denk ik, als ik jou was zou ik gewoon de mooiste kiezen, en waarvan dat jij vind dat het beste rijd (je mag ze vast wel eens uitproberen, maar probeer wel telkens standaard brommers uit, want getunede brommers vallen niet te vergelijken).

En waarom wil je een van die drie? een peugeot speedfight of jet force, is ook zeker niet slecht. moest ik nu een nieuwe brommer kopen dan zou het geen aerox meer zijn maar zeker een jetforce of mss een speedfight maar in ieder geval een van die twee. dus ik zou in jou plaats toch ook eens een speedfight en/of jet force gaan bekijken/proberen.

hehe khoop dat ik je hier iets met help :p
ik maak je keuze waarschijnlijk niet echt makkelijker maar eerder moeilijker maar goed :p
ik zeg maar wat ik ervan denk he
 
Pak geen van de 3....
Piaggio Zip Sp 2000

Pia blok ---> het beste
Licht gewicht ---> heel lekker
Onbegrensd ---> 85 - 90

Miet veel mensen heeft er eentje
Heele mooi scoot
Heel goed op te voeren, pia blok en lichtgewicht (86 kg)

Enigste nadeel, licht opt stuur, staat orgineel heel hoog, ophoogblokje erop probleem opgelost.
Heerlijk om op te zitten, super lekkere wegligging
 
ik zou toch voor een aerox gaan. zeer relaxe scooter! met een andere uitlaat ga je zo over de 100 als je hem een beetje af stelt. en er zijn zeker een heel stel vette aeroxen! je hebt genoeg special editions die heel vet zijn met extra opties.
 
een runner? ik bedoel het is en blijft een scoot en een runner is een fucking grote en lompe scooter vind ik, heb zelf een nitro en vind die al vrij groot voor een scoot. voor de rest weet ik er niet veel over alleen dat mijn nitro lekker rijd :D en 180km met een bak van 7 liter greetz fragbunny
 
Ey kom ik jou hier ook weer tegen :D. Mijn mening ken je ondertussen maar misschien toch leuk om te laten lezen aan de rest van het forum, evt ook aan mensen die later dit topic terug vinden via de search :)

Komtie ;)

Ik moet zeggen dat ik niet helemaal meer objectief ben, ik heb zelf een runner. Er zijn natuurlijk meerdere dingen waar je over na moet denken. Ik zelf ben best lang en daarom viel een aerox eigenlijk gelijk af, ook al is het een hele mooie scooter hij is veel kleiner dan een SR en een Runner. Ook achterop zitten is bij een Aerox niet echt prettig vanwege het harde zadel. Bij een Runner en een SR had ik meer beenruimte, bij een Runner het meeste. Achterop zitten bij een Runner en een SR is een stuk beter dan bij een Aerox, vooral bij een runner vanwege het grote zadel en de voetsteuntjes voor de passagier.

Wat betreft de veering ben ik meer fan van de Runner dan van de SR en Aerox. De vering is een stuk stugger van een Runner en dat vind ik persoonlijk wel prettig. Als je rechtuit rijd over hobbels enzo zal een SR en een Aerox misschien iets lekkerder rijden maar vooral in de bochten vind ik de vering (en dan vooral de voorvork) te slap van een Aerox en van een SR. De vering van een SR vind ik wat dat betreft het slechtst, die is gewoon te slap.

Iets anders waar je op zou kunnen letten is tankinhoud. De Runner heeft de grootste tank (12 liter) het voordeel hiervan is dat je lekker lang op 1 tank door kunt rijden, het maakt de scooter alleen wel wat logger maar ook stabieler. De Aerox en de SR hebben een inhoud van ongeveer 7 liter maar dit weet ik niet precies.

De tank van een Runner zit tussen je benen en hierdoor kun je geen tas tussen je benen zetten. Dit is aan de ene kant een nadeel want je zult met je tas op je rug moeten rijden, maar ook een voordeel. Het ziet er mooier uit, vind ik dan, en doordat de tank op die plaats zit ligt je scooter nog stabieler op de weg. Ook is het frame stijver, er zit namelijk ook een stang tussen de voor en achterkant van het frame.

Als we naar het blok kijken zien we dat de nieuwe SR tegenwoordig, net als de Runner een piaggio blok hebben, onder een Aerox zit een minarelli blok. Beide blokjes zijn standaard niet zo wild (zoals geen een scooter), onbegrensd zit het ongeveer op een gelijk niveau. Als je serieus wilt gaan tunen zijn er bij minarelli iets meer "problemen" die je tegen kunt komen maar voor alles is een oplossing. Wel is het zo dat de meeste echt snelle onderdelen voor minarelli iets goedkoper zijn.

Als je origineel wilt zijn moet je geen van deze scooters kopen, veel mensen hebben ze al, maar dat is natuurlijk niet voor niets. Ik denk dat de Aerox een van de meest verkochte scooters is in Nederland, de Runner en de SR liggen daar iets achter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, uiterlijk is belangrijk en je keuze zal ook voor een groot deel van je smaak afhangen. Toch raad ik je aan om ook eens te kijken naar dingen als zitpositie ed, ga een keer naar een winkel toe en ga er eens op zitten. Of nog beter, vraag aan een vriend ofzo of je een stukje mag rijden.
 
jonges, genoeg technische praat, bekijk veel foto's van verschillende aeroxen, sr's en runners. Kijk wat er van te maken valt m.b.v. stikker, spuiten etc etc en kies gewoon die die je het mooist vind.

Over de tankinhoud: Nederland heeft genoeg tankstations.

Over de beenruimte: Sr heeft meer beenruimte, aerox hangt lekkerder in de bocht, dus hoef je je stuur niet zo scherp te draaien, runner: geen idee.

Wegligging: Waar heb je het over met 45 km/h!

Vergeet een ding echt niet, NU wil je niet harder dan 90, maar ik denk dat je hem na max 6 maanden onbegrensd maakt en naar nog es 6 maanden nog wat harder zult willen. Als je denk dat dit wel es goed waar zou kunnen zijn, kijk dan terug naar de technische praat van de mannen hierboven (sommigen hebben er echt verstand van).

Weet je zeker dat je niet harder dan 90 wil, ook na 1 jaar. Koop dan gewoon de mooiste man. Aerox komt veel voor, so what, maar hem uniek, steek er tijd, moeite en 'liefde' in en je zult een mooi scootertje hebben. Dit geld natuurlijk voor elk model (runner, sr etc.)

Eerder prees trouwens iemand een zip aan, laat me niet lachen man, kom op he, wie wil er nou een zip als je een runner ofzo kunt betalen.

Later
 
Ik heb een Runner gehad, heb nu een Jog RR (minarelli LC) en ik weet hoe een Aerox rijdt.

Ik heb spijt dat ik die Runner heb weggedaan, het rijdt een stuk relaxter want je hebt echt VEEL meer ruimte. Soms zit je met je knieen tegen de kappen met een aerox of Jog, dat is niet zo'n suc6.

En sleutelen aan een minarelli scooter geeft vaak hoofdpijn, want je moet de hele scooter uit elkaar slopen om bij bepaalde dingen te komen plus dat het blok veel kleiner is en je dus gewoon minder makkelijk overal bij kan.

Ruil wel de runner achterveer in voor een betere, want standaard is die echt zuur!
 
Goeie keus ken iemand met een ditech vario ring eruit 4 gram rollen en hij trekt associaal hard weg eert reed ik ze met mijn wallie er altijd uit maar nu er een ditech bij is grr moet ik de mijne maar eens wat gaan verbeteren hij loopt iets van 80 nu
di tech
 
Originally posted by G.O.A.T
Vergeet een ding echt niet, NU wil je niet harder dan 90, maar ik denk dat je hem na max 6 maanden onbegrensd maakt en naar nog es 6 maanden nog wat harder zult willen. Als je denk dat dit wel es goed waar zou kunnen zijn, kijk dan terug naar de technische praat van de mannen hierboven (sommigen hebben er echt verstand van).

Mja, sommige mensen kunnen soms gewoon niet anders dan 45 laten rijden, ik ben daar natuulijk zo iemand van ...
Mijn pa is bij de politie dus dan kan je moeilijk zeggen van , ik zal ff mijn brommer 90 laten lopen en vragen aan mn pa dat ze die brommer nooit controleren ;)

Maar ja, zolang ik niet meer moet trappen met de fiets ben ik al blij :p
 
hahaha mYa hier rijd echt omin veel politie duws jah :(
k woon schuin tegenover het politiebureau *gR0m,,
nja k fietste van de week over de stoep jah moest de fietsenstalling in bij school maar goed kon dus mooi terug gaan lopen :(
ken je na gaan wat ze doen als je iets te hard rijd met je scooter :P
 
ik heb nu een ditech gekocht maar na een weekje was heel me vering verrot ..
k stond best wel raar te kijken want k reed gewoon heel normaal over een drempeltje heen..
fabrieksfoutje dat was het volgens me dealer..
ik heb vervolgens m'n scooter om mogen ruilen..
maar nu wil ik er andere vering onder laten zetten..
iemand een ideetje?
 
Back
Top