Scooter kappen trillen en scooter maakt vreemd geluid

Bobbi420

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaartje ongeveer een GTS Toscana Pure E4 uit 2018. Ik was er super blij mee, maar in mei ging het één na het ander stuk. Veel dingen heb ik zelf kunnen oplossen, maar er is nu nog één groot probleem: mijn scooter trilt enorm, zo hard dat alle kappen ratelen. Hij maakt ook een raar geluid als ik op volle snelheid (30-34 km/u) rijdt. Het is lastig om via tekst uit te leggen, maar hij doet "woem woem woem", maar niet op ritme. Zelfs als ik constant, alleen maar op topsnelheid rijd, gaat het geluid zeg maar "woem woem woem woooeeem woooooeeeeeem woooeeem woem woem woem" etc. (Ik voel me nu echt een mogool haha, maar ik hoop dat jullie me begrijpen)

Dit zijn de feiten
- Koppeling vervangen (volledig nieuw + nieuwe V-snaar)
- Bougie vervangen
- Vloeistoffen vervangen
- Carburateur is gecheckt, die is prima
- Voorschokbrekers waren compleet lek, deze zijn vervangen
- Er zitten rolletjes in van 7 gram
- Er is nog wel meer vervangen maar dat is denk ik niet relevant

Het gekke is trouwens dat mijn scooter niet altijd dat geluid maakt, soms is er geen woemwoemwoem, maar dan hoor ik wel een soort rinkelend geluid als ik op topsnelheid ben (een beetje dezelfde rinkel als wanneer je je scooter elektrisch start, maar weet niet of dat er iets mee te maken heeft). Soms hoor ik én woemwoemwoem én gerinkel.

Het lastige is dat ik dit soort dingen alleen hoor wanneer ik op topsnelheid rij, dus ik kan dit allemaal niet onderzoeken als de scooter stil staat en er iemand naar kijkt bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ik via jullie ervaringen en kennis een oplossing kan vinden :)
 
Advertisement - register to remove this

Kun je de achterkant optillen en dan beetje gas geven om te kijken wat er gebeurt?
Slechte, hobbelende of gecupte banden kunnen hiervan de oorzaak zijn.

Groet,
 
Dat was dus het probleem toen ik hem kocht, maar de nieuwe koppeling heeft dit probleem dus niet
variateur en koppeling zijn twee dingen.
als die variateur (ik lees niet dat die vervangen is?) onbalans en/of speling heeft op zijn bus, kan hij gaan schudden, waarbij je eerst "woem" krijgt, en als het erger wordt, tikt hij misschien wel je rondsel aan, waardoor je die rinkel hoort.
 
variateur en koppeling zijn twee dingen.
als die variateur (ik lees niet dat die vervangen is?) onbalans en/of speling heeft op zijn bus, kan hij gaan schudden, waarbij je eerst "woem" krijgt, en als het erger wordt, tikt hij misschien wel je rondsel aan, waardoor je die rinkel hoort.
De variateur is ook vervangen inderdaad. Ik denk, nu ik wat scooter mensen gevraagd heb, dat als ik er lichtere rollen in zet, dat het minder moet worden.
 
Het gebeurt wanneer de scooter op redelijke snelheid komt, denk dat het begint tussen de 28 en de 30 km/u. Moet zeggen dat, sinds ik de voorste kappen eraf en erop heb geschroefd (moest voor wat dingen vervangen), het trillen een stuk minder erg is, en het geluid ook, al hoor ik het geluid wel nog steeds maar dan veel minder irritant.
Post automatically merged:

Kun je de achterkant optillen en dan beetje gas geven om te kijken wat er gebeurt?
Slechte, hobbelende of gecupte banden kunnen hiervan de oorzaak zijn.

Groetjes
Ik kan hem op de U-standaard zetten en dan kijken, maar de band ziet er nog tiptop uit dus denk niet dat dat het verschil maakt. Kan het iig wel ff proberen. Thanks voor de tip!
 
Back
Top