sjoerdyo: de koppen zijn allemaal van hetzelfde materiaal
ennuh check je binas maar voor de soortelijke warmte en sjit, alu geleidt de warmte veel beter! en warmte geleidingscoefficient (tabel 8 en 9!)
ennuh weet je wat silicium is?? ZAND nou nou wat is dat hard! en wat zit er veel in, wel 2,5%! (tab 9)
alu is inderdaad SUPERZACHT (zoals ik al gezegd heb!).
En aangezien alu een laag smeltpunt heeft zal je cilinder wel niet zo warm worden! dus klopt mijn theorie ook weer, wat nou theorie is gewoon een fiet dat je cilinder (LC) het beste presteerd rond de 50/60 graden en AC +- 80 (geloof ik kan er wat naast zitten maar geen 100 gradenernaast!) en ja dit heb ik gehoord van iemand die al jaren aan het racen is met 2 takt motoren!
trouwens het smeltpunt is 933 graden K (660 graden celsius) en van gietijzer 1450 K (1127 C)
gietijzer creeërt gewoon veeeeeeel meer wrijving tussen zuiger en cilinder dan nicasil! dat is gewoon zo, waarom weet ik niet, maar je moet maar is iets aannemen! daardoor zal een gietijzeren cilinder veeeeel harder slijten. Omdat alu veel beter warmte geleid kan je volstaan met 1 zuigerveer (zuigerveren zorgen voor warmte overdracht van zuiger aan cilinder). (Dit weet ik niet zeker maar lijkt aannemelijk!) Door die ene zuigerveer heb je minder wrijving en dus een hogertoptoerental (zal weinig uitmaken maar alle beetjes helpen)
Een semi race gietijzeren cilinder (Polini corsa ofzo) is bij slecht warm rijden enzo na 2000/3000 km op! als je er zuinig op bent haal je de 5000 km!
Met een Polini Alu 70 W-poort (ongeveer zelfde toerental als corsa) is nu meer als 2000 km gereden er is nog geen nieuwe zuiger in gegaan en de cilinder wand is nog piccobello in orde!
In de hoop een redelijke en goed onderbouwde reactie te ontvangen verblijf ik,
Ruud
[edit]stonden wat fouten in
[This message has been edited by Ruud (edited 20 September 2000).]