Ik heb thuis een blauwe en gele Malossi drukveer geprobeerd met verschillende zwaarte rollen. Niks reed lekker in principe. Zou je mij kunnen vertellen wat de functie is van een zware en lichte drukveer?
Ik had namelijk altijd gedacht dat bij een lichte drukveer, de v-snaar makkelijker en sneller ik de poelie komt en dus eerder op snelheid en bij een zware drukveer dus langzamer of iets in die trant. Ik kan nergens echt duidelijke info vinden namelijk. Ben niet bekend op dit terrein.
Het gaat erom wat voor kracht en toeren het blokje maakt... Een zwaardere cilinder trekt veelste makkelijk door een standaard drukveer heen, want je hebt dan meer vermogen..
Maar de drukveer bepaald de belans van de achterpoelie met de voorste vario poelie..
Om de aandrijving constant te houden, moet er in de achterste poelie genoeg druk blijven staan (het systeem werkt als een soort jojo)
Normaal gesproken mag de aandrijf riem niet blijven hangen in de voorste vario poelie of te snel naar boven lopen... Het is niet zo dat als de riem ineens keihard naar boven schiet je ook daadwerkelijk harder rijd...
De riem moet bij een bepaald toerental op de exactie positie in de versnelling in de vario staan. (elke trap omhoog in de vario is zeg maar weer een versnelling)
Stel de riem blijft hangen in de onderste helft van de vario en je motor doet 9000Rpm. Dan zal die 3 meter keihard optrekken, maar dan heb je totaal geen topsnelheid (dan ga je denk ik niet harder dan 20 km/u op de teller met een dot overtoeren.
Zelfde effect is als de riem helemaal boven is en de minder maar 2000RPM maakt.. Je scooter is dan niet vooruit te branden..
Dus de stand van de riem op de vario bepaald niet zo de snelheid, maar wel dit maal zoveel toeren..
Dus onderaan moet hij beginnen bij 2500 RPM , 4000RPM , 6000 RPM , 7200RPM
Wil je het maximale vermogen eruit halen dan moet de riem op de juist stand staan bij het juiste aantal omwetelingen.
EDIT:
Ik leg het straks wel even verder uit.. Ga nou pitten.