wat zijn de prestaties van een polini corza

Status
Not open for further replies.
OK:

Gietijzer bestaat ook voor 2,5% uit Silicium
Dus die onverwoestbare laag zit ook op gietijzer, beter zelfs hij zit erin. Verder bestaat gietijzer nog voor 3-4% uit Koolstof.. En de rest is ijzer.

dat jullie ut effe weten...

BTW met die smeltpunten bedoelde ik niet HET smeltpunt, maar zoals je weet wordt iets zachter voordat het smelt, nou alu wordt dan dus eerder zachter.

SvR
 
Hmmm koolstof... Ik snpa niet wat het daar te zoeken heeft. Misshcien staat die C wel voor Cadmium. Maar das geloof ik Ca. Ach ja

SvR
 
Als de ideale temperatuur van je koelvloeistof 80 graden is hoeft je cilinder toch geen 80 graden te zijn, het is wel KOELvloeistof en om je cilinder te koelen moet het wel kouder zijn dan je cilinder, maar niet zo koud dat je cilinder niet warm wordt want dat is ook weer niet goed. Denk ik
smile.gif
.
 
die koolstof zit erin voor de stevigheid geloof ik...

Kan het mishebben..

VDM: ik zeg ook niet dat je cilinder 80 graden is maar het scheelt geen 200 graden! vlakbij je verbrandingskamer is het vast wel een stukje warmer ja
 
Heeej, net ff gevonden dat een katalysator zijn werk pas doet bij een temp. van 300-800 graden. Dus ligt de temp van de uitlaat, en dus die van de cilinder denk ik ook wel boven de 300.

Ohja Cd = Cadmium en Ca =calcium

Hehehe:
Cf=Californium
Ce=Cerium
Cs=Cesium
Cl=Chloor
Cr=Chroom

Dat jullie het ff weten...
 
Ik weet nu niet al teveel van cilinders, maar 800 graden??????
das volgens mij echt veelste super heet, dan zal zelfs je band weg smelten man!
 
Je verbrandigs gassen kunnen flink warm zijn, die zijn zeker boven de 200 graden als ze net uit je uitlaat ingaan. Maar ik dacht dat dit een topic was over een corsa uitlaat
wink.gif
?
 
Ik zeg ook niet dat het 800 graden was, maar van 300 tot 800 graden ik denk dat een cilinder zon 400-500 graden wordt..

SvR
 
he sjoerdo.....een alumnium cilinder heb een chroom/nikasil wand die zijn zo'n beetje slijtvast...wedden dat een gietijzere cilinder minder lang meegaat dan alu. opdat een giet. cilinder ook warmer word dan alu. omdat alu. z'n warmte beter kwijt kan...
 
Ik daaaaaaaaaacht het niet!

Een alu cilidner gaat echies wel korter mee!

EEn gietijzerne cilidner bestaat neit alleen uit ijzer hoor! Het isn iet voor niet een alliage, er zit dus ook silicium in! En alu kna de warmte beter kwijt????? Waar hebben jullie het nou over...? Waarom dan?! Geef is een reden? Hoe komt dat?

Voor de zoveelste keer:

Gietijzer heeft een smeltpunt dat veel hoger ligt! Oftewel gietijzer houdt het langer uit, wordt veel alter pas beinvloedt door de warmte. Alu wordt superzahct als de cilidner 800 graden is! En als die zacht wordt, krijg je slapperre zooi, dus slijt het sneller!!!

Ik heb nog geen echt tegenargumenten op mijn argumenten gehoord, tuurlijk sta ik daar wel voor open, maar alleen als het wat oorstelt!

SvR
 
Waarom denk je dan dat de snelste cilinders van alu zijn ??
Omdat alu beter is(nicasil, warmteoverdracht) en het langer uithoud dan gietijzer op 14.000 toeren.

Koop een alu cil zet hem tegenover een giet cil en laat ze maar op een gelijk toerental draaien, wedden dat die alu langer mee gaat
 
Dat zeg ik niet!

De alu gaat korter mee, omdat die hogere toeren draait.

Ook zeggen jullie: een alu gaat langer mee want hij heeft een nicasiel laagje, maar de grap is dat in een gietijzeren cilidner ook bestandsdelen van nicasiel zitten!!!
Dus de slijtvastheid is hetzelfde, het enige wta er dna nog is, is dat gietijzer veeeeeeeeeeeeeeeeel steviger is dan het slappe aluminium!!!

een bougie strak in je alu cilindekrop draaien kan fout gaan. Net als een zuigerstop erin draaien en neit goed vastzetten, dna kan je je schroefdraad ook makkelijk kapot draaien...

ALU IS SLAPPER!!!!

SvR
 
sjoerdyo: de koppen zijn allemaal van hetzelfde materiaal
biggrin.gif


ennuh check je binas maar voor de soortelijke warmte en sjit, alu geleidt de warmte veel beter! en warmte geleidingscoefficient (tabel 8 en 9!)

ennuh weet je wat silicium is?? ZAND nou nou wat is dat hard! en wat zit er veel in, wel 2,5%! (tab 9)

alu is inderdaad SUPERZACHT (zoals ik al gezegd heb!).

En aangezien alu een laag smeltpunt heeft zal je cilinder wel niet zo warm worden! dus klopt mijn theorie ook weer, wat nou theorie is gewoon een fiet dat je cilinder (LC) het beste presteerd rond de 50/60 graden en AC +- 80 (geloof ik kan er wat naast zitten maar geen 100 gradenernaast!) en ja dit heb ik gehoord van iemand die al jaren aan het racen is met 2 takt motoren!

trouwens het smeltpunt is 933 graden K (660 graden celsius) en van gietijzer 1450 K (1127 C)

gietijzer creeërt gewoon veeeeeeel meer wrijving tussen zuiger en cilinder dan nicasil! dat is gewoon zo, waarom weet ik niet, maar je moet maar is iets aannemen! daardoor zal een gietijzeren cilinder veeeeel harder slijten. Omdat alu veel beter warmte geleid kan je volstaan met 1 zuigerveer (zuigerveren zorgen voor warmte overdracht van zuiger aan cilinder). (Dit weet ik niet zeker maar lijkt aannemelijk!) Door die ene zuigerveer heb je minder wrijving en dus een hogertoptoerental (zal weinig uitmaken maar alle beetjes helpen)

Een semi race gietijzeren cilinder (Polini corsa ofzo) is bij slecht warm rijden enzo na 2000/3000 km op! als je er zuinig op bent haal je de 5000 km!

Met een Polini Alu 70 W-poort (ongeveer zelfde toerental als corsa) is nu meer als 2000 km gereden er is nog geen nieuwe zuiger in gegaan en de cilinder wand is nog piccobello in orde!


In de hoop een redelijke en goed onderbouwde reactie te ontvangen verblijf ik,

Ruud

[edit]stonden wat fouten in

[This message has been edited by Ruud (edited 20 September 2000).]
 
Wat ik dan niet begrijp is, waarom er dan in de kartsport (met uitzondering van enkele Rotax motoren, die hebben een Nicasil laagje) bijna alleen maar met gietijzeren cilinders wordt gereden. Mensen met Rotax motoren horr je maar klagen na een vastloper, dat hun cilinder niet gehoont kan worden enz. enz. Zo'n kartmotortje is nou niet echt primitief : +/- 25 pk uit 100cc en goed getunede motoren met roterende schijf draaien 21000 toeren. Dat moet toch ook een rede hebben?
 
uhm uhm uhm
biggrin.gif
uhm uhm uhm

Misschien omdat je je cilinder niet kan slijpen? (honen kan wel!!) en dat aluminium veel meer uitzet?
 
Opgestart door Ruud:
phrozen: als je nix nuttigs weet zeg dan niks!

nix nuttigs??Ik weet wel nuttige sh*t.
DUZ IK ZEG WEL IETS.BLAAT
biggrin.gif


[This message has been edited by Prozhen (edited 20 September 2000).]
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top