jayvanveen

Member
hallo allemaal
ik heb een typhoon blok, nu een malossi sport 70 gekocht omdat een dr70 gewoon niet werkte (blijkbaar)
dus 70 erop gezet met een dell orto 17,5 carb
start wel gewoon, met een beetje gas bij. dan op het begin trekt ie wel goed meteen zoals een 2takt, en dan steeds naar een tijdje gaat ie langzamer, (vanaf t begin met volgas nijgt het al uit te vallen)
maar dan dus na een tijd gaat ie maximaal 5km per uur. als ik m dan stilzet komt er een beetje rook van de cilinder. ik dacht dus meteen shit warmloper maar de cilinder ziet er nog wel prima uit.

weet iemand misschien hoe dit komt? en hoezo die zo langzaam gaat. ik denk misschien iets lek. maar zou niet weten wat en hoe ik erachter komt. of de carb kapot maar waarom dan dat de cilinder rookt.
als er nog verdere vragen zijn vraag maar gerust reageer zsm

mvg.
 
Advertisement - register to remove this

zit je niet gewoon te groot kwa sproeier, zou verklaren waarom hij met volgas uitvalt en bij koude motor beter loopt (koude motor heeft meer benzine nodig)
 
zit je niet gewoon te groot kwa sproeier, zou verklaren waarom hij met volgas uitvalt en bij koude motor beter loopt (koude motor heeft meer benzine nodig)
ja ik weet er niet alles van maar een 17,5 carb met sproeier 70 lijkt me niet te groot of wel? kan dat dan ook meteen voor die “warmloper” zorgen?
 
ja ik weet er niet alles van maar een 17,5 carb met sproeier 70 lijkt me niet te groot of wel? kan dat dan ook meteen voor die “warmloper” zorgen?
nee dat valt zeker wel mee...

je zegt ook dat je rook van de cillinder ziet komen, rijd je wel met koelkappen? en heb je nieuwe pakkingen gebruikt?
 
nee dat valt zeker wel mee...

je zegt ook dat je rook van de cillinder ziet komen, rijd je wel met koelkappen? en heb je nieuwe pakkingen gebruikt?
yes, koelkappen op ontsteking en op cilinder zitten erop, gewoon de pakking wat bij de cilinder komt, heb die namelijk echt vandaag net nieuw
edit: twijfel ook of de cilinder niet nu misschien kapot is, zal dr even wat fotos bij gooien voor diegene die dat zo ziet?
(het zwarte heb ik gewoon weg kunnen vegen)
 

Attachments

  • 6A3F6C7C-BC68-4057-9B49-68F133D9AE67.jpeg
    6A3F6C7C-BC68-4057-9B49-68F133D9AE67.jpeg
    246 KB · Views: 15
  • 7F5EEFB6-2A10-4B55-8B9C-5323AFECDD52.jpeg
    7F5EEFB6-2A10-4B55-8B9C-5323AFECDD52.jpeg
    136.4 KB · Views: 13
  • 1E084F71-AA35-4B93-A461-772FC88BFF7E.jpeg
    1E084F71-AA35-4B93-A461-772FC88BFF7E.jpeg
    158.2 KB · Views: 15
  • B636C593-44F1-400F-B65B-2025369BAFA8.jpeg
    B636C593-44F1-400F-B65B-2025369BAFA8.jpeg
    260.7 KB · Views: 15
ja spruitstuk heb ik nieuw besteld, en dan membraam pakken tussen membraam en spruitstuk gedaan.
hoe krijgt een carburateur valse lucht :)?
zeg niet dat t niet kan vraag t me gewoon af
als de carb niet luchtdicht op het spruitstuk zit aangesloten bijvoorbeeld.

fotos zien er prima uit trouwens, geen warmloper zo te zien.

probeer anders is te checken voor valse lucht door je scooter stationair te laten lopen en met wat deodorant of remreiniger rond je spruitstuk en carb te spuiten (niet bij je luchtfilter natuurlijk haha)

als je een verandering hoort in toeren trek je valse lucht bij het stuk waar je spuit.
 
als de carb niet luchtdicht op het spruitstuk zit aangesloten bijvoorbeeld.

fotos zien er prima uit trouwens, geen warmloper zo te zien.

probeer anders is te checken voor valse lucht door je scooter stationair te laten lopen en met wat deodorant of remreiniger rond je spruitstuk en carb te spuiten (niet bij je luchtfilter natuurlijk haha)

als je een verandering hoort in toeren trek je valse lucht bij het stuk waar je spuit.
hmm gelukkig geen warmloper 150 euro bijna weg..

oke, durf nu de scooter bijna niet te starten maar stel dat gebeurd als ik remreiniger op het spruitstuk spuit hoe los ik hey op?
 
hmm gelukkig geen warmloper 150 euro bijna weg..

oke, durf nu de scooter bijna niet te starten maar stel dat gebeurd als ik remreiniger op het spruitstuk spuit hoe los ik hey op?
dan moet je eventjes de precieze plek vinden waar die valse lucht trekt en dan op die plek bijv iets aandraaien (vast is vast), nieuwe pakkingen, als het nogsteeds niet goed afdicht membraam/spruitstuk vlak schuren en of vloeibare pakking tussen smeren.

het kan natuurlijk ook nog zijn dat er 1 of 2 van je krukaskeerringen niet meer goed zijn.
 
dan moet je eventjes de precieze plek vinden waar die valse lucht trekt en dan op die plek bijv iets aandraaien (vast is vast), nieuwe pakkingen, als het nogsteeds niet goed afdicht membraam/spruitstuk vlak schuren en of vloeibare pakking tussen smeren.

het kan natuurlijk ook nog zijn dat er 1 of 2 van je krukaskeerringen niet meer goed zijn.
maar stel het is gw de aansluiting van carb in spruitstuk moet ik dan die ring strakker aandraaien?

en voor krukaskeerringen moet jk het hele blok uitelkaar halen?
 
maar stel het is gw de aansluiting van carb in spruitstuk moet ik dan die ring strakker aandraaien?

en voor krukaskeerringen moet jk het hele blok uitelkaar halen?
als het die aansluiting is inderdaad even kijken of de carb er wel goed in zit en dan de ring goed strak vastdraaien, bij die ring hoef je niet bang te zijn om te strak te draaien... gewoon zo strak mogelijk.

en om de krukaskeerringen te controleren/vervangen hoef je niet het blok uit elkaar te halen.

er zit een krukaskeerring achter de ontsteking/vliegwiel om dat eraf te krijgen heb je een vliegwiel trekker nodig (max 10€)

er zit ook een krukaskeerring achter je vario dus om die te controleren hoef je alleen je carterkap en je variateur er af te halen.

als er olie/mengsel langs de keerringen komt zijn ze niet meer goed dus gewoon even kijken of er geen mengsel op/rond de keerring zit. een setje keerringen kost maar een tientje ofzo dus zowieso niet erg om te vervangen tenzij ze net nieuw zijn.
 
als het die aansluiting is inderdaad even kijken of de carb er wel goed in zit en dan de ring goed strak vastdraaien, bij die ring hoef je niet bang te zijn om te strak te draaien... gewoon zo strak mogelijk.

en om de krukaskeerringen te controleren/vervangen hoef je niet het blok uit elkaar te halen.

er zit een krukaskeerring achter de ontsteking/vliegwiel om dat eraf te krijgen heb je een vliegwiel trekker nodig (max 10€)

er zit ook een krukaskeerring achter je vario dus om die te controleren hoef je alleen je carterkap en je variateur er af te halen.

als er olie/mengsel langs de keerringen komt zijn ze niet meer goed dus gewoon even kijken of er geen mengsel op/rond de keerring zit. een setje keerringen kost maar een tientje ofzo dus zowieso niet erg om te vervangen tenzij ze net nieuw zijn.
zal eens even kijken, eerst dan naar de carb. want heb zo’n gevoel dat dat het probleem is.

het kan geen kwaad om de scooter stationair te laten lopen toch? voor het uittesten van valse lucht.

dan zou dus ook de “valse lucht” het warmlopen verklaren neem ik aan.

nu hopen dat de keerringen goed zijn want dat is best gezeik te vervangen
 
zal eens even kijken, eerst dan naar de carb. want heb zo’n gevoel dat dat het probleem is.

het kan geen kwaad om de scooter stationair te laten lopen toch? voor het uittesten van valse lucht.

dan zou dus ook de “valse lucht” het warmlopen verklaren neem ik aan.

nu hopen dat de keerringen goed zijn want dat is best gezeik te vervangen
de scooter loopt niet "warm" hoor, bij een warmloper is er eigenlijk altijd wel schade aan de zuiger/cillinder. en een warmloper heb je niet zomaar, als je lange stukken volgas rijd heb je kans op een warmloper.

dus je kan hem prima stationair laten lopen.

en de keerringen vervangen is in 10 minuten gedaan :) ik denk dat je in de war zit met de lagers...
 
de scooter loopt niet "warm" hoor, bij een warmloper is er eigenlijk altijd wel schade aan de zuiger/cillinder. en een warmloper heb je niet zomaar, als je lange stukken volgas rijd heb je kans op een warmloper.

dus je kan hem prima stationair laten lopen.

en de keerringen vervangen is in 10 minuten gedaan :) ik denk dat je in de war zit met de lagers...
oke dan ga ik dat zsm uitproberen, bedankt!
laat nog iets weten dan.

denk dat ik ze idd verward heb haal de namen altijd door elkaar.
 
moet het blok gespleten worden voor de keerringen te vervangen?
Nee dat is zeker niet nodig, je kan de oude keerringen eruit trekken door er een schroef in te schroeven (niet te diep anders raak je de lagers) en dan met een tang of klauwhamer aan de schroef te trekken.

ook is het slim om met een stift even te markeren hoe diep de oude keerring zat.

de nieuwe keerrringen moet je altijd met de platte kant naar buiten monteren. eerst even schoonmaken waar de keerring moet komen dan met wat olie de nieuwe er in drukken. pak een buis met ongeveer de zelfde diameter als de keerring en gebruik deze in combinatie met een hamer (KLEINE TIKJES) om de keerring verder erin te slaan (niet verder als de oude want dan krijgt je lager geen olie meer)

ik raad je aan om even wat videos te kijken hierover als je het niet helemaal begrijpt.
 
Nee dat is zeker niet nodig, je kan de oude keerringen eruit trekken door er een schroef in te schroeven (niet te diep anders raak je de lagers) en dan met een tang of klauwhamer aan de schroef te trekken.

ook is het slim om met een stift even te markeren hoe diep de oude keerring zat.

de nieuwe keerrringen moet je altijd met de platte kant naar buiten monteren. eerst even schoonmaken waar de keerring moet komen dan met wat olie de nieuwe er in drukken. pak een buis met ongeveer de zelfde diameter als de keerring en gebruik deze in combinatie met een hamer (KLEINE TIKJES) om de keerring verder erin te slaan (niet verder als de oude want dan krijgt je lager geen olie meer)

ik raad je aan om even wat videos te kijken hierover als je het niet helemaal begrijpt.
oke bedankt, als er niks van olie rondom de keerring zit zijn ze dus sowieso niet lek?

denk gewoon dat het de carb is wat hopelijk goedkoop te fixen is. en zal dan ook het warmlopen probleem opgelost zijn?
 
oke bedankt, als er niks van olie rondom de keerring zit zijn ze dus sowieso niet lek?

denk gewoon dat het de carb is wat hopelijk goedkoop te fixen is. en zal dan ook het warmlopen probleem opgelost zijn?
nee, meestal zijn ze alleen lek als er mengsel langs de keerring komt.

zoals ik eerder al heb uitgelegt, je cillinder is niet aan het "warmlopen" want dan was er zeker schade aan de cillinder/zuiger. het probleem wat je meld klinkt gewoon als slechte afstelling, dus check eerst maar is even voor valse lucht want afstellen met valse lucht gaat niks worden...

en controleer de bougiekleur!!
is deze zwart dan krijgt hij teveel benzine
is deze wit/grijs krijgt hij te weinig benzine
is deze koffiebruin = perfect
(iets donkerder is ook niet erg aangezien je de cillinder nog moet inrijden)
 
Back
Top