VX125 wat te veranderen voor snelheid?

ZNEN

electric fanatic
Beste mede sleutelaars,

Wegens het feit dat mn vorige draadje zoekgeraakt is, stel ik hier mn vraag maar opnieuw, en ditmaal iets specifieker.
Al een tijdje zit ik te kijken naar een goedkope AGM VX125.
dit is een motorscooter van 125 cc welke af fabriek een max snelheid van 85 heeft.
ik wil m erbij hebben als hobby project en ook omdat ik het idee van een motorscooter in t formaat van een bromscooter wel geinig vind.
tegelijk is dit ook een kennismaking met het zelf sleutelen aan een motorblok van een brandstof scooter , dus een opknapper geniet de voorkeur.

maar: qua max toerental is er geen begrenzing om weg te halen, zoals bij een bromscoot.
de enige manier om m sneller te laten lopen is door t blokje nóg harder te laten draaien dan ie al doet, of het achterwiel i.v.t. het motortoerental sneller te laten draaien.
ik heb hier eerlijk gezegd geen kaas van gegeten, en weet dus ook niet of dit mogelijk is bij een scooter als die VX-125.
voordat ik echt actief op zoek ga naar een exemplaar wil ik eerst graag weten of het mogelijk is om 'm 90 a 100 te laten lopen, zodat ie op de 80 wegen zoiezo normaal met t verkeer mee kan zonder te hoeven redlinen, (85 haalt ie standaard alleen in goede omstandigheden) en nog wat fut over heeft voor als er bijv. tegenwind is of ik op een autoweg (max 100) terecht kom.
ik heb ervaring met 125jes, en heb het idee dat bij de VX125 het vooral de kleine wielen zijn die m in snelheid beperken.
andere 125jes met grotere wielen kunnen op dit vlak wel voldoende uit de voeten in het verkeer, maar dit zijn vooral motoren i.p.v. scooters (en ook niet altijd mooi, en mijn ogen willen ook wat)

kortom: wie heeft er kennis over wat met de vertanding mogelijk is, maar ook wat er nog gedaan kan worden aan het blok om via andere weg de topsnelheid een beetje op te krikken?
 
Advertisement - register to remove this

met nèt 8 pk (ik zou dáár beginnen) is de vraag of je nog iets uit riemoverbrenging gaat halen en met de 10 inch wieltjes is het de vraag of je het wilt..
 
Ik heb een Kymco Like 125cc 4t gehad, op zich een hele fijne scooter in de stad en op 70 kmpu wegen perfect.
Echter toendertijd mocht je in Vlaanderen buiten de bebouwde kom nog 90 kmpu rijden en had altijd het gevoel van een brommertje die 45 kmpu rijdt op een weg waar 50 kmpu is toegestaan.
0 tot 80 kmpu (op de teller) ging heel vlotjes maar daarna heeeel langzaaaam naar z'n top.
Hij reedt op het klokje 106 kmpu, liggend op de scooter, op een vlakke weg en een briesje in de rug , wat ongeveer overeen kwam met 95kmpu gps.
Maar voor je die snelheid had, was je wel bijna een kilometerje verder, maw bijna nergens haalde je die echte top.
Ik heb destijds eens met de Kymco dealer gesproken en hij zei dat je die 4t 125cc-tjes niet veel sneller kon maken.
De enige optie was een 170cc monteren.
Later werd de max. snelheid in Vlaanderen, buiten de bebouwde kom, 70 kmpu dus toen reedt je wat relax-ter op de buitenwegen, zeg maar.
Dus 125cc, perfect voor de stad, redelijk tot goed op de buitenwegen, autoweg kun je vergeten want vrachtauto's liggen continue achter je te duwen.

Dus wil jij harder dan die 85 kmpu adviseer ik je toch minimaal uit te kijken naar een 200 of 250cc als het om 4takt gaat.
 
Back
Top