Warmloper?

LucasVW

New Member
Denk dat iemand met meer ervaring/verstand mij meer kan helpen,
Ik heb een 2021 Fantic motard performance (am6)

Ik rijd op std cilinder maar heb een middel/hoogtoerige tuning uitlaat gemonteerd, ik heb hiervoor een prop gemaakt en deze ging 60 (doorbrak deze wel in hoge toeren tot 75) ik heb deze nu vergroot en een week erna begon deze kracht te verliezen.
Toen hij even buiten stond lag er een plas olie onder (weet niet hoe grot want het had geregend, heb olie afgelaten (vuil groen kleur) en nieuwe in gedaan met correcte hoeveelheid.
Als deze stil staat na 10-15 minuten rijden rookt hij een grijsachtig kleur, ik merk wel weinig compressieverschil.

Wat zou dit kunnen zijn en valt dit nog te redden?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

dit is een tweetakt, dus van "motorolie" is geen sprake, hooguit versnellingsbakolie, maar bij groen denk ik ook eerder aan koelvloeistof.
koppakking: enerzijds kan je compressie- en verbrandingsdruk je koelsysteem onder druk zetten en bij lagere belasting komt er dan koelvloeistof terug naar je cilinder. dat rookt wit en stinkt zoet/muf uit je uitlaat.
de lekkageplas, was die vet, of plakkerig als limonadesiroop?
 
dit is een tweetakt, dus van "motorolie" is geen sprake, hooguit versnellingsbakolie, maar bij groen denk ik ook eerder aan koelvloeistof.
koppakking: enerzijds kan je compressie- en verbrandingsdruk je koelsysteem onder druk zetten en bij lagere belasting komt er dan koelvloeistof terug naar je cilinder. dat rookt wit en stinkt zoet/muf uit je uitlaat.
de lekkageplas, was die vet, of plakkerig als limonadesiroop?
Maar hou zou er koelvloeistof aan de versnellingsolie komen? Die stroomt toch niet door mijn cilinder? En het lijkt mij best mogelijk. Het regende net maar ik denk eerder plakkerig? Hij rookt ook best veel als hij koud staat.
 
Maar hou zou er koelvloeistof aan de versnellingsolie komen? Die stroomt toch niet door mijn cilinder? En het lijkt mij best mogelijk. Het regende net maar ik denk eerder plakkerig? Hij rookt ook best veel als hij koud staat.
nee, ik weerlegde eerst dat er koelvloeistof bij je "motorolie" kan komen agv een lekke koppakking en zei daarna dat er hooguit koelvloeistof in je cilinder komt.
als het regent zou olie van die typische regenboogkleurige olievlekken maken, heb je die gezien?
roken is normaal, als je aan een stoommachine gaat denken (of rookmachine bij een concert?) dan is dat wel een indicatie voor verbranding van koelvloeistof.
 
nee, ik weerlegde eerst dat er koelvloeistof bij je "motorolie" kan komen agv een lekke koppakking en zei daarna dat er hooguit koelvloeistof in je cilinder komt.
als het regent zou olie van die typische regenboogkleurige olievlekken maken, heb je die gezien?
roken is normaal, als je aan een stoommachine gaat denken (of rookmachine bij een concert?) dan is dat wel een indicatie voor verbranding van koelvloeistof.
Ja als deze koud staat is het inderdaad een stoomtrein, en er was een regenboogkleurtje op de oprit inderdaad.
 
Ja als deze koud staat is het inderdaad een stoomtrein, en er was een regenboogkleurtje op de oprit inderdaad.
hmm. regenboogkleurtje is wel olie, maar die stoom doet mij eerder denken aan koelvloeistof. ruikt die zoet/anders dan normaal?
heb je het koelvloeistofpeil al bekeken? (en andersom, geroken of die koelvloeistof naar uitlaatgas ruikt?)
en je versnellingsbakoliepeil? hoe staat dat/komt dáár inderdaad geen water uit? (ik zelf zou om het uit te sluiten verse olie halen, oude aftappen na een nacht stilstand om mengen tegen te gaan en in het begin goed kijken of het geen (koel)water is (met de stop half voor het gat) en daarna verandert in dikkere olie (olie drijft op water).
 
hmm. regenboogkleurtje is wel olie, maar die stoom doet mij eerder denken aan koelvloeistof. ruikt die zoet/anders dan normaal?
heb je het koelvloeistofpeil al bekeken? (en andersom, geroken of die koelvloeistof naar uitlaatgas ruikt?)
en je versnellingsbakoliepeil? hoe staat dat/komt dáár inderdaad geen water uit? (ik zelf zou om het uit te sluiten verse olie halen, oude aftappen na een nacht stilstand om mengen tegen te gaan en in het begin goed kijken of het geen (koel)water is (met de stop half voor het gat) en daarna verandert in dikkere olie (olie drijft op water).
Heb al verse olie gestoken, uitlaatgas ruikt verbrander dan andere brommers, koelvloeistofpeis ga ik vanavond checken. Zal allen vanavond eens bekijken.
 
dit is een tweetakt, dus van "motorolie" is geen sprake, hooguit versnellingsbakolie, maar bij groen denk ik ook eerder aan koelvloeistof.
koppakking: enerzijds kan je compressie- en verbrandingsdruk je koelsysteem onder druk zetten en bij lagere belasting komt er dan koelvloeistof terug naar je cilinder. dat rookt wit en stinkt zoet/muf uit je uitlaat.
de lekkageplas, was die vet, of plakkerig als limonadesiroop?
Ik had gegoogeld en kwam op 4 takt uit.
Enkele cilinder 4 takt Euro5, vloeistofgekoeld
 
Transmissieolie kan ook groen zijn.
Zakt het niveau in het koelvloeistoftankje en moet je dit dus regelmatig bijvullen?
Inderdaad als deze grijze damp koelvloeistof is, ruikt dit heel zoet.
Als de motor warm is houdt de grijze/witte damp op maar als je dan je hand in de uitlaatgassen houdt, wordt deze vocht/nat.

Als je in het kv-tankje kijkt zie je dan iets wat lijkt op slagroom?
 
Transmissieolie kan ook groen zijn.
Zakt het niveau in het koelvloeistoftankje en moet je dit dus regelmatig bijvullen?
Inderdaad als deze grijze damp koelvloeistof is, ruikt dit heel zoet.
Als de motor warm is houdt de grijze/witte damp op maar als je dan je hand in de uitlaatgassen houdt, wordt deze vocht/nat.

Als je in het kv-tankje kijkt zie je dan iets wat lijkt op slagroom?
Geen mayonaise te zien, uitlaat ruikt heel chemisch maar niet als 2takt.
 
Ik had gegoogeld en kwam op 4 takt uit.
Enkele cilinder 4 takt Euro5, vloeistofgekoeld
had je er ook AM6 achter gezet? (ik wel)
als je dan je hand in de uitlaatgassen houdt, wordt deze vocht/nat.
dat lukt met gewone verbranding ook: een verbrandingsmotor produceert méér H2O dan CO2 (als hij goed loopt)
Post automatically merged:

uitlaat ruikt heel chemisch maar niet als 2takt.
"klinkt" als KVS dan. (heb het ooit met een auto gehad: koud een rookgordijn, 1 cilinder die niet meedeed en zoet/muf stinken!)
 
had je er ook AM6 achter gezet? (ik wel)

dat lukt met gewone verbranding ook: een verbrandingsmotor produceert méér H2O dan CO2 (als hij goed loopt)
Post automatically merged:


"klinkt" als KVS dan. (heb het ooit met een auto gehad: koud een rookgordijn, 1 cilinder die niet meedeed en zoet/muf stinken!)
raar, anders eens kleine revisie en alle pakkingen + nieuwe zuiger?
 
wat is raar? "Benzine bestaat voornamelijk uit octaan. Dat verbrandt volgens de reactie: 2 C8H18 + 25 O2 → 16 CO2 + 18 H2O."

eerst goed kijken of je kvs verliest. als dat het geval is, hoeft zuiger niet meteen, pakkingen wel. (weet niet hoeveel het gedraaid heeft, anders doe je zuiger ook metéén als je het toch los hebt. maar als het echt al een warmloper is geweest, zou je dat aan je cilinder kunnen zien en moet je die ook al honen of zelfs ook vervangen, afhankelijk van hoe erg het is.
 
Back
Top