Wegligging ludix

Toine ludix

New Member
Beste scooterfanaten,

Ik ben Toine, nieuw hier en heb me onlangs (na 20jaar) weer eens een scooter gekocht. Voornamelijk om te touren bij mooi weer, maar ook om regelmatig op en af naar het werk te rijden. Ik heb een Ludix one uit 2010 kunnen overnemen, waarvan het (standaard) motortje heerlijk rijd.

Mijn vraag gaat echter over de wegligging. Ik vind hem namelijk erg nerveus en zoekende, voornamelijk bij wat hogere snelheden. Ook in bochten, voelt hij erg onzeker. Inmiddels heb ik de voorvork los gehad en gecontroleerd, en de achterschokbreker vervangen. Nu was ik vroeger een 12inch peugeot (sv50) gewend, maar vind het verschil wel erg groot.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!
 
Advertisement - register to remove this

Bulldog, dank voor je tip.

De banden zien er goed uit, hebben nog voldoende profiel en ik zie ook geen ongelijkmatig verslijt. Toen ik de ludix kocht waren ze wel wat hard opgepompt (bijna drie bar). Heb de spanning nu op 2.0 voor, en 2.2 achter.

Ik heb n.a.v. een tip bij de onderdelenshop hier in de buurt, ook eens gevoeld of het subframe wellicht speling heeft. Maar als hij op de standaard staat, kan ik het wiel slechts 1mm zijdelings bewegen. Dus dat valt ook af.

Ik vroeg me af, of het (zonder al te veel onderdelen te moeten vervangen) mogelijk is om er 14inch wielen onder te schroeven?
(Ik kwam een setje op MP tegen met net als ik voor en achter trommelremmen)

Dit, in de hoop om zo het comfort op te krikken en de misschien de wegligging te verbeteren.

Heeft hier toevallig iemand ervaring mee?
 
Bulldog, dank voor je tip.

De banden zien er goed uit, hebben nog voldoende profiel en ik zie ook geen ongelijkmatig verslijt. Toen ik de ludix kocht waren ze wel wat hard opgepompt (bijna drie bar). Heb de spanning nu op 2.0 voor, en 2.2 achter.

Ik heb n.a.v. een tip bij de onderdelenshop hier in de buurt, ook eens gevoeld of het subframe wellicht speling heeft. Maar als hij op de standaard staat, kan ik het wiel slechts 1mm zijdelings bewegen. Dus dat valt ook af.

Ik vroeg me af, of het (zonder al te veel onderdelen te moeten vervangen) mogelijk is om er 14inch wielen onder te schroeven?
(Ik kwam een setje op MP tegen met net als ik voor en achter trommelremmen)

Dit, in de hoop om zo het comfort op te krikken en de misschien de wegligging te verbeteren.

Heeft hier toevallig iemand ervaring mee?
Hoeveel inch banden heb je? Want je hebt de ludix one met dikke en dunne banden en bij dunnere banden heb je ook een binnenband. Bij de 10 inch variant kan je de velgen maat niet veranderen heb ik al geprobeerd
 
Bandenmaat is nu 90/90-10. Dit zal dus wel de kleinste en smalste zijn.

Heb nog een losse voorvork liggen van een iets ander type (zie foto) welke op het oog gelijk is aan die van een 14inch model, dus als het niet passen van de grotere wielen alleen daarop zou afketsen... (uiteraard moeten er dan ook andere spatbordjes op) of gaat het echt niet passen ivm de assen/remmen/bevestiging of iets dergelijks?
 

Attachments

  • 76B9498B-2E2B-4D61-B396-4354D53218F7.jpeg
    76B9498B-2E2B-4D61-B396-4354D53218F7.jpeg
    126.4 KB · Views: 14
  • 547B9F16-B28E-4D72-AAE5-98623CFDDCE6.jpeg
    547B9F16-B28E-4D72-AAE5-98623CFDDCE6.jpeg
    297.1 KB · Views: 13
Komt door je 10 inch wielen dat die zo bagger reageerd. Zo`n beetje hetzelfde effect als op een piaggio zip.
 
mee eens, ik heb ook een 10 inch ludix .
die voelt ook heel zenuwachtig aan.
2 verschillende bandentype's gehad en het probleem blijft.
ligt dus echt een de kleine wieltjes
 
Dank voor de info en de bevestiging!

Dan is er gelukkig niks ‘mis’ met mijn Ludix.

Blijft de volgende vraag over:
Weet iemand welke onderdelen er vervangen zouden moeten worden om toch (liefst) 14 inch wielen er op te kunnen zetten?

Als dit namelijk te overzien is, wil ik die aanpassing wel doen. (Ben verder namelijk erg tevreden met deze ludix)

Is dit echter te veel, ga ik toch mijn ogen open houden naar een scooter met grotere wielen. Zeker nu blijkt dat ik hem toch regelmatig voor woon-werk verkeer gebruik.
 
Raak je je 14 inch achterwiel kwijt in de beschikbare ruimte van jouw carterdeel?
Diameter trommelremmen overeenkomstig?
Mocht je een mooiweerrijderzijn (ook woon werk) dan kunnen spatborden lagere prioriteit zijn.
Groet,
 
Klopt Harr,
Dat zijn precies de vragen die in mij op kwamen:
- Past de remmerij 1op1? (Of zijn er meerdere types trommelrem voor de ludix?)
- past het achterwiel? (Of zijn er meerdere carter-types en zijn hierbij de maten/ bevestiging verschillend?)
- Is mijn extra voorvork, zoals de losse vork hierboven op de foto, de juiste? (Of zijn er van dit type voorvork ook nog meerder uitvoeringen/maten?)
- zijn er verder zaken waar ik rekening mee moet houden? (buiten de spatbordjes & evt. Km-teller kabel?!)

Waar ik voor wil waken, is dat ik dadelijk een berg onderdelen aanschaf die niet passen, of dat de kosten (relatief) zo hoog worden dat ik toch beter voor een andere scooter had kunnen omkijken.

Ik hoop dat iemand op dit forum al ervaring heeft met deze vorm van ombouw van een ludix en hier antwoord op kan geven. Ik heb al een tijd het net afgestruind, maar kan hier helaas niks over vinden.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
 
En gokken is dokken

(geintje)

Ik weet wel dat ik bij mijn Ludix destijds iets bredere banden eronder had gedaan. Maar het blijven iele dingen. Ik zou de gok niet nemen iig.
 
Dank voor de info en de bevestiging!

Dan is er gelukkig niks ‘mis’ met mijn Ludix.

Blijft de volgende vraag over:
Weet iemand welke onderdelen er vervangen zouden moeten worden om toch (liefst) 14 inch wielen er op te kunnen zetten?

Als dit namelijk te overzien is, wil ik die aanpassing wel doen. (Ben verder namelijk erg tevreden met deze ludix)

Is dit echter te veel, ga ik toch mijn ogen open houden naar een scooter met grotere wielen. Zeker nu blijkt dat ik hem toch regelmatig voor woon-werk verkeer gebruik.

volgens mij zouden die wielen van een ludix trend waarschijnlijk (zelf niet getest) ook moeten passen..

DSC05050.jpg


Denk dat je waarschijnlijk wel het achter en het voorspartbord van moet vervangen.. Zag ook dat de voorvork ook anders was.

Het motorblok blijft gewoon hetzelfde. Kwa kwaliteit ga je aardig op vooruit van 10 inch blikke velgen naar 13 / 14 alu.. En van een brommer echtige voorvork naar een showa achtig type voorvork. Zou het zelf wel gedaan hebben om hem op te bouwen.

Peugeot ludix met die 10 inch velgen was tijds een instapper van een budget scooter.
De peugeot trend was meer de basis scooter van een budget scooter.

(ludix was een budget scooter, omdat er niet meer veel plaatwerk en andere delen erop zat die wel op een volledige scooter wel had.. Ook was de kilometer teller heel budget uitgevoerd.
 
Last edited:
Dank voor jullie reactie. Helaas ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik had eens geinformeerd bij de aanbieder van de 14inch (trend)wielen (handelaar in gebruikte scooteronderdelen). Deze geeft echter aan dat het carter inherent is aan de maat wielen. Volgens hem is dus het carter (waarmee ook de ruimte voor het wiel) langer/groter bij een 14inch ludix t.o.v. een 10inch versie. Hierdoor zou het wiel niet passen, wat het verhaal natuurlijk op slot zou gooien.

Ik hoop natuurlijk dat iemand mij kan verzekeren dat deze aanbieder het fout heeft, en alle carterblokjes (of hoe men dit ook noemen mag) dezelfde maten en bevestigingen hebben.
 
Deze aanbieder heeft het juist helaas, daar komt nog bij dat als het al uberhaupt zou passen, men de tandwielverhouding/transmissiedelen in de kast ook moet vervangen.
 
Oke Floris, helaas zal ik me er dan bij neer moeten leggen dat mijn plan niet kan gaan werken zoals ik gehoopt had.

Heel hartelijk bedankt voor de info. Ik ben er erg mee geholpen, en wellicht kunnen we hiermee anderen ook behoeden voor een hoop twijfel en/of ergernis.

Mvg Toine
 
Back
Top