Vreemd geluid lijkt uit de vario te komen vanaf 50km/h

Status
Not open for further replies.

FerryS

Well-Known Member
Luitjes,

Ik heb een (voor mij) heel wazig probleem met mijn speedfight 2 AC

Als eerste mijn setup:

- Polini 70cc
- Orginele vario, 6gr rolletjes. (ga ik vervangen door een p1 met rond de 4.5 gram rolletjes)
- Groene polini trekveertjes
- 78 sproeier.
- Yasuni R uitlaat

Bij een snelheid rond de 50 km/h dan komt er een heel vreemd geluid ergens bij de vario vandaan. Het lijkt op de rolletjes.
Dit heb ik met mijn p1 koppeling, maar ook met de orginele. Met mijn 50cc had ik dit ook al.

Ik heb het idee dat het ontstaan is nadat ik de trekveertjes vervangen heb. (met blauwe). Nu groene erin maar het probleem is er nog steeds...
Ik heb hem ondanks de herrie nog wel is door getrokken en gaat wel makkelijk richting de 90 km/h.
Misschien koppeling uit balans? Anders haal ik meteen ff een polini of hebo.

Ik hoop dat iemand dit probleem kent en mij kan helpen, ik heb ook al met die vario bus en shim ringen zitten stoeien maar krijg het geluid er niet uit .

Grz Ferry
 
Advertisement - register to remove this

Trek je vario er is af en geef dan (op de bokstandaard ofzo) eens goed gas. Als het geluid er dan nog is zit het m in je krukas, anders in je overbrenging/vertanding. Onderdelen uitsluiten is stap 1 bij dit soort problemen:)
 
Het klinkt echt als de rolletjes, maar ik zal het toch ff proberen morgen. Thx for the quick reply :)
 
Dan zou het met die andere vario (waaar andere rollen inzitten) opgelost moeten zijn zou je denken he ;) Vandaar dat ik wat ik net zei ff zou proberen, weinig moeite maar je kan er wel wat door uitsluiten.

hoop voor je dat het in de koppeling/vario zit want das een stuk goedkoper en makkelijker te vervangen dan krukas
 
Ja hoop ik ook :p... Mja anders wel weer leerzaam, heb het nog nooit gedaan maar zien we dan wel weer :)

Ik zal morgen ook eens proberen om er ff andere rollen in te zetten. Misschien zijn me rolletjes niet goed. Heb het eigenlijk alleen maar met die 6 grams geprobeerd in beide vario's
 
Huh je gewone rollen zouden helemaal niet in die P1 vario moeten passen daar gaan grotere rollen in als het goed is 8P Als je daar je originele in doet zal het sowieso raar klinken ja
 
Errm... Volgens mij zaten daar 16x13 rolen bij, zelfde als in me orginele vario d8 ik.

Morgen ff checken bij dealer dan....
 
Maat 16x13 is goed. Net even 4.4 gr gekocht maar nog steeds zelfde probleem.

vario even er tussen uit, alleen vario bus en starter krans. Ff lekker zitten gassen in de achtertuin, nu is het geluid weg....

Kan dus niet aan de krukas liggen lijkt mij. Iemand nog ideen? Zit zelf te denken om even een andere koppeling te kopen.
 
Dan nu eens zonder snaar even flink gassen in de achtertuin. Doe het onder werktijd dan huilen je buurtbewoners niet zo (zijn allemaal op t werk) :p

Als je het dan wel weer hoort -> zit in je vario of de glijbus of dat andere ding waar je snaar tegen aankomt
Als je het dan niet hoort -> zit in je koppeling of vertanding

Gewoon verder gaan met dingen uitsluiten. Als je een koppeling vario snaar etc kan lenen kan je die natuurlijk ook gewoon gelijk eronder pleuren en kijken of dat helpt. Een nieuwe kopen puur om te kijken of het helpt vindt ik een beetje gekkenwerk (lees: zonde van je geld) ;)
 
Kan ik de koppeling van een rapido (ja zo'n ouwe:#) gebruiken? Volgens mij zien ze er hetzelfde uit.

Maareh, miss een hele domme vraag, zonder vsnaar komt de vario niet terug toch? Flikkeren me rolletjes er dan niet uit?
 
Ooh dat weet ik eigenlijk niet @zonder v-snaar. Zelf nog nooit geprobeerd :eek: Dus nee zo'n domme vraag is dat niet, eerder dom antwoord van mij ghehe

Dan gewoon even andere onderdelen lenen en daarmee eea proberen
 
Kan ik de koppeling van een rapido (ja zo'n ouwe:#) gebruiken? Volgens mij zien ze er hetzelfde uit.

Maareh, miss een hele domme vraag, zonder vsnaar komt de vario niet terug toch? Flikkeren me rolletjes er dan niet uit?
iets ertussen doen als je niks kan lenen zodat je vario niet vern**kt kan worden :!
 
Ik krijg inderdaad sterk het idee dat het niet bij de vario maar bij de koppeling achter vandaan komt.
Kan dat te maken hebben met de overbrenging van de koppeling op het achterwiel? Moet daar niet ergens ook olie in? Misschien dat ik dat even kan vervangen.

Heb al gezocht naar een aftap en vul punt, maar kan maar 1 schroef vinden aan de achterkant.
 
Vertandingsolie ja. Maar probeer dan eerst een andere koppeling gewoon ff van een vriendje lenen is toch niet zo'n probleem?

Ben wel bang voor je dat het je vertanding is, die willen wel eens vaker lawaai maken als ze niet meer helemaal koosjer zijn of als ze niet genoeg olie meer hebben ofzoiets (zelf geen ervaring mee).

Bij dat witte dopje moet je het erin doen, en als je dan eronder kijkt (aan de onderkant van je carter) zie je een bout (inbus dacht ik) zitten, draai die open (pas op want dan loopt het er gelijk uit) en als die dan helemaal leeg is doe je die bout weer terug.
Dan koop je nieuwe vertandingsolie, je maakt dat witte dopje open gooit het hele flesje (100-110ml) erin je doet het dopje er weer op en klaar is kees.

Edit: 1 Flesje is dus genoeg!

Suc6 ermee!
 
Ik meen een beetje achter de carter 1 bout te zien zitten. Kweet niet of dat het vulpunt is, maar onder de carter zit niks :S

Ik zal morgenavond ff checken of ik ook aan aftap punt kan vinden.
 
Ken alleen mina daar zit een witte dop bovenop, bij speedfight (peugeot right?) geen idee moet je even wachten op de kenners
 
Zit alleen een vulgat op, als je de olie wilt vervangen moet je ff het vertandingsdeksel stukje loshalen om de olie eruit te laten lopen of je moet hem scheef genoeg kunnen houden zo'n beetje verticaal O-). En daarna olie er weer in doen via die ene bout op je carter die zo'n beetje horizontaal zit. Maar kijk even goed of er tog geen 2 boutjes zitten heb ook verhalen gehoord dat sommige speedfights wel een extra boutje hebben om af te tappen die van mij had dat niet.
 
Kan je dan niet gewoon met een injectiespuit zonder naald in het vulgat of is dat te klein? Of krijg je dan niet alles weg (moet dat..)
 
als je je olie ververst moet je ook ff kijken naar de kleur is het mooi doorzichtig is het goed. maar als het grijs/zwart is dan heeft het er te lang in gezeten.
om em leeg te krijgen zou je evt. een handpompje kunnen gebruiken. die zitten veel op diesels van voor 1995. op de sloop hebben ze vast wel zo'n pompje.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top