Vreemd geluid uit carter

Enterprise

Well-Known Member
Hallo,
Ik heb sinds een week een probleem met mijn scooter.
Het gaat om een beta ark LC uit 2005.
Ik heb een naraku koppeling gestoken en afgesteld en enkele dagen daarna begonnen de problemen.
Als ik rijd, hoor je de scooter haperen zodra ik over hobbels/drempels rijd. Het lijkt alsof het de Vario is want het geluid komt daar vandaan en ook kan ik de Vario bewegen.(speling) terwijl de koelvin moer vast zit. Nu heb ik dus twee verschillende varios geprobeerd maar bij beide is het probleem er. Een vreemd geluid bij rijden over hobbels. Een zeurend trillend geluid. Ik zou bijna denken dat de v snaar de hele tijd door slipt. Wat zou dit probleem kunnen zijn en herkend iemand het?
 
Advertisement - register to remove this

Het geluid is constant, van 0-30 wel iets erger dan erna. Zou de vertanding niet alleen het begin bij optrekken moeten zijn? Hoe kan ik het beste controleren of het met de vertanding te maken heeft? Het is trouwens geen tikkend geluid maar meer een zenuwachtig geluid alsof de Vario heen en weer geslingerd word.
 
Misschien hier eff naar kijken, ik weet dat dit een slecht voorbeeld is maar misschien kan dit helpen (Gaat over een peugeot scooter)

 
Ik ben dat topic inderdaad al tegen gekomen maar herken mij er niet in. Het is ook geen geratel of tikkend geluid ofzo, het is moeilijk te beschrijven. Ik heb ook geprobeerd een extra opvul ting te gebruiken achter de Vario maar dan loopt het rondsel aan.
 
Ik heb bij mijn vespa dat ik mijn vario heel hard moet wrikken om de vario 'vast' te zetten. Misschien moet je je vario nog goed nakijken en voelen dat je vario niet meer verder kan naar je krukas toe. Als ie dan 'vast' zit rijd dan nog een stukkie.
Misschien heb je dit al gedaan, maar wil graag het oplossing weten!
 
Ik heb het inderdaad wel vastgezet.en toen was het weg. Maar na 1 straat rijden weer net zo erg. als ik dan het carter open voel ik ook weer speling. Wellicht dat als de snaar anders komt te liggen hij iets losser zit. Want de Vario zou ik niet mogen kunnen bewegen toch? Als de scooter uit staat met het carter open. Ik ga zometeen nog eens proberen de boel iets vaster te zetten. Ik ga ook vanmiddag even proberen het geluid nogmaals op te nemen.
 
Het viel me net op dat ik de bougie niet meer kan vastzetten. Doorgedraaid denk ik. Zou dat het geluid kunnen veroorzaken?

Update: zojuist een nieuwe bougie, nieuwe kop, pakking setje en nieuwe moeren gekocht en gemonteerd en hij rijd weer zoals het hoort. Heerlijk. Ik was er echt van overtuigd dat het nu over was met haar haha. Blijkbaar door de hobbels ging de bougie trillen omdat hij niet goed vastzat wat het geluid dus veroorzaakt e.
 
Last edited:
Wil je even op dit attenderen:




En betreft het probleem kijk je krukas eens na. Kan door gedraaide spiebanen zijn, schroefdraad waar de krukas moer op zit kan zwaar op zijn..

En als de bougie niet meer erin gedraait kan worden, schroefdraad kan vol troep zitten of het schroefdraad is helemaal dol gedraait.
 
Back
Top