Uuuhm, nou ik denk dat je de gemiddelde moderne auto die met volgas wegtrekt en lekker lang doortrekt in z'n laagste versnelling met een standaard scoot niet zo makkelijk bijhoudt...
duhh... wat een verhaal met een scoot trek ik de meeste auto's eruit !!! hu haloo misschien iets van 1800cc tegen 50cc nou ja niet veel verschil toch, zou je wel moeten redden denk ik ja.....
Originally posted by de tom: duhh... wat een verhaal met een scoot trek ik de meeste auto's eruit !!! hu haloo misschien iets van 1800cc tegen 50cc nou ja niet veel verschil toch, zou je wel moeten redden denk ik ja.....
Beetje rare vergelijking, je moet rekening houden met de pk/gewichtsverhouding...
Ff een voorbeeld: een racescooter (50cc) zit zo rond 13,x pk (ik neem 13)... en weegt bijv. 85 kg + 70 kg(weet niet precies wat de gewichtslimiet is)...
PK/gewichtsverhouding is dan 0,084 pk/kg (13/155)
Een auto van 1200 kg zou daar dan het volgende tegenover moeten zetten:
0,084= x * 1200 > x = 100,8 pk...
Toch zit er een klein foutje in de berekening, de variowerking is niet meegeteld... Ik zou niet weten wat daar voor correctiefactor op zit
Bijv. we hebben thuis een Zafira 1.6 16v (1300 kg), deze heeft 100 pk, een racescooter is VEEL sneller weg en zal op top zeker 30 km toe moeten geven...
Optrekken vind ik eigenlijk alleen maar belangrijk, ik rij vrijwel nooit harder dan 70 ofzo, er zijn hier rond den haag ook weinig goede wegen om te blazen. Maar je kunt natuurlijk makkelijker opscheppen over je topsnelheid dan over hoe hard je optrekt want dat kun je niet op een metertje aflezen ofzo.
Tenzij ze je bij willen houden natuurlijk. Maar ik vind acceleratie wel belangrijker dan hele hoge top. Top moet voor mij zo rond de 90-100 liggen. Harder hoef ik niet. Als ik die snelheid binnen een paar tellen rij dan is het gewoon prachtig. Gaat niet echt om je top (moet natuurlijk wel redelijke top zijn)maar meer om hoe je die top haalt.
Tsja, omdat ik in een buurt woon met veel fietspaden en veel bochten enzo vind ik optrekken wel belangrijk, maar als ik bijvoorbeeld naar school blaas op dinsdagen en als ik gewoon over het boerenland scheur, dan is een hoge top ook wel belangrijk.
Het liefst een hoge top MET een zeer brute acceleratie
Ik vind een vette top erg belangrijk. Ik woon ook in een polderachtig gebied. Hoe harder hoe liever.
Trekken is natuurlijk hartstikke bruut ook. Maar ik zeg liever dat mijn scoot 130 echte km loopt dan "100 en bruut hard optrekken jonge!"
Maar over het algemeen, is grote trekkracht een hele leuke bijkomstigheid van een hoge top. Er is niemand die een recht stuk van min 5 km nodig heeft om zijn scoot aan de 130 te krijgen. Voor die lange overbrenging heb je pk's nodig, anders is het fuck. Dus ik ga voor een hoge top, die pk's helpen ook wel aan de trekkracht.
belangrijker hoe je je top haalt, top van 100 e bruut optrekken, dat vind ik het mooist, jah k harder mag ook maar dan die trekkracht blijven houden, als een oud wijf naar de 130 is ook niet koel..